Vintage Silver Pioneer: Nei. Ingen assoisiasjoner til statsledere. Det umulige jeg tenker på, er noe så hverdagslig som en spasertur.
Steinar_Lund: Russland har bare overtatt eierskapet etter Sovjetunionen. Kortene ble imidlertid lagt i forbindelse med avslutningen av 2. verdenskrig. Som så mange andre kort.
Vintage Silver Pioneer: Nei. Ingen assoisiasjoner til statsledere. Det umulige jeg tenker på, er noe så hverdagslig som en spasertur.
Steinar_Lund: Russland har bare overtatt eierskapet etter Sovjetunionen. Kortene ble imidlertid lagt i forbindelse med avslutningen av 2. verdenskrig. Som så mange andre kort.
Ikke Berlin. Vi skal til en by som ligger i Russland.
Opprinnelig med sju av ett eller annet, og en sveitser beviste at akkurat disse sju representerte en umulig ufordring. Idag er det bare fem igjen - og da er det ingen utfordring lenger.
Mange byer som ble ødelagt under 2. verdenskrig. Denne byen også. Og gjenoppbyggingen har ikke akkurat bevart mye av det gamle - snarere tvert i mot. Kan hende var det ikke så mye å bevare - hva vet vel jeg. Men vi skal altså til en russisk by - la det ikke være noen tvil om den saken.
Da var vi der! Vi skal til byen Kaliningrad – tidligere Königsberg – som ligger i den russiske enklaven mellom Polen og Litauen.
Da byen het Königsberg var det sju broer over elven Pregel (russisk Pregolye) som renner gjennom byen, i tilknytning til den lille øya sentralt i byen – og diskusjonen gikk om hvorvidt det var mulig å legge opp en rute, med fritt valgt startpunkt, slik at man gikk over samtlige broer, men bare én gang over hver bro:
Den sveitsiske matematikeren Leonhard Euler beviste i 1736 en gang for alle at det ikke ville være mulig. Med mindre man tyr til jukseløsningen som innebærer en lang ferd rundt utspringet til elven som renner gjennom byen. Eulers tanker var første skritt på veien mot moderne matematisk grafteori .
Etter den 2. verdenskrig kom Königsberg under Sovjetunionen (og senere Russland) – og fikk navnet Kaliningrad etter den sovjetiske presidenten Kalinin. I forbindelse med gjenoppbyggingen etter krigen, ble de sju broene redusert til fem – og hadde dette vært i de gode gamle dager, ville ikke Euler ha kommet på banen – for med dagens fem broer er det en smal sak å komme seg over alle broene på foreskreven måte: