Helmholtz Panel Resonator

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Heisann folkens.
Har vurdert å prøve å bygge en panelresonator for å dempe en litt for drøy peak med senterfrekvens på 52 hz.
Har sett på denne siden mh-audio.nl - Acoustic , og har prøvd meg på å legge inn noen mål på en "kasse" som er tenkt å stå i venstre hjørnet bak i rommet , og vil gå fra gulv til tak med en bredde på 70 cm.
Er det noen som har erfaringer med slike , og hvor mye effekt man kan forvente seg av en slik ?
Denne vil vel forbedre både frekvensrespons og vannfall hvis jeg har skjønt det riktig..?

Ser dette riktig ut ?

resonator 1.jpg
 
Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Ingen som har erfaringer med disse her inne?
Her er en måling som viser problemområdet (drøye 50hz) - den er litt gammel , men problemet er litt av det samme nå også.



frekvenskurve pure direct.jpg
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg har laget slike. De fungerer. Jeg skal se om jeg finner frem igjen de gamle målingene av før og etter i stuen min. Såvidt jeg husker dempet jeg en peak rundt 50Hz med noen dB.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Jeg har laget slike. De fungerer. Jeg skal se om jeg finner frem igjen de gamle målingene av før og etter i stuen min. Såvidt jeg husker dempet jeg en peak rundt 50Hz med noen dB.
Meget interessant :)
Håper du finner den !
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg var visst litt kjapp. Det var helmholtz du kikket på. Jeg har laget panel-resonatorer.
Fant en haug med målinger, og fant til og med tråden min som ligger her: http://www.hifisentralen.no/forumet...stue-ht-i-frontvegg-og-demping-i-bakvegg.html

Resultatet ser du i post 9 og 10. Forskjell mellom bunn og topp gikk fra 14dB til 7dB. Jeg har også noen waterfall målinger som viser at de stående bølgene i rommet dør ut fortere med panelene på plass.

Armand
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Jeg var visst litt kjapp. Det var helmholtz du kikket på. Jeg har laget panel-resonatorer.
Fant en haug med målinger, og fant til og med tråden min som ligger her: http://www.hifisentralen.no/forumet...stue-ht-i-frontvegg-og-demping-i-bakvegg.html

Resultatet ser du i post 9 og 10. Forskjell mellom bunn og topp gikk fra 14dB til 7dB. Jeg har også noen waterfall målinger som viser at de stående bølgene i rommet dør ut fortere med panelene på plass.

Armand
Se der ja :)
Men heter den ikke "Helmholts panel resonator" da..?
Det er det den kalles på siden jeg linket til i første post. Altså en stor kasse som det må bores mange hull i , og som evt kan fylles med dempemateriale.

Det viste godt igjen på målingene dine , særlig på vannfallet , og det er jo ofte vel så viktig..

Så det var flott med din tilbakemelding , og jeg ble enda mer nysgjerrig på å bygge en slik sak for å teste.
Men jeg skal bytte stuevinduene nå i nær framtid , så det er kanskje lurt å vente til det er gjort , for å se om det er noe som endrer seg i den forbindelse. Dumt å spesialtune den til en spesifikk frekvens , dersom noe endres. Skal vel noe til at det utgjør stort , men greit å være sikker.
Jeg har to STORE vinduer fra 70 tallet , som nå blir delt opp i 2x3 vinduer , så litt utslag kan det jo kanksje bli...?

Er det flere med erfaringer rundt dette , så "peis på" :)
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Ta en titt på Svanå sine Helmholtz feller. Jeg brukte en slik V6 i mitt forrige lytterom. De fungerer bra, er billige og har justerbar åpning som lar deg tilpasse den etter behovet ditt.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Panel resonatorer fungerer som bare det. Vanlig å ha slike i taket i små studioer for å jevnere respons og decay over 100hz.
Har bygd noe liknende til Tralltrall sin kino. Perforerte støperør for å jevne ut respons og decay over 100 hz. Disse ble ikke laget for å ha stor effekt for en frekvens, men for å jevne ut et frekvensområde med mange rør.
Dette er måling med et rør i hjørnet. Rosa er med rør og grønn er uten.
Rør måling.jpg


Hvis du kombinerer fellen din med en panel med samme ressonansfrekvens får du større effekt enn hvis du bare perforerer. Jeg synes resonatorer tilfører en "sound" hvis det ikke er nok dempemateriale inni, fordelen med det er større dempeområde, men samtidig mister man en del effekt på senterfrekvensen.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Ta en titt på Svanå sine Helmholtz feller. Jeg brukte en slik V6 i mitt forrige lytterom. De fungerer bra, er billige og har justerbar åpning som lar deg tilpasse den etter behovet ditt.
Ja jeg har sett litt på den også. Men den demper jo veldig smalt så vidt jeg har skjønt , og selv om den ikke er så altfor dyr , så regner jeg med at jeg skal komme adskillig billigere fra det med å lage noe selv . Og samtidig kan jeg da tilpasse den rommet mtp. størrelse osv. - om det blir like bra gjennstår å se :)
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Panel resonatorer fungerer som bare det. Vanlig å ha slike i taket i små studioer for å jevnere respons og decay over 100hz.
Har bygd noe liknende til Tralltrall sin kino. Perforerte støperør for å jevne ut respons og decay over 100 hz. Disse ble ikke laget for å ha stor effekt for en frekvens, men for å jevne ut et frekvensområde med mange rør.
Dette er måling med et rør i hjørnet. Rosa er med rør og grønn er uten.
Vis vedlegget 332608

Hvis du kombinerer fellen din med en panel med samme ressonansfrekvens får du større effekt enn hvis du bare perforerer. Jeg synes resonatorer tilfører en "sound" hvis det ikke er nok dempemateriale inni, fordelen med det er større dempeområde, men samtidig mister man en del effekt på senterfrekvensen.
Se der ja.
Ja tanken var å ha noe dempemateriale inne den for at den skal dempe over et bredere område. Vet ikke hvor mye , eller hvor hardt man evt. skal "stappe" den med dempemateriale - det må man vel bare prøve seg frem med litt sikkert.
Men det er vel sånn med disse , at jo større man lager dem jo bedre effekt har dem eller ..?
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Panel resonatorer fungerer som bare det. Vanlig å ha slike i taket i små studioer for å jevnere respons og decay over 100hz.
Har bygd noe liknende til Tralltrall sin kino. Perforerte støperør for å jevne ut respons og decay over 100 hz. Disse ble ikke laget for å ha stor effekt for en frekvens, men for å jevne ut et frekvensområde med mange rør.
Dette er måling med et rør i hjørnet. Rosa er med rør og grønn er uten.
Vis vedlegget 332608

Hvis du kombinerer fellen din med en panel med samme ressonansfrekvens får du større effekt enn hvis du bare perforerer. Jeg synes resonatorer tilfører en "sound" hvis det ikke er nok dempemateriale inni, fordelen med det er større dempeområde, men samtidig mister man en del effekt på senterfrekvensen.
Se der ja.
Ja tanken var å ha noe dempemateriale inne den for at den skal dempe over et bredere område. Vet ikke hvor mye , eller hvor hardt man evt. skal "stappe" den med dempemateriale - det må man vel bare prøve seg frem med litt sikkert.
Men det er vel sånn med disse , at jo større man lager dem jo bedre effekt har dem eller ..?
Dempematerialet inni kassen demper ressonansen. I en felle fra gulv til tak ville jeg tenkt tykkelse på dempematerialet mot "bakveggen" i fellen slik at du har dempemateriale jevnt i hele kassen. Jo tykkere lag jo mer demper du. Skal være løs dempemateriale ala Flexi A eller løsere og ikke presset sammen. Tipper 50% (10cm tykt) er et bra sted å begynne. Ville ha delt kassen i tre så du ikke får dypere ressonanser inni kassa.

Totaleffekten er avhengig av arealet på fellen. Eksempelvis har et bittelite åpent vindu liten effekt selv om det demper 100%. Tipper fellen kommer opp i ca 70% effekt hvis hjørnet du plasserer den i har maksimalt trykk på den frekvensenene du demper.
For å sjekke det kan du gjøre en måling med mikrofonen plassert i hjørnet.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Takker for innspill :)
Ja det var Flexi A plater jeg tenkte å bruke til "fyll".
Mener du at jeg bare skal lage skillevegger i kassen slik at den blir delt i f.eks 3 kammer? Eller tre helt separate kasser ?
Når du sier 70% effekt - hva tenker du på da ? Hvordan måles det i praksis ?

Ja jeg mener det skal være bra med trykk i dette hjørnet. Jeg har hatt god effekt av å sette ruller med Flexi A plater der. Men det er jo ikke særlig pent, og dem kan jo ikke tunes til en spesifikk frekvens. Så derfor var håpet at slike resonatorer kunne fungere enda bedre , samt at det kan gjøres noe penere.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hei :)
Tenkte tre kamre, så du ikke får uønskede ressonanser i kassa.
Absorbsjon måles i Sabin. 1 sabin er 100% demping, slik at all lyd som treffer blir absorbert som ved et åpent vindu.
Å oppnå 100% absorbsjon vil ikke være mulig for en slik felle.

Ruller med Flexi A demper mest ved høy partikkelhastighet og demper mindre ved trykl, så jeg er redd du ikke kan sammenligne det siden den fellen du skal bruke nå er trykkbasert.

En enkel metode å finne høyt trykk er å sette på en sinus ved den frekvensen du skal dempe og måle db nivå med dbmåler. Der det er høyest volum i db er det også høyt trykk.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hei :)
Tenkte tre kamre, så du ikke får uønskede ressonanser i kassa.
Absorbsjon måles i Sabin. 1 sabin er 100% demping, slik at all lyd som treffer blir absorbert som ved et åpent vindu.
Å oppnå 100% absorbsjon vil ikke være mulig for en slik felle.

Ruller med Flexi A demper mest ved høy partikkelhastighet og demper mindre ved trykl, så jeg er redd du ikke kan sammenligne det siden den fellen du skal bruke nå er trykkbasert.

En enkel metode å finne høyt trykk er å sette på en sinus ved den frekvensen du skal dempe og måle db nivå med dbmåler. Der det er høyest volum i db er det også høyt trykk.
Ok , skjønner - mange takk igjen for nyttige tips :)
Mener jeg har målt høyt db-nivå der tidligere ved problemfrekvensen , men skal sjekke på nytt. Er det best å måle i ca "lyttehøyde" når man tar slike målinger?
Og man bør vel da sammenligne alle hjørner i rommet for å finne ut hvilket hjørne som har høyest nivå ?
Og som jeg nevnte tidligere , så er det kanskje best å vente til jeg har byttet vinduene for å være sikker på at dette ikke påvirker noe , eller hva mener du ?
Har du noen formening om hvor mange db en slike kasse kan dempe peaken min , eller er det umulig å si før man har prøvd?

Mange spørsmål dette , men som man sier: "en tosk kan spørre mer enn ti vise kan svare" :)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Det er bare hyggelig hvis tipsene kan være til hjelp. :)

Å sammenligne hjørnene er lurt, spesielt hvis du har mulighet til å plassere fellen i den hvor det er størst trykk. Det er dessverre en lov som sier at det hjørnet med størst trykk alltid er det stedet det passer minst. ;)

Mål i den høyden fellene skal stå. Med tre ulike feller i hjørnet så har du muligheten til å tune de til til litt ulike frekvenser hvis det er områder der trykket faller. Tuningen kan foregå ved å ha ulike frontpaneler som du setter utenpå fellen provisorisk og gjør en måling.

Hvor mye effekt det vil gi på peaken er umulig å si uten å gjøre en grundig analyse av rommet, og selv da er det høyst usikkert om man vil få rett svar, men som regel får man noen db bedring på frekvensresponsen, men med betydelig kortere decay, så effekten vil helt sikkert være godt hørbar. Jeg ville nok jobbet med høyttalerplassering for å flate ut frekvensresponsen fremfor trykkbassfeller.

Akustikken kan variere mye så jeg ville ventet på de nye vinduene før jeg gikk i gang ja. :)

Har du denne?

Acoustic Modelling - Home Page
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Det er bare hyggelig hvis tipsene kan være til hjelp. :)

Å sammenligne hjørnene er lurt, spesielt hvis du har mulighet til å plassere fellen i den hvor det er størst trykk. Det er dessverre en lov som sier at det hjørnet med størst trykk alltid er det stedet det passer minst. ;)

Mål i den høyden fellene skal stå. Med tre ulike feller i hjørnet så har du muligheten til å tune de til til litt ulike frekvenser hvis det er områder der trykket faller. Tuningen kan foregå ved å ha ulike frontpaneler som du setter utenpå fellen provisorisk og gjør en måling.

Hvor mye effekt det vil gi på peaken er umulig å si uten å gjøre en grundig analyse av rommet, og selv da er det høyst usikkert om man vil få rett svar, men som regel får man noen db bedring på frekvensresponsen, men med betydelig kortere decay, så effekten vil helt sikkert være godt hørbar. Jeg ville nok jobbet med høyttalerplassering for å flate ut frekvensresponsen fremfor trykkbassfeller.

Akustikken kan variere mye så jeg ville ventet på de nye vinduene før jeg gikk i gang ja. :)

Har du denne?

Acoustic Modelling - Home Page
Ja jeg kan tenke meg at det finnes en slik "lov"ja :)
"Å måle i den høyden fellen skal stå" ? Tenkte at den skulle gå så og si fra gulv til tak jeg da - hvertfall hvis det bli i venstre hjørnet bak.
Har vurdert å lage to kasser , der den ene blir mer smalbåndet og den andre mer bredbåndet mer mer demping innvendig.

Tenkte meg at det vil være vanskelig å anslå hvor mye virkning/demping dette vil utgjøre ja. Det er en delvis åpen løsning også mellom stue og kjøkken , så div romkalkulatorer blir heller ikke riktige.

Når det gjelder HT-plassering , så har jeg dessverre ikke så mye å gå på (stue). Men det lille jeg har til rådighet er utprøvd (til konas fortvilelse) maaange ganger , men uansett så kommer jeg meg ikke vekk fra 50-55hz peaken - kun små endringer.

Ja da jeg lar jeg det bero litt til de nye vinduene er på plass. Men det er jo greit å ha fått noen tips på veien mens jeg venter , slik at det meste er klart når nye vinduer er på plass.

Har ikke sett på den du linker til nei , kun brukt kalkulatoren jeg linket til i første post - får se litt nærmere på den etter hvert.

Igjen tusen takk for hjelpen så langt :)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Bare hyggelig. :)
Høres bra ut med en bredåndet felle også. Det er sjelden likt nivå fra gulv til tak, så det jeg mente var å kartlegge områdene du får mest igjen for å tune den til problemfrekvensen. På acoustic modeling siden får du en graf når du plotter inn dataene. Stemmer ikke 100%, men bedre enn å lete i blinde.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Bare hyggelig. :)
Høres bra ut med en bredåndet felle også. Det er sjelden likt nivå fra gulv til tak, så det jeg mente var å kartlegge områdene du får mest igjen for å tune den til problemfrekvensen. På acoustic modeling siden får du en graf når du plotter inn dataene. Stemmer ikke 100%, men bedre enn å lete i blinde.
Ok , skjønner .
Skal se nærmere på denne du la ut ja .
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Hei
Lagde meg tre resonatorer tunet til 55 Hz og brukte disse en god stund.
Flyttet etter hvert lyttepos og viola,der forsvant peaken på ca 10dB helt.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hei
Lagde meg tre resonatorer tunet til 55 Hz og brukte disse en god stund.
Flyttet etter hvert lyttepos og viola,der forsvant peaken på ca 10dB helt.
Hei ja.
Jo det kan nok la seg gjøre det. Jeg får også mindre nivå på peaken hvis jeg flytter meg bakover. Men jeg kan ikke flytte langt nok uten å komme ut "av den gylne triangel" . Og i tillegg står det et kistebord rett bak sofaen , så det er ikke så mye å justere på her dessverre.

Men hvordan opplevde du virkningen av resonatorene dine da ? Og hvor store bygde du dine ?
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Hei
Lagde meg tre resonatorer tunet til 55 Hz og brukte disse en god stund.
Flyttet etter hvert lyttepos og viola,der forsvant peaken på ca 10dB helt.
Hei ja.
Jo det kan nok la seg gjøre det. Jeg får også mindre nivå på peaken hvis jeg flytter meg bakover. Men jeg kan ikke flytte langt nok uten å komme ut "av den gylne triangel" . Og i tillegg står det et kistebord rett bak sofaen , så det er ikke så mye å justere på her dessverre.

Men hvordan opplevde du virkningen av resonatorene dine da ? Og hvor store bygde du dine ?

Brukte rør med Ø 60cm og h 65cm.
Foruten bedring i bassen var det mest gledelige oppryddingen mht. lydbilde.
Utøverne stod klarere frem med mer luft mellom seg tror jeg vil forklare det med?
Og nå ble det svært så lett å høre forskjell på kabler.Tidligere var det bare små nyanser ved kabelskifte.
Så de ti siste årene har jeg tydelig fått frem det anmelderne skrevet om.

"Det gylne triangel" har jeg også gått bort fra.Bruker Gamut sin kalkulator.Dvs 3 , 5 og 7.
Bruker dermed også disse tallene for lytterposisjon.Men da lytterommene er forskjellig møblert
blir lyttepos. etter denne metoden bare et utgangspunkt.

Bruker også denne. hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator.
Der ser en hvor i rommet peakene oppstår,og det stemmer også i praksis.

Når jeg nå har lyttepos. der 55Hz`en er helt fraværende fikk jeg sågar en liten dipp ved 55Hz når HH var i bruk.

 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hei
Lagde meg tre resonatorer tunet til 55 Hz og brukte disse en god stund.
Flyttet etter hvert lyttepos og viola,der forsvant peaken på ca 10dB helt.
Hei ja.
Jo det kan nok la seg gjøre det. Jeg får også mindre nivå på peaken hvis jeg flytter meg bakover. Men jeg kan ikke flytte langt nok uten å komme ut "av den gylne triangel" . Og i tillegg står det et kistebord rett bak sofaen , så det er ikke så mye å justere på her dessverre.

Men hvordan opplevde du virkningen av resonatorene dine da ? Og hvor store bygde du dine ?

Brukte rør med Ø 60cm og h 65cm.
Foruten bedring i bassen var det mest gledelige oppryddingen mht. lydbilde.
Utøverne stod klarere frem med mer luft mellom seg tror jeg vil forklare det med?
Og nå ble det svært så lett å høre forskjell på kabler.Tidligere var det bare små nyanser ved kabelskifte.
Så de ti siste årene har jeg tydelig fått frem det anmelderne skrevet om.

"Det gylne triangel" har jeg også gått bort fra.Bruker Gamut sin kalkulator.Dvs 3 , 5 og 7.
Bruker dermed også disse tallene for lytterposisjon.Men da lytterommene er forskjellig møblert
blir lyttepos. etter denne metoden bare et utgangspunkt.

Bruker også denne. hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator.
Der ser en hvor i rommet peakene oppstår,og det stemmer også i praksis.

Når jeg nå har lyttepos. der 55Hz`en er helt fraværende fikk jeg sågar en liten dipp ved 55Hz når HH var i bruk.
Ok så du brukte rør du ja. Tenkte å lage panel(kasse)resonator jeg da. Vet ikke hva som er mest effektivt jeg , eller om det blir samme virkningen alt etter volumet?
Når det gjelder "det gylne triangel" , så tenkte jeg på avstand fra ht til lytteposisjon. Plassering av ht har jeg gjort ved å dele både lengden og bredden på 7.
Har selvsagt eksperimentert med det lille jeg har å gå på mtp. plasseringen av ht og ss.

Romkalulatorer virker ikke da dette rommet har delvis åpen løsning mot kjøkken osv - jeg baserer meg kun på målinger gjort med rew.

Men moro å høre at resonatorene dine virket - det gir giv til å prøve noe lignende selv :)
 
Topp Bunn