Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Jeg har spilt mye på S5.4 og har hørt din S3.4 det var veldig bra høyttalere men begrensningen lå i oppløsning i toppen og jeg følte att HD25 gjorde en god nok jobb med de, den gjorde også god nok jobb med høyttalere til 3-4 ganger prisen men da synes jeg att forskjellene ble tydligere til HD30 som får vist hva den kan.
    Intressanta iakttagelser :) jag är lite nyfiken på vilken elektronik du använder/använde på dina S5.4? Även akustiken i rummet som du spelade i, efterklang, dämpning och diffusion med mera?

    Jag har experimenterat otroligt mycket med akustiska åtgärder i mina musik- och filmrum och kommit fram till att man kan både förstärka och "förminska" högtalarens/ljudets karaktär och tonala balansen, oavsett högtalare och elektronik. Jag har testat med olika högtalare från Martin Logan, B&W, Usher, Dynaudio, Dali och Klipsch.
    Jeg har testet de med Hegel p30 med H4amk2 og Mcintosh MA7900 og Bryston bp26 med 4bsst. Jeg bruker selv udempet/ubehandlet rom mener selv jeg ikke har behov, da utstyret jeg nå bruker funger meget godt og har ikke behov for forbedring , men jeg har også hørt de i dempede og akustisk behandlede lytterom hos andre.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    monitor audio låter rått med hegel.

    Imagine
    Det er nettopp slikt som dette som gjør denne hobbyen så spennende og variert. Selv mener jeg at Hegel og Monitor Audio ikke passer særlig godt sammen og at det er nettopp denne matchingen hos en av de største aktørene i landet som fører til at en del har ett noe ambivalent forhold til Hegel.

    Mvh
    BB
    vi har forskjellige meninger om dette og jeg må si selv jeg er ikke den største Hegel fan langt i fra å, men rett oppsatt høyttalere som pl 300 ll og pl 500 II i et godt rom igjen er det mye som skal overgå Hegel i riktig match når det kommer til monitor audio. Jeg har en kompis som har monitor audio platinum 500 II på Hegel p 30, Hegel HD 30 og Hegel sine største mono blokker, og dette er det noe av det råeste jeg har hørt spille av musikk og han har et utrolig bra akkustert rom i tillegg.

    Imagine
     

    Sledge85

    Medlem
    Ble medlem
    13.10.2012
    Innlegg
    42
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet hvilken dac som sitter i Hegel H360? Ligner den mest på hd20/25?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.665
    Antall liker
    7.745
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har testet forforsterkerdelen i HD12 med å koble den direkte til effektforsterker?
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Er dessverre enig med Strømling her. Har brukt HD20 som pre en periode og det låt veldig klinisk og kaldt. Testet HD25 som pre på H30 for moroskyld, men tok vel fem minutter før jeg koblet den ut og startet innspillingen av P30.
     

    thomeven

    Fersking
    Ble medlem
    10.05.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Hegel Røst

    Jeg sitter igjen med et par Vienna Acoustics Mozart Grande høytalere som jeg mangler forsterker til. Oppdaget i dag (betyr vel at jeg ikke følger med så mye) Hegel sin nye Røst forsterker. Er det noen her som har noen erfaringer med denne? VA høytalerne er gulvstående, jeg tror de krever noe strøm for å låte bra. Hadde tidligere en Bladelius Thor forsterker som låt veldig bra sammen med de..

    mvh
    thomas
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jeg sitter igjen med et par Vienna Acoustics Mozart Grande høytalere som jeg mangler forsterker til. Oppdaget i dag (betyr vel at jeg ikke følger med så mye) Hegel sin nye Røst forsterker. Er det noen her som har noen erfaringer med denne? VA høytalerne er gulvstående, jeg tror de krever noe strøm for å låte bra. Hadde tidligere en Bladelius Thor forsterker som låt veldig bra sammen med de..

    mvh
    thomas
    Hei

    Ikke hørt Røst forsterkeren, men utfra ren spec på den vil jeg sterkt anta den har effektdelen
    fra H80 som egner seg best til stativhøyttalere og mindre gulvmodellen som ikke krever så
    mye av forsterkeren effektmessig. Er det bare tilkoblingene i Røst du helst er ute etter?
    For man kan fikse AirPlay etc for lite kroner hvis du evt har en kraftigere integrert forsterker
    med standard dac innebygget. Eller uten for den del. Som du skriver så likte du Bladelius.
    Det kan jeg godt forstå. Til mine høyttalervalg tidligere så var Bladelius Thor MkIII Novitas
    meget oppegående. Siden du er her på Hegel tråden så kan du jo vurdere både H160 og
    om pengene strekker til H360. På brukten er H360 ca 30.000 kr. H160 ned mot så lite som
    12000 kr. Normalt ca 16.000. Høyttalerne dine vil så absolutt blomstre med en forsterker
    som har extra effekt å rutte med. Jo mer jo bedre. Hva er evt budsjett og hva tenker du
    at du må ha ac tilkoblingsmuligheter? Et hjemlån av diverse forsterkere er jo og en plass
    og begynne søket :) Får du hørt før du evt kjøper.
     

    thomeven

    Fersking
    Ble medlem
    10.05.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Ikke hørt Røst forsterkeren, men utfra ren spec på den vil jeg sterkt anta den har effektdelen
    fra H80 som egner seg best til stativhøyttalere og mindre gulvmodellen som ikke krever så
    mye av forsterkeren effektmessig. Er det bare tilkoblingene i Røst du helst er ute etter?
    For man kan fikse AirPlay etc for lite kroner hvis du evt har en kraftigere integrert forsterker
    med standard dac innebygget. Eller uten for den del. Som du skriver så likte du Bladelius.
    Det kan jeg godt forstå. Til mine høyttalervalg tidligere så var Bladelius Thor MkIII Novitas
    meget oppegående. Siden du er her på Hegel tråden så kan du jo vurdere både H160 og
    om pengene strekker til H360. På brukten er H360 ca 30.000 kr. H160 ned mot så lite som
    12000 kr. Normalt ca 16.000. Høyttalerne dine vil så absolutt blomstre med en forsterker
    som har extra effekt å rutte med. Jo mer jo bedre. Hva er evt budsjett og hva tenker du
    at du må ha ac tilkoblingsmuligheter? Et hjemlån av diverse forsterkere er jo og en plass
    og begynne søket :) Får du hørt før du evt kjøper.
    Takker for svar, jeg tror nok at VA høytalerne vil kreve litt mer fra en forsterker enn det som Hegel Røst kan levere. Røst har et (etter min vurdering) meget elegant design og den har Airplay. Jeg har også vurdert andre, men det er vanskelig å falle ned på et valg. Ønsker en forsterker som har både DAC og strømning innebygget. Har også vurdert H160 og H360. Budsjettet mitt er mellom 20-40K, men jeg trenger ikke å betale 40K..Skal låne med meg hjem en Røst, så får jeg vurdere..

    mvh
    thomas
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Røst bør funke greit effektmessig til Vienna som ikke er altfor krevende å drive. Primare i32 bør du ta en kikk på.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Røst har samme strømforsyning som den større H360, og skal således være godt egnet til å drive tunge laster. Den skal være konstruert for det.
    Dine VA bør derfor ikke være noe problem. Ser de er 90db/1watt, og da holder 2x75 watt i bøtter å spann for å spille relativt høyt.
    Hvis du har lest siste Fidelity, så benytter Hegel denne i en demo der den spiller sammen med deres referense høyttaler Magico S5. I følge KV, så klarer den jobben uten noe problem.

    PS: Den har ikke innebygd strømmer, så du må ha en ekstern koblet til. Men du kan koble din mob direkte på den, og også PC selvfølgelig.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Røst bør funke greit effektmessig til Vienna som ikke er altfor krevende å drive. Primare i32 bør du ta en kikk på.
    Mulig dette blir som å banne i kirka i en Hegeltråd, men jeg synes også Primare I32 bør tas med i vurderingen. Med Mediakortet installert får man både DAC og mulighet for strømming fra Tidal, Deezer og f.eks en NAS, samt Internettradio. Bluetooth får man også med på kjøpet.

    Jeg har ikke hørt Primaren sammen med Vienna Mozart, men har tidligere brukt den selv sammen med Vienna Haydn Grand, og det var en god kombo.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.665
    Antall liker
    7.745
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Er dessverre enig med Strømling her. Har brukt HD20 som pre en periode og det låt veldig klinisk og kaldt. Testet HD25 som pre på H30 for moroskyld, men tok vel fem minutter før jeg koblet den ut og startet innspillingen av P30.
    Det låt såpass fælt ja, ja nei får vel styre unna DAC/effekt-kombo i fremtiden da =)
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Men... hur är Hegel HD30 som försteg/volymreglerare. Någon som har vågat prova :D?
     

    gomslork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    55
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Utdrag fra lyd og bilde sin test av HD30:

    "...Men ved normalt lyttenivå, i vårt tilfelle 76 dB ved lytteposisjon som viser 61 (av 100) i displayet, så krymper dybden. Det låter flatere med HD30 rett i effektforsterkeren. Bent Holter fra Hegel er ikke i tvil om at man bør ha en skikkelig forforsterker i tillegg:

    – Den beste løsningen er helt klart å kjøre HD30 med fullt volum inn i en god preamp. Enda så god som volumkontrollen er, så vil du etter hvert som du reduserer volumet, også redusere antall bits, og det går utover dynamikken i lyden."

    Test av Hegel HD30 | Lyd & Bilde
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.665
    Antall liker
    7.745
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Utdrag fra lyd og bilde sin test av HD30:

    "...Men ved normalt lyttenivå, i vårt tilfelle 76 dB ved lytteposisjon som viser 61 (av 100) i displayet, så krymper dybden. Det låter flatere med HD30 rett i effektforsterkeren. Bent Holter fra Hegel er ikke i tvil om at man bør ha en skikkelig forforsterker i tillegg:

    – Den beste løsningen er helt klart å kjøre HD30 med fullt volum inn i en god preamp. Enda så god som volumkontrollen er, så vil du etter hvert som du reduserer volumet, også redusere antall bits, og det går utover dynamikken i lyden."

    Test av Hegel HD30 | Lyd & Bilde
    Jøss, mener å lest at dette med tap av bits kun gjelder billig-dacer med dårlig/billig implementert volumkontroll. Men hvis det også gjelder HD30, så må det vel være et problem på alle dacer..
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Utdrag fra lyd og bilde sin test av HD30:

    "...Men ved normalt lyttenivå, i vårt tilfelle 76 dB ved lytteposisjon som viser 61 (av 100) i displayet, så krymper dybden. Det låter flatere med HD30 rett i effektforsterkeren. Bent Holter fra Hegel er ikke i tvil om at man bør ha en skikkelig forforsterker i tillegg:

    – Den beste løsningen er helt klart å kjøre HD30 med fullt volum inn i en god preamp. Enda så god som volumkontrollen er, så vil du etter hvert som du reduserer volumet, også redusere antall bits, og det går utover dynamikken i lyden."

    Test av Hegel HD30 | Lyd & Bilde
    Jøss, mener å lest at dette med tap av bits kun gjelder billig-dacer med dårlig/billig implementert volumkontroll. Men hvis det også gjelder HD30, så må det vel være et problem på alle dacer..
    Er for træt og doven til at lede efter kilder, men mener at ha læst at NAD m51 dac'en kan fungere ned til omkring -65db uden (hørligt) tab av detaljer. Har i øjeblikket min stående på -25, intet hørligt tab ift 0 eller -1. HD30 er næppe dårligere.

    Tidligere har jeg iøvrigt kørt NADen som pre med godt resultat, klart mere "klinisk" lyd men smag og behag. Man kunne jo også sige der er "flere mikrodetaljer", og vips! er det positivt :)
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Utdrag fra lyd og bilde sin test av HD30:

    "...Men ved normalt lyttenivå, i vårt tilfelle 76 dB ved lytteposisjon som viser 61 (av 100) i displayet, så krymper dybden. Det låter flatere med HD30 rett i effektforsterkeren. Bent Holter fra Hegel er ikke i tvil om at man bør ha en skikkelig forforsterker i tillegg:

    – Den beste løsningen er helt klart å kjøre HD30 med fullt volum inn i en god preamp. Enda så god som volumkontrollen er, så vil du etter hvert som du reduserer volumet, også redusere antall bits, og det går utover dynamikken i lyden."

    Test av Hegel HD30 | Lyd & Bilde
    Jøss, mener å lest at dette med tap av bits kun gjelder billig-dacer med dårlig/billig implementert volumkontroll. Men hvis det også gjelder HD30, så må det vel være et problem på alle dacer..
    Nå er det fullt mulig å få bra lyd med HD25 eller HD30 som forforsterker, spesielt anlegg i de litt lavere prisklasser kan fungere meget greit. Mange vil nok ikke ha behov for noe bedre, dessuten sparer man mye penger da en god forforsterker koster endel.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.665
    Antall liker
    7.745
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Utdrag fra lyd og bilde sin test av HD30:

    "...Men ved normalt lyttenivå, i vårt tilfelle 76 dB ved lytteposisjon som viser 61 (av 100) i displayet, så krymper dybden. Det låter flatere med HD30 rett i effektforsterkeren. Bent Holter fra Hegel er ikke i tvil om at man bør ha en skikkelig forforsterker i tillegg:

    – Den beste løsningen er helt klart å kjøre HD30 med fullt volum inn i en god preamp. Enda så god som volumkontrollen er, så vil du etter hvert som du reduserer volumet, også redusere antall bits, og det går utover dynamikken i lyden."

    Test av Hegel HD30 | Lyd & Bilde
    Jøss, mener å lest at dette med tap av bits kun gjelder billig-dacer med dårlig/billig implementert volumkontroll. Men hvis det også gjelder HD30, så må det vel være et problem på alle dacer..
    Nå er det fullt mulig å få bra lyd med HD25 eller HD30 som forforsterker, spesielt anlegg i de litt lavere prisklasser kan fungere meget greit. Mange vil nok ikke ha behov for noe bedre, dessuten sparer man mye penger da en god forforsterker koster endel.
    Ja særlig hvis man kun har digitale kilder, da blir forforsterkeren i praksis kun brukt som volumkontroll siden de andre analoge inngangene enn DACen er koblet på står ubrukt.

    "HIFI-slagordet" Less is more blir med dette motbevist siden de fleste anbefaler å ha en forforsterker mellom DAC og effekt.
    Det er med andre ord ikke alltid en fordel med kortest mulig signalvei..
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Ja:)

    Dun of Norway 053.jpg


    Var å hentet den på fredag, og den har nå ca. 100 timer i dette anlegget. Har ikke finlyttet ennå med CD som kilde. Men brukt på TV, FM-og DAB-radio. Hadde en Hegel H100SE tidligere som jeg har savnet etter at jeg solgte den for 3 år siden. Da hadde jeg andre høyttalere.
    Men Röst skuffer definitivt ikke. Den er presis i transientene og med bra oppløsning. Dette gir bra med luft rundt istrumenter og stermmer. Det som forløpig kanskje imponerer mest er styringen av basselementet (oval 6x9 tommer, tilsv.en 10-tommer). Her er det dyp og kontrollert bass, som også er hurtig. Den skaper også et fin dimensjonalitet i lydbilde, også på DAB+ gjennom optisk inngang. NRK Jazz er absolutt brukbar å lytte til. Det skal i følge Soundgarden være samme strømforsyning som i H360, og det tror jeg godt kan stemme. Den skal også ha en ny utgave av SoundEngine, som bidrar til de presise transientene. Jo mindre forvrengning jo bedre. Må si meg veldig fornøyd. Den har en fin fjernkontroll som kan styre alt. Sammen med alle inngangene, så har den rette fleksibilitet i et mulitimedia anlegg. Skal også etterhver koble på PC og en strømmer. Får se hva jeg gjør med Iphone-en.
    Så de beste anbefalinger fra min side.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.665
    Antall liker
    7.745
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ja:)

    Vis vedlegget 414019

    Var å hentet den på fredag, og den har nå ca. 100 timer i dette anlegget. Har ikke finlyttet ennå med CD som kilde. Men brukt på TV, FM-og DAB-radio. Hadde en Hegel H100SE tidligere som jeg har savnet etter at jeg solgte den for 3 år siden. Da hadde jeg andre høyttalere.
    Men Röst skuffer definitivt ikke. Den er presis i transientene og med bra oppløsning. Dette gir bra med luft rundt istrumenter og stermmer. Det som forløpig kanskje imponerer mest er styringen av basselementet (oval 6x9 tommer, tilsv.en 10-tommer). Her er det dyp og kontrollert bass, som også er hurtig. Den skaper også et fin dimensjonalitet i lydbilde, også på DAB+ gjennom optisk inngang. NRK Jazz er absolutt brukbar å lytte til. Det skal i følge Soundgarden være samme strømforsyning som i H360, og det tror jeg godt kan stemme. Den skal også ha en ny utgave av SoundEngine, som bidrar til de presise transientene. Jo mindre forvrengning jo bedre. Må si meg veldig fornøyd. Den har en fin fjernkontroll som kan styre alt. Sammen med alle inngangene, så har den rette fleksibilitet i et mulitimedia anlegg. Skal også etterhver koble på PC og en strømmer. Får se hva jeg gjør med Iphone-en.
    Så de beste anbefalinger fra min side.
    Gratulerer med flott forsterker! :)

    De fleste som beskriver Hegel skryter veldig av oppløsning/mikrodetaljer og bassen, men hvordan er mellomtonen?
    Hegel er vel ikke kjent for varm lyd, men er det litt fylde å spore i gjengivelse av stemmer etc? :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ikke at det har noe med saken å gjøre, men hvordan kan ett enkelt element som er mindre enn 10" alle veier tilsvare en rund 10"?

    Ja:)

    Vis vedlegget 414019

    Var å hentet den på fredag, og den har nå ca. 100 timer i dette anlegget. Har ikke finlyttet ennå med CD som kilde. Men brukt på TV, FM-og DAB-radio. Hadde en Hegel H100SE tidligere som jeg har savnet etter at jeg solgte den for 3 år siden. Da hadde jeg andre høyttalere.
    Men Röst skuffer definitivt ikke. Den er presis i transientene og med bra oppløsning. Dette gir bra med luft rundt istrumenter og stermmer. Det som forløpig kanskje imponerer mest er styringen av basselementet (oval 6x9 tommer, tilsv.en 10-tommer). Her er det dyp og kontrollert bass, som også er hurtig. Den skaper også et fin dimensjonalitet i lydbilde, også på DAB+ gjennom optisk inngang. NRK Jazz er absolutt brukbar å lytte til. Det skal i følge Soundgarden være samme strømforsyning som i H360, og det tror jeg godt kan stemme. Den skal også ha en ny utgave av SoundEngine, som bidrar til de presise transientene. Jo mindre forvrengning jo bedre. Må si meg veldig fornøyd. Den har en fin fjernkontroll som kan styre alt. Sammen med alle inngangene, så har den rette fleksibilitet i et mulitimedia anlegg. Skal også etterhver koble på PC og en strømmer. Får se hva jeg gjør med Iphone-en.
    Så de beste anbefalinger fra min side.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    roadrunde: Det er leverandøren som oppga dette. Jeg har ikke undersøkt dette videre. Men det spiller som en 10-tommer:).

    Eirik84: Takk for det. Foretok en liten lytt i går med en Brian Ferry CD. Hans stemme låt ganske slankt - litt mot det lyse. Det var ikke noe tilført varme slik som min rørforsterker gjør. Så ikke noe spesielt fylde å spore foreløpig. På denne platen foretrakk jeg gjengivelsen fra rørforsterkeren. Men Röst trenger nok ennå litt innspilling for å yte sitt beste.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.066
    Vis vedlegget 414019

    Var å hentet den på fredag, og den har nå ca. 100 timer i dette anlegget. Har ikke finlyttet ennå med CD som kilde. Men brukt på TV, FM-og DAB-radio. Hadde en Hegel H100SE tidligere som jeg har savnet etter at jeg solgte den for 3 år siden. Da hadde jeg andre høyttalere.
    Men Röst skuffer definitivt ikke. Den er presis i transientene og med bra oppløsning. Dette gir bra med luft rundt istrumenter og stermmer. Det som forløpig kanskje imponerer mest er styringen av basselementet (oval 6x9 tommer, tilsv.en 10-tommer). Her er det dyp og kontrollert bass, som også er hurtig. Den skaper også et fin dimensjonalitet i lydbilde, også på DAB+ gjennom optisk inngang. NRK Jazz er absolutt brukbar å lytte til. Det skal i følge Soundgarden være samme strømforsyning som i H360, og det tror jeg godt kan stemme. Den skal også ha en ny utgave av SoundEngine, som bidrar til de presise transientene. Jo mindre forvrengning jo bedre. Må si meg veldig fornøyd. Den har en fin fjernkontroll som kan styre alt. Sammen med alle inngangene, så har den rette fleksibilitet i et mulitimedia anlegg. Skal også etterhver koble på PC og en strømmer. Får se hva jeg gjør med Iphone-en.
    Så de beste anbefalinger fra min side.[/QUOTE]

    201602_hegel_guts.jpg
    Man bør være forsiktig med å gjenta denne påstanden om at Røst har samme strømforsyning som H360. Her er et bilde av sistnevntes strømforsyning. Den alene veier vel en god del mer enn hele Røst-forsterkeren.
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Da er jeg eier av en HD30, og er spent på å prøve den ut! Henter den neste torsdag.:D Noen som har erfaringer?
     

    gomslork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    55
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Gratulerer.
    Vet ikke om jeg kan kalle det erfaring, men fikk sammenlignet den med den interne dacen i H360. Det var ganske tydelig forkjell på de to, noe som gjorde at jeg vurderte den en stund, men mangel på annen forforsterker gjorde at jeg valgte noe annet.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å glede seg. Vil spesielt fremheve dacens evne til å tegne et stort og veldefinert lydbilde. Spennende kombinasjon med Hegel og Martin Logan. Husker godt jeg fikk høre det på hifimesse på Sola en gang i begynnelsen av forrige tiår.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Mulig du her rett, Todani. Det er Ikke min påstand, men forhandleren Soundgarden Spaceworld som har opplyst dette til meg.
    De trodde når de leste om den at strømforsyningen var bassert på H80. Men fikk opplyst fra Hegel at det var H360.
    Jeg ser det ikke er oppgitt størrelsene på trafoene på nettsidene. Og ditt bilde sier med all respekt ingenting..
    Hegel kunne vel kunne kanskje sagt noe om dette.
    I følge Fidelity hadde Röst mer enn nok krefter til å drive Magico S5. Det tyder uansett på en veldimensjonert strømforsyning.

    Man bør være forsiktig med å gjenta denne påstanden om at Røst har samme strømforsyning som H360. Her er et bilde av sistnevntes strømforsyning. Den alene veier vel en god del mer enn hele Røst-forsterkeren.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Så forøvrig en forhåndsomtale i Lyd og Bilde:

    Forsterkeren, som forøvrig bare vil finnes i hvitt, er basert på flaggskipet H360. En massiv 250 w integrert forsterker, som har donert den analoge forsterkerkretsen til Röst. De samme utgangstransistorene sitter i denne, men effekten er skalert ned til 75 w. Det samme som den rimelige integrerte H80, men Bent Holter i Hegel, sier at Röst har mye mer muskler og høyere dempingsfaktor. Derfor vil den oppleves som kraftigere og mer dynamisk enn H80.

    Jeg ser forøvrig at H360 har en dempingsfaktor på 4.000, mens Röst har 2.000. Ville vel trodd at traofene i H360 er større i og med at denne har 2x250w og veier vestentlig mere. Men at forsterkerkretsene og utgangstransistorene er samme som i H360. Det siste er vel kanskje er grunnlaget for uttalelsene til leverandøren.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.066
    Tja, jeg vil vel fremdeles si at man bør være forsiktig med å gjenta denne uttalelsen for ofte. Eller ukritisk gå med på den.
    Pussig at ikke bildet sier deg noen ting, Eik, du har jo lang fartstid i high-end. Du vet jo hvor avgjørende dimensjonering kan være for kreftene til en forsterker.
    For de som lurer, kan jeg opplyse at Røst har to utgangstransistorer per kanal. 360 har fem ganger flere, hvis jeg ikke husker feil. Trafoen til 360 er vel to, tre ganger så stor som Røsts, og det er vel dobbelt så mange store kondensatorer. Ta en titt på testen i "Choice", som er linket i Hegels nettside, så ser dere et lite bilde av innmaten til Røst.
    Jeg sier på ingen måte at Røst ikke er en god og attraktiv forsterker, eller til og med kraftig i forhold til sin beskjedne størrelse, men kreftene til 360 får man naturligvis ikke. Og som vi vet, kan disse kreftene/oppskaleringen gi flere andre gode gevinster enn kun noen flere dB og dobling av Røsts allerede svært gode dempingsfaktor.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Du har nok rett, Todani.

    I min iver skulle jeg nok vært mer kritisk i mine spørsmål til Soundgarden, og således mer nyansert i det jeg skrev her. Det Hegel sier er at Röst er "basert på H360".

    HifiChoice har forøvrig bilder av innmaten til Röst og H360, og de forteller en del om forholdet. Det er nok helt klart at H360 har mere krefter enn lillebror Röst.

    Vedr.dimensjonering av strømforsyning, så husker godt Leif Erntsens holdning til dette; - den kan aldri bli for stor....!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Du har nok rett, Todani.

    Vedr.dimensjonering av strømforsyning, så husker godt Leif Erntsens holdning til dette; - den kan aldri bli for stor....!
    Det er jo det jeg alltid har sagt hjemme..!
     

    Sledge85

    Medlem
    Ble medlem
    13.10.2012
    Innlegg
    42
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Solgte min tidligere parasound hint pga jeg fikk ein kjempe pris på ein Hegel h360. Spiller jo med nydelig åpenhet og med masse detaljer. Men ble skuffa over dynamikken,bassen. Er som den forsvinner litt i lydbildet og er altfor stram. Etter å ha lest det meste av tester så skrytes det over bassen, men den kan ikkje måle seg med parasounden. Kan det hende at med high end høytalere med stram bass fra at dempe faktoren på denne forsterkeren blir to much for mine Paradigm Tribute? Alle tester sier jo det motsatte og det med at Hegel nå er på den varme siden av nøytral er jeg ikke så sikker på. Fremdeles kjølig lyd i forhold til parasound hint som skal vere heilt nøytral og la høytalerene bestemme lyd signaturen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker at det kan være en mismatch mellom overdemping av basselementer på tribute og høy dempefaktor i Hegel. Eventuelt at smaken din rett og slett favoriserer litt bløtere og varmere bass.

    Jeg har blitt fortalt at all dempefaktor over 80 er av akademisk interesse og dermed uinteressant og meningsløst å ha fokus på i praksis. Aner ikke om det stemmer, men vet at 360 er utrolig tørr og kontant i bassen.
    Forøvrig har jeg tro på hint som en forsterker som er lettere å få til å låte bra med oppløste høyttalere i rom med dårlig akustikk da den har mindre oppløsning og attack i toppen enn H360.

    Når det er sagt synes jeg hint låt døllt i både bass, oppløsning og 3d-perspektiv på focal sopra no2, så jeg aner at matching og preferanser spiller en ca 50/50 rolle i dilemmaet ditt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn