Haavard skrev:
hel skrev:
Velkommen skal du være
Når det gjelder horn så har Klipsch diskanthorn og H6 hornmunning til bassen. Ingen av dem er vel 100% horn men Klipsch ser ut som et
Akkurat dine Klipsch er wannabee horn ;D ;D
Som du sier, H6 er horn bare i bass og mellomtone. Det vil si elementet sitter i et horn. Strengt tatt er det vel få høyttalere som er horn i hele frekvensregisteret. H6 er horn i det viktige frekvensområde kan en kanskje si. Det skal sies at disse små Klipsch her en ganske høy funfaktor da, akkurat som mange andre horn.
Håvard
Nei her må jeg blande meg inn skjønner jeg! ;D
Kjære Haavard, vi vet hvor høyt du (og mange andre) setter H6 klonene, og joda de spiller forykende bra ifht pris såfremt de ikke utsettes for prøvelser de ikke er konstruert for (på lik linje med de aller fleste andre høyttalere).
Men Klipsch HAR diskanthorn, nærmere bestemt et tractrix horn. Riktignok en billig versjon i plast, men likefullt et horn.
[Ertemodus på]
H6 har wannabe horn! ;D
En ting er at det er bakladet, en annen ting er at det er så kort at det ligner stygt(!) på en hylleport.
[Ertemodus av]
Og selv om jeg kanskje banner i kirka nå, så har ikke det hornet noe som helst med mellomtonen og gjøre - dvs som horn.
Konstruksjonen gir mellomtonen pusterom og en haug med mellomtonelekkasje utav hornmunningen, men mellomtonen blir IKKE hornladet.
Klipsch sine RF og RB har hornladet diskant, H6 har hornladet bass.
I bassen benyttes horn for å øke følsomheten, i diskanten benyttes horn for å øke følsomheten, senke forvrengningen og styre spredningen.
Hva er viktigst?
Klipschhorn og LaScala er "EKTE" hornkonstruksjoner med hornlading hele veien.
Men er det egentlig noen grunn til å diskutere horn i tråden for Seas Mimir? :