HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    The Savoy, det kjente og ikke helt billige hotellet i London, er reisemålet vårt.

Mange hoteller har etterhvert fått Savoy i navnet sitt - men det er bare ett THE Savoy.
    Burde nok ha presisert at det var The Savoy i London jeg mente, ja.
    Nåja - det var ikke til å misforstå. Men det finnes jo en haug med hoteller over hele verden som har Savoy i navnet sitt - f.eks. Clarion Collection Hotel Savoy i Oslo - så jeg ville bare være på den sikre siden. Ja, t.o.m. Pål Waaktaar heter ikke Waaktaar lenger - han byttet etternavn til Waaktaar-Savoy etter at han giftet seg med Lauren Savoy.

Men ellers er jo oppgaven vi holder på med nå, helt ubegripelig. Knivdrama på hotel Savoy. Nei - "hotell" Savoy. Krigshistorie. Og nå noen som har fått ut finger'n......

Nordmann i hovedrollen? Er det snakk om en film?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Og det som er enda merkeligere, er at korrekt svar ble postet tidligere i dag av et annet medlem, men var slettet neste gang jeg var innom. Vet svaret. Men føler jeg er inhabil m.h.t. vedkommende som svarte riktig.

mvh

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Ooops, har ikke fått med meg det svaret. Hvorfor ble det slettet?

Men Ulf, det er forsåvidt en film med i bildet. Det er det dagsaktuelle. Men hendelsen er virkelig.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hmm... Jeg abonnerer jo på denne tråden, og har ikke fått noe varsel på epost om noe som senere ble slettet. Jeg opplever stadig at jeg mottar varsel, og klikker på linken, men så er innlegget borte. Omtrent når på dagen ble dette innlegget postet?

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Skrev tidligere at tallet 10 ble til 2. Etter krigen var tallet 1. Det dagsaktuelle tallet kan være 12.

Edit: dette for å hjelpe litt, og for å forvirre :)!

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Hmm... Jeg abonnerer jo på denne tråden, og har ikke fått noe varsel på epost om noe som senere ble slettet. Jeg opplever stadig at jeg mottar varsel, og klikker på linken, men så er innlegget borte. Omtrent når på dagen ble dette innlegget postet?
    Mellom 09.38. & 10.52.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Skrev tidligere at tallet 10 ble til 2. Etter krigen var tallet 1. Det dagsaktuelle tallet kan være 12.

Edit: dette for å hjelpe litt, og for å forvirre :)!
    Det hjalp absolutt på forvirringen.... Men de små grå jobber med saken.

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Tallet 12 har egentlig ikke noe med de andre nevnte tallene å gjøre, men er det dagsaktuelle tallet som har noe med film å gjøre. Og som da er med på å avsløre hendelsen på "Hotell Savoy" (eller "hotell" Savoy om du vil :)).

PS! Begynner jeg å pådra meg god gammeldags juling nå eller?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Tallet 12 har egentlig ikke noe med de andre nevnte tallene å gjøre, men er det dagsaktuelle tallet som har noe med film å gjøre. Og som da er med på å avsløre hendelsen på "Hotell Savoy" (eller "hotell" Savoy om du vil :)).

PS! Begynner jeg å pådra meg god gammeldags juling nå eller?
    Jeg vet hvor du bor! Snart. Hehe.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Og når kommer denne fingern inn i bildet? Vet ærlig talt ikke, men en kvalifisert gjetning vil si tidlig, veldig tidlig. ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    De små grå er på nippet til å gi opp. God, gammeldags juling høres ut som en god idé.

10-2-1-12..... Det gir ingen mening.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    De små grå er på nippet til å gi opp. God, gammeldags juling høres ut som en god idé.

10-2-1-12..... Det gir ingen mening.
    He, he, trur ikke jeg skal bevege meg noe særlig utendørs de første par ukene. Ihvertfall ikke før mørkets frembrudd.

Men som nevnt, tallet tolv er et tips (har ikke noe å gjøre med de andre tallene) innen det dagsaktuelle/film, som hjelper til å løse oppgaven hvor tallene 10 og 2 (eller 1) er sentral (sammen med kniv), men kanskje ikke det man tenker på først. De 10 er helt naturlig og veldig kjekt å beholde i det daglige.

Hele historien er nokså godt kjent, men kanskje ikke denne delhendelsen er like kjent som jeg trodde.

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Vår mann hadde blitt fengslet i nabolandet et par år tidligere, grunnet spionasje, men ville så gjerne tilbake.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det eneste med tær og krig jeg kommer på i farten, er en planlagt nyinnspilling av "Ni liv" - der Jan Baalsrud mister en masse tær. Men jeg får ikke det til å rime med noe knivdrama på hotell - unnskyld: "hotell" - Savoy. Eller noen andre ledetråder så langt.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste med tær og krig jeg kommer på i farten, er en planlagt nyinnspilling av "Ni liv" - der Jan Baalsrud mister en masse tær. Men jeg får ikke det til å rime med noe knivdrama på hotell - unnskyld: "hotell" - Savoy. Eller noen andre ledetråder så langt.
    Det er korrekt.

Thomas Fingern Gullestad spiller Jan Baalsrud i en ny film som spilles inn i disse dager. Regissør Harald Zwart var gjest i dagsrevyen for noen dager siden. Filmen skal hete «den tolvte mann»

Baalsrud var med i en sabotasjeaksjon mot tyskerne i Troms i 1943. Oppdrag fra London. De ble forrådt og oppdaget. De var tolv menn i aksjonen og bare Baalsrud overlevde. Tyskerne jaktet på han og flukten til Sverige varte i over to måneder.

Han tok inn på en liten tømmerkoie som han kalte «Hotell Savoy». Her fikk han koldbrann i tærne og skar dem av med lommekniven. (egentlig tok han vel 4-5 tær her og 2-3 senere i en hule på fjellet, men det hadde blitt for mye tall å forholde seg til). Da han endelig kom til Sverige, hadde han bare to tær igjen. Litt senere måtte han ta en til og levde resten av livet med bare en tå.

Hytta brant ned noen år senere, men er bygd opp igjen som en severdighet/minnesmerke, og bærer navnet «Hotell Savoy».

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for oppklaringen. Du lager intrikate oppgaver - det skal du ha. Litt god, gammeldags juling hadde vel ikke vært av veien - hehe....

Ny oppgave følger i løpet av natten - men for all del: Hvis noen føler seg kallet, legger jeg meg bare inn i køen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    En litt enklere oppgave denne gangen:

En kjent forfatter har skrevet en bok hvor dette uoppnåelige stedet er reisemålet.

Man skulle tro at et annet relativt uoppnåelig sted, er det nærmeste man kan komme.

Men det er det ikke, for vi skal til?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Journey to the Center of the Earth. Skrevet av Jules Verne.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Riktig bok - men det er ikke dit vi skal.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Destinasjonen i oppgaven har intet m. boken å gjøre:confused:.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Bokens destinasjon er utgangspunktet for oppgaven - men utover det, har vårt reisemål ingenting med boken å gjøre.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Godt forsøk. Men det er ikke noe lureri her - for stedet vi skal til eksisterer i virkeligheten. Det er riktignok vanskelig tilgjengelig - men absolutt mulig. Men tenk på boken. Hvor nær er det mulig å komme?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei - de har allerede funnet frem til riktig bok: Journey to the Center of the Earth av Jules Verne.

Spørsmålet er hvor nær det er mulig å komme i praksis - og hvor skal vi da?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg tenker ikke på russernes hull. Reise uten å borre er riktig tenkt - men vi skal ikke til Marianergropen. For det er litt lureri med i spillet. Vel - lureriet er reelt nok.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei - reise uten å borre mot jordens midtpunkt er riktig tenkt. Det KUNNE ha vært Marianergropen - men av en helt spesiell grunn, er det et annet sted vi skal til.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bergen, Sandviken. Eller var det Island turen startet?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn