HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Denne oppgaven er nok for de mer vininteresserte. Dette er nok ikke vindistrikter som er veldig kjent blant almuen, men de burde være det...

20 minutter... For vanskelig?

Det ligger et tredje, mer kjent, vindistrikt langs den store elven, rett vest for byen jeg tenker på. Og reisen fra Strasbourg med bil tar mange timer...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.059
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    (Vi fikk plutselig gjester i snøværet. Takk for at du tok pinnen, Vidar P. Worms var helt riktig stedet hvor Martin Luther ble erklært fredløs, og er også et historisk-geografisk knutepunkt for Das Nibelungenlied)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Snø noen steder, sol og vårstemning andre steder. Som her. Hurra. Noe sier meg at ingen av de møtepunktene for elver jeg kjenner fra Tyskland stemmer særlig godt med Otares oppgave (Koblenz kunne jo ha svart til deler av beskrivelsen, men ikke alt ..) så muligens skal vi holde oss i Frankrike?

otare skrev:
    Etter en liten reise havner vi i en by som ligger ved en stor elv. Ved denne byen renner det 2 mindre elver ut i den store. Begge de to mindre elvene gir navn til kjente vindistrikt. Like vest for denne byen ligger det en borg der en kjent konge i sin tid ble holdt i fangeskap. På den andre siden av elven ser vi et kloster i det fjerne.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Tillegg:

Hvis vi hører riktig godt etter, kan vi høre lystige toner fra øst, mens fra vest høres det stor og mektig orkestermusikk... (men da må vi høre veldig godt etter). Også her snakkes det et språk som virker kjent, men det er en egen variant som gjør at det ikke blir helt slik som vi lærte på skolen...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    :)

Mens dere lurer på dette skal jeg stikke i kjelleren og hente en flaske av distriktets hvitvin lagd på en drue som er ganske karakteristisk for området...

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.649
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvis vi følger Donau østover fra Linz, finner vi noe da? Oberösterreich, og så er vi jo snart i Ungarn? Jeg er ingen vinkjenner, det skjønner jeg nå....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    :)

Mens dere lurer på dette skal jeg stikke i kjelleren og hente en flaske av distriktets hvitvin lagd på en drue som er ganske karakteristisk for området...
    Kan det være en Grüner Veltliner montro?

Jeg trenger en atlas..

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Du er inne på noe Vidar. Musikken fra vest kommer fra et sted der man skulle tro at man ville drikke noe helt annet enn vin...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Ja, orkestermusikken vi kan høre i det fjerne i vest kommer derfra, men det er ikke der vi er...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Melk er jo nevnt i Ringen (Wagner), om enn som Medelike. Så hvis vi antar at dette er den store og mektige orkestermusikk (tvilsomt kanskje, siden det vel er opera som er mest assosiert med Wagner...men det kan jo være en av overturene) så befinner vi oss øst for Melk og vest for wienervalsene...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Komponisten i vest er Bruckner som holdt til i klosterkirken i Melk det meste av sitt liv. Og som vel ligger der fremdeles vil jeg tro...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Gubra skrev:
    Vi nærmer oss, men vi er ikke helt framme enda...
    Richard Løvehjerte ble tatt til fange på veien hjem fra korstogene og satt fanget på borgen i Dürnstein.

Huff - denne ble visst litt vanskelig... :(

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det får vel bli Krems da? Kremstal og Wachau osv. Tradisjonelt kjent for sin Grüner Veltliner, og i senere tid også for sin riesling.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Bingo.
    Vidistriktene er Kamptal, Kremstal og Wachau. Elvene er Kamp, Krems og Donau.
    Klosteret over elven er Göttweig. Musikken kom selvfølgelig fra Wien (Beethoven, Mozart, Schubert, Strauss-familien ++) og Melk (Bruckner).
    Språket er tysk med en del lokale varianter og underlige dialektord.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har faktisk vært der, også i fotsporene til Bruckner som var et av temaene på min 1997-98 european tour i musikkens navn. Og grüner veltliner er aldri så godt som langs disse elvene.

Vi har spist og drukket godt. Mens vi tar oss et glass grüner veltliner etter maten, det er som å sette tennene i et grønt eple, så hører vi et buldrende leven fra oppkjørselen til restauranten, og det kommer en (meget) eldre herre og setter seg ved nabobordet. Vi kommer etterhvert i prat med Bill som han kaller seg.
    Han forteller om den gangen han var såvidt blitt voksen, og startet firmaet sitt sammen med barndomskameraten Arthur. Dette var på et tidspunkt verdens største i sin bransje, men det er mange år siden selv om firmaet lever i beste velgående idag, og det buldrende levenet synes aldri å ta slutt. Nå til dags er et stort ølbryggeri et av byens mest kjente foretak. Hvilken by skal vi til?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Jeg slenger ut et forslag. Kan det være Guiness du snakker om, og at byen er Dublin? Eller er jeg helt på jordet?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En pint med Guinness kan ikke lage et slikt buldrende leven i oppkjørselen. Jeg tror du må se i retning av en annen type produkt. Et mer buldrende produkt som er mer naturlig å finne i oppkjørsler og andre kjørbare steder.

Arthur Guinness grunnla sitt bryggeri i 1725, men jeg har aldri hørt om at han grunnla det sammen med en Bill (William). Bill grunnla sin bedrift like etter at det 20. århundre var en kjensgjerning. Det er et stort ølbryggeri i byen hvor Bill har sin fabrikk, men det er ikke Guinness.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.059
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    William S. Harley og Arthur Davidson bygget sitt første buldrende spetakkel i 1903. Milwaukee har flere bryggerier enn jeg vet om, men Miller Genuine Draft får man iallefall på mitt lokale Coop Mega.

svingen68

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, og Miller er det største av bryggeriene der :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Det høres fornuftig ut. Nå gleder vi oss til neste oppgave.

PS: Verksmesteren på mitt lokale SAAB-verksted heter Harley :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Amerikansk øl forekom meg noe fjernt fra vår venn Vidar, så jeg har lett Tsjekkia på kryss og tvers etter den brummende fabrikken ! :D

Og vi vet jo alle
    "The similarity between Bud and makin love in a canoe?
    Both are fucking close to water!" :D

Når det gjelder Millers så er jeg så barbarisk at jeg ikke bare drikker det,
    jeg synes det er helt greit! ;)

Edit: Trykkfeil, mulig inspirert av inntatt fluidium. For det kan vel ikke skyldes ostepopp??

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    William S. Harley og Arthur Davidson bygget sitt første buldrende spetakkel i 1903. Milwaukee har flere bryggerier enn jeg vet om, men Miller Genuine Draft får man iallefall på mitt lokale Coop Mega.
    Hehe. Mange skarpe responser her, men du var først med riktig svar, og stafettpinnen er nok en gang på rett side av Norges største innsjø :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Amrikansk øl forekom meg noe fjernt fra vår venn Vidar, så jeg har lett Tsjekkia på kryss og tvers etter den brummende fabrikken ! :D
    Hvis det er lov med et lite OT intermezzo; det er jo veldig gode poenger det der. Kommersielt amerikansk øl er ikke akkurat årsaken til at livvidden har økt, det er helt korrekt! Nå fins det nok en umasse amerikanske brygg som sikkert ville ha gjenopprettet tilliten, men du har helt rett i ditt forslag til profil av unge hr P :)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.059
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har dessverre ikke tid til å følge opp. Kan svingen68 lage en oppgave?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da legger jeg ut neste oppgave.

I Milwaukee treffer vi på en nordmann iført sin gamle konfirmasjonsdress og med hatten på snei, han slentrer bortover gata og titter på gamle amerikanske biler mens han nynner på en melodi som vi kjenner igjen som den gamle slageren "Wrong end of the Rainbow".

Når han kommer nær ser vi at han har en button på dressjakka, med et symbol som likner et kjent miljømerke. Dette merket leder tankene hen til et transportmiddel som er Norges eldste av sitt slag, med et navn vi finner igjen i norrøn mytologi som en amfibie. Vi reiser dit hvor dette transportmiddelet ble bygd.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    2 mulige svar her. Regner med at det er miljømerket Svanen du mener, og dermed ledes tankene hen til Mjøsas hvite svane - Skibladner.
    Den ble bygd i Motala i Sverige, men fraktet til Mjøsa i deler og satt sammen på Minnesund. Så da er svaret enten Motala eller Minnesund.

Jeg går for Motala, siden det er der den ble bygd.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt korrekt, det var Mjøsas hvite svane, og den er bygd i Motala. Selv om den var prefabrikert. Så vi skal til Motala ved Göta kanal.

Hvem kan denne syngende og slentrende nordmannen med hang til gamle biler være?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Vidar P. kanskje? ;)

Ny oppgave:

I Motala treffer vi en hyggelig nordmann som ber oss reise sørover til vi treffer en by som i en kort tid var okkupert av svenske styrker. Noen år før dette skjedde bodde det en danske, som møtte en sørgelig skjebne, i byen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Vidar P. kanskje? ;)
    Hehe, kunne jo ha vært, men jeg tenkte på Eldar Vågan. Han sang jo "Feil side ta Mjøsa.." og skulle lede oss i retning av Mjøsa og Skibladner.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det kunne jo rime med Ystad kanskje. Dreier det seg om foranledningen for Roskilde-traktaten?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn