Hellig mann lever uten mat og drikke, kun meditasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Espen R skrev:
    Denne indiske mannen deltok i et lignende 10-dagers forsøk i 2003.
    http://www.anewshome.com/prahlad-jani/

Ja, er det ikke kjipt når kart og terreng ikke samsvarer, eller når vitenskapelige sannheter og reality ikke samsvarer?
    Det står å lese at mennesket kun kan overleve uten vann 2-5 dager avhengig av varme, fuktighet etc.
    Men kanskje wikipedia ikke inkluderer godblessed, kun vanlige folk? ;D

tøv og sprøyt igjen, espen r.

det finnes nok av eksemler hvor folk har klart seg et par uker uten inntak av mat og vann.
    lengre, til og med.
    folk som har sittet fast ifbm naturkatastrofer, o.l.
    enkelte har en fysikk som gjør at de tåler større påkjenninger.

nei, kom heller tilbake når gammern har vært overvåket og man har fått håndfaste bevis for at han har klart seg uten mat og drikke i noen måneder.
    da kan vi snakke om sensasjon og mirakel.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    With vitamins but without water, survival time is sharply reduced. A human can be expected to survive for weeks without food, but a thirsty person deprived of water would last a matter of days. "It depends on the rate of water loss," says Michael Sawka at the US Army Research Institute of Environmental Medicine in Natick, Massachusetts. Without water, the volume of blood in your body drops, and with it your blood pressure. Blood becomes thicker and stickier, making it harder to pump around the body, so your heart rate increases to compensate. Even in a cool environment, you wouldn't last for more than a week without water.

http://www.newscientist.com/article...-could-you-survive-without-food-or-drink.html

I de tilfellene hvor folk har overlevd i lengre under f.eks steinruiner etter jordskjelv har de hatt tilgang til regnvann etc.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    forresten, du minner meg om svigermoren min, espen r.
    hvis klokka hennes er blitt borte, så tenker hun ikke først i baner som "har jeg lagt den igjen på badet?", "ligger den i jakkelomma, mon tro?", "hmmm... tok jeg den av da jeg renset fisk på kjøkkenbenken isted?", osv.
    neida, hun tenker straks at det har vært spøkelser på ferde. eller, hvis hun er i det jordnære og realistiske hjørnet, at den har blitt tatt av skjæra da hun satt og solte seg uti hagen.

er man skrudd sammen på den måten at man på død og liv må lete etter usannsynlige svar på selv de mest opplagte spørsmålene, så skjønner jeg at det kan gå i ball for en stakkar.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Even in a cool environment, you wouldn't last for more than a week without water.

Nå har mannen overlevd i 2 uker uten vann, så han har med god margin overskredet vitenskapelige sannheter.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Gago skrev:
    hvis klokka hennes er blitt borte, så tenker hun ikke først i baner som "har jeg lagt den igjen på badet?", "ligger den i jakkelomma, mon tro?", "hmmm... tok jeg den av da jeg renset fisk på kjøkkenbenken isted?", osv.
    neida, hun tenker straks at det har vært spøkelser på ferde. eller, hvis hun er i det jordnære og realistiske hjørnet, at den har blitt tatt av skjæra da hun satt og solte seg uti hagen.

er man skrudd sammen på den måten at man på død og liv må lete etter usannsynlige svar på selv de mest opplagte spørsmålene, så skjønner jeg at det kan gå i ball for en stakkar.
    Jeg skjønner at du ønsker å se verden utifra din nåværende virkelighetsforståelse, og at du ikke ønsker å utvide den.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    uten at jeg gidder å google det frem, så mener jeg å ha lest om folk som har klart seg uten væske (og føde) i flere uker før.

folk er forskjellig, noen har en robust fysikk og kan tyne kroppen lenger enn det som er normalt.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Espen R skrev:
    Gago skrev:

Jeg skjønner at du ønsker å se verden utifra din nåværende virkelighetsforståelse, og at du ikke ønsker å utvide den.

tja... jeg er vel dessverre mer belemret med kunnskaper og logisk sans enn deg, da.
    det er en last jeg har. jeg har prøvd å være like mongo som deg, i et håp om at tilværelsen blir mer underholdende, men får det bare ikke til. :-\

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Gago skrev:
    uten at jeg gidder å google det frem, så mener jeg å ha lest om folk som har klart seg uten væske (og føde) i flere uker før.

folk er forskjellig, noen har en robust fysikk og kan tyne kroppen lenger enn det som er normalt.
    Hvorfor skriver de ikke det på newscientist som jeg linket til?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Gago skrev:
    Espen R skrev:
    Gago skrev:

tja... jeg er vel dessverre mer belemret med kunnskaper og logisk sans enn deg, da.
    det er en last jeg har. jeg har prøvd å være like mongo som deg, i et håp om at tilværelsen blir mer underholdende, men får det bare ikke til. :-\
    Hva har/ hvem har formet din logikk? Gamle sannheter?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Espen R skrev:
    Gago skrev:

aner ikke.
    kanskje de har forholdt seg til det "normale", slik at infoen de gir skal vedrøre folk flest.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Espen R skrev:
    Gago skrev:
    Espen R skrev:
    Gago skrev:

bøker jeg leser. filmer jeg ser. samtaler jeg fører med andre mennesker. tanker jeg gjør meg.
    sånne ting.

hva/hvem har formet din logikk, da?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Gago skrev:
    Espen R skrev:
    Gago skrev:

aner ikke.
    kanskje de har forholdt seg til det "normale", slik at infoen de gir skal vedrøre folk flest.
    Jeg har aldri higet etter å bli normal, håper ikke jeg blir sett på som normal.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Gago skrev:
    Espen R skrev:
    Gago skrev:
    Espen R skrev:
    Gago skrev:

bøker jeg leser. filmer jeg ser. samtaler jeg fører med andre mennesker. tanker jeg gjør meg.
    sånne ting.

hva/hvem har formet din logikk, da?
    Mest gamle sannheter formidlet via generasjoner, dessverre. Men jeg hadde noen opplevelser rundt 20-21års alderen som fikk meg til å tenke, reflektere.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    å? fortell, da! ;D

middagsgjestene dukker ikke opp før om en snau halvtime, og jeg lar meg gjerne underholde mens jeg sitter her og venter.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Gago skrev:
    å? fortell, da! ;D

middagsgjestene dukker ikke opp før om en snau halvtime, og jeg lar meg gjerne underholde mens jeg sitter her og venter.
    Skal gjerne fortelle deg face 2 face.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Espen R skrev:
    Gago skrev:
    å? fortell, da! ;D

ok.
    er du i oslo en gang, så kan vi ta en kaffe.
    send pm og legg igjen tlf. nr., så får du mitt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Det er ikke meninga å latterliggjøre vitenskapen, selv om det kanskje kan virke sånn. Jeg er definitivt for å øke midler til vitenskapelig forskning betydelig i forhold til i dag. Men sett i et større perspektiv, f.eks 3000 år frem i tiden vil bare en liten prosentandel av det som i dag oppfattes som vitenskapelige sannheter stå ved lag. Kun fragmenter her og der.
    Derfor syns jeg det er dumt å la seg begrense av denne 4-kant boksen som jeg kaller den.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Gago skrev:
    Espen R skrev:
    Gago skrev:
    å? fortell, da! ;D

ok.
    er du i oslo en gang, så kan vi ta en kaffe.
    send pm og legg igjen tlf. nr., så får du mitt.
    Jeg er stort sett i oslo.
    Sender deg en Pm nå.

J

J.J

Gjest
    Kristendommen har fordummet menneskeheten .... og derfor så spiser og drikker jeg - men jeg tilhører ikke dem troende for det.

V

vredensgnag

Gjest
    Kanskje litt uheldig at han har gått ned i vekt under observasjonsperioden. Mulig gudinnen han får spirituell føde fra er opptatt med noe annet, eller ikke vil inn på militærområdet.

Men han representerer visstnok en ny type menneske! Den indiske rasjonalistforeningen (se mer om disse under) mener han er "a village fraud."

This holy man has obviously been given supernatural powers by a Hindu goddess and represents a new type of human. A new type of human that does not need food or water. The bodies of these “people” do all the normal work and generate heat as normal humans, however, while normal humans need an input of energy to produce this work and heat this new kind of person needs none. It’s as if you had a car that ran out of petrol and yet it just kept going. This new type of person can also spontaneously generate the raw materials that their bodies require without the need to consume them. This is like having a bread making machine that continues to bake bread even when it’s empty!
    Or like a gullible mind that falls for everything that supports its gullibility!

Siden Espen R linker til New Scientist (he-he), skal jeg linke til New Humanist.

http://newhumanist.org.uk/921/the-debunkers

Attracted by the notion of gurus, sadhus, babas and tan-tricks roaming the land, selflessly curing the masses of affliction, politicians and film stars flock to receive blessings from super-gurus like Sri Sathya Sai Baba.

But on this occasion, the village witnesses a rather different kind of miracle. Just as the performance is reaching its climax, with the sadhu hovering above the ground, a man leaps up from the crowd and shouts "Stop! This is no holy man". He tears down the sheet under which the guru is 'flying', to reveal the two hockey sticks he is using to raise it.

"We are rationalists" declares the intruder, Sanal Edamaruku, secretary general of the Indian Rationalist Association. "We have come here to show you how sadhus and god-men are using simple tricks to cheat you." The sadhu himself is divested of wig and beard and revealed as a completely ungodly rationalist volunteer. He's no guru – just very skilled at conjuring, and well-schooled in the basic chemistry which dictates that certain fluids will ignite on contact, that lit camphor won't burn the skin, that weight evenly distributed on nails won't puncture. The miracle is that the spell has been broken. Once the crowd have absorbed the shock, and broken into laughter, this poor, remote village has been liberated from superstition. Perhaps for ever. As Edamaruku says "what may look like Sunday entertainment for children, is in fact nothing less than breaking the little hook on which the god-men's enormous power, and the fate of their victims, hangs."

Her kan Espen R. lese litt om det utrolig viktige arbeidet til The Indian Rationalist Association. De kjemper for å løsrive små landsbyer fra overtroen som får dem til å gi vekk formuer til svindlere.
    http://www.indianrationalists.blogspot.com/

Og så er mange av historiene også veldig underholdende. Men det er et utrolig viktig arbeid forbundet gjør i India. Kampen for å få lov til å krysse av for "ingen kaste eller religion" i offentlige skjemaer kostet liv, men de vant.

Indian rationalism continues to claim some significant victories: exposing not only dozens of home-grown charlatans but also imported varieties such as evangelical fraudster Morris Cerullo and faith healing huckster Clive Harris; ensuring that astrology was deprived of the status as a legitimate profession and preventing it from being adopted on the university curriculum; and securing the right to register 'no caste or religion' on official forms, are just some of the practical achievements they can claim. But neither Desai nor Edamaruku are complacent about the challenges still to come. To the problems of illiteracy, superstition and sectarianism are added the renewed perils of Islamic fundamentalism and the machinations of imported Christian missionaries.

En kjent guru hadde overbevist folk om at han kunne drepe på avstand, kun ved mental kraft. Han holdt tusener i et fryktgrep.
    Lederen av rasjonalistforbundet tilbød seg å bli drept på live fjernsyn i India, og guruen stilte opp. Det ble et program som ble sett av flere hundre millioner, og som gjorde et nyttig arbeid.

Skjedde nylig. "Drapsforsøket" begynner rundt 3 minutter, og fortsetter lenge, mens rasjonalisten blir mer og mer lattermild. Han tillater seg også å påpeke at han blir berørt av guruen. Video i flere deler, uten oversettelse, men verdt å se.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Hvis han har gått bittelitt ned i vekt under forsøket, er det ingenting i veien for at kan gå tilsvarende opp i vekt igjen under forsøket.
    Jeg vet det står skrevet at han gikk bittelitt ned i vekt under 10-dagers forsøket i 2003, er det det du sikter til?

Denne guruen du henviser til som skulle kunne drepe på avstand og skape frykt, han er ingen guru. En guru (høyt utviklet åndelig vesen) vil ikke drepe eller skape frykt.

At du linker til enkeltpersoner og negative enkelthendelser som skal underbygge din agenda er like meningsløst som om jeg skulle si at vitenskapen er et eneste stort rottereir basert på at enkelte mennesker driver med juks og fanteri og bruker vitenskapelige metoder som ikke holder vann.

G

Gjestemedlem

Gjest
    India er vel et av de landene i verden som er mest gjennomsyret av overtro, religion, hellige menn, guruer, ånder, guder, fakirer, misjonærer, og alt hva menneskeheten har greit å komme opp med av svindlere, lurendreiere, manipulatorer og eventyrfortellere.

Det er en formidabel oppgave de står overfor når man skal prøve å avvenne folk med dette fargerike og fantasifulle men akk så fordummende tøvet.

All heder og ære til dem som tar opp kampen mot dette og driver ekte folkeopplysning som kan bringe nasjonen ut av dette disneyuniverset de lever i, og avsløre disse hellige menn de som kvakksalverne og snylterne de er.

S

Slubbert

Gjest
    http://www.newscientist.com/article...-shuts-off-in-response-to-healers-prayer.html

Brain shuts off in response to healer's prayer

WHEN we fall under the spell of a charismatic figure, areas of the brain responsible for scepticism and vigilance become less active. That's the finding of a study which looked at people's response to prayers spoken by someone purportedly possessing divine healing powers.

To identify the brain processes underlying the influence of charismatic individuals, Uffe Schjødt of Aarhus University in Denmark and colleagues turned to Pentecostal Christians, who believe that some people have divinely inspired powers of healing, wisdom and prophecy.

Using functional magnetic resonance imaging (fMRI), Schjødt and his colleagues scanned the brains of 20 Pentecostalists and 20 non-believers while playing them recorded prayers. The volunteers were told that six of the prayers were read by a non-Christian, six by an ordinary Christian and six by a healer. In fact, all were read by ordinary Christians.

Only in the devout volunteers did the brain activity monitored by the researchers change in response to the prayers. Parts of the prefrontal and anterior cingulate cortices, which play key roles in vigilance and scepticism when judging the truth and importance of what people say, were deactivated when the subjects listened to a supposed healer. Activity diminished to a lesser extent when the speaker was supposedly a normal Christian (Social Cognitive and Affective Neuroscience, DOI: 10.1093/scan/nsq023).

Schjødt says that this explains why certain individuals can gain influence over others, and concludes that their ability to do so depends heavily on preconceived notions of their authority and trustworthiness.

It's not clear whether the results extend beyond religious leaders, but Schjødt speculates that brain regions may be deactivated in a similar way in response to doctors, parents and politicians.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Studien av Prahlad Jani er avsluttet.

An excerpt from today's Indian Express:

"Doctors from the Defence Institute of Physiology and Allied Sciences (DIPAS), which operates under the Defence Research and Development Organisation (DRDO), and Sterling Hospital held a press conference to mark the end of the observations on 82-year-old Prahalad Jani who claims to have not eaten or drank anything in the last 70 years.
    The 15-day observation, which ended on Thursday, has thrown up no specific information which DIPAS is “ready to declare”. But the test results agree with those of a 2003 study on him, said sources.
    “During the observation period, Jani did not consume anything and did not pass stool. The only contact with any form of fluid that he had was during gargling and bathing activities during the study,” said DIPAS director Dr Ilavazhagan.
    “I must once again clarify that we have done the study for 15 days and cannot really comment for or against Jani’s claim of remaining without food or water for several years,” he continued."

Dette er egentlig en sak som burde vekke større oppmerksomhet enn en landing på Mars.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Det som for meg har vært særs interessant er å besøke divere forum og vitenskapelige nettsteder og lest folks kommentarer på denne saken. De aller fleste kommentarene har gått i retning av latterliggjørelse og ord som fake, absurd, umulig, latterlig osv.
    En fremståendse kvinnelig australsk forsker i biologi gikk ut i media og sa at det rett og slett er helt absurd å tro at noe menneske kunne klare seg uten vann i mer enn noen dager.
    Kanskje hun tror at mannen er en stor illusjonist?

Men dette er en sak som det er sprengstoff i, så jeg tipper mange svært tunge instistusjoner har en interesse av at dette ikke får stor oppmerksomhet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Espen R skrev:
    Det som for meg har vært særs interessant er å besøke divere forum og vitenskapelige nettsteder og lest folks kommentarer på denne saken. De aller fleste kommentarene har gått i retning av latterliggjørelse og ord som fake, absurd, umulig, latterlig osv.
    En fremståendse kvinnelig australsk forsker i biologi gikk ut i media og sa at det rett og slett er helt absurd å tro at noe menneske kunne klare seg uten vann i mer enn noen dager.
    Kanskje hun tror at mannen er en stor illusjonist?
    Med god grunn. det er bare å gjøre et forsøk med et 10talls personer og se hvor lenge de fungerer uten vann

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er mest fascinert over hvor godtroende og lettlurte folk er. Det er en evig kilde til underholdning. :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg er mest fascinert over hvor godtroende og lettlurte folk er. Det er en evig kilde til underholdning. :)
    Begynner å gå tom for krutt nå? Hvorfor ikke underbygge disse to setningene dine i forhold til saken? :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Dette er mildt sagt spekulativt Espen R. hvor troverdige er disse kildene?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    65finger skrev:
    Dette er mildt sagt spekulativt Espen R. hvor troverdige er disse kildene?
    Fra Wikipedia.org
    As of April 22, 2010, new tests are being conducted on Prahlad Jani under surveillance of 35 doctors and researchers of Defence Institute of Physiology & Allied Science (DIPAS).[37][38][39] He was kept for fifteen days, until May 6, and reportedly did not eat, drink or go to the toilet once during the time. This was apparently shown by blood tests, hormone profiles, MRIs and angiographs. The doctors also claimed to have found that he was "more healthy than someone half his age."

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Om mannen hadde fastet i 15 dager eller 15 måneder hadde ikke det utgjort noen forskjell i forhold til folks oppfatning av troverdigheten i dette.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Til og med James Randi har vært bemerkelsesverdig stille.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Espen R skrev:
    Om mannen hadde fastet i 15 dager eller 15 måneder hadde ikke det utgjort noen forskjell i forhold til folks oppfatning av troverdigheten i dette.
    Joda 15 måneder er mindre troverdig enn 15 dager. etter å ha skummet litt på nettet er det foreløpelig kun div medier som har kommentert dette. ingen offisielle uttalelser fra forskningsinstituttet som jeg har funnet om ikke annet. Hvordan mener du gamlingen overlever uten vann og næring?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    65finger skrev:
    Espen R skrev:
    Joda 15 måneder er mindre troverdig enn 15 dager. etter å ha skummet litt på nettet er det foreløpelig kun div medier som har kommentert dette. ingen offisielle uttalelser fra forskningsinstituttet som jeg har funnet om ikke annet. Hvordan mener du gamlingen overlever uten vann og næring?
    Han sier han får den næringen han trenger via sollyset.

For at du og jeg skal kunne forstå dette må vi begynne å tenke helt utenom "boksen".

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Espen R skrev:
    65finger skrev:
    Espen R skrev:

For at du og jeg skal kunne forstå dette må vi begynne å tenke helt utenom "boksen".
    Ok får prøve det. du først

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes jeg ser en Supra La Rod strømkabel bak på høyre side på bildet av mannen . Han går jo sannelig på strøm -da er det vel ikke så rart han klarer seg . ;D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    An observational study on Mr Prahlad Jani was carried out for 15 days from 22 Apr 2010 to 06 May 2010, who claims to survive without food and water and not passing urine and stool. Following is the official statement of panel of experts, researchers, and doctors after completion of study.

2. Observational study to understand the mechanism by which he is able to survive without food and water. Such a scientific understanding of the mechanism of survival may help in working out survival strategies under stressful and extreme conditions. This may have application during natural calamities and disasters.

3. The study was carried out under the continuous observation by a team consisting of scientists from DIPAS and doctors from Sterling Hospital Ahmedabad along with other coordinating agencies like SRISTI/ Govt of Gujarat and other consulting doctors.

4. The study Protocol duly cleared by the Ethical Committees of DIPAS and Sterling Hospital was strictly followed and all efforts were made to see that privacy, safety, security and dignity of Shri Prahlad Jani was not compromised at any stage during the study.

5. The present study is limited only to the period under observation i.e. 22Apr 2010 to 06 May 2010.

6. During the study a protocol of round the clock strict surveillance was followed with the help of CCTV camera and personal observations. He was taken out for MRI, USG and X-Ray and exposure to sun under continuous video recordings.

7. Periodic clinical, biochemical, radiological and other relevant examinations were done on Shri Prahlad Jani. All reports were found within the safe range throughout the study.

8. During the above observation period Shri Prahlad Jani has not consumed anything and has not passed stool. The only contact with any form of fluid was during gargling and bathing periodically during the study beginning from 5th day of study.

9. Mr Jani has also not passed urine from his body during the observation period; however the claim will be scientifically substantiated after analysis of investigations carried out.

10. All the reports and results will be scientifically analyzed, subsequently and will take some time. The entire study team will meet periodically to discuss the findings and draw valid conclusions.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:

Ja, fotosyntese, akkurat som jeg forklarte i et tidligere innlegg i denne tråden. Men da avfeiet du det hele som useriøst.

Akkk... når skal du lære. ::)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn