Helges hifi og hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Legger inn et bilde av "tålmodighetsprøven" som ble lagd som et element i sjefsbula.
    Ca 1400 trebiter limt i sammen. 90 lodda led står for lysrekka.
    Plasseringen av magnetkula på sokkelen bestemmer dimmingen i 3 steg.
    IMG_20200926_185221.jpg
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Har fått satt av litt tid i dag som har blitt brukt til målinger. Bilder kommer fortløpende.
    Kommer til å overstyre DBX PA2 hvis den finner på noe krøll eller at "vi" ikke er enige om target kurven.
    Kjører umic med xlr inn i Focusrite, derfra inn i DBX med xlr. Har også umic med usb, men den bruker jeg kun til korte strekk.

    IMG_20201003_174956.jpg


    Har DBX'en på egen monitor for sanntidsredigering.

    IMG_20201003_175121.jpg


    Har flyttet høyttalerne 1 meter lengre tilbake mot lerretet for å se om jeg kan få utrettet noe her.
    Teppeflisene er lagt med sweet spot centerlinje, så det går raskt å kopiere plasseringen venstre/høyre.
    IMG_20201004_150837.jpg



    Har latt DBX ta seg av det groveste. men hvor mye av det den har korrigert som står igjen til slutt får jeg se. Tydlig at den har jobbet en del mellom 80-250Hz.

    IMG_20201004_132449.jpg



    Så over til REW:
    Ved å flytte høyttaleren nærmere lerretet fikk jeg nye problemer, Først og fremst kjempe dipp ved ca 230 og 360.

    høyre 1 meter fra hjørne toe inn center mic.jpg


    Kuttet ut alt over 3000Hz for å konsentrere meg om alt under. Rettet ut frekvensgangen under 80Hz først.

    20-3000 uten absorber.jpg


    Utfasingen ved 200 lar seg ikke rette ved å invertere dippen med eq.
    Holdt en absorber bak mellomtonen for å se om det hjalp. Ved 200 gjorde det mye. Med andre ord må jeg legge inn litt akustiske tiltak bak høyttaleren.
    Dippen ved 100Hz ble også bedre.


    20-3000 med absorber.jpg


    Legger inn bilde av vannfallet for å se om høyttalerplassering og endringen i bassen under 80Hz gjorde noe for etterklangstiden.
    04.10.20 vannfall 20-20000.jpg


    Klarer fortsatt og holde det tørt helt ned til 30Hz. Frekvensgangen er ikke prioritert enda.
    Oppnår -31dB etter 40ms med den nye plasseringen.

    høyre .-31.5 impuls.jpg


    Her oppgitt med %, hva som er bra vet jeg ikke, men kanskje noe gir tilbakemelding på dette?

    04.10.20 imp 50ms prosent.jpg
     
    Sist redigert:

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Har nå fått fart på 70 talls delen i hifi anlegget.
    Det består så langt av Tandberg TR1000 og den nylig ankommet Teac 1229 som er kjent for å være en latmanns spiller, med sine luner. Youtube er din venn når det gjelde enkel service :)

    Bruker kun riaa trinnet i tandbergen. Phono trinnet har justerbar følsomhet plassert på undersiden på tandbergen så dette fungerer bra.

    IMG_20210331_183205.jpg


    IMG_20210331_183217.jpg


    Ta bilde av en strobe i drift, fungerer dårlig....

    IMG_20210331_185035.jpg


    Siden sender ikke hadde pakket godt nok for post nord, var det tragisk å åpne pakken. Plinten er ødelagt i det ene hjørnet og lar seg ikke fikse, så jeg må lage en ny plint.
    Som ikke det var nok var deler av lokket i begge hjørner bak i biter.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Her er siste oppdateringer fra sjefsbula :)

    Dual med ny diy plint på plass

    Dual på plass.jpg


    IMG_20210411_135424.jpg



    Ny Eureka XL espressokvern

    Eureka XL.jpg



    Som forsøk på single dose kvern lagde jeg min versjon av dette.

    single doser.jpg


    Brukte 40mm acrylrør som tok seg bedre ut enn stål eller plastrør.
    Som antipopper brukte jeg 2 plast knagger til skapdører, 6mm gjengejern, hylsemutter og volumknapp som lodd til antipoppern.
     
    Sist redigert:

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Hvor stor er forskjellen med singel dose ?

    Jan Robert
    Ingen forskjell!
    Men nå vet jeg retention graden og kan begynne med en løsning for å lage en zero retention funksjon sammen med single dose løsning.
    Fordelen er at den kun rommer nok kaffebønner til en shot, kontra å ha en hopper hvor kaffebønnene ligger lenge på vent.
    Jeg kan raskt prøve andre typer kaffebønner uten noe dill med hopperen. :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Du drekker for lite kaffi !!!! :LOL::ROFLMAO::ROFLMAO:
    Jeg skjønner poenget, selvom det ligger litt over mitt nivå i kaffe nerdinga.
    Kun Rancilio Silva og Rocky her og da av det som nå må regnes som vintage modeller :p
    Men det er jo pokkern i meg evigvarende, og takk for det.
    men morsomt og teste litt kaffe i ny og ne, ja!!
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Hadde Rancilio Rocky selv helt frem til nå, men ville prøve noe nytt.
    Den nye kverna er mer tilgivelig og gir en mer jevn smak på alle espressoene. :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Sitter å leker litt, har samme diskantene som deg, deler du de på 3500?
    10482C00-4027-448C-917E-CC7938F0E3B2.jpeg
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Jeg har prøvd litt av hvert. Alt fra 2500 til 3500, men har kommet frem til at 3000 passer for meg og mitt oppsett. Fine høyttalere foresten! :)
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Noen oppdateringer!
    Siden poweret til Arcam dacen var defekt tenkte jeg og oppdatere dacen med noe som kunne forbedre både cd spilleren og Bluesound node 2i. Valget falt på topping D30Pro pga. pris og teknisk data som tilsier at dacen skal ha liten egen lyd. Om lyden blir bedre da den til sist skal gå igjennom DBX PA2, i gjenstår å se, men regner med at dacen har bedre prestanda en den som står i node 2i.
    IMG_20220629_212022.jpg



    I tillegg har jeg vurdert å bytte tonearmskabel på Dualen, og direkte lodde den til pickupen, da kontaktene i utgangspunktet er for dårlige. Måtte da ha en ventespiller når jeg holder på med dette.
    Valget falt på Teac TN4 (mest pga. utseende og en fornuftig arm/pickup til prisen).

    IMG_20220629_211907.jpg


    Har en eldre Panasonic og en PJ Debut C som jeg også kunne brukt, men artig å prøve noe nytt!
    Opplever Teacen som en mer riktig lyd for 70 talls rock en PJ D Carbon med 2M red, PJ virker mer nøytral og detaljert, med Teacen har mer nivå rundt 80-100 Hz. Kan selvfølgelig være oppsett, innstilling osv.
    Teacen har innebygget riaa som jeg synes er grei nok for meg. (sammenlignet med Cambridge riaa og Tandberg tr 1000).
    IMG_20220629_211828.jpg


    Videre har jeg kommet til at høyttalerne trenger en oppdatering. Pga. dårlig sammenstilling av baffelen på det gamle systemet, er det påvist støy og vibrasjoner på baffelen. Har da kjøpt inn 30x60 og 30x30 t-slot aluminium, hvor jeg har begynt å sammenstille dette til en mer rigid baffel.
    Har da lagd en bue i baffelen som tilsvarer et focalpunkt i sweet spot.
    IMG_20220608_184723.jpg


    IMG_20220608_184658.jpg


    IMG_20220608_160622.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hvordan ´sammenstiller´ du skinnen i høyden? Sveising?
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Nei jeg har ikke sveiset dette, men låst dette sammen med gjengestenger og skal lage aluminiumsbraketter som er formtilpasset skjøtene. Som man ser på snittet av t-profilen er de 2 senterhullene beregnet til å gjenge opp med M8 mm gjenger, hvor man kan skru alt i sammen med gjengestang. (kan selvfølgelig kun bruke ett hull ved denne løsningen) ellers kan man bruke 2 stk. M6 mm gjengestang med kragemutter i begge ender og trekke alt sammen fra topp til bunn. Braketter i skjøtene blir det uansett. T-slott fjærbelastede skjøtestaver skal også vurderes, med blir litt mere problematisk siden de er beregnet for rette skjøter.

    snitt 30x60t slot.JPG
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Kommer til å lage en egen tråd om OB 2 høyttaleren for å ikke rote til for mye i denne tråden.
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Gjør det, er spent på hvordan du sammensetter disse skinnene, tråd med masse bilder er bra
    Rystelser er jo ofte et problem med høye baffler,
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Her kommer det noen oppdaterte bilder fra hula.
    Som flere har fått med seg fra byggetråden er OB2 høyttaleren nær ferdig og i bruk.
    Det ble mye mere arbeid en tenkt i forhold til planen. Vurderte heltre eikeplate som baffle på et tidlig tidspunkt, men fant ut at mdf er bedre egnet.
    Den forrige OB høyttaleren var lagd av eikeplate hvor den sprakk på de tynneste stedene.
    Har da finert bafflen med eikefiner på begge sider ved hjelp av vakuum.

    IMG_20220929_203929.jpg


    Rammen ble bygget av 60x30 mm t-slot aluminium hvor bafflene ble vinklet mot et focal punkt i sweet spot. Alle braketter måtte lages og tilpasses til dette bruket.

    29.09 (5).jpg


    Valgte kontakter med høy kvalitet denne gangen.
    Øverste delen av bafflen kan tiltes med justerings skruer, for å få riktig vinkel av bånddiskanten og mellomtonen i sweet spot.

    29.09 (9).jpg


    Innfelling av elementene gikk som tenkt, slik at jeg slapp å lage flere baffler.

    29.09 (7).jpg


    29.09 (8).jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.938
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Virkelig en flott jobb du har gjort her :) spennende talere som hadde vært moro å lånt øret til.
    Ha en fortsatt fin helg

    mvh
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Sliter med media pc'en, og holder derfor på å ta backup av diverse bilder før den streiker helt. (Win10 har havnet i en endeløs reboot under oppstart).

    Fant noen gamle bilder fra da hula ble lagd.

    filmrom (2).JPG


    En glemmer fort alle kubikk med løsmasser som ble båret ut i murerbøtte for hånd. ut og opp kjellertrappa.

    filmrom (6).JPG


    filmrom (32).JPG


    filmrom (68).JPG


    Riktig nok ikke helt oppdatert bilde.

    IMG_20200922_064606.jpg


    Ofret et kjellervindu for å få inn jernbjelken som erstattet murveggen. Denne er nå murt igjen.


    filmrom (9).JPG


    Thiel/Accuton og Focal elementer blir brukt i sidehøyttalere.

    filmrom (80).JPG
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn