Har også møtt på kunder med samme "tro" på 446hz...
Henrix gjorde vel det samme. Er vel derfor Little Wing f.eks går i Eb og ikke E.Forsåvidt. Stevie Ray Vaughans gitarsound kommer tildels av at han brukte de tykkeste strengene som var å oppdrive, og så tunet hele greia ned en halvtone for at det skulle være mulig å spille på tingen. Det påvirker overtonestrukturen og klangen av instrumentet, ja. Tror vi er ganske enige her.
Synes dette var litt interesant spørsmål så jeg tok det videre. Inntrykket ditt stemmer. Det gjøres helt enkelt for å få litt mer futt oppover.men har inntrykk av at idealet heller mot brilijant og at en høyere stemming gir en litt mer briljant klang og at det kan være noe av årsaken.
Så bra. Hvilken fagkompetanse tok du det videre til?AtleT;2283353men har inntrykk av at idealet heller mot brilijant og at en høyere stemming gir en litt mer briljant klang og at det kan være noe av årsaken. [/QUOTE skrev:Synes dette var litt interesant spørsmål så jeg tok det videre. Inntrykket ditt stemmer. Det gjøres helt enkelt for å få litt mer futt oppover.![]()
Jeg er nysgjerrig på hvorfor du gjør det?Det var ikke før på midten av 50-tallet at 440hz ble "standard" i Europa. Altså 25 år etter det ble normalisert i USA.. Jeg stemmer automatisk i 442 hvis det er snakk om samspill med blåseinstrumenter, kammerorkester eller brassband...