Herrefolket

S

Slubbert

Gjest
We, the great ones, started this program to lead the world:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Liker best Langbein jeg da.

Vanskelig å kommentere innslaget fra NRK Slubbert, eller holder du deg for god til sånt. Har du problemer med at noen mennesker kan ha to tanker samtidig? Verden må for all del ikke gå fremover. Du anser vel de Israelske eks-soldatene som overløpere, eller?
Blir jo dessverre ikke overrasket, mangler bare et flammende innlegg med noen sitater fra Hege Storhaug nå, så blir tråden komplett. ::) ::) ::)

S

Slubbert

Gjest
Har nå ikke sett antydning til to tanker fra den kanten ennå. Knapt én.

Området er infisert av religiøse tullinger; de jødiske bosetterne er religiøse tullinger og de arabiske bosetterne er religiøse tullinger. La dem krige, det er nok av folk i verden som har lyst på skattekronene våre, og kanskje kunne oppnådd mer med dem enn å sprenge dem vekk.

Overløper? Å sverge troskap til en nasjonalstat er idiotisk, trodde du hadde fått med deg såpass av det jeg skriver. Verneplikt er slaveri.

Kommentar til innslaget? Da jeg så det på Dagsrevyen i går tenkte jeg at dette vil det bare ta noen timer før du starter en tråd om på HFS.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Et innslag som sier mye ved det det ikke viser, man kunne enkelt snudd på flisen her om man hadde ønsket det og fremstilt det på en helt annen måte, og funnet nok av "sannhetsvitner" som kunne fortalt redselsfulle historier andre veien.
Og hvorfor har vi aldri har sett lignende innslag hvor en gruppe skamfulle palestinere reiser inn i en israelsk by som er blitt bombet eller har vært utsatt for selvmordsbombere og hvor de får snakke med de som bodde i husene som ble truffet eller med familien til et tilfeldig uskyldig offer for selvmordsbombere? Vi har sett lignende innslag før som viser israelere som er uenige med den israelske politikken og som prøver å vise urettferdighetene de mener palestinerne utsettes for, men jeg har aldri sett denne type innslag hvor man ser palestinere som mener at Israel faktisk har rett til å forsvare sine innbyggere mot å bli sprengt til himmels. Det sier i alle fall meg at israelerne har et mer opplyst og ikke så ensfarget bilde av denne situasjonen som det palestinerne har.
Hvordan kan det ellers ha seg at det er trygt for palestinere å bo midt innimellom alle jødene i Israel, og ikke minst lov, mens da israelerne skulle trekke seg ut av Gaza så måtte man faktisk fjerne hver eneste jøde fra området… det skulle være jødefritt.

Om mens alt dette pågår så finner det sted en etnisk rensing i Sudan, hvor nå 3 millioner mennesker ( for det meste kristne) er blitt drept av arabere i løpet av de siste 30 år… hvor er nrks reportasjetema da?

Og så hadde det jo vært kjekt å se en reportasje laget av nrk fra Mekka.. Hadde vært interessant å se hvordan man der behandler en ikke-muslim som skulle være så syndig å prøve å komme seg inn i dette området.

S

Slubbert

Gjest
Dette er ikke diskriminering, det går pr.def. kun andre veien.

Kanskje disse burde tatt en tur med Hvite Busser...

Vedlegg

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Komponenten skrev:
Om mens alt dette pågår så finner det sted en etnisk rensing i Sudan, hvor nå 3 millioner mennesker ( for det meste kristne) er blitt drept av arabere i løpet av de siste 30 år… hvor er nrks reportasjetema da?

NRK har vært der, mange ganger! Men husk at Sudan ligger i Afrika, og hva som skjer der er ikke så nøye. Ingen bryr seg om hvor mange som dør der, de er bare negre, ikke sant? Innslagene om alt det ubehagelige som skjer i Afrika sendes som regel mot slutten av Dagsrevyen, omtrent like før de hyggelige nyhetene sendes, påfulgt av sporten og værmeldingen. Så da går jo slike katastrofer fort i glemmeboken.

Nei, Midt-Østen er mye viktigere! Dessuten står det mye om steder som ligger i Midt-Østen i Bibelen, så... say no more! :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Unplugged skrev:
NRK har vært der, mange ganger! Men husk at Sudan ligger i Afrika, og hva som skjer der er ikke så nøye. Ingen bryr seg om hvor mange som dør der, de er bare negre, ikke sant? Innslagene om alt det ubehagelige som skjer i Afrika sendes som regel mot slutten av Dagsrevyen, omtrent like før de hyggelige nyhetene sendes, påfulgt av sporten og værmeldingen. Så da går jo slike katastrofer fort i glemmeboken.

Nei, Midt-Østen er mye viktigere! Dessuten står det mye om steder som ligger i Midt-Østen i Bibelen, så... say no more! :)

Jeg tror rett og slett at mye av grunnen til den overfokuserte dekningen av det som skjer i Israel har mye å gjøre med at her kan man lage reportasjer fra "krigen", og samtidig være trygg og leve behagelig. Hvor kan man ellers lage reportasjer som stiller landet man omtaler i et dårlig lys, og komme unna med det samtidig som man lever trygt på luksushotell og får både i pose og i sekk?
Bare de aller tøffeste våger å reise til områder som i Sudan, vi vet hva som skjer, FN vet hva som skjer, men de klarer på et merkelig vis å overse det og "glemme" det. Ikke så rart kanskje, med tanke på at 2/3 av FNs deltakerland er diktaturstater som vel ikke er så opptatt av rett og galt og som heller vil fokusere på helt andre ting enn de som virkelig er ille.

3 millioner mennesker utryddet, folk tas som slaver, drap, mishandling, voldtekt, tortur, etninsk rensing.... og hvor ofte får vi høre om dette? Ikke ofte nok i alle fall.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Komponenten skrev:
Unplugged skrev:

Jeg tror rett og slett at mye av grunnen til den overfokuserte dekningen av det som skjer i Israel har mye å gjøre med at her kan man lage reportasjer fra "krigen", og samtidig være trygg og leve behagelig. Hvor kan man ellers lage reportasjer som stiller landet man omtaler i et dårlig lys, og komme unna med det samtidig som man lever trygt på luksushotell og får både i pose og i sekk?
Bare de aller tøffeste våger å reise til områder som i Sudan, vi vet hva som skjer, FN vet hva som skjer, men de klarer på et merkelig vis å overse det og "glemme" det. Ikke så rart kanskje, med tanke på at 2/3 av FNs deltakerland er diktaturstater som vel ikke er så opptatt av rett og galt og som heller vil fokusere på helt andre ting enn de som virkelig er ille.

3 millioner mennesker utryddet, folk tas som slaver, drap, mishandling, voldtekt, tortur, etninsk rensing.... og hvor ofte får vi høre om dette? Ikke ofte nok i alle fall.
Det er selvsagt også et viktig poeng. Kjedelig å rapportere om krig om man ikke kan gjøre det fra et Hilton Hotell!

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg tror nok at grunnen til at Israel/Palestina-konflikten får en viss dekning i norske medier, til fordel for andre konfliktområder er fordi Norge gjennom mange år har hatt et engasjement i området, først gjennom FN og deretter gjennom forhandlingen som førte til Oslo-avtalen. Den norske regjeringen har også i ettertid engasjert seg sterkt.

Når det er snakk om hva som får oppslag i norske medier så er det det først og fremst et spørsmål om hva som selger. Det begynte med TV2 som serverte nyheter man kunne hygge seg med. (T.o.m. været var bedre på TV2.) Da måtte NRK følge opp i frykt for å miste seere. Man har dessuten kuttet ut en rekke utenrikskorrespondenter til fordel for å kjøpe nyheter fra de store internasjonale byråene eller sakse fra andres nyheter.

Hva bruker så NRK penger på? Tja, mitt tips går i retning av sport, sport, overfadiske debattprogrammer, dustete serier og mer sport. (Bra forresten at det finnes så mye bra musikk, - i mitt eget lytterom. :))

P.S. Det finnes statlige kringkastingsselskap som er seg sitt ansvar bevisst mht opplysning til folket. Danskene f.eks. De har fortsatt en edruelig nyhetsdekning, interessante temaer hvor man går i dybden og har (ennå) ikke falt for fristelsen til å tilby brød og sirkus.

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
0
Komponenten: Intersant hvordan du vrir vinklingen vekk fra Israel over til det som skjer i Sudan. Før jeg skriver mer så må jeg poengtere at jeg er imot all religion og krig generellt. Av grunner som nettopp dette.

Men det er et FAKTUM at Israel har terrorisert, undertrykkt og nedverdiget det palestinske folket siden staten Israel ble opprettet. Millioner bor i fangeleire i sitt eget land, FN konvesjoner brytes daglig, folket blir undertrykkt og harselert med konstant. (Som den NRK reportasjen viser). Jeg har selv snakket med tidligere "Israel venner" som har vært stasjonert i FN styrken i Libanon. Jeg foreslår at dere prater med noen som har vært der borte og sett hvordan det virkelig er. Det er rett og slett rystende å høre om hvordan "guds utvalgte folk" (En tittel som i seg selv er så kvalmende at jeg formelig kjenner maveinnholdet langt oppi halsen) gjør hva de kan for å holde palestinerne nede.

Jeg støtter på ingen måte Palestinerenes terror mot Israels sivilbefolkning. Men selvmordsbombere blir som peanøtter å regne mot den systematiske terroren Israel har ført mot et helt folkeslag i over 50 år.

Du kan jo se på antall drepte på hver side. Så får du kanskje et inntrykk av hvem som er de egentlige kjeltringene her. For hver drepte Israeler er det 100 drepte palestinere. Da er det kanskje noe i det jødiske utrykket om at en palestiner ikke engang er verd en jødisk fingernegle.

Alt dette skjer, mens resten av verden står og ser på. Det er intet mindre enn en skam, og det kan aldri bli fred i midtøsten for den konflikten der er ordnet opp i.

Edit. Nå skal det sies at jeg også frykter Islamistisk fanatisme og dens trussel mot den frie demokratiske verden. Men er det noe som virkelig gir grobunn til denne fanatismen, så er det konflikter som i Israel. Hadde palestinerne hatt det bra, og forholdene i midtøsten vært bedre, så hadde det blitt langt dårligere grunnlag for ekstremistiske tanker. Ingen røyk uten ild...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Takk til Gaahl som har mye av den samme oppfatningen og syn på saken som meg, og som i et vettugt innlegg får med seg det meste.
Når det gjelder pressens luksuriøse livsførsel i felten skal jeg ta opp hansken om noen timer, har bare jobbet i 17 timer, så jeg trenger et par timer på øyet. Det pisspreiket til Kompo skal ihvertfall ikke få stå uimotsagt. :p

S

Slubbert

Gjest
The hadde vært interessant å vite hva Gaahl ville gjort hvis han var israelsk statsleder. Trukket seg tilbake og flyttet frontlinjen inn i sine egne byer? Høres ut som en kjempeplan.

"The Palestinian people are prepared to sacrifice until either the last boy and the last girl [sic] raise the Palestinian flag over the walls, the churches and the mosques of Jerusalem." - Yasser Arafat.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
The hadde vært interessant å vite hva Gaahl ville gjort hvis han var israelsk statsleder. Trukket seg tilbake og flyttet frontlinjen inn i sine egne byer? Høres ut som en kjempeplan.
Ja tenk å måtte kontrollere sine egne grenser i setdet for å okkupere og kolonisere et naboland og fordrive de innfødte. Tenk hvis alle andre land var nødt til dette også. Hvordan skulle det ha gått?

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
Gaahl skrev:
Komponenten: Intersant hvordan du vrir vinklingen vekk fra Israel over til det som skjer i Sudan. Før jeg skriver mer så må jeg poengtere at jeg er imot all religion og krig generellt. Av grunner som nettopp dette.

Men det er et FAKTUM at Israel har terrorisert, undertrykkt og nedverdiget det palestinske folket siden staten Israel ble opprettet. Millioner bor i fangeleire i sitt eget land, FN konvesjoner brytes daglig, folket blir undertrykkt og harselert med konstant. (Som den NRK reportasjen viser). Jeg har selv snakket med tidligere "Israel venner" som har vært stasjonert i FN styrken i Libanon. Jeg foreslår at dere prater med noen som har vært der borte og sett hvordan det virkelig er. Det er rett og slett rystende å høre om hvordan "guds utvalgte folk" (En tittel som i seg selv er så kvalmende at jeg formelig kjenner maveinnholdet langt oppi halsen) gjør hva de kan for å holde palestinerne nede.

Jeg støtter på ingen måte Palestinerenes terror mot Israels sivilbefolkning. Men selvmordsbombere blir som peanøtter å regne mot den systematiske terroren Israel har ført mot et helt folkeslag i over 50 år.

Du kan jo se på antall drepte på hver side. Så får du kanskje et inntrykk av hvem som er de egentlige kjeltringene her. For hver drepte Israeler er det 100 drepte palestinere. Da er det kanskje noe i det jødiske utrykket om at en palestiner ikke engang er verd en jødisk fingernegle.

Alt dette skjer, mens resten av verden står og ser på. Det er intet mindre enn en skam, og det kan aldri bli fred i midtøsten for den konflikten der er ordnet opp i.

Edit. Nå skal det sies at jeg også frykter Islamistisk fanatisme og dens trussel mot den frie demokratiske verden. Men er det noe som virkelig gir grobunn til denne fanatismen, så er det konflikter som i Israel. Hadde palestinerne hatt det bra, og forholdene i midtøsten vært bedre, så hadde det blitt langt dårligere grunnlag for ekstremistiske tanker. Ingen røyk uten ild...
Jeg har nettopp vært i Rwanda. Jeg har tidligere vært i Kambodsja. Mange steder der massedrap har vært dagsordenen. Hvor var verden? Alle andre steder. Er Israel/palestina-konflikten så mye viktigere enn dette? I Congo er bortimot 4 millioner mennesker drept siden 1997. Hvor mye hører en om slikt i media?
Er palestinerne undertrykket? Ja. Både av Israel og "sine egne". Men denne konflikten er en mikrokonflikt i verdenssammenheng.
Skaper palestinakonflikten terrorisme? Ja. Men om den ikke hadde eksistert, hadde de funnet andre grunner for å kjempe. Et eksempel er Hisbollah i Libanon. De sa før Israel trakk seg ut at de kjempet kun for å få Israel ut av Libanon. Når det hadde skjedd, ville de bli "fredelige". Da Israel trakk seg ut i 2000, fortsatte de angrepene, med rakettskytinger hver eneste dag frem til invasjonen. "De skulle støtte sine brødre i Palestina". De vil fortsette å krige, sloss og drepe uansett. De har fått blod på tann bokstavelig talt og bruker enhver anledning til å få slukket sin blodtørst. Eneste de har nå, er en bedre grunn til å gjøre det.
Dette har ingenting med religion å gjøre. Mussolini var opprinnelig en arbeiderpartimann i Italia. Men arbeiderpartiet ville ikke ha ham som leder. De så på ham som en idiot. Så han ble fascist. Resten er historie. Det finnes mange maktsyke mennesker i verden. Det har det alltid gjort. Får de ikke makt på den ene måten, forsøker de andre måter.
Hitler fortalte at Jødene var det store problemet i verden. Og fikk folket med på det. 6 mill jøder måtte bøte med livet fordi han fikk hisset opp folket.
Over hele verden har ledere brukt forskjellige grupper som "syndebukker" for alt som er galt i verden. I en verden som ikke er opplyst, og der lederne styrer mediene og "sannheten", kan de fortelle hvem som helst hva som helst.
Grunnen til at "hele folket" var med på masseslakt av tutsier i Rwanda, var at de ble skremt opp av "guds stemme", dvs. radioen. Ekstreme hutuer og interahamwe sendte skremselspropaganda dagen lang. Folk turte ikke annet enn å henge med på "moroa". I mange land blir folk indoktrinert med at alle hater muslimer. Hvem ville da ikke kjempet? Om Israel hadde blitt utradert fra kartet. Om alle jøder hadde blitt kastet på havet og slaktet som dyr over hele verden, så hadde vi fremdeles hatt terrorisme. Å tro noe annet er i beste fall naivt. Terrorisme er heller ikke muslimsk.
Snakket en gang med et tidligere IRA-medlem. Han fortalte at religion bare var en måte å skille mellom "venner og fiender". Om de hadde et krusifiks hjemme, var de venner. Hvis ikke, var de fiender.
Slik er det i mange slike konflikter. I Kina er enkelte "motstandere av folket", og kan derfor drepes eller interneres "for folkets sikkerhet". Slik er det også i mange andre land.
Det er først når vi ser terrorismens sanne ansikt av vi kan skjønne den, og hindre den.

Israel/palestinakonflikten mener jeg er kommet så mye i søkelyset fordi venstresiden i norsk politikk har trykket palestinernes sak til brystet. I Congo dør i gjennomsnitt 2000 mennesker HVER DAG. Tusenvis av kvinner og jenter knapt i puberteten blir systematisk voldtatt og brukt som sexslaver av soldater på alle sider. Gutter som knapt har sluttet med bleier blir kidnappet for å brukes som soldater. FN-soldater selger våpen til de stridende i bytte mot gull. Esktreme hutuer dreper tutsier i flyktningeleire rett under nesen på hjelpearbeidere og FN-folk. Hvor er protestene? Hvor er engasjementet? Jeg mistenker at det mangler palestinaskjerf. De er bare svartinger. Det finnes ingen jøder eller amerikanere der. Hvem bryr seg? Når vi kan kalle folk for fanatister fordi de forsvarer Israel? Eller terroristelskere fordi de går i palestinaskjerf? Congo er en komplisert konflikt. Israel/palestina en "enkel". Vi har "de gode og de onde". Slikt skjønner alle. i Congo finnes det overgripere i alle leire. Hvem skal en "heie på"? Ikke lett for enkle hoder å forholde seg til. En må faktisk engasjere seg og studere konflikten før en skjønner hva som skjer. Det trenger en ikke i I/P-konflikten. Der trenger en bare å støtte en gruppe, så slipper en å forsvare sine tanker.
I Kambodsja ble 1.7 millioner mennesker drept i en visjon om "sosialistisk perfeksjonisme". AKP gratulerte Pol Pot med arbeidet. Det er ikke alltid enkelt å skille venn fra fiende...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Cobra: Interessant problesmtilling du tar opp, men å innbille seg at det er den norske "venstresiden" som styrer den vestlige verdens nyhetsbilde er rimelig søkt.
Midtøsten har bl.a. et konfliktbilde som er av en slik karakter at det kan skape betydelige internasjonale konflikter, noe ingen afrikansk konflikt er i nærheten av. Vi bør som ansvarlige mennesker stille oss spørsmål om hvorfor det ser ut til at liv rangeres etter nasjonalitet, der de amerikanske liv er de mest verdifulle, mens fattige afrikanere har minst verdi, nyhetsmessig sett. Men den norske venstresiden har lite og ikkeno' med den saken å gjøre, til det er verden faktisk litt for stor.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Ja tenk å måtte kontrollere sine egne grenser i setdet for å okkupere og kolonisere et naboland og fordrive de innfødte. Tenk hvis alle andre land var nødt til dette også. Hvordan skulle det ha gått?
Grenser stopper ikke raketter. Da det britiske koloniområdet ble inndelt i '47 fikk araberne omtrent 3.000.000km2 og opprettet et titalls nasjonalstater, jødene fikk 20.000km2 og opprettet én nasjonalstat. 700.000 arabere ble fordrevet da jødene opprettet sin stat, 800.000 jøder ble fordrevet da araberne opprettet sine stater. I '48 angrep de arabiske statene sammen den jødiske for å utslette den, et mål de har hatt siden. Og mens de 800.000 fordrevne jødene flyttet til Israel og begynte nye liv, bet de 700.000 fordrevne araberne seg fast i provisoriske flyktningeleire. De omkringliggende nå rike araberstater har ikke gjort noe som helst for å forbedre levekårene i disse leirene, fordi de fungerer som spydhode i utslettelseskrigen.

Hvis palestinaaraberne var pragmatiske, så ville de forlengst flyttet til Jordan, Syria eller Libanon og begynt nye liv der, akkurat som de fordrevne jøder flyttet til Israel, istedet for å bite seg fast i selvpålagte konsentrasjonsleire. De bor der med kun én hensikt, de eksisterer med kun én hensikt; å utrydde jødene fra denne fliken av ummaen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Palestina/Israel-konflikten er langt fra så enkel som Gaahl her vil ha det til, det er en rein fordreiing av sannheten vi i årevis er blitt presentert for her i landet, og det ser ut til at litt for mange har gått på den, det kan vi i stor grad takke en venstrevridd presse for.
Det tar for lang tid å gå inn på alle detaljene, men Slubbert dro jo frem en del av dem.
Det er i høyeste grad en religiøs konflikt, jødene bor på land som en gang i tiden også har vært under islam, det kan ikke godtas og de skal vekk. Hvorfor er det ingen som spør hvordan palestinernes arabiske brødre kan sitte med hendene i fanget og se på at de lider sånn år etter år uten å tilby de husrom? Hvorfor betaler Saudi-Arabia belønning til familien til selvmordsbombere istedenfor å tilby penger til mat og medisiner? Hvorfor brukes områdene Israel trekker seg tilbake fra til å sende raketter inn i Israel, frister det noen å gi fra seg strategisk land for å så bli utsatt for bombardering som takk?
Palestinerne har selv den største delen av skyld for at de har det som de har det, eller deres ledere som velger feil gang på gang. Terroristen og fredsprisvinneren Arafat som døde som milliardær, hvor i alle dager fikk han alle pengene i fra, en rein kjeltring var han, som aldri fikk stilt et kritisk spørsmål fra norsk presse men ble hyllet som en helt.
Helt siden staten Israel ble opprettet er de blitt forsøkt utslettet av sine naboer, de har aldri fått fred og det var ikke de som starten krigen, de har drevet forsvar og vunnet landområder i forsvarskrig. Fred med Israel står ikke på nabolandenes eller palestinerens ønskeliste, staten skal utslettes, det er målet, og jeg har stor forståelse for at Israel kjemper for sin egen eksistens. Vil man palestinernes beste så kunne man hjulpet dem, dessverre brukes de som våpen mot Israel for å holde konflikten i gang og for å få verdens sympati, og det funker jo aldeles utmerket.

Gaahl: Ja hvorfor ikke sette ting litt i perspektiv og fokusere på det som er virkelig ille? Det har ikke vært reint få debatter om denne konflikten her inne, mulig du ikke har deltatt, men det er blitt noen sider… så jeg synes faktisk at det er på tide å også få fokus på noen av de mange andre, og mye, mye verre grusomhetene som skjer rundt om. Men selvsagt er det ikke like kjekt når man ikke har en gjeng med slemme jøder å skylde på..
Og ”faktumene” dine tar jeg med en klype salt, du har tydeligvis for lite kunnskap om denne konflikten sånn som du legger den frem og ensidig legger all skyld på Israel, det er historieløst, men dog ganske typisk om man ikke bruker andre kilder enn norsk presse som bakgrunn for å uttale seg.
Jødehatet i islam var der lenge før staten Israel ble opprettet… Ayaan Hirsi Ali beskriver selv hvordan det verste skjellordet hun vokste opp med var jøde, man må snart forstå hva som kom først her, og hva som ligger bak hatet, det finner man blant annet i koranen.

S

Slubbert

Gjest
Gaahl skrev:
Alt dette skjer, mens resten av verden står og ser på. Det er intet mindre enn en skam.
Ett av venstresiden mantraer, de er ganske mange og selvmotsigende, er at verden ikke vil ha eller trenger noe verdenspoliti, videre at intervensjonisme=imperialisme. Selv om det gir dårlig smak i munnen å innrømme det, så har de her faktisk et poeng. Strengt tatt har et lands nasjonale forsvar ingenting å gjøre utenfor dets egne grenser og vi har i hvertfall ingenting å gjøre med kriger i midtøsten eller Afrika.

Noen ganger er det smartest å bare se på. Go Ron Paul.

"Trade with all nations, alliance with none. This should be our motto." - Thomas Jefferson.

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
Honkey-Chateau skrev:
Cobra: Interessant problesmtilling du tar opp, men å innbille seg at det er den norske "venstresiden" som styrer den vestlige verdens nyhetsbilde er rimelig søkt.
Midtøsten har bl.a. et konfliktbilde som er av en slik karakter at det kan skape betydelige internasjonale konflikter, noe ingen afrikansk konflikt er i nærheten av. Vi bør som ansvarlige mennesker stille oss spørsmål om hvorfor det ser ut til at liv rangeres etter nasjonalitet, der de amerikanske liv er de mest verdifulle, mens fattige afrikanere har minst verdi, nyhetsmessig sett. Men den norske venstresiden har lite og ikkeno' med den saken å gjøre, til det er verden faktisk litt for stor.

Honkey
Jeg snakket ikke om vestlig presse. jeg snakket om den hjemlige. Jeg har ofte sittet og hørt på folk legge ut om hvordan det er i midtøsten. Men når jeg stiller spørsmål ved noen av "sannhetene", får jeg "Er du israel-elsker eller?" tilbake. Når jeg påpeker at jeg kun er interessert i hvor mye de faktisk vet, så blir jeg hetset. Folk flest vet usannsynlig lite annet enn det de blir fortalt igjennom media.
Det var en filosof i det gamle Hellas. Han pleide å krangle med folk han var enig med. Fordi han ville få dem til å tenke selv, og ikke bare godta det de hørte. Jeg skulle også ønske det til tider. Jeg bodde sammen med en som leste Klassekampen. Når vi satt og så på nyhetene, pleide han å komme med sterke uttalelser om forskjellige saker. Jeg spurte ham ut, og det ble etterhvert veldig klart for oss begge at han ikke hadde peiling. Han gjentok bare det han leste i det jeg etterhvert kalte "pravda". Han hatet det. :)
Nei, jeg tror ikke venstresiden i norge har slik makt at de kan bestemme hva media skriver. Men tradisjonelt støtter høyresiden Israel og USA. Så da faller det naturlig at venstresiden støtter palestinerne. Slik er det i stort sett alle land. Så når ingen av sidene har noen synspunkter på konflikten i Congo, så blir det heller ikke særlig fokus i media heller.
Alle konflikter kan skape internasjonale problemer, hvis vi bryr oss. Det er det som er faren med å bry oss. Grunnen til at I/P-konflikten rammer i vesten, er at vesten bryr seg. Hadde vi lukket døra og latet som ingenting, som i konflikten i Congo, hadde vi sannsynligvis ikke hørt noe før blodet rant over grensene.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Det er da ingen tvil om at islamismen er vår tids farligste "isme", på samme måte som kommunismen og nazismen var forrige århundres farligste. At palestinerne har latt seg kuppe av islamister er tragisk for deres sak, og en garanti for at de aldri får sin egen stat. Kamp mot islamismen er vår tids viktigste kamp. Den føres for tiden først og fremst i Afghanistan, Irak og Sudan.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
cobra skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Jeg snakket ikke om vestlig presse. jeg snakket om den hjemlige. Jeg har ofte sittet og hørt på folk legge ut om hvordan det er i midtøsten. Men når jeg stiller spørsmål ved noen av "sannhetene", får jeg "Er du israel-elsker eller?" tilbake. Når jeg påpeker at jeg kun er interessert i hvor mye de faktisk vet, så blir jeg hetset. Folk flest vet usannsynlig lite annet enn det de blir fortalt igjennom media.
Det var en filosof i det gamle Hellas. Han pleide å krangle med folk han var enig med. Fordi han ville få dem til å tenke selv, og ikke bare godta det de hørte. Jeg skulle også ønske det til tider. Jeg bodde sammen med en som leste Klassekampen. Når vi satt og så på nyhetene, pleide han å komme med sterke uttalelser om forskjellige saker. Jeg spurte ham ut, og det ble etterhvert veldig klart for oss begge at han ikke hadde peiling. Han gjentok bare det han leste i det jeg etterhvert kalte "pravda". Han hatet det. :)
Nei, jeg tror ikke venstresiden i norge har slik makt at de kan bestemme hva media skriver. Men tradisjonelt støtter høyresiden Israel og USA. Så da faller det naturlig at venstresiden støtter palestinerne. Slik er det i stort sett alle land. Så når ingen av sidene har noen synspunkter på konflikten i Congo, så blir det heller ikke særlig fokus i media heller.
Alle konflikter kan skape internasjonale problemer, hvis vi bryr oss. Det er det som er faren med å bry oss. Grunnen til at I/P-konflikten rammer i vesten, er at vesten bryr seg. Hadde vi lukket døra og latet som ingenting, som i konflikten i Congo, hadde vi sannsynligvis ikke hørt noe før blodet rant over grensene.
Mitt poeng var at du overforenkler; som du selv påpeker er dette IKKE et spesifikt norsk presseproblem; det er internasjonalt i form av at hele den vestlige verden har nogenlunne samme nyhetsfokus. Og av en eller annen pussig årsak er dette fokuset meget sentrert rundt hva USA har for gjøren og laden, hva de mener, hvor de vil, deres økonomi og deres soldater. Selvsagt har ikke Kongo-konflikten tilnærmelsesvis like mye politisk/økonomisk/religiøst sprengstoff i seg som de diffuse og ekstremt farlige konfliktene vi med et samlebegrep kaller "Midt-østen-konflikten". Så lenge Afrika ikke engasjerer USA nevneverdig (det har vært unntak i forbindelse med Angola, og gjett hva: det var olje der!!), engasjerer det ikke (vår) verden heller.
Å sammenligne Afrikas politiske betydning med midt-østen faller på sin egen urimelighet. Men som nevnt bør vi som nyhetsmottagere ta inn over oss at grusomheten er (minst) like jævelig, og at savnet etter sin pappa er akkurat lie stor i Brazzaville som i Washington.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Norsk presse skiller seg ut i fra pressen i mange andre land i hvordan de dekker midtøsten-konflikten, altså ved å ha valgt helt klart side. Mannen min var for noen år siden i Dubai, og hevdet i ettertid at dekningen av midtøsten-konflikten der var omtrent som her, men noe mer nyansert...

Konflikten dekkes nok mye i mange land, men om man følger litt med på dekningen i andre land får man et mye mer nyansert og mer objektivt bilde av situasjonen. Danmark er et godt eksempel her.

S

Slubbert

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Å sammenligne Afrikas politiske betydning med midt-østen faller på sin egen urimelighet.
Frankrike har nå funnet Afrika ganske interessant; interessant nok til å føre en svært blodig krig mot Algerie for noen tiår siden (inkludert massakrering av 200 demonstranter i Paris), interessant nok til å blande seg ganske tungt inn i den algerske borgerkrigen på 90-tallet, interessant nok til å intervenere i diamantrike Elfenbenskysten, interessant nok til å ha en betydelig styrke i Chad og interessant nok til å fasilitere ett og annet kupp. Det er også de som hevder at den franske fremmedlegionens rolle under folkemordene i Rwanda bør gås mer nøye etter i sømmene. Oljen i Nigeria bør vi kanskje ikke snakke om.

Men du vet, Frankrike er jo ikke USA, så "fredsbevegelsen" bryr seg ikke. For når det kommer til stykket handler engasjementet også blant "duene" primært om ideologi og egeninteresser. Ta vår egen frafalne Atle; enhver venstreradikal gruppe (PKK, FARC, EZLN og så videre) var for ham "frihetskjempere", mens enhver maktbruk i annen politisk retning var fascisme. Man former sannheten for å passe sin egen ideologi.

G

Gjestemedlem

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Mitt poeng var at du overforenkler; som du selv påpeker er dette IKKE et spesifikt norsk presseproblem; det er internasjonalt i form av at hele den vestlige verden har nogenlunne samme nyhetsfokus.
Folus er nok mye det samme. Hva som skjer i Afrika involverer oss stort sett svært lite og det får dekning deretter. Men det er en vanvittig forskjell i dekningen av midtøsten og spesielt Israles/Palestina. I USA har Israel full kontroll over alle de viktige media. De bruker millarder av kroner og tusenvis av folk for å sikre at kun deres versjon og militærgodkjente vinkling av saken slipper til. I Europa er situasjonen en helt annen med en mer uavhengig og blandet presse. Og kun steder der enkeltpersoner eier og dominerer media (Murdoch, berlusconi etc.) har de muligheten til å oppnå den samme sensuren.

Og av en eller annen pussig årsak er dette fokuset meget sentrert rundt hva USA har for gjøren og laden, hva de mener, hvor de vil, deres økonomi og deres soldater. Selvsagt har ikke Kongo-konflikten tilnærmelsesvis like mye politisk/økonomisk/religiøst sprengstoff i seg som de diffuse og ekstremt farlige konfliktene vi med et samlebegrep kaller "Midt-østen-konflikten". Så lenge Afrika ikke engasjerer USA nevneverdig (det har vært unntak i forbindelse med Angola, og gjett hva: det var olje der!!), engasjerer det ikke (vår) verden heller.
Å sammenligne Afrikas politiske betydning med midt-østen faller på sin egen urimelighet. Men som nevnt bør vi som nyhetsmottagere ta inn over oss at grusomheten er (minst) like jævelig, og at savnet etter sin pappa er akkurat lie stor i Brazzaville som i Washington.

Burde jo være slik. Men det blir bare nyheter en uke eller to hvis det skjer noe spesielt drastisk. For de fleste er nyheter lettere undeholdning eller stikkordaktig populærvitenskap slik at de har noe å snakke om i lunsjpausen på jobben neste dag. Få gidder å sette seg inn i andres tragedier, spesielt ikke hvis det ikke gjelder enkeltpersoner. Det er mye mer behagelig å ignorere fordi å sette seg inn i lidelser fører til at en selv blir berørt på en måte som kan være ubehagelig.

USA er nok litt redd for Afrika også og vil nok unngå å involvere seg mer enn de må. De har jo prøvd seg i Sudan tidligerer, og det gikk jo ikke akkurat helt etter planen.

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
0
Komponenten: Jeg har aldri sagt at konflikten i Israel/Midtøsten var enkel. Det er dine ord i min munn. Flink er du til å bruke hersketeknikker også. Jeg har ikke doktorgrad i midtøstenkonflikten, men jeg føler jeg har da jeg kan litt. Jeg er forøvrig ikke venstreradikaler, ei heller går jeg med palestinaskjerf. Jeg klare utmerket godt å se saken fra begge sider, noe det ser ut som du har problemer med? Jeg er fulstendig klar over at arberlandene har gått til flere kriger mot Israel, jeg er fullt klar over at det har vært fullt av kjeltringer oppigjennom på palestinsk side som har melet sin egen kake istedenfor å hjelpe folket (som det har vært i mange mange andre land). Jeg er fullt klar over at ekstremistisk Islam er en farlig religion på linje med all annen ekstremistisk religion.

Det finnes kjeltringer på begge sider. Og det blir ikke bedre når man blander fanatisk religion oppi det hele.

Du nevner at de faktummene jeg fremlegger er en fordreing av fakta. Det ER, om du liker det eller ikke, et FAKTUM at Israel systematisk bryter folkeretten, benytter seg av kollektiv avstraffelse og bryter FNs resolusjoner. Fornekter du dette?

Jeg har forøvrig ikke lagt skylden på noen som helst i konflikten. Jeg tror du leste innlegget mitt, og leste det du ønsket å lese, og ikke det jeg egentlig skrev.

Jeg legger ikke all skyld på Israel, jeg legger ikke all skyld på Palestinerene. Det jeg vil poengtere er at Israels apharteid lignende behandling av den palestinske befolkningen hvertfall ikke er med på å løse konflikten. Samt det faktummet at Israel bryter folkeretten til stadighet uten vi, i den vestlige verden reagerer. Behandlingen og nedverdigelsen av palestinerene dokumenterer jeg ikke gjennom "venstrevridd media" som du kaller det, men samtaler jeg har hatt med en tidligere klassekamerat som var stasjonert som FN soldat i Libanon.

Debatten viser bare nok en gang at man må vokte sine ord med ekstrem omhu når man er "dum" nok til å begi seg inn i slike debatter. Her blir man tillagt meninger man slett ikke har og blir stemplet før man vet ordet av det.

Jeg har på ingen måte tatt parti med noen av partene i Israel konflikten. Jeg legger ikke den fulle skyld på noen. Jeg mener derimot fullt og fast at Israels behandling av den sivile palestinske befolkningen er skammelig og at det er MED på (ikke ene og alene) å skape ytterligere destabilitet i hele regionen.

Så får jeg bare beklage at jeg valgte å poste noen skarve ord i denne debatten uten å være professor på emnet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gaahl skrev:
Debatten viser bare nok en gang at man må vokte sine ord med ekstrem omhu når man er "dum" nok til å begi seg inn i slike debatter. Her blir man tillagt meninger man slett ikke har og blir stemplet før man vet ordet av det.
Ta deg ikke nær av slikt. Det er ofte slik i disse debattene at man først tillegger motstanderen, oppfattet eller reelle, meninger for deretter å argumentere mot dette. Det er en helt vanlig teknikk som brukes av de fleste dyktige politikere, men kan utvilsomt irritere når det rammer. Men det virker ganske bra og kan være morro til tider. Bare ikke ha alt for store forhåpninger om saklighetsnivået i saker der følelser og agendaer er mer fremtredende enn nøktern analyse. Har man først bestemt seg for hvem som er de snille og hvem som er de slemme handler alt annet om å forsvare, unskylde og bortforklare alt de snille foretar seg ,og mistenkeligjøre og fornekte de slemmes handlinger.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gaahl:

Vi hører stadig at Israel bryter folkeretten. Dette høres jo veldig intellektuelt ut når man ordlegger seg sånn, det er blitt en klisje, men kom med eksempler da på hvilke deler av folkeretten de bryter, og er det bare Israel som bryter denne, jeg kan aldri huske å ha hørt om brudd på folkeretten nevnt i andre forbindelser.
Hvilke alternativer har de, hvordan skal man gripe fatt i blind og meningsløs terror, kan det forsvares å bryte folkeretten om man redder livet til hundrevis av mennesker? Eller er folkeretten slik en hellig ku at den står over alt annet?

Sånn som jeg leste innlegget ditt så la du klart skylden på Israel, det er jo hyggelig å se at du er litt mer nyansert nå.
Muren som er så mye omtalt i så negative ordelag har redusert antall selvmordsbombinger til nesten 0, dessverre et nødvendig sikkerhetstiltak, som bare får kritikk og som man ikke vil se nytten av.

Jeg kjenner også folk som har vært FN-soldat og som har et helt annet syn på saken enn din venn..

Og ellers:

Senter mot antisemmitisme skiver en del om den omtalte reportasjen, her er noen utdrag, så får man i alle fall hørt saken litt fra deres side og:

-Jødene i Hebron fikk ingen mulighet til å komme til orde med informasjon eller motargumenter.

-Wold var nøye med å velge intervjuobjekter. Hun ga god dekning av meningene til Yehudah Shaul, en jøde som er kjent for å lide av psykiske problemer, etter at hans mor begikk selvmord rett foran ham da han var en liten gutt. Gud vet hva Shaul har gjennomgått, men han representerer i hvert fall bare en liten og ekstrem gruppe, "Breaking The Silence". Wold bruker som forsterkende argument at gruppen består av "tidligere israelske soldater". Så latterlig og misvisende. Nesten alle menn og flertallet av kvinnene i Israel er tidligere soldater.

-Wold fortier at frafalne jøder fra venstresiden gjentatte ganger selv ødela muslimsk eiendom i forsøk på å få fremstilt de troende jødiske sionister på en negativ måte

- Demonisering: Programmets tittel, "Palestinerne behandles som dyr i bur", antyder likhet mellom nazistenes behandling av jøder og jødenes behandling av muslimer i dag. Dette er et velkjent propagandatriks. I virkeligheten søker titusener av muslimer om å få israelsk identitetskort og bli statsborgere i Israel, der jøder - og ikke muslimer - styrer. Disse muslimer flykter fra andre muslimer, for å få en bedre behandling av jøder. At Wold kjenner til, men likevel fortier dette, er en forfalskning som bidrar til å demonisere jødene og det israelske samfunn, som er jødisk.

- Wold ga inntrykk av at jødene er så slemme at de hindrer de stakkars araberne adgang til sine hjem, helt uten grunn. Wold manipulerte denne informasjonen. Hun fortalte ikke HVORFOR jødene i noen tilfeller er blitt nødt til å danne veisperringer, gjerder og blokkere noen veier: Årsaken er bestandig muslimsk terror og jihad

- Wolds omtale om jødene i Hebron indikerer klart at hun støtter etnisk rensing av jødene i dette området, noe som vil gjøre de jødiske patriarkenes by judenrein. Denne politikken, som i Europa ble ledet av nazistene, kan ikke støttes av folk som betrakter seg som "jødevenner". Utrenskning av en etnisk gruppe, jødene, er i konflikt med ideen om sameksistens og etnisk mangfold. Det er også i strid med ideen om et flerkulturelt samfunn, som NRK ellers er så opptatt av å fremme. Vi kan bare lure på hvorfor ideer som ble satt ut i livet av nazistene, også ønskes iverksatt mot de troende jøder i Judea, endog med NRKs hjelp

- Massakren i 1929: Wold fortier muslimenes massakre på jødene i Hebron i 1929 og at byen ble gjort judenrein ved hjelp av Hitlers kollega og nære medarbeider, stormufti al-Husseini. Hvorfor fortier hun massakren og støtter den nåværende jødeutrensking?

- Wold forteller at den israelske hæren, IDF, støtter jødene i Hebron og hjelper dem med å mobbe og angripe muslimer. Dette er en åpenbar løgn. Jødene i Hebron angriper ikke muslimer uten grunn og militæret støtter dem ikke der - unntatt i de tilfeller der muslimer angriper sivile, uskyldige jøder, i den hensikt å myrde dem. Wold vet godt at det er IDF og politiet, inkludert grensepolitiet, som har tvangsdeportert jøder og etnisk renset jødene fra Gaza og Nord-Samaria. Det er IDF som hindrer jøder, og bare jøder, i å bo i hus de har kjøpt lovlig! (Ville det ha vært mulig i Norge å hindre jøder i å bo i et hus de kjøpte lovlig?!). IDF står oftest i motsetning til jødene i Hebron, og ellers i Judea, Samaria og Gaza - det stikk motsatte av hva Wold forteller

- Wold presenterer Hebron som en okkupert by og fortier at byen er et av jødenes eldste religiøse sentre. Det var der jødenes fedre og mødre bodde og det er Hebron som var jødenes første hovedstad. Det er i Hebron at jødene har Machpelah-hulen, patriarkenes gravsted. Jødenes historie i Hebron er dokumentert langt bedre enn noe annet sted. Hvordan kan jøder okkupere Judea hvor de har bodd i årtusener, når nordmenn ikke okkuperer Norge, og svensker ikke okkuperer Sverige? Hvorfor støtter Wold den muslimske okkupasjon, utført av jihadister som har sitt opphav i Arabia, og som har etnisk renset Midtøsten og Nord-Afrika for de aller fleste urfolk og minoriteter?

-Wold fremstiller eksistensen av en liten jødisk minoritet i Hebron som en provokasjon. Hvorfor er 1000 jøder en "provokasjon" når de bor blant ca. 150.000 muslimer i Hebron? Er også de muslimske minoriteter som bor i Jaffa og Haifa en provokasjon? Vil Wold fjerne dem - eller bare jøder? Er jødisk eksistens i Midtøsten en provokasjon? Er jødene i verden en provokasjon, når de bor blant hovedsakelig ikke-jøder? Skal Wold også kaste ut de få jøder som finnes i Norge, fordi flertallet ikke er jødisk eller ikke er begeistret for jøder? Er også samene en provokasjon i Norge? Hva gjør jødene i Hebron til en større provokasjon enn jøder andre steder i verden? Er ikke den logiske konklusjon av Sidsel Wolds budskap at jødene må vekk, uansett hvor de befinner seg?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
Gaahl:

Vi hører stadig at Israel bryter folkeretten. Dette høres jo veldig intellektuelt ut når man ordlegger seg sånn, det er blitt en klisje, men kom med eksempler da på hvilke deler av folkeretten de bryter, og er det bare Israel som bryter denne, jeg kan aldri huske å ha hørt om brudd på folkeretten nevnt i andre forbindelser.
Hvilke alternativer har de, hvordan skal man gripe fatt i blind og meningsløs terror, kan det forsvares å bryte folkeretten om man redder livet til hundrevis av mennesker? Eller er folkeretten slik en hellig ku at den står over alt annet?
Noen mener det, og ikke uten grunn. Helt enkelt kan man si at at folkeretten er de lover og regler landene seg i mellom har blitt enige om å følge. Dette betyr at alle internasjonale avtaler stater har bundet seg til å følge, som for eksempel FN-pakten, nedrustningsavtaler, konvensjoner og traktater, er det som utgjør folkeretten.

For å friske opp litt i hukommelsen din Kompnenten, da krigen mot Irak startet i 2003 var nettopp et av spørsmålene om det fantes et folkerettslig grunnlag tilstede for å gå til krig. Både Pettersen og Bondevik var enige om at et slikt grunnlag ikke var tilstede.

Topp Bunn