Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Det begynner å bli en stund siden det kom nye separate pre-/power produkter fra Hegel, er det noe på gang her tro? Eller satses det kun på integrerte fremover?
    Gryphon Diablo har jo fått sin lillebror, sågar hos en produsent som sjelden downsizer noe, faktisk et godt tegn på at versting high-end begynner å bli akseptert i form av alt-i-ett-bokser. Noe Hegel nok har merket seg, samtidig som deres eget største separat anlegg, med DAC og kabler inkludert, kommer på nærmere 300.000 (avhengig av hvilke kabler man velger).

    Blir ikke overrasket om H790 med krefter godt over H590 dukker opp, den burde ha livets rett og kunne selges til 130 - 140.000, selv om kraften aaaaaaaaaaldri kan bli i nærheten av to H30 monoblokker.

    Accuphase og Luxmann (og flere til) vokser selv i disse miljøtider, hva muskler i integrerte amper angår - sixpack på at H790 en dag ser dagens lys innen et år eller to.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Hegel H390 blir for dyr syntes jeg selv om den er meget fristende, ikke helt utelukket men .

    Kom over en demo modell av Røst for et par uker siden og ble veldig positivt overrasket over lydsignaturen i denne og ikke minst drivet i bassen. Hadde egentlig tenkt å bruke den på at par Monitor Audio høyttalere men den ble stående sammen med Klipsch istedet. Er fortsatt innenfor 30 dager så er også litt derfor jeg lurer på om å hoppe opp ett hakk til h190 hvis lydsignaturen er den samme.

    Noen som vet om det sitter samme DAC i Røst og H190? Evt. Røst og H390. Har en HD25 DAC til headfi riggen men må si at jeg liker lyden ut av røst vel så bra som den gamle traveren. Jeg liker litt analytisk lyd og godt med luft i toppen som jeg syntes Røst leverer i bøtter og spann. Hadde H160 tidligere men den syntes jeg ble tam.
    Som deg digger jeg lyden i Røst. Oppgraderte forrige gang jeg hadde Røst til H190, plutselig var jeg på byttekjøret igjen. Slo til på en Røst jeg også og den driver mine høyttalere med følsomhet på 86 db med glans. Jeg hadde ikke kjøpt H190.
    Det er det magefølelsen min sier også. Har fler enn en gang solgt noe jeg egentlig likte godt til fordel for oppgradering for så og ende tilbake der jeg var flere tusenlapper fattigere :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det begynner å bli en stund siden det kom nye separate pre-/power produkter fra Hegel, er det noe på gang her tro? Eller satses det kun på integrerte fremover?
    Det er nok en markedsprioritering.
    Garantert. Samtidig som at det kan ikke være mye som selges av separate komponenter som tross alt finnes i sortementet, om disse parkeres teknologisk av de integrerte løsningene. Det burde jo egentlig være motsatt...
    Utviklingen i retning integrerte er nesten litt "retro" i seg selv, og jeg for min del foretrekker i dag en kraftig integrert framfor separat pre og amp.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Har en Hegel H360, oppgraderingsspøkelse har tatt meg. Tenker på H390.

    Har prøvd å låne med meg en hjem fra Soundgarden, men har ikke fått det til å klaffe så lang.

    Hvor mye bedre er H390 i forhold til H360 ?
    Jeg tenker att forskjellene er ganske så moderate, skal sies att jeg aldri har testet de mot hverandre. Det handler nok mest om hvor god match forsterkeren er mot høyttaleren som skal brukes og din personlige smak. Så jeg vil tippe att til prisen blir lydforskjellene ganske så små. Hvordan høyttaler skal brukes?
    Det sies at i direkte sammenligning så høres H360 nesten ødelagt ut. Men sikkert lurt å få testet dette ut selv. Jeg har eigd H360 tidligere men solgte den rimelig kjapt siden jeg fikk ikke rette vibbene av den desverre.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hegel H390 blir for dyr syntes jeg selv om den er meget fristende, ikke helt utelukket men .

    Kom over en demo modell av Røst for et par uker siden og ble veldig positivt overrasket over lydsignaturen i denne og ikke minst drivet i bassen. Hadde egentlig tenkt å bruke den på at par Monitor Audio høyttalere men den ble stående sammen med Klipsch istedet. Er fortsatt innenfor 30 dager så er også litt derfor jeg lurer på om å hoppe opp ett hakk til h190 hvis lydsignaturen er den samme.

    Noen som vet om det sitter samme DAC i Røst og H190? Evt. Røst og H390. Har en HD25 DAC til headfi riggen men må si at jeg liker lyden ut av røst vel så bra som den gamle traveren. Jeg liker litt analytisk lyd og godt med luft i toppen som jeg syntes Røst leverer i bøtter og spann. Hadde H160 tidligere men den syntes jeg ble tam.
    Som deg digger jeg lyden i Røst. Oppgraderte forrige gang jeg hadde Røst til H190, plutselig var jeg på byttekjøret igjen. Slo til på en Røst jeg også og den driver mine høyttalere med følsomhet på 86 db med glans. Jeg hadde ikke kjøpt H190.
    Det er helt topp at du liker Hegel Røst. Men jeg tror du har fått en kjempematch mellom Hegel Røst og dine Wilson-høyttalere som ikke nødvendigvis oppnås i en del andre konstellasjoner. Det kan godt være at det samme gjelder for Hegel H190 - altså at den må matches med litt omhu, men med Hegel H390 har jeg forstått det slik at den passer til veldig mange kombinasjoner. Det blir spennende å se (eller høre)!
    Du har nok helt sikkert rett i dette med kombinasjonen. Hegel H390 har jeg også veldig trua på. Plutselig er det en slik her også.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Hei,

    Har en Hegel H360, oppgraderingsspøkelse har tatt meg. Tenker på H390.

    Har prøvd å låne med meg en hjem fra Soundgarden, men har ikke fått det til å klaffe så lang.

    Hvor mye bedre er H390 i forhold til H360 ?
    Jeg tenker att forskjellene er ganske så moderate, skal sies att jeg aldri har testet de mot hverandre. Det handler nok mest om hvor god match forsterkeren er mot høyttaleren som skal brukes og din personlige smak. Så jeg vil tippe att til prisen blir lydforskjellene ganske så små. Hvordan høyttaler skal brukes?
    Det sies at i direkte sammenligning så høres H360 nesten ødelagt ut. Men sikkert lurt å få testet dette ut selv. Jeg har eigd H360 tidligere men solgte den rimelig kjapt siden jeg fikk ikke rette vibbene av den desverre.
    Det høres mildt sagt litt overdrevent ut, og dessuten er dette avhengig av høyttaler kombinasjon og personlig smak.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Den største forskjellen med Hegels nyere forsterkere er at de spiller mer livlig og involverende på lavt volum syns jeg. Også er det såklart andre lydmessige forbedringer i tillegg. Men det største savnet hos H300 er dens egenskaper, eller manglende sådan, til å få fram rockefoten på lavt volum.
    Jeg opplevde det ikke som noen nedtur å spille på min H300 på høyt volum etter å ha lytta til H390 på en demo med bra utstyr forøvrig. Men nedturen kom når jeg skrudde ned volumet.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Den største forskjellen med Hegels nyere forsterkere er at de spiller mer livlig og involverende på lavt volum syns jeg. Også er det såklart andre lydmessige forbedringer i tillegg. Men det største savnet hos H300 er dens egenskaper, eller manglende sådan, til å få fram rockefoten på lavt volum.
    Jeg opplevde det ikke som noen nedtur å spille på min H300 på høyt volum etter å ha lytta til H390 på en demo med bra utstyr forøvrig. Men nedturen kom når jeg skrudde ned volumet.
    Det er som du sier forskjell på forsterkere hvordan de spiller på lavere volum, men det er det også ikke minst på høyttalere.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Har en Hegel H360, oppgraderingsspøkelse har tatt meg. Tenker på H390.

    Har prøvd å låne med meg en hjem fra Soundgarden, men har ikke fått det til å klaffe så lang.

    Hvor mye bedre er H390 i forhold til H360 ?
    Jeg tenker att forskjellene er ganske så moderate, skal sies att jeg aldri har testet de mot hverandre. Det handler nok mest om hvor god match forsterkeren er mot høyttaleren som skal brukes og din personlige smak. Så jeg vil tippe att til prisen blir lydforskjellene ganske så små. Hvordan høyttaler skal brukes?
    Det sies at i direkte sammenligning så høres H360 nesten ødelagt ut. Men sikkert lurt å få testet dette ut selv. Jeg har eigd H360 tidligere men solgte den rimelig kjapt siden jeg fikk ikke rette vibbene av den desverre.
    Det høres mildt sagt litt overdrevent ut, og dessuten er dette avhengig av høyttaler kombinasjon og personlig smak.
    Ja det gjør det. Det var bare et sitat fra en engelsk test av H390 der dei skreiv at H360 almost sounded broken i direkte sammenligning med H390. Jeg tenker uansett at om man eier en H360 så kunne det kanskje vært lurt å satset på en grom dac. Eller enda bedre, en fet platespillerrigg. Da tror jeg at H360 holder i lange baner.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det begynner å bli en stund siden det kom nye separate pre-/power produkter fra Hegel, er det noe på gang her tro? Eller satses det kun på integrerte fremover?
    Det er nok en markedsprioritering.
    Garantert. Samtidig som at det kan ikke være mye som selges av separate komponenter som tross alt finnes i sortementet, om disse parkeres teknologisk av de integrerte løsningene. Det burde jo egentlig være motsatt...
    Utviklingen i retning integrerte er nesten litt "retro" i seg selv, og jeg for min del foretrekker i dag en kraftig integrert framfor separat pre og amp.
    H30 og H20 kom i 2011 og 2013. H300 var toppen av de integrerte på den tiden, etter dette har vi fått .60 og .90, Soundengine 2 osv. De separate komponentene fremstår utdaterte, det fremstår jo helt uaktuelt å kjøpe disse nye nå. Jeg skjønner jo at markedet er smått, men når man velger å ha H/P 20/30 i sortementet bør de være "up to date"

    Jeg har ingen problemer med å akseptere at man evt kun satser på integrerte selv om jeg personlig liker separat pre-power. Jeg skulle ønske Hegel kom på banen med preamp/dac/streamer (inkl. Tidal Masters og en god app), samt monoblokker basert på H390 og H590 (der brokobling er et valg og ikke påtvunget).
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet hvor "utdatert" løsninger som er ti år gamle egentlig er. Noen modifiseringer, litt mindre støy ol. kanskje, men hvis et produkt holder stand etter ti år og fortsatt produseres er det ikke så sikkert at det er så utdatert som vår forbrukeroppfatning tenderer å tro.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Det sies at i direkte sammenligning så høres H360 nesten ødelagt ut. Men sikkert lurt å få testet dette ut selv. Jeg har eigd H360 tidligere men solgte den rimelig kjapt siden jeg fikk ikke rette vibbene av den desverre.
    Det høres mildt sagt litt overdrevent ut, og dessuten er dette avhengig av høyttaler kombinasjon og personlig smak.
    Ja det gjør det. Det var bare et sitat fra en engelsk test av H390 der dei skreiv at H360 almost sounded broken i direkte sammenligning med H390. Jeg tenker uansett at om man eier en H360 så kunne det kanskje vært lurt å satset på en grom dac. Eller enda bedre, en fet platespillerrigg. Da tror jeg at H360 holder i lange baner.
    Jeg har holdt på med hi-fi i ganske mange år nå og jeg husker dessverre så altfor godt hvordan jeg hørte store forskjeller på alt og som Hi-Fi selger fortalte om de vanvittige forskjeller hver gang det kom nyere modeller. Da jeg da etter 10-20 års tid hørte igjen de samme oppsettene får man fort beina ned på jorda over hvor små forskjellene er fra dagens utstyr.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet hvor "utdatert" løsninger som er ti år gamle egentlig er. Noen modifiseringer, litt mindre støy ol. kanskje, men hvis et produkt holder stand etter ti år og fortsatt produseres er det ikke så sikkert at det er så utdatert som vår forbrukeroppfatning tenderer å tro.
    Jeg forstår det. Men ved å endre fra 300 til 360 til 390, fra Soundengine 1 til 2 osv, bidrar produsenten sterkt selv til at produktene som ikke har fått nye nummer fremstår "utdaterte"
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet hvor "utdatert" løsninger som er ti år gamle egentlig er. Noen modifiseringer, litt mindre støy ol. kanskje, men hvis et produkt holder stand etter ti år og fortsatt produseres er det ikke så sikkert at det er så utdatert som vår forbrukeroppfatning tenderer å tro.
    Jeg forstår det. Men ved å endre fra 300 til 360 til 390, fra Soundengine 1 til 2 osv, bidrar produsenten sterkt selv til at produktene som ikke har fått nye nummer fremstår "utdaterte"
    Det er vel litt av livssyklusen til produkter, og å skape behov for å gå til anskaffelse av noe nyere. Noen ganger blir produktene bedre på mange områder, andre ganger er det det nyanser vi snakker om. Men så får man kanskje funksjoner man ikke hadde, og noen forbedringer som gir en bedre opplevelse samlet sett.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    I tillegg til å komme med nye integrerte forsterkere som er Roon ready så kunne det f.eks slippes en dac i HD12 klassen med Roon støtte. Billigere for de som har et behov av slikt men ikke føler for å bytte forsterker.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Det sies at i direkte sammenligning så høres H360 nesten ødelagt ut. Men sikkert lurt å få testet dette ut selv. Jeg har eigd H360 tidligere men solgte den rimelig kjapt siden jeg fikk ikke rette vibbene av den desverre.
    Det høres mildt sagt litt overdrevent ut, og dessuten er dette avhengig av høyttaler kombinasjon og personlig smak.
    Ja det gjør det. Det var bare et sitat fra en engelsk test av H390 der dei skreiv at H360 almost sounded broken i direkte sammenligning med H390. Jeg tenker uansett at om man eier en H360 så kunne det kanskje vært lurt å satset på en grom dac. Eller enda bedre, en fet platespillerrigg. Da tror jeg at H360 holder i lange baner.
    Jeg har holdt på med hi-fi i ganske mange år nå og jeg husker dessverre så altfor godt hvordan jeg hørte store forskjeller på alt og som Hi-Fi selger fortalte om de vanvittige forskjeller hver gang det kom nyere modeller. Da jeg da etter 10-20 års tid hørte igjen de samme oppsettene får man fort beina ned på jorda over hvor små forskjellene er fra dagens utstyr.
    Helt sant og kunne ikke sagt det bedre selv. Hegel er kanskje et lite unntak med siste generasjon forsterkere med soundengine 2. Virker som at Hegelteamet følger godt med på forumer og kritikk fra fra folk og fe. Hegel har mere kropp i lyden sin nå(spesielt gjeldene intgr forsterkere) selv om dei separate komponentene fra ganske langt tilbake i tid låter suverent og mangler fint lite.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hegel er nok mer enn takknemlige over all kritikken som har fremkommet overfor de her på Hifisentralen, og de har vært jordnære og gjort noe med det der de fleste mente Hegel var for dårlige, dette at ampene i streben etter lavest mulig forvrengning hørtes litt lyse ut i målet.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    H30 og H20 kom i 2011 og 2013. H300 var toppen av de integrerte på den tiden, etter dette har vi fått .60 og .90, Soundengine 2 osv. De separate komponentene fremstår utdaterte, det fremstår jo helt uaktuelt å kjøpe disse nye nå. Jeg skjønner jo at markedet er smått, men når man velger å ha H/P 20/30 i sortementet bør de være "up to date"

    Jeg har ingen problemer med å akseptere at man evt kun satser på integrerte selv om jeg personlig liker separat pre-power. Jeg skulle ønske Hegel kom på banen med preamp/dac/streamer (inkl. Tidal Masters og en god app), samt monoblokker basert på H390 og H590 (der brokobling er et valg og ikke påtvunget).
    Jeg var frekk nok til å spørre Hegel om dette på det som kan vise seg å være den siste Hegel-demoen i regi av Soundgarden Trondheim forleden. Helt uoffisielt jobbes det med en ny pre/power, men jeg fikk ikke noe mere info enn at en slik ny combo må overgå H590 lydmessig. Derfor tar det sikkert litt tid å utvikle den :).

    For min del er spørsmålet aktuelt siden jeg strengt talt ikke trenger noe innebygd DAC (jeg spiller kun cd og vinyl), så en ny Hegel effektforsterker kan være et aktuelt valg i en fremtidig oppdatering, kanskje sammen med en enkel og solid rør-pre hvis det gir mening.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe jeg ikke klarer å oppfatte helt mht den innebygde dac`en; Den har innebygd Spotify Connect, greit. Så står det at den støtter MQA...Hva betyr dette mht bruk av Tidal Masters / Tidal Hifi? Klarer man seg helt uten en ekstern streamer? Hvordan fungerer dette, hva er det jeg ikke skjønner her evt?

    Er det sånn at når man kobler dacen til nettverket med Ethernet så får man Tidal til å sende MQA til Hegel-dacen på en eller annen måte?

    Føler meg litt dum nå, håper noen kan forklare litt...:)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    H30 og H20 kom i 2011 og 2013. H300 var toppen av de integrerte på den tiden, etter dette har vi fått .60 og .90, Soundengine 2 osv. De separate komponentene fremstår utdaterte, det fremstår jo helt uaktuelt å kjøpe disse nye nå. Jeg skjønner jo at markedet er smått, men når man velger å ha H/P 20/30 i sortementet bør de være "up to date"

    Jeg har ingen problemer med å akseptere at man evt kun satser på integrerte selv om jeg personlig liker separat pre-power. Jeg skulle ønske Hegel kom på banen med preamp/dac/streamer (inkl. Tidal Masters og en god app), samt monoblokker basert på H390 og H590 (der brokobling er et valg og ikke påtvunget).
    Jeg var frekk nok til å spørre Hegel om dette på det som kan vise seg å være den siste Hegel-demoen i regi av Soundgarden Trondheim forleden. Helt uoffisielt jobbes det med en ny pre/power, men jeg fikk ikke noe mere info enn at en slik ny combo må overgå H590 lydmessig. Derfor tar det sikkert litt tid å utvikle den :).

    For min del er spørsmålet aktuelt siden jeg strengt talt ikke trenger noe innebygd DAC (jeg spiller kun cd og vinyl), så en ny Hegel effektforsterker kan være et aktuelt valg i en fremtidig oppdatering, kanskje sammen med en enkel og solid rør-pre hvis det gir mening.
    Det bør jo ikke komme som noen overraskelse at Hegel har et prosjekt pågående med separate forsterkere. Det kan også hende at Hegel ser på mulighet for modularitet, dvs. kort med DAC eller mulighet for oppgraderinger på sikt. For alt vi vet kan det være RIAA-forsterker. For mitt vedkommende så ville Hegels produkter bli enda mer interessante dersom noe slikt ble gjort tilgjengelig i produktene, for da vil det alltids kunne bli mulig å oppgradere etter hvert.
     

    Audior

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2006
    Innlegg
    96
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe jeg ikke klarer å oppfatte helt mht den innebygde dac`en; Den har innebygd Spotify Connect, greit. Så står det at den støtter MQA...Hva betyr dette mht bruk av Tidal Masters / Tidal Hifi? Klarer man seg helt uten en ekstern streamer? Hvordan fungerer dette, hva er det jeg ikke skjønner her evt?

    Er det sånn at når man kobler dacen til nettverket med Ethernet så får man Tidal til å sende MQA til Hegel-dacen på en eller annen måte?

    Føler meg litt dum nå, håper noen kan forklare litt...:)
    MQA er bare en litt sofistikert komprimering av det orginale digitalformatet, som gjengir kvaliteten tilsvarende SACD og HDCD. Krever en særskilt DA-konvertering som foreløpig bare få har inkorporert (PS Audio, MYTEK, Lumin, Meridian(som også har patentet) m.fl.). Linn, som var av de tidligste med strømming, har droppet det, og sier det ikke låter særlig bra, og ikke alle har heller fått like god lyd ut av dekoderne, Myteks sier å gi for mye støy.

    I TIDAL velger du bare album med M-merket, og strømme-dekoderen ordner resten.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det gode muligheter for å kjøpe en Hegel- "julegave":

    Hegel H90 8995,-
    Hegel H190 19995,-
    Hegel H390 39995,-
    Hegel H590 74995,-

    https://soundgarden.no/hegel-h90-stereoforsterker-med-dac-sort?nosto=nosto-page-category1
    20191113_201338.jpg


    Pakket opp min h390 for et par timer siden. Soundgarden hadde 20% på en med åpen eske på mandag også så slo til. Meget gode kjøp som kan gjøres nå. Når h390 bikka under 40k ble valget endel lettere.

    Røst går nok i retur men må bare si at Røst er noe av det beste jeg har hørt av integrerte. Så langt låter ikke h390 noe dårligere enn Røst :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer. Dette er vel endelig farvel med Hegel for Soundgarden.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Har fått hørt en 5-6 timer nå på H390 og i mine ører har det skjedd mye utvikling. Hadde tidligere H160 som jeg aldri ble helt fortrolig med så jeg solgte den. Har også en Hegel HD25 som jeg har hatt mange år i hodetelefonriggen, godt fornøyd med den. De siste ukene har jeg også hatt en Hegel Røst som jeg har brukt på mine Klipsch RF-7mk2 som virkelig imponerte meg.

    Umiddelbare førsteinntrykk er at H390 lydsignaturen er mye likere Røst sammenlignet med hvordan jeg husker H160. Allikevel virker det som om DAC delen i H390 er vesentlig bedre enn både Røst og står ikke noe tilbake for den aldrende HD25, utrolig flott og oppløst lydbilde. Det er også påfallende hvor vanvittig kontroll H390 har på bassen. RF7 fikk umiddelbart en veldig snert i frasparket og spiller dypere og større enn hva de har gjort tidligere. Har en SVS SB4000 som jeg måtte bruke tidligere for å få med bunnen men i går tok jeg meg i å måtte legge hånda på SVS elementet for å verifisere at den faktisk var avslått.

    Hegel har blitt vesentlig dyrere men må si at prisen også står i stil til hva du får, dette er virkelig et par knepp opp fra min tidligere erfaring med Hegel.

    En liten kommentar til bildet. Kjøpte KEF LSX som for tiden står oppå RF7, på vei opp i stua som TV-høyttalere. Disse spiller ganske bra tatt i betraktning den beskjedne størrelse. Allikevel er det komisk hvor begrenset disse høres ut sammenlignet med RF7/H390 komboen. Fortsatt er membranareal og nok krefer veien å gå :cool: Veldig urettferdig sammenligning men siden de sto der allerede måtte jeg A/B teste litt :)

    20191114_103016.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er også påfallende hvor vanvittig kontroll H390 har på bassen. RF7 fikk umiddelbart en veldig snert i frasparket og spiller dypere og større enn hva de har gjort tidligere. Har en SVS SB4000 som jeg måtte bruke tidligere for å få med bunnen men i går tok jeg meg i å måtte legge hånda på SVS elementet for å verifisere at den faktisk var avslått. Vil si den er helt unødig til musikk i mitt rom med H390.
    Store amper er gull og kan ikke bli for store. Basta!
    Jeg syntes forøvrig først at H390 var i dyreste laget, men etter H590 kom til vesentlig høyere pris og ikke så mye mer under lokket enn H390, så har jeg endret synspunktet mitt til at kun H590 er 10 - 15 lapper for dyr. Selv om ingen eler få andre heller slår den i musikalske ytelser & kraft.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Du er inne på noe der. Store amper og store membraner gir en helt annen lyd og tilstedeværelse :)

    Etter hva jeg leser så er det lite i H590 som du ikke allerede får med H390. Det er klart en større strømforsyning og hakket mer effekt har noe å si men jammen betaler man mye for det lille ekstra opp til H590. Den er uansett helt utenfor mitt budsjett så ikke noe problemstilling.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe jeg ikke klarer å oppfatte helt mht den innebygde dac`en; Den har innebygd Spotify Connect, greit. Så står det at den støtter MQA...Hva betyr dette mht bruk av Tidal Masters / Tidal Hifi? Klarer man seg helt uten en ekstern streamer? Hvordan fungerer dette, hva er det jeg ikke skjønner her evt?

    Er det sånn at når man kobler dacen til nettverket med Ethernet så får man Tidal til å sende MQA til Hegel-dacen på en eller annen måte?

    Føler meg litt dum nå, håper noen kan forklare litt...:)
    MQA er bare en litt sofistikert komprimering av det orginale digitalformatet, som gjengir kvaliteten tilsvarende SACD og HDCD. Krever en særskilt DA-konvertering som foreløpig bare få har inkorporert (PS Audio, MYTEK, Lumin, Meridian(som også har patentet) m.fl.). Linn, som var av de tidligste med strømming, har droppet det, og sier det ikke låter særlig bra, og ikke alle har heller fått like god lyd ut av dekoderne, Myteks sier å gi for mye støy.

    I TIDAL velger du bare album med M-merket, og strømme-dekoderen ordner resten.
    Spørsmålet mitt er fortsatt; må man ha egen streamer eller klarer man seg med Hegelen for å kunne bruke Tidal (hifi/masters) ?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Det er noe jeg ikke klarer å oppfatte helt mht den innebygde dac`en; Den har innebygd Spotify Connect, greit. Så står det at den støtter MQA...Hva betyr dette mht bruk av Tidal Masters / Tidal Hifi? Klarer man seg helt uten en ekstern streamer? Hvordan fungerer dette, hva er det jeg ikke skjønner her evt?

    Er det sånn at når man kobler dacen til nettverket med Ethernet så får man Tidal til å sende MQA til Hegel-dacen på en eller annen måte?

    Føler meg litt dum nå, håper noen kan forklare litt...:)
    MQA er bare en litt sofistikert komprimering av det orginale digitalformatet, som gjengir kvaliteten tilsvarende SACD og HDCD. Krever en særskilt DA-konvertering som foreløpig bare få har inkorporert (PS Audio, MYTEK, Lumin, Meridian(som også har patentet) m.fl.). Linn, som var av de tidligste med strømming, har droppet det, og sier det ikke låter særlig bra, og ikke alle har heller fått like god lyd ut av dekoderne, Myteks sier å gi for mye støy.

    I TIDAL velger du bare album med M-merket, og strømme-dekoderen ordner resten.
    Spørsmålet mitt er fortsatt; må man ha egen streamer eller klarer man seg med Hegelen for å kunne bruke Tidal (hifi/masters) ?
    Og svaret på spørsmålet ditt er nei. Du trenger ikke en egen streamer for å lytte til musikk fra Tidal men Hegel er ikke MQA (master) kompatible.

    -BB-
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe jeg ikke klarer å oppfatte helt mht den innebygde dac`en; Den har innebygd Spotify Connect, greit. Så står det at den støtter MQA...Hva betyr dette mht bruk av Tidal Masters / Tidal Hifi? Klarer man seg helt uten en ekstern streamer? Hvordan fungerer dette, hva er det jeg ikke skjønner her evt?

    Er det sånn at når man kobler dacen til nettverket med Ethernet så får man Tidal til å sende MQA til Hegel-dacen på en eller annen måte?

    Føler meg litt dum nå, håper noen kan forklare litt...:)
    MQA er bare en litt sofistikert komprimering av det orginale digitalformatet, som gjengir kvaliteten tilsvarende SACD og HDCD. Krever en særskilt DA-konvertering som foreløpig bare få har inkorporert (PS Audio, MYTEK, Lumin, Meridian(som også har patentet) m.fl.). Linn, som var av de tidligste med strømming, har droppet det, og sier det ikke låter særlig bra, og ikke alle har heller fått like god lyd ut av dekoderne, Myteks sier å gi for mye støy.

    I TIDAL velger du bare album med M-merket, og strømme-dekoderen ordner resten.
    Spørsmålet mitt er fortsatt; må man ha egen streamer eller klarer man seg med Hegelen for å kunne bruke Tidal (hifi/masters) ?
    Og svaret på spørsmålet ditt er nei. Du trenger ikke en egen streamer for å lytte til musikk fra Tidal men Hegel er ikke MQA (master) kompatible.

    -BB-
    Det kommer an på, for hvis du har Hegel H390 og H590 så støtter disse MQA på alle digitalinngangene.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Det kommer an på, for hvis du har Hegel H390 og H590 så støtter disse MQA på alle digitalinngangene.
    Hvordan får Dacen da tak i MQA-signalet om ikke man kobler til en ekstern streamer? Via nettverk/ethernet?
    https://support.hegel.com/

    Det ligger meget detaljert info tilgjengelig med et enkelt google søk. Du finner blant annet en steg-for-steg manual der:

    [PDF]HOW TO - Play TIDAL Masters on HEGEL - Select Your Product
    https://support.hegel.com › 24-guide-tidal-masters
    Oversett denne siden
    (Depending on Hegel product). 2. Advanced. Finally, while holding your mouse over the output device, you will see a small wheel appear (see left). Click.


    -BB-
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Hvordan er Hegel på lavt lyttevolum? Da spesielt 80/90. Tenker på om man må dra på litt før lyden "våkner", eller om man får god kvalitet på lavt volum og.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er Hegel på lavt lyttevolum? Da spesielt 80/90. Tenker på om man må dra på litt før lyden "våkner", eller om man får god kvalitet på lavt volum og.
    Det blir et spørsmål om hvilken modell du har, hvor lettdrevne de er og ikke minst akustikken i rommet og avstanden mellom høyttalerne og lytteposisjon.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    H590 takler vel bare MQA via USB. Går bare i vinyl og CD her, så har ikke fått testa dette selv ennå på min.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Hvordan er Hegel på lavt lyttevolum? Da spesielt 80/90. Tenker på om man må dra på litt før lyden "våkner", eller om man får god kvalitet på lavt volum og.
    Det blir et spørsmål om hvilken modell du har, hvor lettdrevne de er og ikke minst akustikken i rommet og avstanden mellom høyttalerne og lytteposisjon.
    Nuvel okei. De er oppgitt til 86 db følsomhet.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hvordan er Hegel på lavt lyttevolum? Da spesielt 80/90. Tenker på om man må dra på litt før lyden "våkner", eller om man får god kvalitet på lavt volum og.
    Nyere Hegel har mer fylde i bunn på lavere volum nå enn tidligere. H80/90 har jeg hatt. Begge gode. Men med mer power som man får i H160/190 så har de et forsprang i dynamisk overskudd, også på lavere volum. Så jeg liker å ha litt ekstra power. Kan aldri bli for mye sånn sett :)
     

    Audior

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2006
    Innlegg
    96
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer an på, for hvis du har Hegel H390 og H590 så støtter disse MQA på alle digitalinngangene.
    Hvordan får Dacen da tak i MQA-signalet om ikke man kobler til en ekstern streamer? Via nettverk/ethernet?
    To forskjellige måter, har du Tidal på en PC, kan den dekode signalet og sende det analogt til forsterkeren f.eks. via Bluetooth eller analog utgang fra PC `en (ingen bra lydmessig løsning). Alternativt kan du kjøre Tidal på telefon, nettbrett eller PC, forutsatt at dekoderen (f.eks. H390) er satt opp for Tidal og tilkoblet nettverket. Da kommer signalet fra nettet. Formatet på signalet, CD-kvalitet, MQA, eller med annen oppløsning, velger dekoderen selv utifra signalet som kommer inn.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er Hegel på lavt lyttevolum? Da spesielt 80/90. Tenker på om man må dra på litt før lyden "våkner", eller om man får god kvalitet på lavt volum og.
    Nyere Hegel har mer fylde i bunn på lavere volum nå enn tidligere. H80/90 har jeg hatt. Begge gode. Men med mer power som man får i H160/190 så har de et forsprang i dynamisk overskudd, også på lavere volum. Så jeg liker å ha litt ekstra power. Kan aldri bli for mye sånn sett :)
    Ja, jeg vet om slikt. Jeg har eid forsterkere med over 300 watt kapasitet.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Gratulerer. Dette er vel endelig farvel med Hegel for Soundgarden.
    Sjelden jeg bryr meg om det, men føltes litt trist å få mail fra Hifi klubben om at de nå har agenturet for Hegel. Soundgarden har alltid hatt bedre tilbud med gode slingringsmonn og service, slik som jeg har opplevd det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn