heretter gir jeg faen i alle PC "oppgraderinger"

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Etter å ha foryet antivirus programmet TrendMicros Pcillin til 2007 versjon ble Pcen drit treig. Noe som man kan lese mer om på nettet...

Nye "serious security updates " fra microsoft ble installer som anbefalt i går. Etter det gikk PC'en nesten ikke rundt og hang seg flere ganger..

Enden på visa ble at ingen programmer virket ("device,path could not be accessed", kun file manager gikk så jeg fikk tatt back-up. Men program messig total crash på PC'en, ikke engang restore eller Control Panel virket.. Datahjelpens løsing var som vanlig kjøre full recovery CD og miste alla data og programmer.

Startet istedet PC i SAFE MODE (f8 UNDER OPPSTART), da virket ting såpass at jeg fikk kjørt Start/Programs/acessories/system tools/system restore!!

Dermed var dagen reddet. Hadde tilsvarende problem på bærpar pc for 2 uker siden (da låste en bruker konto seg slik at ingen ting virket på den kontoen. Datahjelpen anbefalte igjen full recovery, men jek klarte å kopiere essensiellele data og slette og gjenopprette kontoene uten tap av data.)

Heretter er det slutt på å kjøre Microsoft oppgraderinger på PC, og Trend MicroPcillin skal vekk!! Er Norton noe bedre mht
pc belasting/treghet page file/processes ????

Hvorfor i helvete må vi pådyttes disse "forbedringene" som bare medfører bryderi?? :(

>Ganske typisk at datahjelpen aldri har andre løsningen enn å slette alt og gjenopprette PC. Det trengs ikke mye kunnskap for å anbefale slikt..

Hvilke gode alternativer til TrendMicroPcillin antivirus program finnes? gjern gratis og som ikke belasterPC'en slik at den kneler...
mvh
Sleiven

ps PC er 5år med windows XP

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.643
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg kuttet ut norton og gikk over til antivir og spybot på ungenes anbefaling og det funker knall
imo
mvh

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.752
Torget vurderinger
0
heretter gir jeg faen i alle PC "oppgraderinger"

Sånn er livet for noen ;)

Tips:
1. Betal litt for nyttig programvare, som beskytter "datafanskapet".
2. GRATIS programvare - halloooooooooooo - kvalitetssikring ???
3. Ha rutiner for backup av viktige data.
4. ALDRI bruk support som starter med "Finn fram din Recovery-CD......"

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Installer Linux. Linux bruker mindre av prosessorens ressurser, og maskinen kjører jevnere og raskere enn før. Faren for virus er dessuten mye mindre, da ingen gidder lage virus til Linux. Linux er gratis og kan lastes ned fra internett.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Enkelte virus- og antispywareprogrammer fungerer omtrent som virus, slik at alt går mye tregere. Har gjennom tiden sjekket ut flere virusprogrammer, og har lenge hatt et godt samliv med NOD32. Koster ca et par hundrelapper for lisens og oppdateringer årlig, men det er verdt det. Har aldri problemer med virus lengre.

Formattering er også god medisin mot treghet.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
atonal skrev:
Enkelte virus- og antispywareprogrammer fungerer omtrent som virus, slik at alt går mye tregere. Har gjennom tiden sjekket ut flere virusprogrammer, og har lenge hatt et godt samliv med NOD32. Koster ca et par hundrelapper for lisens og oppdateringer årlig, men det er verdt det. Har aldri problemer med virus lengre.

Formattering er også god medisin mot treghet.
Har aldri blitt slått ut av virus,dvs anti virus har stopped dem fra å infisere PC'en

hva mener du med å formattere, da mister man jo alle data??
mvh
Sleiven

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Gjest skrev:
Installer Linux. Linux bruker mindre av prosessorens ressurser, og maskinen kjører jevnere og raskere enn før. Faren for virus er dessuten mye mindre, da ingen gidder lage virus til Linux. Linux er gratis og kan lastes ned fra internett.
Hva da med alle windowprogram som excel,word, outlook etc?

G

Gjestemedlem

Gjest
Sleiven skrev:
Gjest skrev:
Her kan du jo laste ned openoffice.org gratis. Og det er for de fleste et fullgodt alternativ og er gratis, så Office er en av de dårligste grunnene til å beholde Windows. Problemet ligger i spill. Jeg bruker PCen til spill, fordi det er til denne platformen alle de gode spillene kommer, og til Linux er det så godt som ingen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
Den sikreste løsningen mot virus er å laste ned hele Internet på maskinen, virussjekke det og bruke det lokalt uten nettforbindelse.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Snickers-is skrev:
Den sikreste løsningen mot virus er å laste ned hele Internet på maskinen, virussjekke det og bruke det lokalt uten nettforbindelse.
;D ;D ;D

/jan

J

Jurassic

Gjest
Jeg har en pc bygd av reservedeler, Amd athlon prosessor, 2 ide disker på hhv 20 og 30 gb som står tilkoblet nettet 12 timer i døgnet.
Den står uten virusscanner og all software er gratis på den (ikke kom på døra Microsoft) og blir brukt med Firefox nettleser og den fungerer mye bedre enn min nye laptop med Vista og Norton Antivirus.
Uten virusscanner trenger en ikke bekymre seg for virus :)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
papworth skrev:
NOD32 er helt overlegent ALT annet. Ikke gratis men heller ikke dyrt...

http://www.eset.com/
Fjernet Pcillin, og page file size ble redusert fra ca 400 til 200mb med NOD32. brA.
DET SOM IKKE VAR SÅ IMPONERENDE var at ved første virusscan så fant den en virus,men den eneste aksjonen den tillot var "leave",dvs skitt la gå, valgene som delete,clean,qurentine etc var grå og ikke valgbare!!! Trodde demoversjonen skulle vari i 30daher ikke 30 sekunder??

NOD32 er vel et rent virus program, ikke sant, hva må man ha itillegg av malvare/internettsikring?
sleiven

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Sleiven skrev:
Gjest skrev:
Linux har egne programmer som kan erstatte disse, og om du vil kan Microsoftprogrammer kjøres i Linux alle sammen, med litt knot (emulator).

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
avast anbefales.
Eller mac, da ;)

PK

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
virus program ranking.
det vist seg at mitt program sponset fra min snille arbeidsgiver ikke ble bedre enn nr 8 og sistså overgang til nod32 var uansett riktig. Micro pPCcillin var sikkert billig og innkjøperne hadde sikkert noen hyggelige møter :eek: http://www.pcworld.com/article/id,130869/article.html

sleiven

G

Gjestemedlem

Gjest
Har prøvd Norman, Norton, PC Cillin, F-secure, Kaspersky, Panda og Avast. Sistenevte er den eneste som oppfører seg ordentlig uten å lage tullball på maskinen eller bruke for mye ressurser og ikke forstyrrer i utide.

S

slowmotion

Gjest
Ikke bruk windoze mer en nødvendig.
linux fungerer mye bedre IMHO

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.221
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har PC-cilin på en maskin, og AVG free på 3. Avira er vel kjent som god, men har en tendens til å "mase". Norton eller Norman kommer ihvertfall ikke innom veggene mine.

Bernt K

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Avast får en stemme av meg og. Gratis å bruke for privatpersoner, og gratis oppdateringer jevnlig. I tillegg gjør det veldig lite ut av seg, og det annekterer ikke hele systemet ditt, slik Norton / Symantec-produktene har en tendens til å gjøre.

PCen min er 4 år gammel, og jeg har bare renset systemet én gang (etter noen skjermkortdrivere som virkelig lagde ragnarok på maskinen), og maskinen er nesten like responsiv i Windows som den nye Macbook'en min er i OS-X.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
AVG Free antivirus & spyware fungerer uten krøll :-*

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Sleiven skrev:
virus program ranking.
det vist seg at mitt program sponset fra min snille arbeidsgiver ikke ble bedre enn nr 8 og sistså overgang til nod32 var uansett riktig. Micro pPCcillin var sikkert billig og innkjøperne hadde sikkert noen hyggelige møter :eek: http://www.pcworld.com/article/id,130869/article.html

sleiven
Kaspersky på førsteplass var ingen bombe, men selveste kongen av værstinger ligger her på andre plass.!!!
Ingen andre enn Norton har ødelagt så mye for folk noen gang.!!
Har assistert folk litt med slike problemer, hver eneste gang så har det enten vært Norton, Norman eller Zone Alarm som har hatt skylden..

Zone Alarm er ikke lett å bli kvitt om den låser seg, da må du inn i regedit og finne alle små rester av shiten, det er ikke bare bare.!
Har du Zone Alarm så anbefaler jeg på det sterkeste å fjerne den mens den fremdeles virker, det er kun når den låser seg at problemet blir til et mareritt..

Skikkelig brannmur er minst like viktig som antivirus, her liker jeg å ha full kontroll, derfor bruker jeg Lavasoft Personal Firewall, ingen har kommet gjennom ennå (ifølge loggen), så da må den gjøre en god jobb..
15-20 seriøse angrep mot ip adressen min i døgnet er ikke unormalt, nå er jeg litt mer utsatt enn de fleste, men om du tror at Windows Firewall er god nok brannmur, ja så får du tro det da..

Smily sentralen, hotbarer, gratis virus tester/sjekker på nett osv er ting du bør holde deg unna, du åpner da porter slik at andre kan komme inn på maskinen din, det er vel ikke alltid like artig.?
Stort sett alt som er gratis og artig, er lokkemat for andre uheldige hendelser..

Jeg er kanskje litt "overforsiktig" av meg, men jeg bruker SpyBot, Avast, Lavasoft, Crap Cleaner (her må du ha tungen rett i munnen, men her kan du fjerne ekstremt mye shit fra maskinen din) og RegistryFix..
Avast er et av svært få antivirus programmer som kan kjøre grundig scan av maskinen, samtidig som du kan bruke maskinen til alt mulig rart, de aller fleste andre antivirus gjør maskinen utrolig treg under grundig scan..

Mange som har Norton eller Norman kan ikke motta filer som er safe, ikke som epost eller via MSN, men alt mulig annen shit slipper den gjennom :p
Husk å legg inn antivirus i MSN om du bruker å motta filer der, ikke alle antivirus programmer legger seg automatisk inn der..
Start opp MSN, gå inn på Verktøy, Alternativer, Filoverføring.. Der ser du hva slags mappe som filene legger seg i og hva slags program som brukes for virus sjekk..

Har prøvd å skrive litt om mine erfaringer med forskjellige programmer HER, men ting tar tid dessverre :-[

T2000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.01.2005
Antall liker
0
Sted
Narvik
Snickers-is skrev:
Eller kanskje bare slå av hele internett: http://www.turnofftheinternet.com/

Mye mindre problemer med pc'n da og tenk på all tida man får til overs som man heller kan bruke til andre ting :)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Etter en forferdelig opplevelse med Norton Internet Sercurity der taktikken tydeligvis var at hvis brukeren rett og slett ikke orker å bruke PCen etter at programmet er installert, ja da kommer det heller ingen skumle virus.

Nei, etter at jeg installerte Avast, har jeg aldri sett meg tilbake.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.694
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Desverre så henger r*va litt for mye ute om en bruker PC med Windows og gir beng i oppgraderinger og noen form for beskyttelse...

Legger man til en "full pakke" med virusbeskyttelse, anti-phishing, brannmur, anti-spyware osv, så har man halvert ytelsen på maskina. Er maskina litt gammel, så har man igjen en Commodore 64 til å snurre rundt tekstbehandler/nettleseren/mailen eller annen nytteprogramvare...

AVG og Avast er forsåvidt greie alternativer for antivirus.

Jeg fikk nylig en mail som promoterte følgende sak, som ihvertfall på papiret ser veldig kjekt ut:

Yoggi Pico - "sikkerhet på pinne"

Dette er en USB-pinne med en innebygget datamaskin som kobler seg inn og tar kontrollen over nettverks-porten. Den har antivirus, brannmur, antispam osv, uten at dette belaster vertsmaskinen mhp ytelse.

Konseptet ser genialt ut, men det må vel testes for å se om påstandende holder vann. Meget interessant sak....

http://yoggie.com/node/40

Johan-Kr

Topp Bunn