Herlig kronikk i VG om LP-samlinger

S

Syncrolux

Gjest
Det er det nok... hvis musikken i seg selv er viktigere enn å fylle opp hyllene.

X

X186841

Gjest
Solgte flere tusen plater og har aldri angret ett sekund. Digitalt er det beste som har skjedd siden tomatsausen.
Tusenvis av album på en 3,5" harddisk , ikke noe knitring og platevask , tar nesten ikke plass og lyder fortreffelig.

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
uffda...

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.656
Sted
Trondheim
Kronikken handler vel egentlig om musikk på fysiske medier, og hvordan forholdet til musikk endrer seg når det bare er filer som streames gjennom nettet. Som noen av oss har skrevet her på forumet før synes vi (jeg) at forholdet til musikken blir anderledes. Om det blir bedre eller dårligere skal jeg ikke uttale meg om, men det blir anderledes.
Selv vil jeg aldri kvitte meg med LPene eller CDene mine. Jeg skal flytte til nytt hus om en 7-8 mnd, og da skal de bli med alle de 2000 LPene og ca 10000 CDene som står i hyllene her hjemme. Det ville vært det ideelle tidspunktet å kvitte seg med dem, men det blir ikke aktuelt.

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.987
Det er det nok... hvis musikken i seg selv er viktigere enn å fylle opp hyllene.
Nå snur du vel ting litt på hode, samt at det ene utelukker ikke det andre?
Fysisk tar "samlingen" mindre plass på harddisc, men musikkopplevelsen kan være svært forskjellig avhengig av hvilket format den ble spilt inn i.
Min erfaring er at jeg lettere spiller hele albumet når vinyl eller CD dras frem, mens jeg fort hopper i platesamlingen hjemme hos andre når den formidles via tastetrykk på en "padde". God musikk formidlet via en blodtrimmet vinylrigg låter mer organisk og ørevennlig hvilken dag som helst.
Meg om det!

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.882
Sted
Hus
Spille av datafiler hjemme suger skikkelig :(. Liker det fysiske med vinylen i tillegg til eiergleden og lyden. Datafiler er greit i båten om sommeren. :)

S

Syncrolux

Gjest
Nå snur du vel ting litt på hode, samt at det ene utelukker ikke det andre?
Fysisk tar "samlingen" mindre plass på harddisc, men musikkopplevelsen kan være svært forskjellig avhengig av hvilket format den ble spilt inn i.
Min erfaring er at jeg lettere spiller hele albumet når vinyl eller CD dras frem, mens jeg fort hopper i platesamlingen hjemme hos andre når den formidles via tastetrykk på en "padde". God musikk formidlet via en blodtrimmet vinylrigg låter mer organisk og ørevennlig hvilken dag som helst.
Meg om det!
Jeg var kompromissløs vinyl-entusiast en gang. Var, men er ikke lenger. Det var en vond pille å svelge når jeg måtte innse at jeg likte dynamikken og renheten på CD bedre enn varmheten på vinyl. Og da var veien kort til streaming fra lokal disk. LP'ene sto der uten å bli spilt i åresvis før de ble dumpet for en neve dollars. Etter å ha gått over til streaming så hører jeg mer musikk enn før, fordi det er enklere. Jeg har avspillere over hele huset. Det er lett å finne musikk, og lett å sette den i gang. Når det er sagt så er jeg fortsatt et album-menneske som liker å høre hele "plata" fra begynnelse til slutt.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Min hovedkonklusjon (gjelder primært for meg, ikkje sikkert det stemmer for andre) er:

Setter eg på ei vinyl-skive, så hører eg gjennom hele a og b sida. Uten unntak (så sant eg ikkje blir avbrutt og må gjennomføre samleie e.l.). Sånn ska det vær!

Starter eg et album fra flacoteket via sbt'en, er det 94.73% sannsynlighet for at utålmodigheten tar overhånd, og eg switcher over til ei anna skive. Ikkje bra!

Og sånn går nu dagan.

Håper bare eg aldri blir en sånn 50 åring som sitter langt nedi drammeglaset på ei mørk bule og angrer bittert over at eg kvittet meg med flere tusen cd'er :D
Vinyl har eg aldri vært innom tanken på å si farvel til.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Etter å ha gått over til streaming så hører jeg mer musikk enn før, fordi det er enklere.
Merka det selv, men jaggu begynte jeg fort å savne det "fysiske", så nå er både streaming, cd-avspilling og ikke minst vinyl-avspilling tilgjengelig til enhver tid. Ja, takk alle tre! Vinyl er det jeg koser meg mest med, mens spotify gjennom stream spilles kanskje litt mer totalt sett.
Ca. 60-40 streaming/vinyl. Sier litt om hvor godt jeg liker vinyl, kanskje. Liker å faktisk leve i 2013 (streaming etc), men også ha tilgang på gammel teknologi som har sin sjarm. En mix av moderne/vintage er nøkkelen til ett lykkelig, og variert Hi-Fi liv, spør du meg :)

X

X186841

Gjest
Er jo mye lettere å trykke på pause enn å gå å stoppe platespilleren hvis kjerringa blir for klengete.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg er en av "de triste mennene" som kvittet meg med vinylsamlingen for drøye tjue år siden.

for fire-fem år siden innså jeg hvor trist jeg var blitt, og begynte å bygge opp samlingen igjen.

jeg brukte dag og natt på ebay og finn, samt bruktsjapper i oslo og london, og klarte å kjøpe tilbake store deler av det jeg kvittet meg med (pluss masse annet, selvsagt).

trist nok var det ikke mine kopier jeg fikk tilbake, men det er i det minste den samme musikken og det samme formatet.

mye bra musikk, men også utrolig mye drittmusikk, tant og fjas, som en gang i tiden betydde mye for meg, og som nå minner meg på hvem jeg var.

snurrer jeg "the queen is dead" på vinyl, så blir jeg igjen han unge 14-åringen som satt og grublet på gutterommet i et trangt innvandrerhjem på åttitallet.
klikker jeg på "the queen is dead" på spotify, så tenker jeg "åja, the smiths", hører på en låt eller to, eller av og til bare på en halv låt, før jeg klikker meg videre.

sånn er jeg sammenskrudd, og det tar jeg konsekvensen av.
andre kan ha det på en helt annen måte, og ære være dem for det.

X

X186841

Gjest
Det er jo også mye lettere å ha litt festlig lag med dertil drikke i den digitale tidsalder , var ikke akkurat lett å skifte plate utpå natta i hine hårde dager.
IMG_0009.jpg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.021
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Der er vi likt skrudd, mesut.

Musikk er en magisk tidsmaskin, og den smøres best med vinyl. Men jeg erkjenner at det er derfor jeg liker det, og påstår ikke overfor unge at det låter bedre enn andre format.

"Noen vil sikkert kalle dette nostalgi, men ordet nostalgi betyr faktisk hjemlengsel. Og vi har alle behov for å komme hjem"

V

vredensgnag

Gjest
Jeg reiste fra to vinylsamlinger, i forbindelse med studier og arbeid i utlandet. Beholdt den tredje inn i det digitale, men var tidlig ute med "go digital." Så platene ble oppbevart i kasser, og ble ikke behandlet slik de fortjente.

Etter noen år innså jeg at jeg hadde et helt annet forhold til ting jeg hadde gjennomlyttet på vinyl, sammenlignet med harddiskhoppet musikk. Jeg var kjapt ute med NAS og fjernstyring, osv. Og det ga utbytte en stund, inntil jeg altså skjønte at jeg ikke hadde sammenhengen i musikken på plass lenger. Jeg sprang omkring i musikksamlingen, noen ganger ble ikke et spor ferdiglyttet ...

Så da harddisken tok kvelden tok jeg den beslutningen at det var fint. Nå har jeg masser av vinyl og flere platespillere - jeg streamer musikk innimellom, men liker å sette på en vinylplate og lene meg tilbake og lytte gjennom det hele.

Jeg skjønner altså kronikken, men pålegger ikke andre å følge eksempelet.

Nyt musikken.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Starter eg et album fra flacoteket via sbt'en, er det 94.73% sannsynlighet for at utålmodigheten tar overhånd, og eg switcher over til ei anna skive. Ikkje bra!
Hm - hva er egentlig problemet? At man setter på en plate som man tror man har lyst til å høre på, men at man etter et halvt sekund finner ut at det hadde man ikke likevel? Er jeg mann for å bestemme meg, er jeg saktens mann for å ombestemme meg. Det er aldri noen skam å snu.

For meg har overgangen fra vinyl til digital musikk - nå harddiskbasert - ført til 1) at all musikken min er like lett tilgjengelig i alle de tre anleggene mine - og det derfor er lettere å finne også den musikken som jeg ikke har spilt på en stund, og 2) at den "digitale angreknappen" gjør at motviljen mot å forsøke seg på litt krevende og sær musikk ikke er like markert som før - med den hyggelige bieffekt at jeg hører på mer variert musikk i dag enn jeg gjorde før.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.583
Sted
Pt. Høvik
Setter eg på ei vinyl-skive, så hører eg gjennom hele a og b sida. Uten unntak (så sant eg ikkje blir avbrutt og må gjennomføre samleie e.l.). Sånn ska det vær!
Omvent, Townes: Avbryt samleiet og sett på en skive!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ikke det at jeg har prøvd, men jeg forestiller meg at med digital musikk og en oppegående fjernkontroll, trenger man ikke å avbryte noe som helst........

V

vredensgnag

Gjest
Det er naturligvis fullt mulig å lytte gjennom en hel CD eller samme på en harddisk. Men jeg klarte det ikke - mens jeg hadde hele vinylalbum "i hodet," så hadde jeg bruddstykker av musikken jeg hadde på CD eller harddisk. Så det er nok også en personlig/subjektiv ting.

Det er også utrolig hendig å bare kunne finne musikken man vil lytte til fra harddisk, eller en streamingtjeneste. Likevel finner jeg at jeg er i ferd med å gjøre livet mitt mer og mer analogt, og da liker jeg det som kronikken uttrykker.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Hm - hva er egentlig problemet? At man setter på en plate som man tror man har lyst til å høre på, men at man etter et halvt sekund finner ut at det hadde man ikke likevel? Er jeg mann for å bestemme meg, er jeg saktens mann for å ombestemme meg. Det er aldri noen skam å snu.

For meg har overgangen fra vinyl til digital musikk - nå harddiskbasert - ført til 1) at all musikken min er like lett tilgjengelig i alle de tre anleggene mine - og det derfor er lettere å finne også den musikken som jeg ikke har spilt på en stund, og 2) at den "digitale angreknappen" gjør at motviljen mot å forsøke seg på litt krevende og sær musikk ikke er like markert som før - med den hyggelige bieffekt at jeg hører på mer variert musikk i dag enn jeg gjorde før.
Problemet er at ved digital avspilling fra flacoteket, så makter eg bare i 5.27% av tilfellene å høre ei skive fra a-å. Fordi utålmodigheten og tilgjengeligheten blir så stor. Det er så innmari sutalaust å switche over til ei anna skive om førstevalget viser seg å være litt feil der og da, og som sjølerklært "album-entusiast", som i at eg liker albumet som format, så er det litt dumt at eg eg ofte bare gidder 2/3 eller 3/4 av et album. Men som eg jo sa innledningsvis, så gjelder problemet meg, ikkje alle andre...

Men for all del, eg sier ja takk begge deler, men syns mesut oppsummerte det hele forbilledlig, sjøl om eg ikkje klarer å identifisere meg helt med the smiths da...

Og så syns eg det er kjekkere å bla i platehyller enn å bla i lms-grensesnittet på pc-skjermen. Men igjen, det er nok bare meg :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

Problemet er at ved digital avspilling fra flacoteket, så makter eg bare i 5.27% av tilfellene å høre ei skive fra a-å. Fordi utålmodigheten og tilgjengeligheten blir så stor. Det er så innmari sutalaust å switche over til ei anna skive om førstevalget viser seg å være litt feil der og da, og som sjølerklært "album-entusiast", som i at eg liker albumet som format, så er det litt dumt at eg eg ofte bare gidder 2/3 eller 3/4 av et album. Men som eg jo sa innledningsvis, så gjelder problemet meg, ikkje alle andre...

Men for all del, eg sier ja takk begge deler, men syns mesut oppsummerte det hele forbilledlig, sjøl om eg ikkje klarer å identifisere meg helt med the smiths da...

Og så syns eg det er kjekkere å bla i platehyller enn å bla i lms-grensesnittet på pc-skjermen. Men igjen, det er nok bare meg :)
"MAKTER (min utheving) å høre ei skive fra a-å" - det høres veldig strevsomt ut. Selv i LP-tiden hjemme hos meg var det kjapt over og ut med enkeltspor jeg ikke likte - eller B-sider jeg ikke orket å lide meg gjennom. Livet er altfor kort til å sitte å lytte til musikk som ikke treffer sjelen der og da. Det er menneskelig å feile - å sette på en plate som det viser seg ikke faller i smak likevel, synes jeg ikke bør kvalifisere til at man må "straffes" med at man likevel må høre på hele platen.

Men vinyl har utvilsomt sine hyggelige sider og ritualer - misforstå meg rett - men jeg kjøper ikke argumentet at man på liv og død MÅ lide seg gjennom en hel LP hvis musikksjelen skulle sitte der og skrike etter noe annet.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.021
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Finnes det virkelig musikkinteresserte som har SOLGT sine LP-samlinger??
Ikke denne gutten nei. Jeg ga den bort.
Kan ikke huske å ha fått noe..?
På den tiden var jeg ikke fullt så forelsket i deg som i hun andre.
Steinar da!
Ga du hele platesamlinga til ei dame?
Å Milde Himmel, jeg skal ikke spekulere i hvordan hun klarte å gjøre seg fortjent til slikt.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.583
Sted
Pt. Høvik
Spiller for det meste vinyl som jeg har samlet på siden "The Mid Sixties".

Ellers er min fremgangsmåte:

1. Spotify ol. benyttes til å sjekke ut nye utgivelser, for det meste av artister jeg aldri har hørt om eller som andre anbefaler. Faller det i smak, anskaffes vinylutgaven (hvis den finnes på vinyl).

2. Artister som jeg "stoler" på, anskaffes uansett på vinyl.

3. Anlegg 2 eller 3 benyttes når kona har lagt seg med trådløs overføring fra strømmeleverandørene.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.549
Musikk skulle plutselig renne som vann, eller som ordre fra en server, uten særmerker, uten håndfaste bevis, uten lukt, uten smak. Alt skulle plutselig være strømlinjeformet, tettpakket, tilgjengelig ved et enkelt tastetrykk.

Problemet er at da dette skjedde, forsvant dessverre sjelen også.
Slik er det.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Kan ikke huske å ha fått noe..?
På den tiden var jeg ikke fullt så forelsket i deg som i hun andre.
Steinar da!
Ga du hele platesamlinga til ei dame?
Å Milde Himmel, jeg skal ikke spekulere i hvordan hun klarte å gjøre seg fortjent til slikt.
ottone da! Hva hvis jeg hadde gitt den til en mann? Hadde du lurt mindre, eller mer, på hvordan han klarte å gjøre seg fortjent til slikt?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.831
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Elementært! ;) Eller kanskje det går like greit med en låt fra tråden http://www.hifisentralen.no/forumet...s-fame-tra-den-la-ter-som-varer-en-stund.html
Og hva i all verden brukes de resterende 14 minuttene til......?:rolleyes:

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
I 2002 kvittet jeg meg med vinylsamlingen (ca 7000 LP'er), beholdt kun 5 LP'er.
Solgte de mest sjeldne til privatpersoner, og etterpå gikk resten til en bruktsjappe i Sandnes (Recordworld)

Begynte å kjøpe igjen for et par-tre år siden. I denne omgang er jeg ikke interessert i å kjøpe tilbake original LP'er som jeg har hatt før, utenom de som ikke er utgitt på CD. Har nå litt over 1000 LP'er, de fleste fortsatt forseglet. Og bare det sier at jeg burde slutte å kjøpe mer vinyl, og heller kjøpe mer stereo utstyr :)

Kjøper nå stort sett re utgivelser, såkalte 180g high quality pressings. Og igjen er jeg på vei til å selge unna alt jeg har. To hovegrunner; mange av disse reutgivelser har dårlig vinylkvalitet, og for det andre så sparer jeg penger ved å selge unna, dvs at jeg forhåpentligvis stopper å kjøpe mer vinyl. Det er frustrerende og på grensen til deprimerende å bryte forseglingen til LP og høre at kvaliteten er langt langt dårligere enn CD'en av samme album, eller at LP'en har digital lyd, at de har brukt remastered CD som master til vinyl, f.eks Joy Division på vinyl.

Det er de store selskapene som Universal, Emi, Sony osv. som svikter med dårlig vinylkvalitet.
Back On Black, 4 Men With Beard er et par andre labels jeg kommer på i farten som også har dårlig pressing og/eller mastering.
'LP - Into The Wild' har mildt sagt dårlig lyd, compressed CD lyd på LP. LP utgitt på LP
De mindre entusiast selskapene har jevnt over bra vinyl kvalitet.
Mobile Fidelity og Pure Pleasure har også veldig bra kvalitet for tiden, vel, akkurat de har vel alltid vært å stole på.

Som nevnt, jeg vurderer å selge unna ca 95% av all vinyl jeg har, og da slutte med vinyl en gang for alltid. Og ikke send meg PM og spør etter salgsliste :p

K

kveita

Gjest
Finnes det virkelig musikkinteresserte som har SOLGT sine LP-samlinger??
Solgte rubbel og bit i 1975 for en neve dollar. Men, angret, og kjøpte lp dann og vann fram til 1996 da jeg gikk over til cd. I 2000 kjøpte jeg Planar 25 som jeg fremdeles spiller på. For 6 år siden forærte en kompis hele platesamlingen sin til meg, og livet ble som før fadesen i 1975. Men, spør man min sambo er hun neppe enig......

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.882
Sted
Hus
Derfor er det greit å være særbo, så slipper en slike diskusjoner om stereo og store mengder med vinyl i stua :D

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Elementært! ;) Eller kanskje det går like greit med en låt fra tråden http://www.hifisentralen.no/forumet...s-fame-tra-den-la-ter-som-varer-en-stund.html
Og hva i all verden brukes de resterende 14 minuttene til......?:rolleyes:
Hihi. Nå er vi visst veldig off-(s)topic.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.297
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg synes poenget med å høre gjennom et album i sin helhet er viktig. Det oppnår jeg like godt på CD som på vinyl, men ikke på Spotify, streaming, HD el.

Har aldri solgt en LP (har vel ca 5 hyllemeter med vinyl); men har ikke hatt platespilleren oppkoplet i dette årtusenet. Får jeg lyst til å høre et album som jeg har på LP, kjøper jeg CDen. For meg er vinyl primært mas med platerensing og vedlikehold.

Topp Bunn