Diverse Here’s Why You Should Consider Converting Your Music To A=432 Hz

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
Kunder innen..?
Da jeg spilte i orkester var det forresten 442Hz som var kammertone, da alle ferdigstemte slagverkinstrumenter, som xylofon, marimba, klokkespill osv var stemt i denne pitchen. Noen mente det låt litt "crispere" enn 440. Jeg var dog mest opptatt av å få paukene i samme pitch som resten av orkestret.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Akustiske instrumenter forandrer klang etter hvilken pitch man stemmer det i og har sin sweetspot. Smak og behag. Dette blir jo noe ganske annet enn å pitche ned allerede innspilt musikk.

Synes det er overraskende at artiklene om concert pitch ikke tar med seg klima i historien. Tempratur og fuktighet er det som gir meg de største utfordringene med å spille i ulike lokaler. For å ikke snakke om på vinteren når etterklangen i rommet har hørbart lavere pitch enn direktelyden på grunn av tempraturforskjeller.

S

Syncrolux

Gjest
Forsåvidt. Stevie Ray Vaughans gitarsound kommer tildels av at han brukte de tykkeste strengene som var å oppdrive, og så tunet hele greia ned en halvtone for at det skulle være mulig å spille på tingen. Det påvirker overtonestrukturen og klangen av instrumentet, ja. Tror vi er ganske enige her.
Henrix gjorde vel det samme. Er vel derfor Little Wing f.eks går i Eb og ikke E.

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Det er korrekt at orkester stemmer vanligvis til A=442Hz, mens i øvrig musikk er det vanligst med A=440Hz. Noen som vet om dette skyldes annen grunntone og at skalaen er stemt likt og proporsjonalt opp i forhold til grunntonen, eller om de bruker en annen stemmemåte enn temperert i orkester?

S

Syncrolux

Gjest
Aner ikke. Men man bruker jo ofte orgel og flygel sammen med orkester, og da må man vel stemme A=440 ?

Litt OT: jeg vurderte en gang å skaffe meg et gammelt Yamaha stue-orgel av 70-tallstypen. De er visst stemt A=445 !

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
De stemmer etter temperert skala i orkester, men stemmer opp akkordene utemperet litt avhengig av instrument. Vet ikke hvorfor man bruker 442, men har inntrykk av at idealet heller mot brilijant og at en høyere stemming gir en litt mer briljant klang og at det kan være noe av årsaken.

Orgler og flygler er hvis mulig stemt med samme kammertone som orkesteret bruker i salen. Orgler varierer stemming etter tempratur, men ligger oftest litt over 440. Moderne orgler som har temperaturregulering ligger på 442 vanligvis.
I flerbrukshus er har jeg inntrykk av at flygelene og pianoene er stemt i 440 for å kunne brukes til rytmisk musikk.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
men har inntrykk av at idealet heller mot brilijant og at en høyere stemming gir en litt mer briljant klang og at det kan være noe av årsaken.
Synes dette var litt interesant spørsmål så jeg tok det videre. Inntrykket ditt stemmer. Det gjøres helt enkelt for å få litt mer futt oppover.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
AtleT;2283353men har inntrykk av at idealet heller mot brilijant og at en høyere stemming gir en litt mer briljant klang og at det kan være noe av årsaken. [/QUOTE skrev:
Synes dette var litt interesant spørsmål så jeg tok det videre. Inntrykket ditt stemmer. Det gjøres helt enkelt for å få litt mer futt oppover.
Så bra. Hvilken fagkompetanse tok du det videre til? :)

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
På konserthuset i Stavanger får man velge om man ønsker 442 eller 440 Hz. Salene brukes jo sånn annen hver med klassisk og annen rytmisk musikk.

Jeg har jobbet med et storband (messingblåsere + band) og de bruker 440 Hz, til motsetning til sine klassiske kollegaer.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Ja de flotteste konsertstedene har opptil flere flygler og med ulik stemming. I Norge brukes 440 som regel til (den underlige paraplyen) "rytmisk" musikk ja, men det blir stemmingen til pianoet/flygelet som er tilgjengelig som bestemmer stemmingen. Har spilt eksempelvis spilt storbandkonserter i 442 når stedet har et piano/flygel i feil stemming.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Jeg har et Jacob Knudsen trøorgel fra ca -30.
Det er stemt i A' = 437 Hz.

Den gangen var vel ikke 440Hz-standarden besluttet.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.616
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det var ikke før på midten av 50-tallet at 440hz ble "standard" i Europa. Altså 25 år etter det ble normalisert i USA.. Jeg stemmer automatisk i 442 hvis det er snakk om samspill med blåseinstrumenter, kammerorkester eller brassband...

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Det var ikke før på midten av 50-tallet at 440hz ble "standard" i Europa. Altså 25 år etter det ble normalisert i USA.. Jeg stemmer automatisk i 442 hvis det er snakk om samspill med blåseinstrumenter, kammerorkester eller brassband...
Jeg er nysgjerrig på hvorfor du gjør det?

For forskjellen er jo marginal. Vi snakker vel om 1/18 tone eller deromkring.
Og det som har fremkommet i siste delen av tråden er at det er 440 og 442 som faktisk rår grunnen.
---
Kan faktisk en så liten forskjell gjøre forskjell på et kammerorkester eller et brassband?

Jeg utelukker det ikke.
For for den femteharmoniske utgjør dette 64Hz. Og instrumenters klang lages av disses overharmoniske. Og overharminiene skal også samklinge.

Et orkester av sinusgeneratorer er jo ikke spesielt klangfullt. Med mindre du bringer inn et utall sinusinstrumenter som i et tonehjuls Hammondorgel.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.472
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå døde spillinga mi stort sett ut for 15-20 år siden,av forskjellige årsaker ( treblås), men 2/440 Hz er ca en halv cent. Dette gir nok sveving med amstemming, men er det særlig hørbart i generell sammenheng?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.616
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Om en kan høre at et flygel er stemt i 440, hvis resten er i 442? ... Ja!

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.472
Sted
Ytterst i havgapet...
Bevares - jeg tror deg gjerne :) har bare aldri vært oppi en situasjon hvor jeg visste at det var forklaringen - har aldri tenkt på det som en mulighet når noe låt "sånn litt på skeive.." Får slipe ørene til neste anledning, men ute i provinsen med for det meste amatørmusikere som forresten ofte er særdeles dyktige, er det nok ikke riktig alle eller altid at korrekt pitch blir vektlagt :)

Topp Bunn