HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Pussy Riot var også mitt førstevalg, selv om jeg vel ikke ville kalt dem borgerrettighetsforkjempere akkurat. De er mer anarkister og rabulister.
    De har ikke bare laget Punk Prayer i Kristus Frelseren-katedralen i Moskva, selveste nasjonalkatedralen i Russland, men også hatt live sex-orgie i Moskvas biologiske museum. OBS! Explisit content. (Not really)
    De skriver, eller kanskje heller skrever, seg således inn i en avantgardistisk kunsttradisjon tilbake til tiden før revolusjonen. Regler og normer er undertrykkende og per se til for å brytes.
    Å knulle hvor som helst eller påføre menigheten pønk foran et hvert alter blir neppe noen gang det vi med rimelighet kan kalle en borgerrettighet. I alle fall ikke i min lille verden.

• Liker
    Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    ^^ Du har svart helt korrekt. Vel borgerrerettighetsforkjempere, er damene nok ikke.

mvh

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Da er vel utfordringen Pinkys, æh... hvis den er hans er det vel helst vi som må svette, kjenner jeg han rett.

• Liker

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Pokkers hofteskudd, litt uforberedt nå.

Jeg liker best å komme frem til låter, jeg. Denne låten har vandret endel før den satt hos det brede publikum, fra en multikunstner til en annen multikunstner via en av verdens mest betydningsfulle popgrupper til en helt ukjent artist. Den måtte også til en annen verdensdel for å blomstre opp og bli stor. Megastor.
    I hvilket land endte sangen opp?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Kan dette være noe tysk avantggarde???.

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Opphavsmannen er død og ikke noen tysk avantgardist. Mannen som gjorde låten til en megasuksess lever fortsatt. Han kan trygt kalles an one hit wonder.

• Liker

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Og med 'multikunstner' så menes artister som bedriver flere former for kunst, og ikke bare innen musikken (som i multi-instrumentalist)? Dette må jo være et veldig godt hint, men så var det det å komme på noen multi-kunstnere som var opphavsperson til en megahit(!?). Kan Yoko ha vært med i bildet?

Edit: Veldig god oppgave! :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Multikunstner i betydning musikk, poesi, teater,... Yoko har overhode ingenting her å gjøre. :)

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Men multikunstner er hun ... :)

Å klare dette uten å google ser ut til å bli et problem ... :)

Kan du hinte noe om hvilket land den til slutt ble stor, så kan heller vi gjette på navnet på sangen?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Den nådde topplassering over stort sett hele verden. Jeg kan jo si at den fulgte en trend som var meget populær i USA 15 år tidligere, tekstmessig, ikke musikalsk.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Eh..neinei. Ikke bildende eller skulpturell kunst. Poesi, musikk, teater...
    Artisten, han som gjorde låten berømt, prøvde å gjenta suksessen. En låt som hadde hatt nesten samme reisen bortsett fra at den var spilt inn av mange artister tidligere. På mange måter en bedre låt, bedre melodi. Man kan trygt si at suksessen lot vente på seg selv om låten seilte på bølgen til forgjengeren.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402

Ett lite forsøk på å vise sjangeren som var populær rundt 1960. Vår sang har forsåvidt det samme temaet.

(Ekstraoppgave; hvilken sang er låten på videoen tilsvar til? He-he....)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Seasons ... et eller annet. Seasons in the sun?
    Ja, hvorfor ikke? Opprinnelig fransk tekst, skrevet av Jaques Brel, poet, musiker, skuespiller. Oversatt til engelsk av Rod McCuen, poet, musiker, komponist. Terry Jacks jobbet med å produsere låten for Beach Boys, men det ble litt vanskelig grunnet Brian Wilson som av en eller annen grunn ville ha full kontroll. Terry Jacks spilte da inn låten selv og den ble en av de mestselgende singler i historien. Oppfølgeren If you go away hadde tatt samme reise fra Belgia til USA og var allerede blitt spilt av mange av de store artistene men for Terry Jacks ble den ikke noen stor suksess.
    Sjangeren kalles vel dødssanger, ung død, snørr og tårer selv om denne sangen handler om en eldre manns død.

Btw, hvilket land kom Terry Jacks fra?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Jeg må innrømme at jeg googlet _etter_ at jeg hadde lagt ut svaret, fordi jeg egentlig trodde at jeg var helt på bærtur. Grunnen til at jeg foreslo sangen var rett og slett fordi den var så lik i tema og tone med videoen. Når jeg så leste om den skjønte jeg at det faktisk måtte være den, og så da hvilket land han var fra også.

Det demret også (som også kanskje lå litt i underbevisstheten), at jeg hadde hørt om denne sangens historie tidligere, en slags radiodokumentar av disse to bergenserne som ofte snakker om musikk og har masse anekdoter å komme med. Jeg husker ikke i farten hva disse to heter, men jeg mener de er bergenske begge to ... og de er på NRK ...

Så hvis noen andre har lyst å briljere, og fortsatt ikke har googlet dette, kan jo de komme med gåtens opprinnelige oppgave; nemlig "hvilket land lander vi i da"?

:)

Edit: Tror det må ha vært gutta i P.I.L.S. jeg hørte det sist, men mener også å ha hørt den historien på NRK i riktig gamle dager også. Populær historie, altså ... :)

https://radio.nrk.no/serie/p-i-l-s

Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Ny gåte, da ... :)
    Samme land som forrige. Elsket og hatet, kan man vel trygt si. Har en slags nordisk link. Har muligens en av 80-tallets mest spilte trommesoloer på samvittigheten.

Hva heter bandet?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Lang arbeidsdag over ... Nei, ikke Metallica. Mye mer 80-tall. Begynte vel på 70-tallet, og var svært populære tidlig 80-tall, og videre helt opp mot 90-tallet. Kanskje å ta litt hardt i at de ble hatet. Norden-tilknytningen ligger i navnet på gruppa ... :)

Edit: Tenk litt koffert ...

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    De hadde flest tilhengere i Europa, dvs høyere opp på listene her. Solgte ca 8 millioner album totalt ... Høyeste plassering i Norge var 4. plass. I Tyskland var de på 2. plass.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Vikings, og tenke koffert.....fillern, vanskelig.
    Da får jeg prøve å hjelpe litt til ... :) Koffert er et hint i forhold til en av sangene som ble populære, og som var med på en live-plate de ga ut. Jeg nevnte noe om trommer også, og det er her de kommer inn (sammen med kofferten).

Edit: Må vel si at live-plata var temmelig populær som live-plate, til live-plate å være, og at denne 'trommesoloen' (det er faktisk to som spiller fant jeg ut), ikke var så populær i seg selv, men som en del av hele plata, hvis det gir mening ...

Vikingene er en svært viktig ingrediens i det som da er navnet på gruppa. Ikke alltid, men i mange og svært kjente tilfeller.

Rupert Hine var visstnok produsent på den plata de slo igjennom med, som altså var tidlig 80-tall.

Zombat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Antall liker
    811
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Vikingene er kjent via sagaene.
    Saga var kanskje et band i sin tid du ikke skulle like ifølge musikkpolitiet.

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Vikingene er kjent via sagaene.
    Saga var kanskje et band i sin tid du ikke skulle like ifølge musikkpolitiet.

mvh

Hehe, ja, jeg ble litt usikker på om jeg hadde rett i at de var 'elsket og hatet', selv om jeg umiddelbart fikk den tanken når jeg lagde gåten. Kanskje de ikke irriterte så mange likevel?

Men, Saga er selvfølgelig rett svar! :)

Kofferten er 'a brief case' (navnet på låta/trommesoloen), som faktisk var en liten koffert med noen elektroniske trommer oppi. Låt ganske greit på plata, men ser litt kleint ut nå i ettertid på video ... Ellers så hadde jeg stor sans for de første platene selv, inkludert 'Worlds apart' (gjennombruddet, som altså var produsert av Rupert Hine), og 'in transit', som var den ganske populære live-plata deres ...

Og de var/er altså fra Canada, og solgte også til 'Gull' i USA ...

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Det er jo litt liten trafikk her på labyrinten om dagen, så hvis noen har lyst til å legge ut en ny gåte, bør vel det være fritt frem? Zombat kan eventuelt gi et lite pip, og være klar for den neste der igjen, eller om det er han som er først ute nå ...

PP, lyst til å ta hevn? :)

• Liker
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn