HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Jens Chr. Hauge? Riktignok født på Ljan.

mvh

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Det er også feil. Hint: Personen jeg sikter til tilhørte samme parti som Trygve Lie.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Johan Nygaardsvold var jo også politiker på den tiden - og han fikk også denne medaljen. Men jeg får det ikke til å stemme med at han hadde "en annen jobb enn politiker i et annet land i en periode på 4-5år". Han var jo i London under krigen - men var han ikke politiker da også? Nåja..... Vent litt! Google er min venn: Han var i USA fra 1902 til 1907 - altså lenge før han ble politiker i Norge. Men Nygaardsvold var født i Hommelvik - som ikke akkurat kvalifiserer til bystatus. Verken den gang da, eller nå. Det nærmeste jeg kommer, er Trondheim.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Arbeiderpartimann som også var aktiv i utlandet. Satt han i Londonregjeringen under krigen?

mvh

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Redigerte det jeg skrev i post 4526 nå. Fikk ikke med meg at du hadde svart tkr.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hommelvik, ja - ikke akkurat en by, men jeg godtar svaret, og at jeg skal lage en ny oppgave. Som kommer her:

Vår mann var verken politiker eller vitenskapsmann. Men en av de aller største innen sitt gebet. Et gebet som tradisjonelt ikke har vært noe for nordmenn, før i de seneste årene. Vår mann var ikke en helt ubestridt ener - men når historien skal oppsummeres, er han utvilsomt en av de største. Født og oppvokst i et land som man naturlig tenker på i denne forbindelse. Men de siste årene av sitt liv levde han i et frivbillig eksil, og han døde også langt fra sitt hjemland. Han ble gravlagt i et annet land enn det han døde i - men heller ikke dette landet er hans hjemland.

Vi skal til denne mannes fødeby, som er........

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Idrett? Derom strides de lærde. Men definitivt ikke motor. Snarere tvert i mot, for å si det sånn.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    De seneste svarene er absolutt inne på noe. Men denne gangen vil jeg gjerne ha en vanntett begrunnelse. Ikke nok å slenge ut tilfeldige bynavn.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    De seneste svarene er absolutt inne på noe. Men denne gangen vil jeg gjerne ha en vanntett begrunnelse. Ikke nok å slenge ut tilfeldige bynavn.
    Nåja, så veldig tilfeldig var ikke min utslenging av forslaget om Chicago. Sjakkspilleren Bobby Fischer ble arrestert i Japan for å ha spilt sjakk i Jugoslavia (!) og frasa seg sitt amerikanske statsborgerskap for å slippe utlevering til USA. Han fikk senere innvilget islandsk statsborgerskap og flyttet til Island, hvor han døde i 2008. Men hvor han ble begravet - nei, se der stopper min "kunnskap"...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.750
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bobby Fischer er iallfall gravlagt i Reykjavik, hvor han også døde. Han kan derved utelukkes.

mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.592
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan i all verden kom du dit?
    Ja vi kan prøve. Var det feil?

Nordmenn var ikke særlig gode eller opptatt av sjakk før Carlsen fikk dette på dagsorden her i landet.

Gode sjakkspillere har ofte vært sovjet-russere. Vi tenker på Sovjet -Russland som en av de største sjakknasjoner,
    Den omtalte personen er tidenes 4,sjakkverdensmester.

Født og oppvokst og representerte Sovjet, men emigrerte til Frankrike i 1921 og Fikk fransk statsborgerskap i 1930.
    Spilte så for Frankrike. Ble verdensmester i sjakk også for frankrike, tittelen beholdt han til sin død
    Han døde i Portugal, men gravlagt i Paris.

Hans navn var Alexander Alekhine og han er født i Moskva

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja vi kan prøve. Var det feil?
    Nordmenn var ikke særlig gode eller opptatt av sjakk før Carlsen fikk dette på dagsorden her i landet.
    Gode sjakkspillere har ofte vært sovjet-russere. Vitenkerpå sovjet Russland som en av de største sjakknasjoner,
    Den omtalte personen er tidenes 4,sjakkverdensmester.
    Født og oppvokst og representerte Sovjet, men emigrerte til Frankrike i 1921 og Fikk fransk statsborgerskap i 1930.
    Spilte så for Frankrike. Ble verdensmester i sjakk også for frankrike, tittelen beholdt han til sin død
    Han døde i Portugal, men gravlagt i Paris, Hans navn var Alexander Alekhine og han er født i Moskva
    Neida - det var helt riktig! Men en rimelig begrunnelse er å foretrekke fremfor det som kan oppfattes som rene gjetninger.

Alexander Alekhine er regnet som en av de store sjakkmesterne. Der oppe sammen med Fischer, Kasparov, Karpov, Capablanca og vår egen Magnus Carlsen. Født i Moskva, ble verdensmester i 1927, tapte tittelen i 1935, men vant den tilbake i 1937. Den 2. verdenskrig satte en stopper for VM-matcher og store turneringer, og godt var nok det - for på den tiden hadde alkoholen tatt overhånd. Alekhine beholdt verdensmestertittelen helt til han døde i 1946 i Portugal - og onde tunger vil ha det til at han ble myrdet av sovjetiske agenter. Ingenting er bevist, men konspirasjonsteoriene lever i beste velgående den dag i dag. Alekhine ble gravlagt i Paris.

Men vi skulle altså til Moskva, hvor Alekhine ble født - så du loser oss videre.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.592
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jo, jeg forstår at det er morsommere med kunnskapskonkurranse enn ren gjettekonkurranse.
    Budapest i forrige jeg tok var dog ikke tatt aldeles ut av det blå..,:rolleyes:
    Folk må gjerne kjøre i gang ny oppgave, men jeg har ingen mulighet før i morgen dessverre,

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.750
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kan jo ta en lett en:

Vi skal til et sted som feirer rundt år i disse dager. Ingen hyggelig begivenhet, og to av aktørene var hhv. en kronprins og en høyforræder. Stedet kjennetegnes av tung symbolikk, bl. a. deler av et våpen.

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Et sted kan jo være så mangt. Er det her snakk om et åsted for et slag el. annen lite hyggelig hendelse?

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Et sted der man henrettet mennesker:confused:.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.750
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Et sted der man henrettet mennesker:confused:.

mvh
    Nei, men det er ganske mange døde mennesker der, ca 120000 for å være litt mer nøyaktig.

mvh

Edit: Henrettelsested er kanskje ikke så feil, i overført betydning. Kommer litt an på øyet som ser....

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Arlington æreskirkegård:confused:. Ble vel opprettet på eiendommen til General Robert E. Lee.

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Slaget om Verdun i 1916. 100 år siden i år.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.750
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Slaget om Verdun i 1916. 100 år siden i år. mvh
    Bingo! :) Vi skal til ossuariet i Verdun:

Ossuarium.jpg

Jeg har vært der. Et sted som får det til å løpe kaldt nedover ryggen på meg. Siste hvilested for over 120 000 unge franske og tyske menn.

På tysk side ble felttoget ledet av kronprins Wilhelm av Preussen. På fransk side av marskalk Philippe Petain, som senere ble dømt for høyforræderi for sin rolle i Vichy- regjeringen.

Selve ossuariet er bygningen med det rare tårnet. Det skal symbolisere skjeftet på et sverd som er stukket ned i jorden.
    mvh

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Og bluesbreaker henger m. en oppgave fra i går & tar oss videre:cool:.

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Er på jobb & får tidligst snekret noe i kveld. Så hvis noen føler seg kallet i mellomtiden.....

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn