HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jøde, ja - men ikke nødvendigvis fra Israel? Jeg ser for meg at det kan være kjekt å være født i et fransktalende land hvis man skal skrive sanger - formodentlig på fransk - for blant andre Edit Piaf.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.753
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jøde, ja - men ikke nødvendigvis fra Israel? Jeg ser for meg at det kan være kjekt å være født i et fransktalende land hvis man skal skrive sanger - formodentlig på fransk - for blant andre Edit Piaf.
    Fransktalende??

Vil ikke si det, akkurat. Napoleon sveipet vel innom der såvidt det var.......

mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.592
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Han som skrev Milord var født i Egypt. Alexandria.
    Får det ikke i hop med MGP, så det er vel bom.

Var for sen ser jeg...

Min oppgave ble løst på ett innlegg, men det gjør da ingenting Slither.
    Kjør i vei:)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.753
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da prøver jeg meg på byen Alexandria.

Vis vedlegget 367379

Bravo!!!

Og mannen het?

mvh

Georges Moustaki

Overlater til noen andre å lage en ny oppgave da jeg aldri har vært noe flink på slikt:)
    Georges Moustaki, født Guiseppe Mustacchi, i Alexandria. Foreldrene var jødiske innvandrere fra Korfu som slo seg ned i Alexandria. Virker jo helt utrolig i dag, jøder som innvanderer til Egypt......:(

Skrev sanger for bl.a. Edith Piaf, France Gall og Francoise Hardy. Begravet på Pere Lachaise sammen med Edith Piaf, Rossini, Ferdinand Lesseps og Chopin.

Mvh

Mener forøvrig at den som kommer opp med løsningen er forpliktet til å komme opp med en ny oppgave.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vel - hvis Slither ikke er i humør til å lage en oppgave, kan jeg bidra med en - men vi venter på at Slither skal få summet seg litt.

Da jeg leste den oppgaven som startet den nye runden her på HFS-labyrinten - den med A og B og konvertering og slikt - tenkte jeg med en gang på en mann, A, som gjorde det ganske skarpt innen sin genre. Og som også konverterte - men han gjorde det ganske tidlig i livet. Senere byttet vår mann verdensdel, hvor han etterhvert deltok i noe stort. Etter at det store var unnagjort, ble vår mann, A, nærmest en pioner i noe som har enorm betydning også i vår tid. Selv om vi snakker snart en mannsalder siden. Vi skal til fødebyen til denne mannen.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Albert Einstein:confused:. Konverterte kanskje ikke. Men måtte utvandre fra Tyskland til USA.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke Albert Einstein. Men den "nye" verdensdelen er - neppe overraskende - Amerika.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei - ikke Werner von Braun heller. Vår mann flyttet på seg - ganske klokelig, skulle det vise seg - før det ble for sent.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Altså en person av jødisk opprinnelse, født i Tyskland?

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke helt bak mål, dette. Vår mann jobbet faktisk sammen med Fermi i en periode.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Niels Bohr- København?

mvh
    Bohr, Fermi... Vår mann hadde absolutt noe å bidra med her - men det er på et helt annet område han virkelig var en av de store. Noen vil muligens si den største.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.592
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

"Resonnementet":

Edvard Teller var fysiker født i Budapest, jøde innvandret til USA.
    Teller er kalt Hydrogenbombens far.
    Han arbeidet sammen med de før nevnte fysikere,-i hvert fall innenfor kjernefysikkområdet.
    Antar at konvertering i denne sammenheng har noe med fysikk å gjøre.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

"Resonnementet":

Edvard Teller var fysiker født i Budapest, jøde innvandret til USA.
    Teller er kalt Hydrogenbombens far.
    Han arbeidet sammen med de før nevnte fysikere,-i hvert fall innenfor kjernefysikkområdet.
    Antar at konvertering i denne sammenheng har noe med fysikk å gjøre.

Vel - jeg tenkte ikke på Edvard Teller - og jeg er ikke kar om å finne noe om den slags konvertering som jeg tenkte på. Men Budapest er riktig.

Jeg tenkte på John von Neumann, som ble født i Budapest i 1903. Ungarsk jøde - opprinnelig het han János Lajos Neumann, men da han – som så mange andre europeiske jøder - flyttet til USA i 1930-årene - amerikaniserte han navnet sitt.

Av hensyn til svigerfamilien og familiefreden, konverterte von Neumann til katolisismen i 1930 da han skulle gifte seg.

John von Neumann var en racer i matematikk, data, kvantemekanikk og slikt som vanlige mennesker har vanskelig for å forstå – og innen matematikken, som var hans fag, har han bidratt med mye avansert teori, bl.a. spillteori.

Mens von Neumann jobbet på Princeton University, ble han headhuntet av Robert Oppenheimer – som ledet prosjektet med utviklingen av atombomben i USA – og i dette prosjektet gjorde von Neumann en viktig innsats i f.m. utviklingen av atombomben.

Etter krigen spilte von Neumann en avgjørende rolle i f.m. utviklingen av datamaskiner – og de prinsippene for design av datamaskiner som han var med å utvikle i 1940-årene – von Neumann arkitektur – brukes fortsatt den dag i dag i moderne datamaskiner. Og det er altså innen matematikk - og ikke minst data - at John von Neumann regnes som en av de virkelig store.

Men Budapest var jo riktig. Interessant, at mange av de store gutta hadde felles røtter. Det sier også noe om den tiden de vokste opp i.

Så hvis vi ikke venter på Slither, er det fritt frem.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.592
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det var litt av en gjeng, og når man ikke har inngående kjennskap til området er det fort gjort at man plukker feil mann.
    Det var mer flaks enn dyktighet at jeg landa i Budapest, så det er vel greit å vente på Slither.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Skal man gjette på noe når det handler om gamle storheter innen matematikk og fysikk er ungarsk jøde alltid et godt utgangspunkt.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Vi skal frem til byen hvor denne reformpolitikkeren ble født.
    Personen vår hadde også en annen jobb enn politiker i et annet land i en periode på 4-5år. Personen har også den høyeste rangerte utmerkelsen etter krigskorset. Utmerkelsen har i dag et annet navn.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Siden Oslo er byen som flest kommer fra så gjetter jeg på den, eller Kristiania som den het i 1896.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Og innehaver av militærkorset. Tidligere tapperhetsmedaljen.

mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Så det var ikke Trygve Lie, politiker, FN-generalsekretær og borgerdådsdekorert?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Totte var så sikker, såå sikker!

• Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…