Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg trenger det hvertfall her i min stue...
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    De har ikke balanse kontroll eller tonekontroll dessverre. Har du plasserings vansker av høyttalerne siden du trenger balansejustering?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Ja, jeg har et hjørne som booster lyden fra den ene høyttaleren mellom 1 og 2db. Skikkelig irriterende, men med balansekontrollen kan jeg skru fikse problemet ganske greit.
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har en vribryter knapp til en gammel Hegel H1, koksgrå ???? mk 1 eller 2 eller noe sånt
     

    Hegel Music System AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2015
    Innlegg
    43
    Antall liker
    100
    Jeg har et spørsmål til Hegel. Deres integrerte har jo blitt oppgradert med siste SoundEngine teknologi, men ikke H20. Hvorfor?
    Er effektdelen i H360 og H390 bedre enn H20 pga nyere SoundEngine teknologi? Et spørsmål jeg håper på et ærlig svar på.
    Hvorfor og hvorfor fru Blom... Det er sikkert slik at vi kunne relansert H20 med SoundEngine2 og så hadde den spilt enda litt bedre. Men vi liker generelt ikke å lansere mk1, mk2, mk3, mk4 etc (selv om jeg vet det har skjedd med H1). Det føles litt som en hån mot dem som har tidligere versjon som fremdeles er innmari bra. Vet det kan argumenteres for/mot dette til man blir blå, men det er nå sånn vi føler det.

    Vi liker at en ny modell skal inneholde betydelige forbedringer på flere plan, og enn så lyst vi har til å lage en helt ny H20, så har det hele tiden vært noe annet som har presset seg foran i køen.

    Og så til spørsmål nummer 2. Det er ikke noe rett frem svar på det, egentlig. SoundEngine 2 hjelper de nye i bassen og med enda lavere forvrengning. På den andre siden er det noen bedre komponentvalg, samt bedre kvalitet matchede FET transistorer i inngangssteget på H20. Litt ymse ting som gjør den litt raskere og mer dynamisk. Så det er litt 50/50, om jeg skal være ærlig. Hva man liker best avhenger litt av hva man prioriterer høyest. /ae
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg har et spørsmål til Hegel. Deres integrerte har jo blitt oppgradert med siste SoundEngine teknologi, men ikke H20. Hvorfor?
    Er effektdelen i H360 og H390 bedre enn H20 pga nyere SoundEngine teknologi? Et spørsmål jeg håper på et ærlig svar på.
    Hvorfor og hvorfor fru Blom... Det er sikkert slik at vi kunne relansert H20 med SoundEngine2 og så hadde den spilt enda litt bedre. Men vi liker generelt ikke å lansere mk1, mk2, mk3, mk4 etc (selv om jeg vet det har skjedd med H1). Det føles litt som en hån mot dem som har tidligere versjon som fremdeles er innmari bra. Vet det kan argumenteres for/mot dette til man blir blå, men det er nå sånn vi føler det.

    Vi liker at en ny modell skal inneholde betydelige forbedringer på flere plan, og enn så lyst vi har til å lage en helt ny H20, så har det hele tiden vært noe annet som har presset seg foran i køen.

    Og så til spørsmål nummer 2. Det er ikke noe rett frem svar på det, egentlig. SoundEngine 2 hjelper de nye i bassen og med enda lavere forvrengning. På den andre siden er det noen bedre komponentvalg, samt bedre kvalitet matchede FET transistorer i inngangssteget på H20. Litt ymse ting som gjør den litt raskere og mer dynamisk. Så det er litt 50/50, om jeg skal være ærlig. Hva man liker best avhenger litt av hva man prioriterer høyest. /ae
    Ah jeg elsker når en produsent er så ærlig i sine svar som dette! Kunne ikke fått bedre svar på mine spørsmål så tusen takk! Har vært litt spekulasjoner rundt dette så dette klarnet opp.

    Igjen, tusen takk og God Jul!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ah jeg elsker når en produsent er så ærlig i sine svar som dette! Kunne ikke fått bedre svar på mine spørsmål så tusen takk! Har vært litt spekulasjoner rundt dette så dette klarnet opp.

    Igjen, tusen takk og God Jul!
    Jeg har fulgt denne tråden fra starten av. I starten kun fordi Hegel er norsk. Etter hvert fordi sakene deres spiller råbra og gir mye for pengene. Ikke bare at de er ærlige, uansett hvem som uttaler seg på Hegel, de forsøker ALDRI å prate over seg på noen som helst måte, hverken her, på messer, når man ringer opp dit eller ellers.
    Tror rett og slett dette er en sabla fin gjeng, enten Holter er god til å pukke folk eller tiltrekker seg de rette - eller begge deler - og med en sånn arbeidsplass så brukes tydelig fokuset på å lage noe som er desidert best de gangene de kommer med noe nytt.
    Og det er det jo vitterlig, best på det de kommer med av nyheter, i områdene der det er naturlig å sammenligne de med andre. Noe de faktisk er fullstendig alene om å få til som produsent, en bragd jeg ikke tror alle er helt klar over vanskelighetsgraden av.

    For ordens skyld; jeg er ikke fetter'n til Bent Holter - har ikke en gang Hegel i stereobenken - bare himla imponert over hva denne lille bedriften i dette lille landet får til blant de store produsentene på denne store kloden. Ei heller er Hegel en gammel produsent med masse i bagasjen, kan faktisk være at dette er en av deres fordeler, det at de plutselig kommer inn og gjør ting etter etter én manns (åpenbare) kloke hode, etter hvert med flere av de på laget.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Husker da P30 kom med brask og bram. Var det ikkje i 2011?
    Spent på om det kommer oppfølger? Gjerne forforsterker med dac ++.
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Henger meg på din hyllest til Hegel og Bent Holter MusicBear. Jeg kjenner Bent og har fulgt med Hegel helt fra starten, en veldig artig reise fra de første prototypene til hvor de er i dag. Vi var på rep-øvelser sammen en uke i året i mange år og fikk god tid til å snakke musikk og lyd:) Dessverre har jeg ingen Hegelforsterker, men kanskje den første DACen som ble laget.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et spørsmål til Hegel. Deres integrerte har jo blitt oppgradert med siste SoundEngine teknologi, men ikke H20. Hvorfor?
    Er effektdelen i H360 og H390 bedre enn H20 pga nyere SoundEngine teknologi? Et spørsmål jeg håper på et ærlig svar på.
    Hvorfor og hvorfor fru Blom... Det er sikkert slik at vi kunne relansert H20 med SoundEngine2 og så hadde den spilt enda litt bedre. Men vi liker generelt ikke å lansere mk1, mk2, mk3, mk4 etc (selv om jeg vet det har skjedd med H1). Det føles litt som en hån mot dem som har tidligere versjon som fremdeles er innmari bra. Vet det kan argumenteres for/mot dette til man blir blå, men det er nå sånn vi føler det.

    Vi liker at en ny modell skal inneholde betydelige forbedringer på flere plan, og enn så lyst vi har til å lage en helt ny H20, så har det hele tiden vært noe annet som har presset seg foran i køen.

    Og så til spørsmål nummer 2. Det er ikke noe rett frem svar på det, egentlig. SoundEngine 2 hjelper de nye i bassen og med enda lavere forvrengning. På den andre siden er det noen bedre komponentvalg, samt bedre kvalitet matchede FET transistorer i inngangssteget på H20. Litt ymse ting som gjør den litt raskere og mer dynamisk. Så det er litt 50/50, om jeg skal være ærlig. Hva man liker best avhenger litt av hva man prioriterer høyest. /ae
    Høres fornuftig ut. Samtidig er det kanskje ikke et poeng å spy ut nye produkter fortløpende konstant.
     

    VreidSogndal

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2019
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandnes
    Heisann. Hva er deres anbefalinger i valg mellom Hegel Röst og Hegel H160? Hvilken av de leverer mest gode lyd og hvilken er best i den duellen? Mine høyttalere er Klipsch R-28F
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Til klipsch som er så lettdrevne, Röst. H160 er en tanke mer analytisk, Röst litt varmere i mellomtonen. Men man merker at den har mindre effekt.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Ja det vil nok komme litt ann på hvordan du spiller, liker du mye fullt trøkk, burde du nok gå for H160. Tror for øvrig du ikke vil merke så stor forskjell på mer moderate nivåer. Selv om Røst spiller nok hakket bedre med den rette høyttaleren.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Ellers kan du prøve deg på en Primare i22 på de det funker bra.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Röst er bra, og i forhold til H160 er den morsommere på lavt volum. Det var igrunn H160's svakeste side syns jeg.
     

    Fiskekongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.11.2018
    Innlegg
    55
    Antall liker
    16
    Hei,

    Har nå en Hegel H160, og vurderer ett oppsett med P30/H20, men er det noen muligheter for å koble til subwoofere til denne? Har to stk Klipsch R-112SW i oppsettet mitt nå, og kunne tenkt meg å fortsatt med det egentlig.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei,

    Har nå en Hegel H160, og vurderer ett oppsett med P30/H20, men er det noen muligheter for å koble til subwoofere til denne? Har to stk Klipsch R-112SW i oppsettet mitt nå, og kunne tenkt meg å fortsatt med det egentlig.
    Bare å koble til RCA ut på P30. Den har to sett rca så plass til både suber og effektforsterker.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Har vært venn med folka på Hegel i mange år, men nå har det skjedd noe i anlegget også.

    Roy
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har vært venn med folka på Hegel i mange år, men nå har det skjedd noe i anlegget også.

    Roy
    Har du byttet ut tidligere superamper til Hegel H590 - det du mener med dette?
    Ser jo sånn ut.

    Roy
    Jo, men av hensyn til din egen integritet og like mye Hegel sin troverdighet, dette burde du (som kjent hi-fi journalist) begrunne med årsak til det. Enten den spiller bedre enn alt du har hatt. Eller du har valgt å gå ned i antall tusenlapper stående i ei stereohylle. Eller andre årsaker så lenge du selv er så profilert og samtidig skal beholde publikums respekt - tross alt deg selv som tar initiativ og sier du har blitt H590 eier - samtidig som alle vet hva du har hatt av amper og like samtidig vet/tror/antar du hele tiden bytter for å få noe som er bedre.

    Alle årsaker du måtte oppgi er sikkert stuereine nok, de, og jeg er ikke ute for å spekulere eller så negativitet, men når DU endrer amp og sier det åpent her så tenker man lett; den Hegel'n må'n ha fått grisebillig så sikkert derfor'n havna der.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Har vært venn med folka på Hegel i mange år, men nå har det skjedd noe i anlegget også.

    Roy
    Har du byttet ut tidligere superamper til Hegel H590 - det du mener med dette?
    Ser jo sånn ut.

    Roy
    Jo, men av hensyn til din egen integritet og like mye Hegel sin troverdighet, dette burde du (som kjent hi-fi journalist) begrunne med årsak til det. Enten den spiller bedre enn alt du har hatt. Eller du har valgt å gå ned i antall tusenlapper stående i ei stereohylle. Eller andre årsaker så lenge du selv er så profilert og samtidig skal beholde publikums respekt - tross alt deg selv som tar initiativ og sier du har blitt H590 eier - samtidig som alle vet hva du har hatt av amper og like samtidig vet/tror/antar du hele tiden bytter for å få noe som er bedre.

    Alle årsaker du måtte oppgi er sikkert stuereine nok, de, og jeg er ikke ute for å spekulere eller så negativitet, men når DU endrer amp og sier det åpent her så tenker man lett; den Hegel'n må'n ha fått grisebillig så sikkert derfor'n havna der.
    Nei nå må du slutte!! Det må da være helt opp til Roy hva han kjøper da.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Har vært venn med folka på Hegel i mange år, men nå har det skjedd noe i anlegget også.

    Roy
    Har du byttet ut tidligere superamper til Hegel H590 - det du mener med dette?
    Ser jo sånn ut.

    Roy
    Jo, men av hensyn til din egen integritet og like mye Hegel sin troverdighet, dette burde du (som kjent hi-fi journalist) begrunne med årsak til det. Enten den spiller bedre enn alt du har hatt. Eller du har valgt å gå ned i antall tusenlapper stående i ei stereohylle. Eller andre årsaker så lenge du selv er så profilert og samtidig skal beholde publikums respekt - tross alt deg selv som tar initiativ og sier du har blitt H590 eier - samtidig som alle vet hva du har hatt av amper og like samtidig vet/tror/antar du hele tiden bytter for å få noe som er bedre.

    Alle årsaker du måtte oppgi er sikkert stuereine nok, de, og jeg er ikke ute for å spekulere eller så negativitet, men når DU endrer amp og sier det åpent her så tenker man lett; den Hegel'n må'n ha fått grisebillig så sikkert derfor'n havna der.
    Nå må du søren meg gi deg! Det spiller vel ingen rolle om han har fått den billig (noen frynsegoder må han jo ha). Jeg tror ikke Roy gidder å ha noe i huset som han mener ikke spiller bra. Du kan jo selv sammenlikne med det han har eid før?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har du lest det slik, scaniagutten, at jeg er i mot hva han kjøper?
    Har du lest det slik, Academic_South , at jeg har sagt han har frynsegoder?

    Som sikkert også dere selv er, er jeg utrolig stolt av norske Hegel, og jeg antar dere like mye som meg ville like noen kommentarer om HVORFOR han har byttet til det han har gjort. Så lenge han har hatt det han har hatt og hørt det han har hørt opp gjennom...

    At dere selv sender mitt innspill inn i en negativ tankegate, viser jo bare hvordan folk lett tenker... Og for at folk IKKE bare skal tenke; han har sikkert bare fått'n grisebillig så er jeg 110 % sikker på at både han selv og Hegel ville likt å lese HVORFOR en H590 endte opp i racket hans. Spesielt fordi HAN har kjøpt den - som har hatt & hørt så mye grumt og er så troverdig.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Har du lest det slik, scaniagutten, at jeg er i mot hva han kjøper?
    Har du lest det slik, Academic_South , at jeg har sagt han har frynsegoder?

    Som sikkert også dere selv er, er jeg utrolig stolt av norske Hegel, og jeg antar dere like mye som meg ville like noen kommentarer om HVORFOR han har byttet til det han har gjort. Så lenge han har hatt det han har hatt og hørt det han har hørt opp gjennom...

    At dere selv sender mitt innspill inn i en negativ tankegate, viser jo bare hvordan folk lett tenker... Og for at folk IKKE bare skal tenke; han har sikkert bare fått'n grisebillig så er jeg 110 % sikker på at både han selv og Hegel ville likt å lese HVORFOR en H590 endte opp i racket hans. Spesielt fordi HAN har kjøpt den - som har hatt & hørt så mye grumt og er så troverdig.
    Dersom du ser nøyere på hva du selv har skrevet, så fremstår det som om Roy skal stå til rette for deg og gi svar på en rekke spørsmål. Men Roy kan gjøre akkurat hva han vil. Dersom han ønsker det, kan han sikkert skrive litt om det i neste Stereo+, men det er i så fall ALENE opp til ham og ikke fordi noen andre krever det!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dersom du ser nøyere på hva du selv har skrevet, så fremstår det som om Roy skal stå til rette for deg og gi svar på en rekke spørsmål. Men Roy kan gjøre akkurat hva han vil. Dersom han ønsker det, kan han sikkert skrive litt om det i neste Stereo+, men det er i så fall ALENE opp til ham og ikke fordi noen andre krever det!
    Fortsatt, omtaler du dette under en negativ ånd, som om han har gjort noe galt, siden du må ut forsvare noe for han.

    Merk deg at Roy er journalist på heltid (ikke Stereo+) - journalister er hverken av legning eller av sitt yrket personer som tier der de kan formidle noe - noe han sikkert også vil gjøre om hvorfor han nå har Hegel. På samme måte som han har forklart alt annet han har hatt stående hjemme, sågar som en av få journalister som tør å by på seg selv.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Dersom du ser nøyere på hva du selv har skrevet, så fremstår det som om Roy skal stå til rette for deg og gi svar på en rekke spørsmål. Men Roy kan gjøre akkurat hva han vil. Dersom han ønsker det, kan han sikkert skrive litt om det i neste Stereo+, men det er i så fall ALENE opp til ham og ikke fordi noen andre krever det!
    Fortsatt, omtaler du dette under en negativ ånd, som om han har gjort noe galt, siden du må ut forsvare noe for han.

    Merk deg at Roy er journalist på heltid (ikke Stereo+) - journalister er hverken av legning eller av sitt yrket personer som tier der de kan formidle noe - noe han sikkert også vil gjøre om hvorfor han nå har Hegel. På samme måte som han har forklart alt annet han har hatt stående hjemme, sågar som en av få journalister som tør å by på seg selv.
    Klarer du ikke å lese hva du selv har skrevet? Jeg forsvarer ikke Roy - han kan gjøre hva han vil. Du klarer derimot ikke å la være å blande inn momenter som ikke har noe med saken å gjøre. Skjerp deg.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Klarer du ikke å lese hva du selv har skrevet? Jeg forsvarer ikke Roy - han kan gjøre hva han vil. Du klarer derimot ikke å la være å blande inn momenter som ikke har noe med saken å gjøre. Skjerp deg.
    Joda, jeg klarer lese hva jeg selv har skrevet.

    Men, hvis en kjent/respektert person gjør noe som man skulle virket mot sin hensikt, "forlanger" det nesten sin forklaring i offentlighetens interesse - spesielt fordi man vet Roy er en sann entusiast til dette. Fortsatt UTEN at dette orde "forlanger" er negativt ment.

    Motsatt - om han gikk fra Hegel til en av sine tidligere rådyre amper - da ville ingen stoppet opp eller stusset...

    Men, altså, når en Hegel H590 åpenbart holder mål overfor tidligere "storhets-amper" overfor en som både har lang erfaring og lyttetrening - da blir man nysgjerrig! Kan være dette er en amp bedre enn vi allerede har en forestilling om - klart man forventer/"forlanger" å høre hva han sier om dette - kommer han sikkert også til å gjøre.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Klarer du ikke å lese hva du selv har skrevet? Jeg forsvarer ikke Roy - han kan gjøre hva han vil. Du klarer derimot ikke å la være å blande inn momenter som ikke har noe med saken å gjøre. Skjerp deg.
    Joda, jeg klarer lese hva jeg selv har skrevet.

    Men, hvis en kjent/respektert person gjør noe som man skulle virket mot sin hensikt, "forlanger" det nesten sin forklaring i offentlighetens interesse - spesielt fordi man vet Roy er en sann entusiast til dette. Fortsatt UTEN at dette orde "forlanger" er negativt ment.

    Motsatt - om han gikk fra Hegel til en av sine tidligere rådyre amper - da ville ingen stoppet opp eller stusset...

    Men, altså, når en Hegel H590 åpenbart holder mål overfor tidligere "storhets-amper" overfor en som både har lang erfaring og lyttetrening - da blir man nysgjerrig! Kan være dette er en amp bedre enn vi allerede har en forestilling om - klart man forventer/"forlanger" å høre hva han sier om dette - kommer han sikkert også til å gjøre.
    Holder mål gjør den nok, men kan det tenkes at den til og med er bedre en dyrere amper på enkelte ting? Helt innafor at vedkommende legger ut om sitt nye innkjøp her på Hegels venner. Gratulerer med ny kjempeforsterker sier bare jeg.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Klarer du ikke å lese hva du selv har skrevet? Jeg forsvarer ikke Roy - han kan gjøre hva han vil. Du klarer derimot ikke å la være å blande inn momenter som ikke har noe med saken å gjøre. Skjerp deg.
    Joda, jeg klarer lese hva jeg selv har skrevet.

    Men, hvis en kjent/respektert person gjør noe som man skulle virket mot sin hensikt, "forlanger" det nesten sin forklaring i offentlighetens interesse - spesielt fordi man vet Roy er en sann entusiast til dette. Fortsatt UTEN at dette orde "forlanger" er negativt ment.

    Motsatt - om han gikk fra Hegel til en av sine tidligere rådyre amper - da ville ingen stoppet opp eller stusset...

    Men, altså, når en Hegel H590 åpenbart holder mål overfor tidligere "storhets-amper" overfor en som både har lang erfaring og lyttetrening - da blir man nysgjerrig! Kan være dette er en amp bedre enn vi allerede har en forestilling om - klart man forventer/"forlanger" å høre hva han sier om dette - kommer han sikkert også til å gjøre.
    nå er vel H590 en "storhetsamp", den ble kåret til årets high end amp i 2019 av EISA..Alle testene snakker vel også for seg selv, så her trenger man ikke å forsvare eller uttale seg om noe som helst. Hearing is believing and the proof is in the pudding.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Pust med magen, folkens. Vi snakker om hifi, ikke om liv og død. :)

    Når det gjelder økonomi, er det riktig at vi hifi-journalister får rabatter på det vi kjøper. Hvor store rabatter vi får varierer fra produkt til produkt, fra produsent til produsent og fra importør til importør. Hvis jeg er interessert i et produkt spør jeg om en pris, og når jeg får prisen, pruter jeg aldri på den. Det gjorde jeg som privatperson, men som hifi-journalist synes jeg det blir helt feil å prute på et tilbud fra bransjen.

    Årsaken til at jeg ønsket å bytte forsterker var tredelt. For det første var min tidligere forsterker, Boulder 865, et utgående produkt som har vært i produksjon lenge. For det andre hadde jeg et ønske om å redusere antall bokser i anlegget, siden jeg nå har hjemmekino og stereo på samme sted, og bruker stereo-høyttalerne og forsterker til front i hjemmekino-oppsettet.

    I tillegg hadde jeg hatt forsterkere på test som jeg synes ga enda mer tyngde nedover fra høyttalerne mine. De er anbefalt fra 200-800 watt forsterkereffekt i 8 Ohm, og Boulder-forsterkeren har 150.

    Så da begynte jeg å sjekke ut og prøve ulike forsterkere, og Hegel var så vennlige å låne meg en H590 i jula. Den er formidabel både som ren forsterker og også med sin innebygde digitalkonverter og den har den kraften som trengs på PMC-høyttalerne mine.

    Men som jeg pleier å si til alle som jeg kjøper utstyr fra, så er jeg den mest utro kunden de kan ha. Jeg får nemlig teste ekstremt mye utstyr, og hører jeg noe som jeg synes er bedre innenfor det budsjettet jeg til en hver tid befinner meg i, så bytter jeg.

    Sånn var det denne gangen, og grunnen til at jeg valgte Hegel handler utelukkende om lyd. At den er norskutviklet er jo hyggelig, men har vært uten betydning for valget.

    Roy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn