En veldig trist hendelse både for de pårørende og forsvaret i Norge.
Flyet har kræsjet ganske nær toppunktet på Sveriges høyeste fjellparti. Det er nå funnet vrakdeler både på øst og vestsiden av fjelltoppen, ca 1500m og oppover i fjellet.
Det ser nå ut til at flyet har kræsjet i toppen rundt 2000 meters høyde.
Så til de faktiske forhold rundt flyturen. Dette var under øvelse Cold Response at flyet var i oppdrag. Man flyr da i relativt lav høyde, såkalt taktisk flyvning. Jeg har forstått det slik at man i flyhøyde da i dette tilfellet typisk ligger 60-200 meter over den høyeste fjelltoppen, Kebnekaise. Jeg syns dette virker merkelig når man samtidig får opplysninger om at vindstyrken i det aktuelle området den dagen var opptil 2x orkan styrke i kastene. Og mye turbulens er i disse fjellene.
Jeg har selv mange ganger vært passasjer i fly og merker at over fjellpartier i urolig vær kan man "falle" temmelig langt ned før flyet igjen får luft under vingene.
Jeg syns det er merkelig at man finner det forsvarlig å fly taktisk i lave høyder i slike værforhold med null sikt og så mye vind. Selv med Hercules.
For en del år siden styrtet et ambulansefly i de høyeste fjelltoppene i indre troms i samme værforhold; vinter, vind, kraftige snøbyger. Mener å huske at rundt 5-7 personer omkom. Min bror deltok med lavinehunden sin i redningsoperasjonen. Det var et fryktelig syn som møtte dem og han var preget av dette ei god stund etterpå.
Dette blir en del spekulasjoner, men jeg tror ikke det var noen teknisk svikt med Hercules-flyet.
Dette er så unødvendig!
Jeg tør nesten vedde på at det i etterkant kommer nye retningslinjer fra forsvaret for taktisk flyvning i dårlig vær.
Flyet har kræsjet ganske nær toppunktet på Sveriges høyeste fjellparti. Det er nå funnet vrakdeler både på øst og vestsiden av fjelltoppen, ca 1500m og oppover i fjellet.
Det ser nå ut til at flyet har kræsjet i toppen rundt 2000 meters høyde.
Så til de faktiske forhold rundt flyturen. Dette var under øvelse Cold Response at flyet var i oppdrag. Man flyr da i relativt lav høyde, såkalt taktisk flyvning. Jeg har forstått det slik at man i flyhøyde da i dette tilfellet typisk ligger 60-200 meter over den høyeste fjelltoppen, Kebnekaise. Jeg syns dette virker merkelig når man samtidig får opplysninger om at vindstyrken i det aktuelle området den dagen var opptil 2x orkan styrke i kastene. Og mye turbulens er i disse fjellene.
Jeg har selv mange ganger vært passasjer i fly og merker at over fjellpartier i urolig vær kan man "falle" temmelig langt ned før flyet igjen får luft under vingene.
Jeg syns det er merkelig at man finner det forsvarlig å fly taktisk i lave høyder i slike værforhold med null sikt og så mye vind. Selv med Hercules.
For en del år siden styrtet et ambulansefly i de høyeste fjelltoppene i indre troms i samme værforhold; vinter, vind, kraftige snøbyger. Mener å huske at rundt 5-7 personer omkom. Min bror deltok med lavinehunden sin i redningsoperasjonen. Det var et fryktelig syn som møtte dem og han var preget av dette ei god stund etterpå.
Dette blir en del spekulasjoner, men jeg tror ikke det var noen teknisk svikt med Hercules-flyet.
Dette er så unødvendig!
Jeg tør nesten vedde på at det i etterkant kommer nye retningslinjer fra forsvaret for taktisk flyvning i dårlig vær.