Hegel Hd-2 usb Dac

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Kan jo være han der har bommet, eller at det nyere utgaven (jeg har) er anderledes. Har samme rikholdige utvalg v samplingsalternativer for 24-bit med USB.
 

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det er muligens brukt en annen chip.
Har du mulighet til å ta et screenshot av hva USB-prober sier?
Ikke at jeg ikke tror deg, men kan du ta et screenshot av 24bit mode i audio/midi? 16/88.2 *er* støttet.. det er 24/88.2 som ikke skal være støttet.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Itt´no problem. :) Vedlagt.

Det er en kjent sak at NuForce ikke oppgir hvilken DAC chip de benytter, og at all id. på chipen fjernes. Dette påstår NuForce skyldes at det er mer enn selve chipen som påvirker lyden og at ulike fora fokuserer for mye på type chip Men, det kan også bety at NuForce da lettere kan benytte ulike chiper over tid. SABRE er et navn som går igjen når man prøver å indikere hvilken chip HDP har...

EDIT: Lastet ned ei 24-bit 88.2 kHz samplefil for å teste kombinasjonen, og nei den kombinasjonen går ikke.
 

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
http://www.hegel.no/hd2.htm skrev:
The Hegel HD2 D/A-Converter offers a unique and affordable way to stream high resolution audio from your computer. You can use it between any modern computer and standard audio amplifiers. Or if you have a good sounding, but digitally outdated, DAC or Home Theatre receiver - you can upgrade those with the HD2’s digital output. An easy and affordable solution.
Skjønner ikke åssen en dac med digital-output skal oppgradere lyden fra en DAC til den er koblet foran i siganlveien, men...
Hegel HD2 er altså en DAC med 1 USB-inngang, 1 RCA-digitalutgang og 1 RCA analogutgang.

Den er mao. (kun) laget for å benytte en datamaskin som kilde. Dog er det også mulig å benytte en Logitech Squeezebox Touch som kilde med litt programvarefikling i Touchen (se f.eks. Squeezebox-tråden).

Den kan enten benyttes som en selvstendig USB-DAC akkurat som f.eks. HRT Music Streamer-produktene.

Eller den kan benyttes som en USB -> S/PDIF RCA-konverterer akkurat som f.eks.
Halide Design The Bridge og M2Tech hiFace. Denne løsningen benytter man hvis man allerede har en DAC som er bedre enn Hegel HD2 eller andre USB-DACer, men som mangler USB-inngang.

Cambridge DacMagic har lignende funksjonalitet, men har i tillegg S/PDIF RCA-innganger og optiske innganger.

Jeg korresponderte med Hegel ang. Hegel HD10's støtte for høyoppløste signaler for ca. 1 år siden. De har (vel) fremdeles ikke oppdatert vevsidene sine med denne informasjonen:
  • "USB støtter 16bit, 32, 44,1 og 48kHz"
  • "Optisk og coax tar alt fra 32 - 216kHz både 16 og 24 bit"

Hegel HD2 støtter altså høyere oppløsning via USB enn HD10.
 

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Loevhagen skrev:
Itt´no problem. :) Vedlagt.

Det er en kjent sak at NuForce ikke oppgir hvilken DAC chip de benytter, og at all id. på chipen fjernes. Dette påstår NuForce skyldes at det er mer enn selve chipen som påvirker lyden og at ulike fora fokuserer for mye på type chip Men, det kan også bety at NuForce da lettere kan benytte ulike chiper over tid. SABRE er et navn som går igjen når man prøver å indikere hvilken chip HDP har...

EDIT: Lastet ned ei 24-bit 88.2 kHz samplefil for å teste kombinasjonen, og nei den kombinasjonen går ikke.
Takk for bryet.
Er det slik å forstå: DAC'en rapporterer til operativsystemet at den kan avspille 24/88.2, uten at det faktisk er tilfelle. Det betyr at hvis man bruker avspillerprogram som automatisk bytter samplerate, så vil man ikke få lyd når man prøver å avspille ei 24/88.2-fil ved native samplerate.
 

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Innlegg
57
Antall liker
0
Griffenfeldt skrev:
Nå har Hd2 dacen surret og gått ganske jevnt siden Torsdag kveld. Tror ikke den kommer til å endre hverken klanglig signatur e.l noe mer.
De første 5-6 timene opplevde jeg som eneste ankepunkt at diskanten låt særdeles tamt og innelukket.
Støymessig sett synes jeg denne utmerker seg i positiv forstand. Det gjelder også for fraværet av jitter og digitalis. Særdeles lite betoninger oppover i registeret. I mitt oppsett synes jeg den faktisk fortjener en plass inntil noe vesentlig bedre er på plass. Hvor mye det vil koste aner jeg pr dags dato ikke.
Klanglige og soniske signaturer og kvaliteter vil jeg ikke gå inn på da dette er helt og holdent er avhengig av resten av systemet den står koblet i.

Ønsker ikke å bruke floskler som Biff til pølsepris ol, men man hører tydelig at Hegel her har tatt tak i en del av problematikken som oppstår når man bruker en pc som lydkilde.


Thomas

Kan man utifra dette forstå deg slik at du syntes den var bedre enn HRTII ?
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg har hatt denne i 2 dager nå. Etter min mening er den ikke noe bedre enn min Marantz cd-46 fra ca. 1998. Lyden er litt forskjellig der Hegelen virker litt mer dynamisk, mens Marantz spilleren har litt mer behagelig klang, med den flotte mellomtonen Marantz er kjent for. Det vil ikke si at Hegel Dacen på noen måte er ubehagelig. Hegelen virker litt mer nøytral, med flott utlinking i diskanten. Det er uansett veldig små forskjeller fra min Marantz, som er minst like detaljert.
Det er noe som har slått meg med dyrere spillere også. Jeg har hatt ganske dyre ting en gang i tiden ;)
Hvis det finnes noe som heter inspilling, så trenger den kanskje litt mer av det før det blomstrer helt ut. Jeg skal komme med inlegg hvis det skjer noe i possitiv forstand ;)

Uansett er meget brukervennlig sak som fungerte helt uten installasjon av noe som helst, og spiller høyoppløste filer som 24-bit 192khz uten problemer.

På mitt anlegg blir det dumt og vurdere dette på en korrekt måte. Det må jeg etterlate til de som har dyrere komponenter, men det er i det minste min mening.

Oppsett:
Audio Analogue Primo Settanta 2*70W
Energy C-100 (stativ høytallere)
Monster RCA
Harmonic Tech.. pro 11
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg har rippa med Banshee fra Linux til FLAC.

Jeg bruker en netbook med XP for avspilling. Jeg skal prøve tipsene dine, så kommer jeg tilbake med synspunkter.

Takk for det :)
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Bjørk skrev:
Griffenfeldt skrev:
Nå har Hd2 dacen surret og gått ganske jevnt siden Torsdag kveld. Tror ikke den kommer til å endre hverken klanglig signatur e.l noe mer.
De første 5-6 timene opplevde jeg som eneste ankepunkt at diskanten låt særdeles tamt og innelukket.
Støymessig sett synes jeg denne utmerker seg i positiv forstand. Det gjelder også for fraværet av jitter og digitalis. Særdeles lite betoninger oppover i registeret. I mitt oppsett synes jeg den faktisk fortjener en plass inntil noe vesentlig bedre er på plass. Hvor mye det vil koste aner jeg pr dags dato ikke.
Klanglige og soniske signaturer og kvaliteter vil jeg ikke gå inn på da dette er helt og holdent er avhengig av resten av systemet den står koblet i.

Ønsker ikke å bruke floskler som Biff til pølsepris ol, men man hører tydelig at Hegel her har tatt tak i en del av problematikken som oppstår når man bruker en pc som lydkilde.


Thomas

Kan man utifra dette forstå deg slik at du syntes den var bedre enn HRTII ?
ja, den konklusjonen kan man dra ja.
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
nikosidis skrev:
Uansett er meget brukervennlig sak som fungerte helt uten installasjon av noe som helst, og spiller høyoppløste filer som 24-bit 192khz uten problemer.
Det er rett og slett ikke mulig over usb. Er noe usikkerhet om hva denne dac'er takler, men leste lengre opp i tråden at 24bit 88.2khz muligens funker.
Om du klarer å spille av 192khz. låter, så er det fordi lydsignalet nedsamples til fks. 16bit 48khz. av windows før det går videre inn til dac. Dette vil forringe lydkvaliteten. Anbefaler deg å legge inn asio4all, eller wasapi om du bruker win vista eller win7. Du finner guider på nettet som kan hjelpe deg med oppsett. Ved hjelp av disse protokollene så streamer du musikken direkte inn til dac.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Hegel sin hjemmeside sier den kan spille det som din datamaskin kan spille.

http://www.hegel.com/hd2_qa.htm

Jeg lastet ned noen filer fra denne siden som var 24bit 192khz de spilte de, men jeg har ikke testa etter jeg bytta aiso. Kan godt hende den nedsampla før, men det sto 192khz i winamp.

http://www.2l.no/hires/index.html

nok om det.

Titleist:
Jeg må si tusen takk for linkene. Jeg installerte aiso4all og valgte den som output. Det var helt sinnsykt mye bedre, så du hadde veldig rett. Dette var noe helt annet.
Mye mer luft i lydbildet, som igjen skapte et helt sinnsykt detaljnivå som nå setter Marantzen i skyggen. Bass ble litt strammere mens dynamikk kanskje ikke ble noe bedre, men det er tross alt en begrensning i mitt anlegg fra før.

Merkelig at ikke Hegel sier noe om dette i sin manual. De i butikken burde i det minste si noe om dette. Er jo ikke akkurat noe som er mannen i gata vet om ;)
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
Morsomt å høre. Samme jeg opplever her i huset også...
Er derfor vi har hifisentralen, spre det gode budskap om hvordan få bedre lyd.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Behovene til "mannen i gata"

nikosidis skrev:
Hegel sin hjemmeside sier den kan spille det som din datamaskin kan spille.

http://www.hegel.com/hd2_qa.htm
[...]
Kan godt hende den nedsampla før, men det sto 192khz i winamp.
[...]
Merkelig at ikke Hegel sier noe om dette i sin manual. De i butikken burde i det minste si noe om dette. Er jo ikke akkurat noe som er mannen i gata vet om ;)
"Mannen i gata" er vel mest opptatt av det som står i første linje: En enkel måte å få (rimelig god) lyd fra datamaskin til stereoanlegg uten plunder.

Jeg er dog enig i at både Hegel og butikken bør informere, spesielt Hegel. Butikken bør kanskje se an kunden. Det kan faktisk bli (alt for) mye informasjon for en del kunder. "Mannen i gata" leser vel forøvrig neppe Hegels vevsider og kanskje heller ikke instruksjonsboken særlig grundig heller(?)
 
C

Cyber

Gjest
menkromsen skrev:
Morsomt å høre. Samme jeg opplever her i huset også...
Er derfor vi har hifisentralen, spre det gode budskap om hvordan få bedre lyd.
Nokså ny i leiren du? ;D ;D

8)
 
Topp Bunn