HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Fin oppgave:). Setter de små grå i sving.

mvh

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Han hadde tre navn, og i tillegg var aliaset hans godt kjent? Det må jo være et spor i seg selv dette ...
    Tre navn ja, men jeg har ikke sagt noe om hans alias :).

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Imens vi venter på Berserkr, så reiser vi

til en ny by. Vår mann er født her, en fattig mann, men mye verdt. Han tok etterhvert et nytt navn, men er mest kjent for et tredje. Alias er også godt kjent.

Hvem ser vi etter (avdød person) og hvilken by?
    Han hadde tre navn, og i tillegg var aliaset hans godt kjent? Det må jo være et spor i seg selv dette ...
    Da skjønner jeg ikke det hintet der ... :)

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Imens vi venter på Berserkr, så reiser vi

til en ny by. Vår mann er født her, en fattig mann, men mye verdt. Han tok etterhvert et nytt navn, men er mest kjent for et tredje. Alias er også godt kjent.

Hvem ser vi etter (avdød person) og hvilken by?
    Da skjønner jeg ikke det hintet der ... :)

Kan selvfølgelig misforstås :), men jeg står for den. Har en slags tilknytning til han. Hvis jeg skal fortsette trenden med å hjelpe/forvirre, så kan vi ta et lite sidespor i musikkverdenen.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Hans fødenavn er Henry, og er en myteomspunnen legende. Det Alias jeg snakker om er en levende legende.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm..... Vi skal altså til en "ny" by (han gikk forøvrig bort i en "ny" stat). Den avdøde legenden sitt fødested, men utover det ikke spesielt tilknyttet stedet, men den levende legenden er tilknyttet stedet.

Kor skal vi reis hen? Hvem er den avdøde og hvem er Alias?

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Den levende legenden er meget godt kjent i musikkmiljøet både her og i verden ellers. Men i dette spesifikke tilfelle kan vi også tenke film.
    Når vi har funnet han og knytter det opp til film, finner vi både byen og vår avdøde venn (legenden som ikke er spesielt knyttet til byen ;)). I 2011 ble noe av han verdt over 2 mill dollar, og et annet verdt over det dobbelte i 2015/2016.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Han var mye verdt. Betyr det at han utførte el. skapte noe som ble mye verdt efter hans død?

mvh
    Nei, ikke han.
    Får ikke dette til å stemme m. de siste opplysningene.

mvh

Hvis du tenkte at personen var en kunstner som ikke ble verdsatt før sin død, så er det nok feil.

Han utførte vel mest noe som i de fleste tilfeller er straffbart, men siden han tross alt har denne legendestatusen, så vil mange si at han var snill som et barn.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    En av verdens mest kjente og populære byer. Vår levende legende begynte sin karriere her. Den avdøde er født her.
    Og så har vi en film med begge våre venner, hvor hovedpersonen ikke er Alias, men vår "hjelpemann", for å finne byen.

Lagt sammen med de andre hintene, så har dere det. Gjelder bare å sortere trådene litt, tror jeg. (i mitt forrige innlegg, så er det forresten et godt hint også, selv om den er litt kamuflert)

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    En svenske ? eller er vi på bærplukking nå ?
    Bærplukking, jorde, feil jorde? Ja, i den forstand at vi ikke skal til Norge eller Sverige!

Edit: Men be meg gjerne forklare hva som er uklart, evt motstridende etc etc

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Egentlig ikke noe som er uklart. Bare at man høyst sannsynlig har bitt seg fast i de uvesentlige ledetrådene. Stadig en flott oppgave:).

mvh

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig ikke noe som er uklart. Bare at man høyst sannsynlig har bitt seg fast i de uvesentlige ledetrådene. Stadig en flott oppgave:).

mvh
    Det er nok en vanlig felle å gå i, ja. Ihverfall å gå seg fast i feil spor. Ledetrådene er forhåpentligvis greie nok, gjelder bare å få øye på alle. Når det gjelder byen, så er altså deler av navnet allerede oppgitt (med hjelp av litt annet språk).
    Når det gjelder vår hovedmann, er noe altså avslørt i innlegg 5212.
    Når det gjelder vårt sidespor/hjelpemann, så er han ikke mest kjent innen film, men musikk.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har for lengst gått surr i de såkalte ledetrådene, men leter etter dobbeltbetydninger. Når du sier det brenner, er det en skjult dobbeltbunn der også?

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har for lengst gått surr i de såkalte ledetrådene, men leter etter dobbeltbetydninger. Når du sier det brenner, er det en skjult dobbeltbunn der også?
    He, he, ingen dobbeltbunn akkurat der!

Er ikke helt sikker, kanskje husker jeg feil, men tror en av dine favorittartister er med på leken.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    En cowboyhelt tenker jeg.
    Og da er vel landet USA. Bare for å eliminere.

mvh

Det er korrekt!
    Og "en av verdens mest kjente og populære byer" (jfr. innlegg 5214) i USA. Da snakker vi vel New York. Ikke det at jeg har den minste anelse om hvorfor det eventuelt skulle være stedet - men ingen andre byer i USA scorer vel tilsvarende etter det kriteriet.

Det er også korrekt!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.420
    Sted
    Sølvbyen
    Det må vel være Henry McCarthy, kjent under aliaset William H. Bonney, og legendestatus som Billy The Kid?
    I 2011 ble et fotografi av ham solgt for 2,3 millioner dollar. Han ble vurdert benådet, men dette ble avslått.

Født i New York City, død i Fort Sumners i New Mexico ("den nye staten").

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Det må vel være Henry McCarthy, kjent under aliaset William H. Bonney, og legendestatus som Billy The Kid?
    I 2011 ble et fotografi av ham solgt for 2,3 millioner dollar. Han ble vurdert benådet, men dette ble avslått.

Aldeles korrekt! Der var vi i mål.

Henry McCarthy ble født i New York (skutt og drept i New Mexico), endret navn til William H Bonney, men ble kalt Billy the Kid. Bob Dylan spilte karakteren Alias i filmen Pat Garret and Billy the Kid i 1973.
    Det eneste hittil kjente bildet av Billy ble solgt på auksjon i 2011 for den nette sum av 2,3 millioner dollar. Men i det siste har det dukket opp et bilde til som visstnok er verifisert som ekte, og verdt ca 40 mill kroner.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden

Virker sannsynlig, men hvem er den levende legenden som er knyttet til Billy The Kid i dag?

Edit: Aha! :)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Er ikke helt sikker, kanskje husker jeg feil, men tror en av dine favorittartister er med på leken.
    Oj! Pønske pønske...

Edit: Å pønske var visst bortkastet. Oppgaven var jo allerede løst, ser jeg nå.

Med litt spenstige assosiasjoner, finner jeg henvisning til i alt tre av mine favoritter: Bob Dylan, Barbara Bonney og Gordon Sumner. Hehe.

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1

Oj! Pønske pønske...

Edit: Å pønske var visst bortkastet. Oppgaven var jo allerede løst, ser jeg nå.

Med litt spenstige assosiasjoner, finner jeg henvisning til i alt tre av mine favoritter: Bob Dylan, Barbara Bonney og Gordon Sumner. Hehe.

Var usikker på hvor mye jeg kunne røpe om denne Alias (tror jeg brukte stor A alle gangene). Siden vi er på Hfs og mange dermed kjenner godt til Dylan og hans bedrifter, så kunne alt være avslørt her. Men dere forvekslet nok (heldigvis for meg) denne med et alias. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg vet ikke om det er veldig lurt å vente på berserkr - har mistanke om at det kan drøye litt med en ny oppgave fra den kanten - så her er det på'an igjen:

I de gode gamle dager var det sju stykker av dem - ikke de sju søstre, men noe menneskeskapt - og da var det helt umulig. D.v.s. man trodde lenge at det kanskje ville være mulig likevel - hvis man bare fant ut hvordan. Men en sveitser gjorde det klart én gang for alle at det faktisk var umulig.

Etter at byen vi skal til, fikk nye eiere og nytt navn en gang i forrige århundre, ble sju til fem - og da var det ikke umulig lenger.

Og da skal vi til?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ingen underverker ute og går her. Helt vanlige greier.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nye eiere? Hvor bokstavelig skal dette tolkes tro?

Har "nye eiere" noe å gjøre med noe så prosaisk som Sovjetunionens fall?

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn