HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei - se det i forhold til hvor vi gikk av bussen i Bruce Springsteens New York.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    82nd street New York, Manhatten.
    Hmmm, ikke at jeg ser noen sammenheng direkte, men var ikke Nederlenderne de første europeerne som bosatte seg i New York mon tro. Skal vi til Nederland kanskje?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    NEW York..... Alternativet til "NEW" er ......?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vel - kutt ut "new"...... Da er vi i......?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    York er helt riktig. Men York er bare en mellomstasjon. Det var dette med flygeren, da.......

C

cruiser

Gjest
    Snakker vi lindbergh avenue i york, er vel også en statue av han i york, altså charles lindbergh? Han endte vel sin flytur over atlanteren i paris?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er ikke han jeg tenker på. Vår mann har en litt spesiell tilknytnig til York. Han er ikke født der, og han har aldri bodd der. Og likevel er York på en måte uløselig knyttet til ham.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Snakker vi lindbergh avenue i york, er vel også en statue av han i york, altså charles lindbergh? Han endte vel sin flytur over atlanteren i paris?
    Nå oppdager jeg plutselig at vi tenker på to helt forskjellige York. "Mitt" York ligger i Europa.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det har kan hende blitt i overkant mye rot her – derfor en liten oppsummering:

Vi skal fra New York til et York som ligger i et monarki.

Men det er bare en mellomstasjon. Vi er ute etter en helt spesiell flyger – en som ikke født i York eller har bodd i York – men som likevel har en helt spesiell tilknytning til York. Om ikke York er nok, er det også sagt at assosiasjoner til dronningen kan føre oss til denne personen vi er ute etter.

Denne flygeren er ikke spesielt kjent for å fly – men han er veldig kjent for at han fløy på et spesielt sted i en spesiell situasjon. Det er dette stedet vi skal til.

Sist redigert:

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Hertugen av York kanskje, og et sted på Falklandsøyene?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hertugen av York – eller Duke of York - og Falklandsøyene er riktig!

I første omgang skulle vi fra New York til York. Vår flyger med tilknytning til York, er Duke of York – eller Prins Andrew, Dronning Elisabeths nest eldste sønn.

Under militærtjenesten lærte Prins Andrew å fly helikopter – og det vakte stor oppmerksomhet da han – som kongelig - valgte å delta aktivt som helikopterflyger under Falklandskrigen i 1982.

Han har sikkert fløyet både her og der – men det er altså i området rundt Falklandsøyene - vi trenger ikke å være mer spesifikke enn som så, tror jeg - han er mest kjent for å ha fløyet.

Din tur!

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Mens vi står her og ser oss rundt tenker vi litt over navnet på stedet vi har kommet til og bestemmer oss for å ta turen til et annet sted med navn delvis inspirert av en rovfugl. Stedet har en Harry både i nord og vest.
    Holder vi oss i de royale kretser kan det nevnes at det årlig er en tilstelning til ære for en konge og at prinsessen nok kan føle en form for tilknytning til stedsnavnet.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Da vi ankommer vårt nye mål viser det seg at vi slettes ikke er den eneste turisten her, og i hvert fall ikke den våteste.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Siden hintene er sjeldne og små, er dette antageligvis en utrolig enkel oppgave - men jeg jeg sitter fortsatt landfast på Falklandsøyene - aner ikke hvilken himmelretning jeg skal sikte meg inn på. Vel - vi skal antageligvis IKKE til Sydpolen.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Trolig ikke så lett om man ikke kjenner stedet direkte.
    Vi skal ikke til sydpolen nei :)

Det kan nevnes at bortsett fra at vi ikke er den våteste turisten er vi heller ikke den minste. Den våteste er nemlig også den største.
    Stedet er nok ikke blant de mest kjente, men en relativt kjent TV-personlighet, la oss kalle ham 3G, var her for noen år siden i et spesielt henseende.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    En hovedgård med samme navn som en stasjon i et kjent brettspill har blitt pusset opp. Mannen bak denne oppussingen kommer opprinnelig fra stedet vi skal til.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da tror jeg det ble googlebart - men jeg vet ikke jeg: Hadde det ikke vært hyggelig om noen andre enn oss to deltok i denne leken?

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Googling???!!
    Dette er da barnelærdom, essensiell geografi :cool:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    @Ulf-B: Prøver jo, men har en tendens til å glemme å kikke inom. Tror kanskje Holmium må gi en ledetråd el. 2 til:confused:.

mvh

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Henseende som 3G var her for er så langt fra det urbane du kan komme. Konseptet er ytterst moderne, men samtidig veldig gammeldags. Stedet der akkurat dette foregikk har faktisk innkjøring fra det vi har omtalt som vår Harry i nord. Mens vår Harry i øst i hovedsaklig er kjent for samme Harry som i nord, men mange vil nok også si at det også er en eller to andre Harryer her. Den ene Harry har blant annet ført til at noen gater er stengt på visse dager av året, bla annet i tider der det foregår folkefest.
    Vi kan nok, og bør nok, dette Harry i anførselstegn i alle tilfeller omtalt -> "Harry".

Tips. Hvordan kan man ellers skrive 3G?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    oct: Synd at ikke Off-Topic vises når man klikker seg inn på Hifisentralen.

Men til oppgaven: Googlingen har ført meg til et sted som kan passe.

Noe får jeg til å passe med hintene i oppgaven: Assosiasjonen til en rovfugl i stedsnavnet. Tilstelning for en konge, tror jeg må være til ære for skogens konge. Prinsessen Märtha Louise vil kan hende tenke på sin Ari når hun tenker på stedsnavnet.

Men Harry? Og denne våte turisten? 3G? Har ikke peiling.

Men jeg gjetter likevel på Aremark.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Aremark er korrekt!

- Stedsnavnhintet har du tolket korrekt med Are = Ari. Rovfugl og Märtha.
    - 3G = GGG = Gaute Grøtta Grav som var programleder for "Farmen" som et år gikk på en gård ved navn Bøensætre i Aremark.
    - "Harry" i nord og øst hinter til den store grensehandelen som foregår i Marker/ Ørje i nord (Töcksfors) og Halden (Svinesund/ Nordby) i øst. Halden har i tillegg en del andre ting mange opplever som "harry", bla råning/ burning med biler som har medført litt stengte gater særlig i forbindelse med 16. mai osv.
    - Skøyen Hovedgård ble pusset opp av finansmann Tore Aksel Voldberg
    - Elgfestivalen. Skogens konge. Årlig liten festival med mat, musikk og dans.
    - Vår våte og stor turist er båten "Turisten". En båt som går igjennom Haldenvassdraget gjennom sluser og snur i Ørje. Forsiden - DS Turisten

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Så havnet vi i Aremark. Hvor man altså feirer skogens konge.

Vi skal til et område hvor det er smalhans for skogens konge. Det er i og for seg mange slike områder her i verden - men hvis jeg hadde sagt hvor vi skulle, ville man ha skjønt det med en gang.

Gjennom området går det noe som man i og for seg finner mange andre steder i verden - også i Norge - men akkurat her snakker vi om en spesiell rekord.

Da skal vi til?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Et område uten elg? Da skal vi formodentlig til en storby/tettbefolket område?

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Området vi skal til, er nærmest ubebodd. Og for å presisere det som er antydet i oppgaven: Skogens konge - ikke nødvendigvis akkurat elg - ville ikke ha funnet seg vel til rette her. Hvis du hadde hørt navnet på området, ville du ha skjønt hvorfor.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi snakker om et område på størrelse med f.eks. Romania - sånn cirka - og noe mindre enn Norge.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    At skogens konge ville mistrives her, ligger i selve navnet på området.

Glem heller ikke den rekorden som knytter seg til det som går gjennom området.

Som tilleggsopplysning kan også nevnes at området i seg selv er verdens største av sitt slag.

PS: Vi skal naturligvis laaangt avsted.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Øredøvende stillhet her......

Ad hint 1: Her finnes det intet - jeg understreker: intet - av det en skogens konge trenger for å føle seg vel. Navnet på området uttrykker akkurat dét.

Ad hint 2: Rekorden for det som går gjennom området, knytter seg til noe menneskeskapt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til et engelsktalende land laaangt borte - men det er ikke dumt å kunne sin latin når man skal tolke navnet på området vi skal til, og forstå hvorfor en skogens konge vil mistrives her.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Øredøvende stillhet her......

Ad hint 1: Her finnes det intet - jeg understreker: intet - av det en skogens konge trenger for å føle seg vel. Navnet på området uttrykker akkurat dét.

Ad hint 2: Rekorden for det som går gjennom området, knytter seg til noe menneskeskapt.
    1. En skogens konge trenger ........ Dit vi skal er det - i latinsk klartekst - "ingen .......".

2. Det menneskeskapte knytter seg til transportsektoren - og rekorden er ganske rett på sak - pun intended.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her var det null interesse. Ooops - nesten forsnakkelse......

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hm.... mer null - som i ingenting.

PS: For å gjøre det enkelt: null av ett eller annet.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det var visst vanskelig, dette..... Området vi skal til har en jernbanerekord - men skogens konge ville nok helst ha fokusert på "null trær".

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da er vi i business!

Vi skal til Nullarbor Plain – et halvørkenaktig kalksteinslettelandskap - i det sydlige Australia. Det litt lysere området markert på kartet:

Nullarbor.jpg

At skogens konge har dårlige kår her, ligger i navnet Nullarbor: ”Null” - fra latin betyr jo null, og ”arbor” – også fra latin – betyr tre. Altså ”null trær” - et sted uten trær og altså uten skog.

To verdensrekorder her. Den ene er helt naturlig: Nullarbor Plain er verdens største karst-landskap – en slags kalksteinslette - på rundt 270.000 km2, og det er ikke så mye mindre enn Norge (324.000 km2). Her er det generelt svært sparsomt med vegetasjon, og trær er – som navnet sier – en svært sjelden vare.

Den andre rekorden er menneskeskapt: Gjennom området går det en jernbanestrekning som utmerker seg ved å gå i rett linje i 478 km – hvilket regnes som verdens lengste rette jernbanestrekning.

Bilveiene er i samme stilen – om enn med noe kortere rettstrekninger. Den lengste rette asfalterte strekningen er ”bare” 146 km - så her gjelder det å holde seg våken og følge med i svingene.

Du loser oss videre.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Det skal jeg gjøre, men det blir ihverfall ikke før imorgen kveld.

Er noen utålmodige og vil videre før det er stafettpinnen til fri benyttelse.

Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn