HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til Bayreuth, hvor Franz Liszt døde i 1886, og hvor han også ligger begravet.

Franz Liszt ble født i 1811 helt vest i det som den gangen var en liten landsby i Ungarn, men takket være noen endrede landegrenser etter første verdenskrig, ligger landsbyen i dag helt øst i Østerrike, og har fått tysk navn, Raiding.

Franz Liszts slekt hadde sine røtter i Tyskland, og det var derfor naturlig at han fikk sin utdannelse i Wien – og ikke i Ungarn. Selv om han altså på papiret var ungarer.

Etter å ha opplevd Paganini live i 1832, bestemte Franz List seg for å sprite opp pianospillet sitt – han ville bli pianoets Paganini. Og det lyktes han med, for Frans Liszt fikk ord på seg for å være sin tids beste pianist – og tjente gode penger på sitt pianospill.

Franz Liszts datter, Cosima, giftet seg med Richard Wagner, og sammen med Wagner var hun primus motor i etableringen av de kjente Festspillene i Bayreuth. Franz Liszt var altså Richard Wagners svigerfar. Begge er begravet i Bayreuth, som altså er byen vi skulle til.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er imponert over nivået på oppgavene og kompetansen her inne. Iblant føler jeg meg omtrent som
    - Du har en IQ som ei geit!
    - E det møe, det?

Men i påvente av at otare skal ture ferdig, kan jeg jo prøve meg med en enkel en, litt på siden av det vanlige labyrintmønsteret i denne quiz'en.

Hvilke innlandsnasjoner grenser til land som heller ikke har kystlinje?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.952
    Sted
    Trondheim
    Verden er stor, så jeg holder meg til Europa. Jeg regner med at det er nok at landet grenser til et land som ikke har kystlinje?

Tsjekkia (Østerrike og Slovakia)
    Østerrike (Slovakia, Ungarn, Tsjekkia og Sveits)
    Slovakia (Ungarn, Tsjekkia, Østerrike)
    Ungarn
    Sveits
    Serbia
    Makedonia

Jeg har sikkert glemt noen.

På verdensbasis? Har ikke peiling.

Ny oppgave kommer ganske straks.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Landet kan grense til flere land, og ingen av disse har kystlinje. Men la nå det hvile. Vi venter på din oppgave.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    I Europa har vi i hvert fall Liechtenstein, en innlandsstat som grenser til Sveits og Østerrike, to land som heller ikke har kystlinje.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.952
    Sted
    Trondheim
    Skal vi se...
    I Bayreuth setter vi oss på toget for å reise til vårt neste bestemmelsessted. Byen ligger ved en elv, og over denne elven går det en gammel bro som ikke er like kjent som en tilsvarende bro i en annen by, til tross for at den er eldre og har de samme kjennetegnene som den mer berømte broen. På 1600-tallet skjedde det forferdelige ting her, og i moderne tid skjedde det også noe forferdelig, men noe tilsvarende skjedde i en annen by ikke så langt unna, og dette er langt mer kjent, kanskje på grunn av en roman som ble skrevet om dette.
    I dag er byen et fredelig sted der man kan nyte utmerket mat og lokal drikke, bl.a. fra et område som har et navn som kan lede tankene hen på musikk, selv det ikke har noe med musikk å gjøre.

Hvor har vi havnet?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Er disse broene konstruert av en berømt person:confused:.

mvh

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.952
    Sted
    Trondheim
    Nei, ikke meg bekjent. Men en av dem er veldig berømt. Den som ikke er så berømt ligger i den byen vi skal til. Elven den går over er en større elv. Broen i seg selv er eldre, og den mest kjente av broene kunne vært en kopi. "Originalen" som ligger i byen vi skal til er altså mindre kjent enn kopien. Alle kjenner kopien, langt færre kjenner "originalen".

NB: Når jeg sier kopi og original betyr ikke det at kopien er en bevisst kopi - bare at broene er veldig like, men den jeg snakker om i byen vi skal til er omtrent ukjent.

Ikke glem hintet om lokal drikke. Og siden vi reiser med tog er det ikke så veldig lang avstand fra der vi var sist...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ah... en lokal drikke fra et område som kan lede tankene hen på musikk..... Hvordan skulle vi ha klart oss uten lokal drikke? Og uten musikk?

Ellers har jeg reist med den Transsibirske jernbane hele veien - og kan bare bekrefte at det går an å reise LANGT med tog. Hvis man må.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.952
    Sted
    Trondheim
    Ja, den er kanskje litt vanskelig den oppgaven. Jeg skal kanskje være litt mer spesifikk.

Den lokale drikken er ikke "lokal" i den forstand at den bare lages her - det er en veldig vanlig drikke over hele verden. Men det lages veldig bra varianter av denne drikken her. En av de beste variantene kommer fra et lite område som har et musikalsk navn.

Den romanen jeg nevner er skrevet av en forfatter som kommer fra et annet kontinent enn det denne byen ligger i. Romanen omhandler noe som skjedde i en annen by ikke veldig langt unna. Det som beskrives i denne romanen skjedde også i den byen jeg tenker på, men det er langt mindre kjent.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det lukter jo tysk eller østerriksk Riesling her, og en bro over Rhinen, Mainz, Donau, eller kanskje Moldau?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.952
    Sted
    Trondheim
    Du er nok inne på noe, erato. Det er vel ikke Riesling som er mest dominerende selv om den selvfølgelig også finnes her, og elvene høres kjente ut ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå begynner det å ligne noe :)
    Med andre ord: Vi skal altså IKKE til Praha?

Jeg har en mistanke om hvor vi skal, men ser ikke helt sammenehengen mellom disse forferdelige tingene som skulle ha skjedd forskjellige steder.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå begynner det å ligne noe :)
    Med andre ord: Vi skal altså IKKE til Praha?

Jeg har en mistanke om hvor vi skal, men ser ikke helt sammenehengen mellom disse forferdelige tingene som skulle ha skjedd forskjellige steder.
    OK - litt forsiktig googling sier at vi skal til Würzburg.

Det fryktelige som skjedde her på 1600-tallet, må være hekseprosessene som hadde et spesielt stort omgang i denne byen. Det fryktelige i moderne tid må være bombingen av Würzburg helt på slutten av 2. verdenskrig - ikke fullt så ille som bombingen av Dresden, som Kurt Vonnegut har skrevet om i sin bok Slaughterhouse 5 - men det var store ødeleggelser her også, som etter manges mening var unødvendige for krigens utfall.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ante det var Wurzburg men ante verken noe om hekseprosesser eller bombing. Men jeg har vært der, og byen er relativt usjarmerende "etterkrigsk", så det forundrer meg ikke at den var utsatt for massiv bombing ja.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ante det var Wurzburg men ante verken noe om hekseprosesser eller bombing. Men jeg har vært der, og byen er relativt usjarmerende "etterkrigsk", så det forundrer meg ikke at den var utsatt for massiv bombing ja.
    I forbindelse med det som kaltes motreformasjonen ble denne herren utnevnt til Fürstbischof i Würzburg: https://de.wikipedia.org/wiki/Julius_Echter_von_Mespelbrunn
    Ingen hyggelig person, etter det som fortelles. I hans tid som biskop ble det holdt regelmessige hekseforbrenninger hver tirsdag på en plass like ved elven.

Jeg var i Würzburg i fjor høst. Vi fikk bl.a. en guidet tur gjennom biskopspaleet i Würzburg. Der spurte jeg spesielt om hekseprosessene, men fikk til svar at dette ikke var noe man snakket altfor mye om.....

Jeg er ikke enig med Ulf B om at Würzburg ikke er noen sjarmerende by. Det er mye gammelt igjen, særlig rundt markedsplassen, og Marienburg, som ligger på en høyde påandre siden av elven, er et must.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg er ikke enig med Ulf B om at Würzburg ikke er noen sjarmerende by. Det er mye gammelt igjen, særlig rundt markedsplassen, og Marienburg, som ligger på en høyde påandre siden av elven, er et must.

mvh
    Kremt.... Bare for ordens skyld: det var ikke jeg som sa noe om sjarmen til Würzburg - det var erato. Jeg bare påpekte den - etter manges mening - unødvendige bombingen av byen helt på slutten av 2. verdenskrig.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    HVis vi tar det for gitt at vi skulle til Würzburg - mye tyder på det - så skal vi altså videre.

Vi reiser ikke langt denne gangen heller.

Forrige oppgave gir oss assosiasjoner, og vi skal til en liten by ved en elv. Byen er blitt kjent for en viktig fredelig hendelse i en ellers ikke så fredelig tid.

Men hele greia er litt urettmessig, for det som byen er kjent for, skjedde i virkeligheten et annet sted og noe tidligere. Riktignok ikke langt unna byen vi skal til – men rett skal være rett.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.952
    Sted
    Trondheim
    Joda, det var Würzburg. Beklager sent svar - jeg har vært hos tannlegen.

Jeg tenkte på hekseprosessene på 1600-tallet og bombingen i april 1945. 89% av det gamle sentrum ble ødelagt, og ca 60% av forstedene. Jeg tenkte selvfølgelig på Dresden og Kurt Vonneguts Slaughterhouse 5. Før krigen hadde Würzburg 108 000 innbyggere, etter krigen var det 36 500 igjen. Over elven Main går det en bro - Alte Mainbrücke - som ble påbegynt på 1200-tallet, 300 år før den mer kjente Karlsbroen i Praha. Alte Mainbrücke er svært lik Karlsbroen med statuer på begge sider, men den er kortere - Main er ikke så bred akkurat her.

Jeg var i Würzburg i januar og likte byen svært godt. Jeg er ikke enig i at byen ikke er sjarmerende - Altstadt er riktig hyggelig. Altstadt er imidlertid ikke veldig gammel, da den i hovedsak ble fullstendig rasert i 1945. De siste restene fra bombingen ble ikke fjernet før i 1964. Gamlebyen er imidlertid bygd opp på ny, slik den var før bombingen. Nord for byen ligger en ås, der hele åssiden er plantet med vindruer. Åssiden ligger da sydvendt, og heter Würzburger Stein. En av de beste delene av denne vinmarken heter Stein-Harfe.

Jeg nevnte ikke Würzburg Residenz - en av de største og viktigste barokkslottene i Tyskland.

Noen bilder:

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

mvh
    Kremt.... Bare for ordens skyld: det var ikke jeg som sa noe om sjarmen til Würzburg - det var erato. Jeg bare påpekte den - etter manges mening - unødvendige bombingen av byen helt på slutten av 2. verdenskrig.
    Og ja, det er mye fint omkring, men bysentrum husker jeg ikke som spesielt attraktivt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HVis vi tar det for gitt at vi skulle til Würburg - mye tyder på det - så skal vi altså videre.

Vi reiser ikke langt denne gangen heller.

Forrige oppgave gir oss assosiasjoner, og vi skal til en liten by ved en elv. Byen er blitt kjent for en viktig fredelig hendelse i en ellers ikke så fredelig tid.

Men hele greia er litt urettmessig, for det som byen er kjent for, skjedde i virkeligheten et annet sted og noe tidligere. Riktignok ikke langt unna byen vi skal til – men rett skal være rett.
    Martin Luther/Mainz/Worms?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Religiøse assosiasjoner à la Martin Luther blir helt feil.

Fred er kan hende en riktigere assosiasjon - men vi skal ikke til Westfalen.

PS: Et lite tilleggshint: Datoen for hendelsen jeg tenker på, har fått et eget navn.

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Fred er kan hende en riktigere assosiasjon - men vi skal ikke til Westfalen.

PS: Et lite tilleggshint: Datoen for hendelsen jeg tenker på, har fått et eget navn
    .
    Armistice day. 111118.

mvh

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du tenker på kapitulasjonsavtalen som ble signert i Reims 8. mai 1945. I oppgaven er vi ikke helt der ennå. Fortsatt krig altså - men likevel en fredelig hendelse akkurat der det skjedde.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ganske kjente ord fra en ganske kjent forfatter ble gjort til skamme den dagen. Men det varte jo ikke så lenge før han fikk rett igjen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Er det julefeiringa i Ardennene?
    Nei. Denne fredelige hendelsen jeg tenker på, foregikk uten tysk medvirkning - PS: men i Tyskland. Og vi er i 1945.

PS: Byen vi skal til, ligger ved en elv, som ikke er uten betydning når man tenker på datoen.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da russere og amerikanere møtes ved Elben? Google: Skjedde egentlig i Strehla litt tidligere, men markeres i Torgau.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er riktig.

Vi skal til Torgau - ikke mange milene fra Dresden, som var utsatt for forrige oppgaves fryktelige ting.

Torgau ligger ved Elben litt nord for Dresden. Offisielt var det her de amerikanske og sovjetiske styrkene fikk kontakt med hverandre den 25. april 1945 under avslutningen av den 2. verdenskrig. Amerikanerne har et eget navn på denne datoen: Elbe Day.

Den første kontakten skjedde i virkeligheten ca. 30 km sør for Torgau – ved Strehla – noe tidligere samme dagen. Omtrent midt mellom Torgau og Dresden.

Dagen etter, 26. april 1945, møttes de amerikanske og sovjetiske kommandantene i Torgau for å ta hverandre i hånden og dermed offisielt markere slutten på fremrykkingen og på krigshandlingene på denne delen av fronten.

I praksis representerterte møtet ved Torgau slutten på krigen i Europa for amerikanerne. Et slags ”hit, men ikke lenger”. Resten - erobringen av Berlin etc. - var det sovjetrusserne som sto for.

Rudyard Kiplings ord ”East is East and West is West, and never the twain shall meet” ble altså gjort til skamme akkurat denne dagen – men han fikk rett igjen ganske kort tid etter.

elbe-day-photo.jpg

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jaja, skal det bli ny oppgave blir det i kveld. På vei hjem fra jobb straks.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Og mens vi venter, kan vi ta en kjapp oppgave. Enten VET man svaret med én gang - eller man må google ganske intenst.

Et bilmerke som ikke produseres lenger - men som fortsatt er å se ute på veiene - hadde en litt kjent forfatter som en av sine første forhandlere - kan hende den aller første - i det mange anser som bilens hjemland.

Det er ikke lenge siden forfatteren var aktuell her i HFS-labyrinten.

Jeg har hatt flere biler av dette merket, og ble gjort oppmerksom på sammenhengen av en av mine forretningsforbindelser fra dette landet.

Men vi skal til byen hvor denne bilen ble produsert.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå er sikkert erato utålmodig etter å komme på banen med sin oppgave - så her kommer svaret:

Saab-Vonnegut.png
    Kurt Vonnegut var en av de første - kan hende den første - SAAB-forhandlerne i USA på 1950-tallet.

SAAB produseres ikke lenger, men ble produsert i Trollhättan.

Kom til å tenke på dette da vi strevde med Würzburg og, ikke minst, Dresden for et par oppgaver siden.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Da kan jeg oppgi svaret på min lille oppgave også. Liechtenstein er korrekt. Den andre staten er Uzbekistan.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Mens vi venter på erato skal komme hjem, og lurer på hva i hule han jobber med, kan jeg prøve meg med en liten oppgave til, i samme stil som min forrige, som ikke akkurat var noen braksuksess, men:

Hvilken amerikansk delstat grenser kun til én annen amerikansk delstat?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Washington DC?

Nettopp satt meg ned, tenker......