Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X

    X186841

    Gjest
    Har hatt H160 og syntes innebygde dac,n var grei. Men det var ingen vei tilbake etter å ha hektet på en Pro-Ject dac BOX RS , Box Design by Pro-Ject Audio Systems
    Har nå en HD12 og den er en også en stor oppgradering men en anelse slitsom på litt hvasse innspillinger i forhold til Pro-Ject dac BOX RS.

    Alt ble LITT flatere og unyansert pluss mindre trøkk med innebygde dac,n i H160.

    Men H160 var en knall forsterker, solgte min bare pga. ustabiliteter. Den kunne finne på å henge seg innimellom og måtte ha en hard reset for å kunne betjenes igjen.

    For øyeblikket bruker jeg en oppgradert H200 og bytter på med HD12 og Dac BOX RS fra uke til annen da det er vanskelig å bestemme seg for hvem som er "best".

    Noen som har formening om hvordan intern-DAC-en i H160/H300 står seg mot Hegels eksterne HD12 og HD25?
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    248
    Torget vurderinger
    2
    Etter litt endringer i annlegget mitt, ser det nå ut som jeg ender opp med både å ha dynaudio focus 160 og dynaudio focus 340 i heimen, der ett av disse skal brukes i surround-anlegg og det andre paret i stereo. Har ikke helt bestemt meg for hva enda. Begge disse er egentlig for fine til å kobles til en surround-receiver (Pioneer LX85), så da vurderer jeg å bruke pre-out på surround-receivereren og sette en Hegel H160 i mellom. Da fungerer de fint på film, men dersom jeg vil høre på musikk så har jeg en skikkelig stereoforsterker ti å drive de.

    H160, Pioneer LX85 og Focus 160 har jeg allerede. Focus 340 bestilles i dag.

    Har forstått det slik at dette bør fungere greit ved at man kobler pre-out på surround-forsterkeren til home theatre input på hegelen (ser ut som det er kun H160 og H300 som støtter dette, og ikke H80). Man bruker bare effekt-delen på hegelen og kan ikke endre volum.

    Er det noen som kan bekrefte at dette er riktig fremgangsmåte (ønsker ikke å sprenge hverken hegel, focus eller naboer) ved å koble sammen noe som ender med max output på forsterkeren. Fungerer dette greit, eller er det en dum løsning?

    Alternative oppsett jeg vurderer da er:
    Stereo: Focus 340/Hegel H160
    Film/Stereo: Focus 160/LX85

    evt.

    Stereo: Focus 160/Hegel 80 som må kjøpes
    Film/Stereo: Focus 340/Hegel H160/LX85
    Har en LX75 til film og en H160 koblet til Ht-inngangen. Det er en helt annen verden enn musikk gjennom LX75'en. Hvis du har H160 koblet til nettverk så får du jo nyte godt også av forforsterkerdelen til H160 til musikk. Mens som du selv sier kun effektdelen til surround. Fantastisk løsning og personlig er jeg meget imponert over lydkvaliteten på airplay i H160.
    Jeg har tenkt å gjøre ett lite eksperiment, der noen her kanskje kan hjelpe meg. Jeg ønsker å teste en sub eller to i mitt oppsett. Hva skjer om jeg kobler en sub til H160 pre out? Vil jeg da få lyd ut av subben når jeg kjører film "gjennom LX75"?
    eller blir det kun når jeg spiller musikk med H160?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.668
    Antall liker
    7.749
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Etter litt endringer i annlegget mitt, ser det nå ut som jeg ender opp med både å ha dynaudio focus 160 og dynaudio focus 340 i heimen, der ett av disse skal brukes i surround-anlegg og det andre paret i stereo. Har ikke helt bestemt meg for hva enda. Begge disse er egentlig for fine til å kobles til en surround-receiver (Pioneer LX85), så da vurderer jeg å bruke pre-out på surround-receivereren og sette en Hegel H160 i mellom. Da fungerer de fint på film, men dersom jeg vil høre på musikk så har jeg en skikkelig stereoforsterker ti å drive de.

    H160, Pioneer LX85 og Focus 160 har jeg allerede. Focus 340 bestilles i dag.

    Har forstått det slik at dette bør fungere greit ved at man kobler pre-out på surround-forsterkeren til home theatre input på hegelen (ser ut som det er kun H160 og H300 som støtter dette, og ikke H80). Man bruker bare effekt-delen på hegelen og kan ikke endre volum.

    Er det noen som kan bekrefte at dette er riktig fremgangsmåte (ønsker ikke å sprenge hverken hegel, focus eller naboer) ved å koble sammen noe som ender med max output på forsterkeren. Fungerer dette greit, eller er det en dum løsning?

    Alternative oppsett jeg vurderer da er:
    Stereo: Focus 340/Hegel H160
    Film/Stereo: Focus 160/LX85

    evt.

    Stereo: Focus 160/Hegel 80 som må kjøpes
    Film/Stereo: Focus 340/Hegel H160/LX85
    Har en LX75 til film og en H160 koblet til Ht-inngangen. Det er en helt annen verden enn musikk gjennom LX75'en. Hvis du har H160 koblet til nettverk så får du jo nyte godt også av forforsterkerdelen til H160 til musikk. Mens som du selv sier kun effektdelen til surround. Fantastisk løsning og personlig er jeg meget imponert over lydkvaliteten på airplay i H160.
    Jeg har tenkt å gjøre ett lite eksperiment, der noen her kanskje kan hjelpe meg. Jeg ønsker å teste en sub eller to i mitt oppsett. Hva skjer om jeg kobler en sub til H160 pre out? Vil jeg da få lyd ut av subben når jeg kjører film "gjennom LX75"?
    eller blir det kun når jeg spiller musikk med H160?
    Du skulle da hatt sub-inn på HT-bypass slik som på Parasound P5 for å få suben til å spille med både på film via receiver og på musikk på H160
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    248
    Torget vurderinger
    2
    Etter litt endringer i annlegget mitt, ser det nå ut som jeg ender opp med både å ha dynaudio focus 160 og dynaudio focus 340 i heimen, der ett av disse skal brukes i surround-anlegg og det andre paret i stereo. Har ikke helt bestemt meg for hva enda. Begge disse er egentlig for fine til å kobles til en surround-receiver (Pioneer LX85), så da vurderer jeg å bruke pre-out på surround-receivereren og sette en Hegel H160 i mellom. Da fungerer de fint på film, men dersom jeg vil høre på musikk så har jeg en skikkelig stereoforsterker ti å drive de.

    H160, Pioneer LX85 og Focus 160 har jeg allerede. Focus 340 bestilles i dag.

    Har forstått det slik at dette bør fungere greit ved at man kobler pre-out på surround-forsterkeren til home theatre input på hegelen (ser ut som det er kun H160 og H300 som støtter dette, og ikke H80). Man bruker bare effekt-delen på hegelen og kan ikke endre volum.

    Er det noen som kan bekrefte at dette er riktig fremgangsmåte (ønsker ikke å sprenge hverken hegel, focus eller naboer) ved å koble sammen noe som ender med max output på forsterkeren. Fungerer dette greit, eller er det en dum løsning?

    Alternative oppsett jeg vurderer da er:
    Stereo: Focus 340/Hegel H160
    Film/Stereo: Focus 160/LX85

    evt.

    Stereo: Focus 160/Hegel 80 som må kjøpes
    Film/Stereo: Focus 340/Hegel H160/LX85
    Har en LX75 til film og en H160 koblet til Ht-inngangen. Det er en helt annen verden enn musikk gjennom LX75'en. Hvis du har H160 koblet til nettverk så får du jo nyte godt også av forforsterkerdelen til H160 til musikk. Mens som du selv sier kun effektdelen til surround. Fantastisk løsning og personlig er jeg meget imponert over lydkvaliteten på airplay i H160.
    Jeg har tenkt å gjøre ett lite eksperiment, der noen her kanskje kan hjelpe meg. Jeg ønsker å teste en sub eller to i mitt oppsett. Hva skjer om jeg kobler en sub til H160 pre out? Vil jeg da få lyd ut av subben når jeg kjører film "gjennom LX75"?
    eller blir det kun når jeg spiller musikk med H160?
    Du skulle da hatt sub-inn på HT-bypass slik som på Parasound P5 for å få suben til å spille med både på film via receiver og på musikk på H160
    det var litt synd, men det er forsåvidt ikke noen krise hvis det blir slik at jeg beholder subben. Da får jeg nappe den ut og plugge den i Lx75'en de få gangene jeg ser film.
     

    tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Har en LX75 til film og en H160 koblet til Ht-inngangen. Det er en helt annen verden enn musikk gjennom LX75'en. Hvis du har H160 koblet til nettverk så får du jo nyte godt også av forforsterkerdelen til H160 til musikk. Mens som du selv sier kun effektdelen til surround. Fantastisk løsning og personlig er jeg meget imponert over lydkvaliteten på airplay i H160.
    Jeg har tenkt å gjøre ett lite eksperiment, der noen her kanskje kan hjelpe meg. Jeg ønsker å teste en sub eller to i mitt oppsett. Hva skjer om jeg kobler en sub til H160 pre out? Vil jeg da få lyd ut av subben når jeg kjører film "gjennom LX75"?
    eller blir det kun når jeg spiller musikk med H160?
    Godt å høre at du har gode erfaringer med denne løsningen. Dersom jeg går for denne, så blir det musikk via airplay direkte via H160 og ikke via LX85-en.

    På sub-en jeg har, så er det tre innganger. LFE-inngang og to RCA-innganger for høyre og venstre input. Da kan man koble LFE-inngangen på receiveren, og så kan man koble L/R-ingangen til H160 pre-out for musikk. Så jeg mener den skal kunne kobles til begge deler og brukes til både musikk og film.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    248
    Torget vurderinger
    2
    Har en LX75 til film og en H160 koblet til Ht-inngangen. Det er en helt annen verden enn musikk gjennom LX75'en. Hvis du har H160 koblet til nettverk så får du jo nyte godt også av forforsterkerdelen til H160 til musikk. Mens som du selv sier kun effektdelen til surround. Fantastisk løsning og personlig er jeg meget imponert over lydkvaliteten på airplay i H160.
    Jeg har tenkt å gjøre ett lite eksperiment, der noen her kanskje kan hjelpe meg. Jeg ønsker å teste en sub eller to i mitt oppsett. Hva skjer om jeg kobler en sub til H160 pre out? Vil jeg da få lyd ut av subben når jeg kjører film "gjennom LX75"?
    eller blir det kun når jeg spiller musikk med H160?
    Godt å høre at du har gode erfaringer med denne løsningen. Dersom jeg går for denne, så blir det musikk via airplay direkte via H160 og ikke via LX85-en.

    På sub-en jeg har, så er det tre innganger. LFE-inngang og to RCA-innganger for høyre og venstre input. Da kan man koble LFE-inngangen på receiveren, og så kan man koble L/R-ingangen til H160 pre-out for musikk. Så jeg mener den skal kunne kobles til begge deler og brukes til både musikk og film.
    Det er lfe inngang på suben jeg venter også. Ditt resonnement høres logisk ut og ikke minst genialt. Da vil jo den interne delingen i lx75'en brukes til film, mens jeg evt kan kjøre en annen deling til musikk:). Får håpe dette ikke blir kortslutning.hehe
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Noen med Hegel H-30 som titter innom her ? Er interessert i hva dere synes den gjør bra sammenlignet med andre monsteramper.
    Har hatt H30 siden midten av desember og stortrives så langt med forsterkeren. Den gir meg stålkontroll i alle ledd sammen med mine Sonus Faber Olympica II. Jeg føler den har åpenheten i toppen som jeg ofte opplever å mangle hos mange andre, med mindre man går vesentlig opp i prisklasse. Jeg setter også prisen på den ekstremt tørre og fine bassen man får med Hegel komboen. Jeg må likevel innrømme at jeg drømmer om en H30 til, selvom anlegget kanskje ikke får fult utbytte av det akuratt nå.
     

    tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Har en LX75 til film og en H160 koblet til Ht-inngangen. Det er en helt annen verden enn musikk gjennom LX75'en. Hvis du har H160 koblet til nettverk så får du jo nyte godt også av forforsterkerdelen til H160 til musikk. Mens som du selv sier kun effektdelen til surround. Fantastisk løsning og personlig er jeg meget imponert over lydkvaliteten på airplay i H160.
    Jeg har tenkt å gjøre ett lite eksperiment, der noen her kanskje kan hjelpe meg. Jeg ønsker å teste en sub eller to i mitt oppsett. Hva skjer om jeg kobler en sub til H160 pre out? Vil jeg da få lyd ut av subben når jeg kjører film "gjennom LX75"?
    eller blir det kun når jeg spiller musikk med H160?
    Godt å høre at du har gode erfaringer med denne løsningen. Dersom jeg går for denne, så blir det musikk via airplay direkte via H160 og ikke via LX85-en.

    På sub-en jeg har, så er det tre innganger. LFE-inngang og to RCA-innganger for høyre og venstre input. Da kan man koble LFE-inngangen på receiveren, og så kan man koble L/R-ingangen til H160 pre-out for musikk. Så jeg mener den skal kunne kobles til begge deler og brukes til både musikk og film.
    Det er lfe inngang på suben jeg venter også. Ditt resonnement høres logisk ut og ikke minst genialt. Da vil jo den interne delingen i lx75'en brukes til film, mens jeg evt kan kjøre en annen deling til musikk:). Får håpe dette ikke blir kortslutning.hehe
    Kan ikke skjønne at dette skal bli noe kortslutning, så dette bør gå helt greit. Eneste ulempe jeg kan se for meg er cutoff frekvens. Receiveren vil nok at du skal stille denne på max, slik at den tar kan ta kontroll på denne selv ved kalibrering. Hegel-en har ikke noe automatikk der, så da vil du måtte justere cutoff frekvens manuelt for å tilpasse høyttalerene sin avrulling.
     

    Arneragde

    Fersking
    Ble medlem
    26.01.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    Hei folkens. Snublet nylig over denne tråden, og må jo si at jeg er en Hegelvenn.

    I stua nede har jeg HD-20 og Hegel H200. Føler det er et bra oppsett sammen med Mantra 60. Nordost kabler. Bruker enten Wimp HIFI eller Micromega stage 3 til cd.




    I stua oppe har jeg HD25, H4se og P30. Nordost heimdal, red dawn og blue heaven kabler. Byttet ut mine Cerwin Vega 1215Mk2 se med Infinity Kappa 9.2i. Og disse er vel kjent for å knekke forsterkere pga de drar forsterkere så langt ned. Så ville ikke risikere å ødelegge min Rotel RB-1090 som har vært en trofast venn siden 2000. Synes denne komboen spiller herlig.





    Ut med Cerwin. Inn med Infinity :)

     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    Den Sony saken din i gull under din DAC, det er en gammel Sony DVP-S7000 fra 1997-98 ?
    En fantastisk bra cd spiller!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Noen med Hegel H-30 som titter innom her ? Er interessert i hva dere synes den gjør bra sammenlignet med andre monsteramper.
    Har hatt H30 siden midten av desember og stortrives så langt med forsterkeren. Den gir meg stålkontroll i alle ledd sammen med mine Sonus Faber Olympica II. Jeg føler den har åpenheten i toppen som jeg ofte opplever å mangle hos mange andre, med mindre man går vesentlig opp i prisklasse. Jeg setter også prisen på den ekstremt tørre og fine bassen man får med Hegel komboen. Jeg må likevel innrømme at jeg drømmer om en H30 til, selvom anlegget kanskje ikke får fult utbytte av det akuratt nå.

    Hei

    Da har jeg fått testet H 30 opp mot mine to stk ATI 3002. Joda, Hegelen er strået vassere med tanke på enda bedre oppløsning og kraft nedover, Den er også rå på 3D. Nå kan det nævnes at jeg har Hegel P 30, så matchen burde være perfekt.

    Det som nå gjenstår er å teste ut 2 stk H 30. Dette kan kanskje la seg gjøre innen kort tid, men vet ikke om jeg tør. For å få utnyttet JBL 4365 som jeg har, hadde det gjort seg med 2x1100 Hegel watt.

    Det som fasinerer med H 30 er det enorme rommet, spesielt i dybden, og plasseringen av de forskjellige intrumenter. Den tegner opp en veldig realistisk lydsene i mine ører.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Høres ut som det kan bli en svært spennende demo/lyttekveld i Ålesund en gang utover våren... :)
    Er selv på jakt etter god forsterkning til mine nye ProAC. Test av H160 på lørdag/søndag, med hjemlån fra Soundgarden.

    Hei

    Da har jeg fått testet H 30 opp mot mine to stk ATI 3002. Joda, Hegelen er strået vassere med tanke på enda bedre oppløsning og kraft nedover, Den er også rå på 3D. Nå kan det nævnes at jeg har Hegel P 30, så matchen burde være perfekt.

    Det som nå gjenstår er å teste ut 2 stk H 30. Dette kan kanskje la seg gjøre innen kort tid, men vet ikke om jeg tør. For å få utnyttet JBL 4365 som jeg har, hadde det gjort seg med 2x1100 Hegel watt.

    Det som fasinerer med H 30 er det enorme rommet, spesielt i dybden, og plasseringen av de forskjellige intrumenter. Den tegner opp en veldig realistisk lydsene i mine ører.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vi hadde faktisk lyttekveld i går. Men siden sofa'n var fullbooket ble det ikke plass til en utflytta bergenser denne gang, men det blir flere sjanser hvis det skulle være av interesse.

    Apropos Hegel H 30 vs ATI, er vinneren ATI hvis en tar "value for money" i betraktning. Dette gjør sef ikke Hegel H30 noe dårligere. Kanskje å banne i Hegeltråden dette, men har jo en P 30 , så da regner jeg med at jeg er tilgitt.
     

    Dumbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    81
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    3
    Vi hadde faktisk lyttekveld i går. Men siden sofa'n var fullbooket ble det ikke plass til en utflytta bergenser denne gang, men det blir flere sjanser hvis det skulle være av interesse.

    Apropos Hegel H 30 vs ATI, er vinneren ATI hvis en tar "value for money" i betraktning. Dette gjør sef ikke Hegel H30 noe dårligere. Kanskje å banne i Hegeltråden dette, men har jo en P 30 , så da regner jeg med at jeg er tilgitt.

    Har du også testet 6000-serien til ATI? I mine ører er den mer enn ett strå vassere enn 3000-serien.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Hentet hjem H160 på lån i dag, fra lokale Soundgarden. Hadde ikke spesielt store forhåpninger etter en virkelig kjedelig låneseanse med H200 for et år siden.
    Skuffelsen fra H200 fikk endelig plasseres i historien, da 160 virkelig viser hva Hegel kan lage nå. DLNA-støtte gjorde avspilling til en lek, fra ON gikk det knapt 10 sekunder før musikken strømmet ut.
    God DAC, fin kontroll, fine detaljer og relativt varm. Herlig lyd.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja H160 er virkelig god i følge en kamerat som jeg stoler på. Han er storfornøyd.
     

    Vigi

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    17
    Antall liker
    4
    Har Mantra 60 og Hegel h300 som oppsett per dags dato, føler kanskje at toppen kan bli en anelse aggressiv men det er i grunn noe jeg kan klare å leve med en stund.
    Det største ankepunktet er at jeg på ingen måte føler at høyttaleren skaper et godt nok tredimensjonalt bilde. Den fyller ikke rommet med nok lyd. Har prøvd å vinkle høyttaleren og flyttet på den utallige ganger, men likevel klarer den ikke å gjøre jobben tilstrekkelig. Stiller jeg meg derimot 1.5 meter unna så oppnår jeg den lytteopplevelsen jeg ønsker å få. Bassen er helt ok. Litt vanskelig å sette ord på det, men jeg håpte at lyden omringer meg slik som jeg har opplevd ved tidligere oppsett.
    Mistenker at rommet kan være problemet, men det er jo ikke så stort. 4 meter i lytters retning og 6 meter bredt.
    Skal snart låne en svs pc-13 av en kompis, men tror ikke det er løsningen på problemet.
    Noen som har noen innspill til det jeg har skrevet? Takk på forhånd =)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Høyttalere krever ofte å plasseres langt ute fra bakvegg for å oppnå en 3D lyd. Har du prøvd å stille dem ca 1 meter i fra bakvegg? Det kan også være en idé å dempe rommet eventuelt akustikkbehandle det. Prøv å spørre på akustikkhjørnet. Avshop.no selger en del materialer beregnet på akustikkbehandling av rom, og det finnes sikkert andre også.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har noen innspill til det jeg har skrevet?
    Husk at lytteposisjonen er en like viktig del av puslespillet. Hvor langt fra bakveggen (denne er bak deg) sitter du?
    Har du prøvd å lage en nøyaktig skisse av rommet og sett på utgangspunkt for 'optimale plasseringer' av deg og høyttalere?
     

    Vigi

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    17
    Antall liker
    4
    Noen som har noen innspill til det jeg har skrevet?
    Husk at lytteposisjonen er en like viktig del av puslespillet. Hvor langt fra bakveggen (denne er bak deg) sitter du?
    Har du prøvd å lage en nøyaktig skisse av rommet og sett på utgangspunkt for 'optimale plasseringer' av deg og høyttalere?
    Sofaen i skjøvet helt inn til bakveggen, mens høyttalerne står 1m ut fra vegg. Dvs det er 3m fra høyttaler til lyttepos. Vurderer også å fylle opp sandkammeret. Tror dere kanskje problemet ligger på matchingen? Har hørt at SA paret med Hegel kan høres litt flatt ut. Kunne tenkt meg et par focus 160 e.l som passer til Hegel når lommeboken aksepterer det. =)

    Når det kommer til akustisk demping så har jeg ingen ønsker om å pryde veggen med slikt, da jeg vil ha en stue som ser estetisk riktig ut. ;p
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Tipper på forsterker/høyttaler matching, men jeg er ingen hifi ekspert. Ifølge enkeltes meninger som har kjøpt forsterker til 50000.- + så har pga. forsterkerens kvalitet høyttalere spilt godt uten lyttetretthet i flere forskjellige rom. Veldig veldig irriterende med så høye piser. Behandling av akustikk i rom kan koste litt det også.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Sofaen i skjøvet helt inn til bakveggen [...]
    Jeg ville forsøkt en lytteposisjon lenger vekk fra bakveggen. En stor reflektiv flate rett bak deg er en effektiv måte å fjerne illusjonen av rom i musikk.
     

    tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Har Mantra 60 og Hegel h300 som oppsett per dags dato, føler kanskje at toppen kan bli en anelse aggressiv men det er i grunn noe jeg kan klare å leve med en stund.
    Det største ankepunktet er at jeg på ingen måte føler at høyttaleren skaper et godt nok tredimensjonalt bilde. Den fyller ikke rommet med nok lyd. Har prøvd å vinkle høyttaleren og flyttet på den utallige ganger, men likevel klarer den ikke å gjøre jobben tilstrekkelig. Stiller jeg meg derimot 1.5 meter unna så oppnår jeg den lytteopplevelsen jeg ønsker å få. Bassen er helt ok. Litt vanskelig å sette ord på det, men jeg håpte at lyden omringer meg slik som jeg har opplevd ved tidligere oppsett.
    Mistenker at rommet kan være problemet, men det er jo ikke så stort. 4 meter i lytters retning og 6 meter bredt.
    Skal snart låne en svs pc-13 av en kompis, men tror ikke det er løsningen på problemet.
    Noen som har noen innspill til det jeg har skrevet? Takk på forhånd =)
    Bytt ut høyttalerene.

    Jeg hadde både mantra 60 og Dynaudio Focus 160 i ett surround-anlegg og ett stereo-annlegg. Bestillte meg nettop et tredje sett med høyttalere (Focus 340), så ett par måtte ut. Testet derfor Mantra 60 og Focus 160 nokså grundig opp mot hverandre på Hegel H160, og Focus 160 spiller i ring rundt Mantra 60. Mye mer fyldig lyd, mer dybde og rom i lydbildet, og mindre aggresiv diskant. Jeg valgte derfor å beholde Focus 160 og selge mantra 60. Dynaudio og Hegel er kjent som en knall-match, og H300 skal være svært bra på Focus 160. Du får 7-8.000 for Mantraene og må ut med 10-12.000 for brukte focus, så ikke veldig stor prismessig oppgradering dette.
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Må jo bare si at Mantra spiller som en drøm på Electrocompaniet, kjørt ei stund på en 250R og det funker bra :)

    Skjønner ikke helt hvorfor Hegel og Mantra ble en sånn greie for et par år siden, det må jo bare bli feil.

    Får opp en HD25 i dag jeg skal teste som pre på 250R er spent på om det blir å funke.
     

    elninjo

    Fersking
    Ble medlem
    05.11.2005
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Selfors
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker en H80 på Focal Micro Utopia,og er strålende fornøyd.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Må jo bare si at Mantra spiller som en drøm på Electrocompaniet, kjørt ei stund på en 250R og det funker bra :)

    Skjønner ikke helt hvorfor Hegel og Mantra ble en sånn greie for et par år siden, det må jo bare bli feil.

    Får opp en HD25 i dag jeg skal teste som pre på 250R er spent på om det blir å funke.
    Aldri så ille at ikke tung markedsføring fra en stor hifi-kjede likevel ikke kan selge komboen. Hørte selv Mantra 60 på Hegel, og rygget ut igjen. Men for 2 måneder siden fikk jeg høre Mantra 50 og 70 (nye serien) på H80, og det var noe helt annet. Langt bedre, ingen ekkel diskant, men noe sløret i forhold til dyrere modeller ja.
     

    Vigi

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    17
    Antall liker
    4
    Vurderer å gå over fra h300 til h160. Noen som har en formening om hvor mye jeg bør forlange i mellomlegg? :=)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Bytte kilde med frontpanelet på HD25 - ustabil funksjon?

    Har HD25, men opplever at funksjonen med å "tappe" på frontapanelet for å bytte kilde er svært ustabil. Av og til virker det ikke, av og til virker det. Hvis jeg først får det til å virke, funker det gjerne flere ganger etter hverandre. Jeg har den stående på hele tiden, så det er ikke et kalibreringproblem. Er den sånn på alle?
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har HD25, men opplever at funksjonen med å "tappe" på frontapanelet for å bytte kilde er svært ustabil. Av og til virker det ikke, av og til virker det. Hvis jeg først får det til å virke, funker det gjerne flere ganger etter hverandre. Jeg har den stående på hele tiden, så det er ikke et kalibreringproblem. Er den sånn på alle?
    Min første HD25 hadde svært upålitelig touch-funksjon, men hadde også sine defekter. Den ble erstattet etter reklamasjon, men på Soundgarden sa de at denne funksjonen kan være ustabil. På min nye HD25 har det alltid fungert bra, men funksjonen kan utebli hvis jeg flytter litt på den. Min står som regel påslått, men når jeg en sjelden gang slår den på forsøker jeg å "forstyrre" den i minst mulig grad, og lar den stå mest mulig i ro.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Heisann Hegels!
    Jeg melder meg inn.
    Hegel HD11 blir innført i mitt
    oppsett neste uke.
    Den skal i hovedsak brukes på altibox.
    Jeg vil kjøre balansert fra Hegelen til
    Yamaha RXV 3800 (forforsterker)
    Fra sistnevnte, balansert til Class d audio SDS 470
    monoblokker.
    Monoblokker leverer signal til Klipsch RF-7II
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen inn i varmen Raeggis! Moro å se du har gått over til skikkelige høyttalere :D Du hadde vel Cervin i gamledager, om jeg ikke husker feil fra AvForum? :) Fornøyd med MK2?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Heisann Hegels!
    Jeg melder meg inn.
    Hegel HD11 blir innført i mitt
    oppsett neste uke.
    Den skal i hovedsak brukes på altibox.
    Jeg vil kjøre balansert fra Hegelen til
    Yamaha RXV 3800 (forforsterker)
    Fra sistnevnte, balansert til Class d audio SDS 470
    monoblokker.
    Monoblokker leverer signal til Klipsch RF-7II
    Hvordan har du tenkt å kjøre balansert inn og ut av en RXV3800 - er ikke det en vanlig receiver med kun rca inn /ut ?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    HD11 er en veldig bra DAC. Jeg er i alle fall frelst.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Velkommen inn i varmen Raeggis! Moro å se du har gått over til skikkelige høyttalere :D Du hadde vel Cervin i gamledager, om jeg ikke husker feil fra AvForum? :) Fornøyd med MK2?
    Hei
    Det stemmer vedrørende Cerwin Vega, men har hatt
    en god del Klipsch de siste årene.
    Jeg er veldig fornøyd med de nye Rf-7 II etter oppgradering av delefilteret til hornet. Jeg ønsker
    samme opplevelse ved bytte av Dac
     
    Sist redigert:

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Heisann Hegels!
    Jeg melder meg inn.
    Hegel HD11 blir innført i mitt
    oppsett neste uke.
    Den skal i hovedsak brukes på altibox.
    Jeg vil kjøre balansert fra Hegelen til
    Yamaha RXV 3800 (forforsterker)
    Fra sistnevnte, balansert til Class d audio SDS 470
    monoblokker.
    Monoblokker leverer signal til Klipsch RF-7II
    Hvordan har du tenkt å kjøre balansert inn og ut av en RXV3800 - er ikke det en vanlig receiver med kun rca inn /ut ?
    Det stemmer.
    Det er ikke så vanskelig da jeg bruker kabler med rca i den ene enden, og xlr i den andre. Effektforsterkere står
    i balansert modus. Ut fra hva jeg har funnet ut om HD11,
    så er det å anbefale å bruke balansert signal ut fremfor rca. Om det har med støyforhold å gjøre,eller om signalet
    er bedre av andre grunner vet jeg ikke.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Over så korte strekk så er det vel tvilsomt om det har noe for seg , men det er selvsagt mulig.
    Men det blir ikke et fullbalansert signal når det gjøres slik - men det visste du sikkert.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Over så korte strekk så er det vel tvilsomt om det har noe for seg , men det er selvsagt mulig.
    Men det blir ikke et fullbalansert signal når det gjøres slik - men det visste du sikkert.
    Ja det vet jeg. Det ble ikke tydelig beskrevet.
    Ubalansert via xlr er riktig beskrivelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn