Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Hei, jeg vurderer å gå til anskaffelse av Hegel H160.
    Har planer om å oppdaterer forsterkeren til mine ProAc Response D18.
    Noen som har erfaring med denne kombinasjonen?
    Har fått noe tilbakemeldingern i ProAc vennetråden, men tenkte å høre her også.
     

    Franx

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Melder meg inn som Hegelvenn med minstemann H70. En liten, artig og god forsterker imho :)
     

    Gompedyret

    Fersking
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Slenger meg på undringen til til PatSharpX. Aldri eid noe som helst Hegel før, men er i beit etter en kvalitetsintegrert etter å ha kvittet meg med alt "skrapet" fra fattigere tider i forbindelse med flytting. H160 er jo nå på salg til koselige 16000 og noe penger og fremstår som utrolig fristende. Omtaler på nettet er boblende positive jevnt over og prøvelytting i butikk har ikke gjort lysten på dem noe mindre.

    Høyttalerne jeg har for øyeblikket er KEF Q65.2. Noen som har noen formeninger om hvordan en H160 vil passe disse?
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Kjenner ikke KEF selv, men jeg endte i hvert fall med å kjøpe Hegel, i ProAc tråden var det flere som hadde testet Hegel på ProAc med gode erfaringer.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slenger meg på undringen til til PatSharpX. Aldri eid noe som helst Hegel før, men er i beit etter en kvalitetsintegrert etter å ha kvittet meg med alt "skrapet" fra fattigere tider i forbindelse med flytting. H160 er jo nå på salg til koselige 16000 og noe penger og fremstår som utrolig fristende. Omtaler på nettet er boblende positive jevnt over og prøvelytting i butikk har ikke gjort lysten på dem noe mindre.

    Høyttalerne jeg har for øyeblikket er KEF Q65.2. Noen som har noen formeninger om hvordan en H160 vil passe disse?
    Jeg har Kef Q55.5 som jeg fant lykken i med 60 kraftige KT88-watt, altså rørmonoblokker. Men skulle jeg skalert ned til integrert transistorforsterker igjen så hadde jeg neppe vært redd for å prøve det alternativet fra Hegel. De har fått sving på sakene ut fra det jeg leser i internasjonal audiopresse, og signaturen ser ikke ut til å være uforenelig med Kef Q. Det meste funker på Kef Q.
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Da Hegel fremviste deres forstærkere på sidste års Messe i KBH var det med netop Kef. Så mon ikke det er en god kombo :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da Hegel fremviste deres forstærkere på sidste års Messe i KBH var det med netop Kef. Så mon ikke det er en god kombo :)


    Hørte det samme som deg der - sjelsettende god lyd vil jeg si :)

    Well, hører med til historien "innenfor hvor mye luft så små elementer kan flytte" og at dette var de dyre Reference høyttalerne deres.

    ...Og en fabelaktig hyggelig messe med gratis inngang for utlendinger jeg anbefaler alle å besøke.
     
    Sist redigert av en moderator:

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Hegel H160 har drevet mine KEF R500 en god stund nå. Og det ekteskapet er i alle fall bra:). Jeg har opp gjennom årene hatt mange rørforsterkere, og når jeg har lurt meg til en transistorforsterker, har jeg alltid begynt å savne rørene etter en stund. Ikke så med Helgelen. Ikke fordi den høres ut som en rørforsterker, langt der ifra, men den gjør så mye riktig, både tonalt og ikke minst med sin fantastiske kontroll.
     

    Gompedyret

    Fersking
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Gode tilbakemeldinger, mine herrer.

    Da ligger det nok an til et lite hjemlån av H160. Hvilket i praksis er det samme som kjøp, siden jeg kommer til å bære den med meg gjennom gatene og hjem via en lokaltogtur. :-D
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Jess Jess da ble det mest trolig en ny hd12 på meg. Utrolig god dac. Vurdert brukt hd20 men tror kanskje hd12 er noe mere raffinert i toppen
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hegel H160 er en fantastisk god forsterker! Av alle forsterkere jeg har hatt opp igjennom så er dette den mest vellydende:)
     

    Creative

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    106
    Antall liker
    19
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Hegel H160

    Når ble H 160 første gang produsert? Har litt lyst på den. Ieser her at den får mye skryt. Eller er det bedre å satse på den som koster ca 40000? Husker ikke betegnelsen på den. H 260? Har hørt at den også skal være veldig bra.
    Takker for svar.
     

    Palme

    Medlem
    Ble medlem
    31.12.2015
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Bergen
    Kommer til å gå til innkjøp av en H80 nå til helgen. Er det noe betenkeligheter med at den kommer til å være mye PÅ? Dvs, den kommer til å stå på store deler av dagen, en del bytting av kilder osv. Kan varme/slitasje bli et problem, eller er ikke dette noe å tenke på?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når ble H 160 første gang produsert? Har litt lyst på den. Ieser her at den får mye skryt. Eller er det bedre å satse på den som koster ca 40000? Husker ikke betegnelsen på den. H 260? Har hørt at den også skal være veldig bra.
    Takker for svar.
    I 2014 kom vel H160.

    Hva som er riktig for deg er umulig å si på et generelt grunnlag. Men jeg kan nevne at H360 ble solgt ny i forrige uke (eller 2 uker siden?) for under 30 000kr på soundgarden. Kan muligens være mulig å gjøre kupp på den.
    H160, som var på tilbud til 17 000,-, er på ingen måte bare halvparten så god som storebror- forutsatt at effekten er tilstrekkelig for ditt bruk.

    For meg og min smak ble H360 en smule for pågående og skarp i diskanten i forhold til Hegel P20 + H20 med samme høyttalere. Kort og godt skuffet den i så måte, men det er en høyst subjektiv vurdering som kun er relevant for min smak og mine høyttalere.
    Det ryktes at H160 er mer lyttevennlig i diskantområdet, men dette må du prøve ut selv og se.

    For å få en viss pekepinn på hva du trenger, svar på spørsmålene under;

    - Hvilke høyttalere har du?
    - Hvor stort er rommet ditt?
    - Hvor høyt spiller du?
    - Hvor stor kan forsterkeren være i fysisk størrelse for plassering blir et problem?
    - Hvilke funksjoner trenger/ønsker du?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kommer til å gå til innkjøp av en H80 nå til helgen. Er det noe betenkeligheter med at den kommer til å være mye PÅ? Dvs, den kommer til å stå på store deler av dagen, en del bytting av kilder osv. Kan varme/slitasje bli et problem, eller er ikke dette noe å tenke på?
    Ingenting å tenke på. Hegel har vel også anbefalt at man ikke skrur helt av for lyden sin del, om jeg ikke husker helt feil.
     

    Creative

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    106
    Antall liker
    19
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Ascendo C 8 rainaissance. (tyske) 80 cm høye. Pluss stativer coax element.Bånd diskant bak. Kan slås av og på . Basselement
    er ca tror jeg 21 cm ca 8 tommer coaxen ca. 5 tommer. Basselemente sitter inne i høyttaleren i eget rom. (Samme med coxen)
    lyden ut igjennom ett rør på fronten av ht. Dem er på 6 ohm går ned til 29 Hz. 88db 1w/meter. Ca 15 kvadrat. Ca. 3,30 l 4,60 b.
    sitter ca 2 m fra høyttalerne med veggen rett bak meg. Høyttaerne er ca 2m
    Fra hverandre. Ca kvart over på volumkontrollen på høyeste som jeg spiller. Plass til 50x20x 45 cm. B. H. D. ( rackåpningenene)
    eventuelt dempeplatform under 8 cm. Går bra med inngang for cd/ radiotuner. Evt DVD. Har hørt litt på H 160 og H 360. Det låt veldig veldig bra begge to. 360 strammere i bassen diskant / mellomtone også gjelder på begge. H 360 blir litt for dyr for meg.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Ascendo C 8 rainaissance. (tyske) 80 cm høye. Pluss stativer coax element.Bånd diskant bak. Kan slås av og på . Basselement
    er ca tror jeg 21 cm ca 8 tommer coaxen ca. 5 tommer. Basselemente sitter inne i høyttaleren i eget rom. (Samme med coxen)
    lyden ut igjennom ett rør på fronten av ht. Dem er på 6 ohm går ned til 29 Hz. 88db 1w/meter. Ca 15 kvadrat. Ca. 3,30 l 4,60 b.
    sitter ca 2 m fra høyttalerne med veggen rett bak meg. Høyttaerne er ca 2m
    Fra hverandre. Ca kvart over på volumkontrollen på høyeste som jeg spiller. Plass til 50x20x 45 cm. B. H. D. ( rackåpningenene)
    eventuelt dempeplatform under 8 cm. Går bra med inngang for cd/ radiotuner. Evt DVD. Har hørt litt på H 160 og H 360. Det låt veldig veldig bra begge to. 360 strammere i bassen diskant / mellomtone også gjelder på begge. H 360 blir litt for dyr for meg.
    Da er det bare å kose seg masse med H160.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da har du jo svaret, da. Bare til å kjøre på med H160, det er et bedre kjøp til prisen i forhold til H360 synes da jeg. :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Kommer til å gå til innkjøp av en H80 nå til helgen. Er det noe betenkeligheter med at den kommer til å være mye PÅ? Dvs, den kommer til å stå på store deler av dagen, en del bytting av kilder osv. Kan varme/slitasje bli et problem, eller er ikke dette noe å tenke på?
    Har du god ventilasjon så er det ingen problem. Min H160 blir knapt en liten lunk:) Men om du har råd, bør du absolutt gå for H160. Det er et vesentlig knepp opp ift H80.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Kommer til å gå til innkjøp av en H80 nå til helgen. Er det noe betenkeligheter med at den kommer til å være mye PÅ? Dvs, den kommer til å stå på store deler av dagen, en del bytting av kilder osv. Kan varme/slitasje bli et problem, eller er ikke dette noe å tenke på?
    Har du god ventilasjon så er det ingen problem. Min H160 blir knapt en liten lunk:) Men om du har råd, bør du absolutt gå for H160. Det er et vesentlig knepp opp ift H80.

    Jeg vil gjerne støtte dette. Jeg har tidligere eid både H300 og H80, men ingen av dem kan matche lyden til H160. Den er ikke så "hard" i toppen som H80 og H300, og H160 har også et mye bedre rytmisk driv ("boggie-woggie"-faktor). H160 er heller relativt myk i toppen, med en klangbalanse mot det mørke og varme. Hvem hadde trodd det, der mange Hegelprodukter bare for 5-10 år siden låt hardt, klinisk, kaldt, lyst og jæ@* :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Helt enig! Og jeg er blitt så glad i Hegel-lyden at jeg vurderer å oppgradere til en H360. En H360 kan fort bli en forsterker jeg kan leve med i fremskuelig tid;)
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Jag har också ägt H160 och H300. Jag vill tillägga att det hände roliga grejer med ljudet när man körde olika slags DAC:ar i H300:ans DAC-loop i balanserat läge. H160 är en skitbra och mycket prisvärd förstärkare - helt klart. H300 levererar aningen "mer" med högtalare som Dynaudio, B&W, Martin Logan och Usher, ingen sanning dock, bara mina upplevelser.

    Jag har även haft HD11 och HD20. Nu har jag P20 + H20.

    Rent generellt upplever jag Hegels produkter varken varma eller kalla. Högtalaren är den komponent som påverkar karaktären mest och Hegel hjälper signalen att nå fram så oförändrad som möjligt så att varje högtalare når sin fulla potential. Matchning är viktigt för slutresultatet.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Rent generellt upplever jag Hegels produkter varken varma eller kalla. Högtalaren är den komponent som påverkar karaktären mest och Hegel hjälper signalen att nå fram så oförändrad som möjligt så att varje högtalare når sin fulla potential. Matchning är viktigt för slutresultatet.
    Jeg har samme forsterkersett, og er helt enig. Hegel låter i mine ører nøytralt, selv om det fortsatt er noen som beskriver dem som lyse / harde i klangen. Dette stemte kanskje for noen år siden, og slike oppfatninger har tilsynelatende en tendens til å henge igjen i flere år... Etter at jeg skaffet Audio Physic høyttalere synes jeg nesten at bassen er i feiteste laget på enkelte innspillinger - lyden fra subwooferen drukner fullstendig, selv når den står på fullt nivå.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig! Og jeg er blitt så glad i Hegel-lyden at jeg vurderer å oppgradere til en H360. En H360 kan fort bli en forsterker jeg kan leve med i fremskuelig tid;)
    Det må du teste hjemme først, for det er på ingen måte noen garanti at H360 er en oppgradering annet enn i basskontroll. For meg ble den hard i diskanten og slitsom å høre på, både med den innebygde dacen, HD30 og til en viss grad også Audiobyte Black Dragon- selv om sistnevnte roet det hele ned flere hakk.

    Jag har också ägt H160 och H300. Jag vill tillägga att det hände roliga grejer med ljudet när man körde olika slags DAC:ar i H300:ans DAC-loop i balanserat läge. H160 är en skitbra och mycket prisvärd förstärkare - helt klart. H300 levererar aningen "mer" med högtalare som Dynaudio, B&W, Martin Logan och Usher, ingen sanning dock, bara mina upplevelser.

    Jag har även haft HD11 och HD20. Nu har jag P20 + H20.

    Rent generellt upplever jag Hegels produkter varken varma eller kalla. Högtalaren är den komponent som påverkar karaktären mest och Hegel hjälper signalen att nå fram så oförändrad som möjligt så att varje högtalare når sin fulla potential. Matchning är viktigt för slutresultatet.
    Jeg har samme oppfatning av Hegels lyd; hverken fugl eller fisk- ligger midt på treet i klangbalanse.

    P20 + H20 er for meg enda bedre enn H360 da denne pågående og harde diskanten er helt fraværende på dem. For i overkant av 20k får man utrolig mye godlyd med den kombinasjonen. Riktignok har H360 et lite overtak på egenstøy (hvit støy i diskant) og basskontroll i forhold til H20, men forforsterker-delen er langt under P20.
    Jeg forsøkte Hd30 +P20 + H360 på Soundgarden en kveld og det virket virkelig bra. Det utklasset fullstendig HD30+ P20 + H20 ved back to back testing- til min store forbauselse.

    Helt til jeg kom hjem og skjønte hvorfor... På Soundgarden hadde vi koblet H20 med RCA kabler ettersom de ikke hadde flere XLR kabler. Da jeg kom hjem og koblet med XLR kabler var det en vanvittig forskjell (samme høyttalere som testet på soundgarden) i bassen og fylden i forhold til det jeg nettopp opplevde der. Så jeg testet med RCA kabler hjemme også- og riktignok, mye av fylden og varmen forsvant som dugg for solen.

    Det viser seg at Hegel har lagt alt av ressurser på den balanserte inngangen/kretsen i P20/H20, så det er himmel og hav i forskjell på xlr og rca på disse produktene. Min påstand er at hvis du har hørt Hegel på RCA kabler, så har du ikke hørt Hegel.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Intressanta jämförelser! Jag har endast kört balanserat/XLR mellan DAC - försteg/slutsteg/integrerad förstärkare. Det känns mest optimalt och stabilt och det känns som det är tanken med Hegels sortiment :).

    Hur kopplade ni in P20 i H360 :)?



    Helt enig! Og jeg er blitt så glad i Hegel-lyden at jeg vurderer å oppgradere til en H360. En H360 kan fort bli en forsterker jeg kan leve med i fremskuelig tid;)
    Det må du teste hjemme først, for det er på ingen måte noen garanti at H360 er en oppgradering annet enn i basskontroll. For meg ble den hard i diskanten og slitsom å høre på, både med den innebygde dacen, HD30 og til en viss grad også Audiobyte Black Dragon- selv om sistnevnte roet det hele ned flere hakk.

    Jag har också ägt H160 och H300. Jag vill tillägga att det hände roliga grejer med ljudet när man körde olika slags DAC:ar i H300:ans DAC-loop i balanserat läge. H160 är en skitbra och mycket prisvärd förstärkare - helt klart. H300 levererar aningen "mer" med högtalare som Dynaudio, B&W, Martin Logan och Usher, ingen sanning dock, bara mina upplevelser.

    Jag har även haft HD11 och HD20. Nu har jag P20 + H20.

    Rent generellt upplever jag Hegels produkter varken varma eller kalla. Högtalaren är den komponent som påverkar karaktären mest och Hegel hjälper signalen att nå fram så oförändrad som möjligt så att varje högtalare når sin fulla potential. Matchning är viktigt för slutresultatet.
    Jeg har samme oppfatning av Hegels lyd; hverken fugl eller fisk- ligger midt på treet i klangbalanse.

    P20 + H20 er for meg enda bedre enn H360 da denne pågående og harde diskanten er helt fraværende på dem. For i overkant av 20k får man utrolig mye godlyd med den kombinasjonen. Riktignok har H360 et lite overtak på egenstøy (hvit støy i diskant) og basskontroll i forhold til H20, men forforsterker-delen er langt under P20.
    Jeg forsøkte Hd30 +P20 + H360 på Soundgarden en kveld og det virket virkelig bra. Det utklasset fullstendig HD30+ P20 + H20 ved back to back testing- til min store forbauselse.

    Helt til jeg kom hjem og skjønte hvorfor... På Soundgarden hadde vi koblet H20 med RCA kabler ettersom de ikke hadde flere XLR kabler. Da jeg kom hjem og koblet med XLR kabler var det en vanvittig forskjell (samme høyttalere som testet på soundgarden) i bassen og fylden i forhold til det jeg nettopp opplevde der. Så jeg testet med RCA kabler hjemme også- og riktignok, mye av fylden og varmen forsvant som dugg for solen.

    Det viser seg at Hegel har lagt alt av ressurser på den balanserte inngangen/kretsen i P20/H20, så det er himmel og hav i forskjell på xlr og rca på disse produktene. Min påstand er at hvis du har hørt Hegel på RCA kabler, så har du ikke hørt Hegel.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Koblet P20 og H360 med XLR.

    Edit; Beklager, koblet H360 og p20 med rca. De hadde bare ett par med xlr, som vi brukte mellom dac og forforsterker.
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Men ikke ett eneste sted har jeg lest at H360 er hard i diskanten?? Tvert i mot har den blitt omtalt som "gassaktig lett" i toppen. Jeg skal nok teste H360 i eget oppsett først, men jeg har fått demo av H160 og H360 i oppsett med kort tid i mellom (noen sekunder). Det jeg hørte var svært likt i kvalitet i toppen, men mellomtonen var en anelse luftigere og bassen var strammere og dypere. Hardhet i diskant var det i hvertfall ikke snakk om...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men ikke ett eneste sted har jeg lest at H360 er hard i diskanten?? Tvert i mot har den blitt omtalt som "gassaktig lett" i toppen. Jeg skal nok teste H360 i eget oppsett først, men jeg har fått demo av H160 og H360 i oppsett med kort tid i mellom (noen sekunder). Det jeg hørte var svært likt i kvalitet i toppen, men mellomtonen var en anelse luftigere og bassen var strammere og dypere. Hardhet i diskant var det i hvertfall ikke snakk om...
    Jeg hadde ikke hørt noe annet enn at H360 er utrolig bra på alle områder, så det overrasket meg. Men uansett hva du gjør, test i eget oppsett og test gjerne direkte opp mot noe annet. Både min kompis og jeg reagerte på det samme og synes begge at P20 + H20 var langt mer behagelig å høre på.

    Men som alltid er lyden av ethvert system et resultat av synergien mellom alle ledd i kjeden, så test selv. I disse prisklassene er det dyrt og kjedelig å gå feil i forhold til preferanse. Jeg besitter selvsagt ingen fasit, bare et inntrykk av hvordan jeg opplevde lyden der og da sammenlignet med det jeg selv hadde.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Hegels elektronik ger ett upplöst (analytiskt?) och rent ljud. Kanske är ens favoritmusik/inspelning inte alltid så välproducerad och låter kanske inte så bra som man först trodde. Det är både på gott och ont med hifi och välljud :) mest gott såklart! Som sagt, högtalaren är en viktig del för "klangen" och för det slutresultat man vill uppnå.

    Sedan har vi rummet (en resonanslåda i sig?) - och högtalarplacering och akustiska åtgärder (absorbenter, diffusorer och andra tweaks) som kan öka på den välljudande upplevelsen i musik och film. Rummet har en oerhört stark inverkan på hur, när och var det låter... rummet... rummet... rummet... glöm inte bort rummet.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Men ikke ett eneste sted har jeg lest at H360 er hard i diskanten?? Tvert i mot har den blitt omtalt som "gassaktig lett" i toppen. Jeg skal nok teste H360 i eget oppsett først, men jeg har fått demo av H160 og H360 i oppsett med kort tid i mellom (noen sekunder). Det jeg hørte var svært likt i kvalitet i toppen, men mellomtonen var en anelse luftigere og bassen var strammere og dypere. Hardhet i diskant var det i hvertfall ikke snakk om...
    Jeg har hørt både H360 og H160 direkte mot hverandre. Og H160 var glattere i toppen ("mindre rufsete") enn H360. H360 var naturligvis kraftigere, men det skulle da også bare mangle til prisen. Som jeg har skrevet et annet sted: Det er en grunn til at H160 fikk EISA AWARDS og ikke H360....

    Hegels elektronik ger ett upplöst (analytiskt?) och rent ljud. Kanske är ens favoritmusik/inspelning inte alltid så välproducerad och låter kanske inte så bra som man först trodde. Det är både på gott och ont med hifi och välljud :) mest gott såklart! Som sagt, högtalaren är en viktig del för "klangen" och för det slutresultat man vill uppnå.
    Heldigvis er ikke H160 så analytisk og tam som den gamle H300. H300 låter riktignok meget kraftig og er muligens mer lineær i klangen (H80 og H160 er litt "feitere" i bassen), men hadde H160 var så kjedelig og teknisk "uten sjel" som H300, så hadde jeg valgt noe annet. H160 er helt spesiell i diskanten. Den har veldig liten forvrengning og er glattere enn noen annen Hegel. H80 er også OK, men blir hard i toppen når volumet passerer 56-57.
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    Men ikke ett eneste sted har jeg lest at H360 er hard i diskanten?? Tvert i mot har den blitt omtalt som "gassaktig lett" i toppen. Jeg skal nok teste H360 i eget oppsett først, men jeg har fått demo av H160 og H360 i oppsett med kort tid i mellom (noen sekunder). Det jeg hørte var svært likt i kvalitet i toppen, men mellomtonen var en anelse luftigere og bassen var strammere og dypere. Hardhet i diskant var det i hvertfall ikke snakk om...
    Jeg har hørt både H360 og H160 direkte mot hverandre. Og H160 var glattere i toppen ("mindre rufsete") enn H360. H360 var naturligvis kraftigere, men det skulle da også bare mangle til prisen. Som jeg har skrevet et annet sted: Det er en grunn til at H160 fikk EISA AWARDS og ikke H360....

    Hegels elektronik ger ett upplöst (analytiskt?) och rent ljud. Kanske är ens favoritmusik/inspelning inte alltid så välproducerad och låter kanske inte så bra som man först trodde. Det är både på gott och ont med hifi och välljud :) mest gott såklart! Som sagt, högtalaren är en viktig del för "klangen" och för det slutresultat man vill uppnå.
    Heldigvis er ikke H160 så analytisk og tam som den gamle H300. H300 låter riktignok meget kraftig og er muligens mer lineær i klangen (H80 og H160 er litt "feitere" i bassen), men hadde H160 var så kjedelig og teknisk "uten sjel" som H300, så hadde jeg valgt noe annet. H160 er helt spesiell i diskanten. Den har veldig liten forvrengning og er glattere enn noen annen Hegel. H80 er også OK, men blir hard i toppen når volumet passerer 56-57.
    Når Hegel låter hardt i diskanten så er det diskanten sin skyld og ikke Hegel komponentene, eks HD25 spiller pent på SA Explorer Master, mens HD30 får en for skarp diskant på samme høyttaler... Så jeg byttet fra SA til Sopra Focal 2, og da spiller HD30 helt nydelig...

    EISA sine komponenten priser vurderer også produktene sine priser, og ikke bare kvalitet, så en H360 er nok et bedre valg på større høyttalere enn H160, sjøl om H160 er meget bra !!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når Hegel låter hardt i diskanten så er det diskanten sin skyld og ikke Hegel komponentene, eks HD25 spiller pent på SA Explorer Master, mens HD30 får en for skarp diskant på samme høyttaler... Så jeg byttet fra SA til Sopra Focal 2, og da spiller HD30 helt nydelig...
    Tja, det kan man jo si om man snur det den veien. Man kan også gå motsatt vei og si at dersom alle andre dac-er enn HD30 spiller pent på en gitt høyttaler, så er det noe galt med HD30.
    Personlig vil jeg heller si at det kommer mer an på samspillet mellom komponentene enn de individuelle komponentenes kvalitet i seg selv.

    EISA sine komponenten priser vurderer også produktene sine priser, og ikke bare kvalitet, så en H360 er nok et bedre valg på større høyttalere enn H160, sjøl om H160 er meget bra !!
    Dette er riktig. EISA vinnere er stort sett mest bang-for-the-buck produkter, altså produkter som slår hardere enn prisklassen tilsier.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Når Hegel låter hardt i diskanten så er det diskanten sin skyld og ikke Hegel komponentene, eks HD25 spiller pent på SA Explorer Master, mens HD30 får en for skarp diskant på samme høyttaler... Så jeg byttet fra SA til Sopra Focal 2, og da spiller HD30 helt nydelig...
    Det er en overdreven tro på Hegels ufeilbarlighet. For når andre forsterkere IKKE låter hardt på mine JBL-høyttalere, men Hegel frembringer en hardhet i diskanten, så er det liksom høyttalerne det plutselig er noe galt med? Nei, den må du lengre ut på landet med :)

    Heldigvis har ikke Hegel denne hardheten på H160, så den passer meg utmerket.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.326
    Torget vurderinger
    49
    Når Hegel låter hardt i diskanten så er det diskanten sin skyld og ikke Hegel komponentene, eks HD25 spiller pent på SA Explorer Master, mens HD30 får en for skarp diskant på samme høyttaler... Så jeg byttet fra SA til Sopra Focal 2, og da spiller HD30 helt nydelig...
    Det er en overdreven tro på Hegels ufeilbarlighet. For når andre forsterkere IKKE låter hardt på mine JBL-høyttalere, men Hegel frembringer en hardhet i diskanten, så er det liksom høyttalerne det plutselig er noe galt med? Nei, den må du lengre ut på landet med :)

    Heldigvis har ikke Hegel denne hardheten på H160, så den passer meg utmerket.
    Tilpassning min venn:)
    Har hatt hjemme H200, H300, H80, H160, H360, H20 og H30, ingen av disse låt skarpt i diskanten på ProAc eller Dynaudio.
    H200 låt litt skrikete i diskanten på System Audio Ranger hvis kildematerialet var på kanten skarpt.
    Kilden kan også være årsak til slitsom diskant/øvre mellomtone, støyete PCer som kilde er en vanlig synder, just saying :cool:
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Er det noe som må til for å kunne spille av musikk rett fra Android telefonen til H160?
    Jeg har koblet i nettverkskabel i forsterkeren, men den dukker ikke opp som en renderer i BubbleUPnP.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Mitt inntrykk er at man må være litt forsiktig meg matchingen når man kjører Hegel i systemet. Inntrykket er også at får du øretrettende lyd så kan det tenkes at det ikke er Hegel sin feil, men at problemet ligger et annet sted i systemet. Det kan være kablene eller ofte miss match med høytalerne. Hegel produktene har veldig lite forvrengning og har nok så utviklet teknologi for å unngå hardhet i lyden og samtidig være naturlig og veldig ærlig i lyden. Har prøvd alle integrerte forsterkerne og alle har helt klart Hegel sin naturlige ærlige karakter. Du får bare litt mere av alt på dei dyrere ampene. Eneste h300 jeg ikke har fått helt til heime.
    Viss det er noen her som har sammenlignet hd10, 20 og 11, 12 og 25 så hadde det vært moro med en liten diskusjon på det. Har en HD12 nå og den imponerer for å si det slik.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    1 # Er det noen som har sammenlignet Hegel P20 med andre forforsterkere?

    2 # Er det noen som har sammenlignet P20 mot P30, som kan si litt om forskjellene?

    3 # Har hatt en del forforsterkere, og noen har vært gode på gode innspillinger og nådeløse på dårligere innspillinger, men andre forsterkere har hatt den motatte egenskapene. Hvordan er klangballansen på disse Hegel forforsterkerene. Klarer de å ta vare på både gode og dårlige innspillinger?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn