"Resonnementet":
Edvard Teller var fysiker født i Budapest, jøde innvandret til USA.
Teller er kalt Hydrogenbombens far.
Han arbeidet sammen med de før nevnte fysikere,-i hvert fall innenfor kjernefysikkområdet.
Antar at konvertering i denne sammenheng har noe med fysikk å gjøre.
Vel - jeg tenkte ikke på Edvard Teller - og jeg er ikke kar om å finne noe om den slags konvertering som jeg tenkte på. Men Budapest er riktig.
Jeg tenkte på John von Neumann, som ble født i Budapest i 1903. Ungarsk jøde - opprinnelig het han János Lajos Neumann, men da han – som så mange andre europeiske jøder - flyttet til USA i 1930-årene - amerikaniserte han navnet sitt.
Av hensyn til svigerfamilien og familiefreden, konverterte von Neumann til katolisismen i 1930 da han skulle gifte seg.
John von Neumann var en racer i matematikk, data, kvantemekanikk og slikt som vanlige mennesker har vanskelig for å forstå – og innen matematikken, som var hans fag, har han bidratt med mye avansert teori, bl.a. spillteori.
Mens von Neumann jobbet på Princeton University, ble han headhuntet av Robert Oppenheimer – som ledet prosjektet med utviklingen av atombomben i USA – og i dette prosjektet gjorde von Neumann en viktig innsats i f.m. utviklingen av atombomben.
Etter krigen spilte von Neumann en avgjørende rolle i f.m. utviklingen av datamaskiner – og de prinsippene for design av datamaskiner som han var med å utvikle i 1940-årene – von Neumann arkitektur – brukes fortsatt den dag i dag i moderne datamaskiner. Og det er altså innen matematikk - og ikke minst data - at John von Neumann regnes som en av de virkelig store.
Men Budapest var jo riktig. Interessant, at mange av de store gutta hadde felles røtter. Det sier også noe om den tiden de vokste opp i.
Så hvis vi ikke venter på Slither, er det fritt frem.