Helvetes momstull og den fordømte 200kr regelen!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Jeg er i ferd med å sende en DVD boks i retur til Amazon UK fordi det er feil på den. De har sendt meg en ny gratis men denne har blitt stoppa i tollen. Forsendelsen er forsikret for £85, som sikkert er veiledende pris, men den koster £39 for tiden; fakturaen sier £0 da jeg ikke har betalt noe for den.
Selvfølgelig har jeg alerede betalt moms for den første defekte boksen (som kostet meg £51). Jeg trodde det skulle være en smal sak å få annullert denne siste tollregninga i og med at jeg skulle returnere den forrige samtidig som jeg skulle hente den nye siden momsen som sagt allerede er betalt for produktet. Men det går ikke! Jeg må betale moms for den den nye (selv om momgrunnlaget er for høyt) uansett; dette er en regning på 316kr. Deretter må jeg søke om refusjon av momsutlegg på den forrige boksen. Dette var i juli og kvitteringer og slikt har jeg selvfølgelig kastet for lengst (selv om jeg har bankutskrift som viser pengeoverføring til UPS - holder neppe). Uansett er det vel snakk om 125kr eller så, gebyrer får jeg vel ikke refundert, og det er mye jobb for lite penger. Deretter må jeg betale et momskrav som er for høyt. Enden på visa er at jeg må betale moms to ganger på samme produkt. I tillegg er momsgrunnlager for høyt og gebyr må jeg betale to ganger.

Egentlig burde jeg jo sende uttalige brev og utallige telefoner slik at jeg er sikker på at staten bruker mer penger på dette enn de får inn, men det blir vel til at jeg verdsetter tiden min til å være verdt mer enn noen hundrelapper. Det er vel dette det spekuleres i. Snakk om å være smålig!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Egentlig utrolig at det går an, men i Norge går jo det meste an, så....:
Du får se litt humoristisk på det; det skaper i alle fall behov for å tilsette folk i stillinger for å ta seg av slikt... ;D OLA DUNK RULER....;D

mvh
Proffen
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Litt bryderi må man kanskje regne med og tåle, når man velger å handle "billig" fra utlandet? ;)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
K.H. skrev:
Litt bryderi må man kanskje regne med og tåle, når man velger å handle "billig" fra utlandet? ;)
På ingen måte! Her er det snakk om at rett skal være rett. Ikke skal jeg beøve å betale moms to ganger ei heller betale for mye i moms. Ikke nok med det, men i tillegg betaler vi høye gebyrer; ofte høyere enn momsbeløpet. Når det skjer feil, viser det seg å være ei ugjennomtrengelig byråkratisk smørje som ikke er verdt å forfølge for disse små beløpene. Det er opplagt at systemet er tilpasset helt andere kostnadsnivåer; nok et argument for å fjerne den idiotiske 200kr grensa. Det meste jeg kjøper finner jeg ikke i Norge.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Voff skrev:
K.H. skrev:
Litt bryderi må man kanskje regne med og tåle, når man velger å handle "billig" fra utlandet? ;)
På ingen måte! Her er det snakk om at rett skal være rett. Ikke skal jeg beøve å betale moms to ganger ei heller betale for mye i moms. Ikke nok med det, men i tillegg betaler vi høye gebyrer; ofte høyere enn momsbeløpet. Når det skjer feil, viser det seg å være ei ugjennomtrengelig byråkratisk smørje som ikke er verdt å forfølge for disse små beløpene. Det er opplagt at systemet er tilpasset helt andere kostnadsnivåer; nok et argument for å fjerne den idiotiske 200kr grensa. Det meste jeg kjøper finner jeg ikke i Norge.
Jeg har selv handlet en del utstyr og kjøper fortsatt mye av musikken fra utlandet. Har også opplevd problemer, f.eks i forbindelse med reklamasjoner. Mitt poeng er at man vet hva man går til når man velger å handle fra utlandet. Kanskje VI burde handlet mer lokalt? Da hadde kanskje også tilbudet her hjemme kunnet opprettholdes.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det merkelige er jo at sittende regjering var alle enige om å heve denne grensa, men når de kom sammen var det første de gjorde å gjøre stikk motsatt ;)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
K.H. skrev:
Mitt poeng er at man vet hva man går til når man velger å handle fra utlandet.
Poenget er at jeg ikke skal betale mer enn 25% moms på et produkt èn gang. Og momsgrunnlaget skal være riktig. Dette aksepterer jeg. Det er dette jeg vet jeg går til. Hva jeg ikke aksepterer er at det er omtrent umulig å få rettet feil pga av et ugjennomtrengelig og tungrodd byråkrati som er til en viss grad forståelig dersom det gjaldt bilimport; ikke 125kr. Prøv å være like vanskelig i møte med staten når de skal ha penger fra deg!
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Akkurat like gøy som når du må betale for vare-verdi & frakt selv om pakken/pakkseddel TYDELIG viser et beløp under grensa.
Jeg har snart betalt nok slike urettmessige toll-avgifter (& gebyrer) til at en eller annen i departementet skal få et skikkelig ræv-spark.

Arne K
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
K.H. skrev:
Mitt poeng er at man vet hva man går til når man velger å handle fra utlandet.
Poenget er at jeg ikke skal betale mer enn 25% moms på et produkt èn gang. Og momsgrunnlaget skal være riktig. Dette aksepterer jeg. Det er dette jeg vet jeg går til. Hva jeg ikke aksepterer er at det er omtrent umulig å få rettet feil pga av et ugjennomtrengelig og tungrodd byråkrati som er til en viss grad forståelig dersom det gjaldt bilimport; ikke 125kr. Prøv å være like vanskelig i møte med staten når de skal ha penger fra deg!
Hvis du synes dette er så forferdelig så må du jo ikke gi deg.
Dess flere "vriompeiser" som kverulerer om slikt som dette, dess mere håp er det at det blir endring.

Men som regel så gir det norske folk faen.
Det gjorde i hvertfall jeg da jeg var oppe i nøyaktig samme situasjon.
Det skulle vært for.eks i Frankrike. Da hadde en hel drabantby blitt satt i brann....
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Noen information fra Toll- og avgiftsdirektoratet

Hva gjør jeg hvis varen jeg kjøpte på nett må returneres eller repareres etter fortolling?

Hvis du skal returnere varen, må den tollbehandles (tollekspederes) gjennom Tollvesenet før den sendes ut av Norge. Det betyr at du må deklarere varen for utførsel overfor Tollvesenet, før den sendes ut av Norge. Når forsendelsen er attestert utført av en befrakter eller Tollvesenet, kan du søke refusjon av betalte avgifter.

Dersom du ikke deklarerer varene for utførsel, må varene fortolles i sin helhet når de ankommer Norge. Da må du på nytt betale toll og avgifter beregnet ut fra varens fulle verdi, frakt- og eventuelle forsikringskostnader.

Refusjon av toll ved feillevering

Noen ganger er varer som blir innført til Norge ødelagte eller beheftet med feil eller mangler.

Dersom importøren oppdager feilene før det er gjennomført fortolling, kan det være aktuelt med tollfritak etter § 5-5 eller nedsettelse av beregningsgrunnlaget for toll etter § 7-5. Dersom det er gjennomført fortolling kan importøren på visse vilkår få refundert den tollen som er betalt for en ødelagt eller mangelfull vare.

For å få refusjon er det et vilkår at selgeren i utlandet har påtatt seg ansvaret for mangelen. Dette skjer typisk ved at selgeren leverer en ny vare til erstatning for den mangelfulle, men dette er ikke et absolutt vilkår. Det er tilstrekkelig at selgeren skriftlig har akseptert at varen ikke er i tråd med avtalen. Dette betyr at refusjonsretten er i behold selv om selgerens leveringsevne av ulike grunner er dårlig.


/Suomela
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
RJEL skrev:
Det skulle vært for.eks i Frankrike. Da hadde en hel drabantby blitt satt i brann....
I Norge så opprettes det i bestefall en facebook gruppe.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Hm, kjedelige greier. Har selv litt motsatte erfaringer med tollen, at de er for slappe. Kjøpte for 2 år siden en komponent fra USA for ca 7000. Stor var overraskelsen da det bare var å kvittere den ut på posten, ikke en krone i mva eller toll enda verdien sto korrekt oppgitt. ;D
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Skink_123 skrev:
Det merkelige er jo at sittende regjering var alle enige om å heve denne grensa, men når de kom sammen var det første de gjorde å gjøre stikk motsatt ;)
Om eg ikkje huskar feil var det til og med SV som var den sterkaste forkjemparen for å heve denne grensa.
Dette vart stoppa av NHO og handelstanden medbakgrunn i at mange kundar går til butikken for å orientere seg om utval og kva som kan passe for å så bestille over internett. Fri tilgang til all verdens nettbutikkar ville slå beina under mange butikkar.
Plaser annsvaret der det høyrer til!
MVH
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Johs skrev:
Skink_123 skrev:
Det merkelige er jo at sittende regjering var alle enige om å heve denne grensa, men når de kom sammen var det første de gjorde å gjøre stikk motsatt ;)
Om eg ikkje huskar feil var det til og med SV som var den sterkaste forkjemparen for å heve denne grensa.
Dette vart stoppa av NHO og handelstanden medbakgrunn i at mange kundar går til butikken for å orientere seg om utval og kva som kan passe for å så bestille over internett. Fri tilgang til all verdens nettbutikkar ville slå beina under mange butikkar.
Plaser annsvaret der det høyrer til!
MVH
Jada, alle partiene vegrer seg for å røre denne latterlig lave grensen.

Sosialistene ønsker mest mulig avgifter på alt som de overhodet kan avgiftsbelegge. De proteksjonistiske ønsker å gjøre det så utrivelig som mulig å handle med noe eller noen som ikke er norske. Og næringslivspartiene representerer sine og vil skjerme dem for konkurranse og tvinge oss til å handle med dem i stedet.

Ikke mange igjen som tar forbrukernes side. :-\

what's new..
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
For min del kan de sette grensen til 0,-. Det jeg liker minst, er alle gebyrene man må betale i tillegg til selve merverdiavgiften. I dag fikk jeg fakturaen under fra Bring, 1110,- i gebyr. :eek:

Frode

 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Frode skrev:
For min del kan de sette grensen til 0,-. Det jeg liker minst, er alle gebyrene man må betale i tillegg til selve merverdiavgiften. I dag fikk jeg fakturaen under fra Bring, 1110,- i gebyr. :eek:

Frode

!!! Det er det værste jeg har sett! Er det virkelig mulig? Er forsåvidt klar over at det vanker en og annen uforutsett overraskelse når en i god tro handler billig fra utlandet, men dette tar kaka...Jeg stemmer på svenskene ved neste valg heretter :)
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Og her kom forklaringen:

Jeg har hatt kontakt med agenten , så alt har blitt gjort riktig fra vår side.
Fortoling er fortolling, kreditt gebyr er porto og papir, spedisjon er jobben jeg gjør, ekspedisjonsgebyr er fordi det er kontant, tollforretning er et gebyr vi tar i mot tollen.


Med vennlig hilsen / Best Regards
Nå føles det selvsagt mye bedre!

Frode
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Frode skrev:
Og her kom forklaringen:

Jeg har hatt kontakt med agenten , så alt har blitt gjort riktig fra vår side.
Fortoling er fortolling, kreditt gebyr er porto og papir, spedisjon er jobben jeg gjør, ekspedisjonsgebyr er fordi det er kontant, tollforretning er et gebyr vi tar i mot tollen.


Med vennlig hilsen / Best Regards
Nå føles det selvsagt mye bedre!

Frode
Det der så jo helt "grisk" ut?! Jeg fikk nettopp tilsendt bildeler fra utlandet (riktignokk ikke toll på disse, og fraktkost inkludert i pris),
på etterkravet fra speditør stod det 2 linjer:
- MVA kr 1349,-
- Fortollingsgebyr kr 156,-
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Terka skrev:
Det der så jo helt "grisk" ut?! Jeg fikk nettopp tilsendt bildeler fra utlandet (riktignokk ikke toll på disse, og fraktkost inkludert i pris),
på etterkravet fra speditør stod det 2 linjer:
- MVA kr 1349,-
- Fortollingsgebyr kr 156,-
Jeg kan bare gjenta: Nå føles det selvsagt mye bedre!

Frode
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.657
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har sendt en forespørsel til en kompis i posten norge som jobber "litt opp i systemet". Får se hva han sier....

Det kravet der Frode er rett og slett sykt. Litt science fiction på en måte.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.007
Antall liker
6.234
Jeg skjønner ikke problemet. Pengene går jo til felleskapet, og om du fikk dem refundert ville nok felleskapet fått tak i dem igjen på et eller annet vis uansett. Felleskapet er flink til det.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Nå har jeg i alle fall betalt. Bring har hatt pakken liggende i flere uker og skylder på at de ikke har fått tak i meg. Såvidt jeg vet er jeg den eneste i verden med mitt navn, og telefonummeret mitt popper rett opp ved diverse internettsøk. Dessuten har jeg faktisk en postkasse, der søsterforetaket Posten stadig legger igjen brev og andre ting. Det blir ingen julegave til Bring fra meg i år.

Frode
 
Topp Bunn