Hegel H200 - underdimensjonerte kjøleribber?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Blir bare lunken i tomgang, og kun "håndvarm" på moderate lyttenivåer. Og det er ingen temperatur forskjell på kanalene.
Så tomgangsstrømmen er nok slik den skal være.

Men: Hvis utgangstrinnet går i selvsving p.g.a. høy kabelkapasitans, vil ikke da forsterkeren bli veldig varm også på moderate lyttenivåer?
Og kanskje også i tomgang?
jo da. Selvsving kan være en årsak. Ikke sikkert det er hørbart.
For å finne ut av dett er det nok bedre å se enn å høre.
Slikt ser en lett på et oscilloscope.
 
L

Larkus

Gjest
Tenkte også det med litt for høy bias..
hvilke høyttalere bruker du? Hvordan er lasten på de?
Pioneer (TAD) S-3ex. Fant noen kurver over frekvensgang og impedansforløp fra en test på www.stereo.de
Det ser ikke ut som en vanskelig belastning for forsterkeren dette her
s3ex.jpg
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.452
Antall liker
458
Torget vurderinger
2
Hei,syns denne tråden ble ganske så teit,du spør et enkelt spørsmål og... Vel,hadde en opplevelse her om dagen,omterminerte et sett Wireworld som består av 4 +ledere og 4-ledere. Ødela tydeligvis flettemønstret,det resulterte i at sikringskretsløpet slo inn i ampen.Gidd ikkje si kvilken amp førr da må vel den også selges,kastes eller knuses.. Prøv vanlig enkel kabel kjøpt på clas eller biltema eller noe annet fra el-industri; PN(få stive ledere) eller RK(fintrådet) Begge fins på biltema..Har brukt RK 6kvmm til bass i dipolprosjektet mitt..

mvh Filip
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
348
Antall liker
145
Impedansen ser jo god og relativ let ud, bortset fra den trækker i 4 Ohm og forstærkeren ligner ikke en der er dimensioneret til drift i 4 Ohm.....

Selvsving kan ikke udelukkes, det kan komme og gå, for eksempel ved bestemte niveauer.....

Men jeg tror du spiller relativt højt og længe på en forstærker der ikke kan lide 4 Ohm.....
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.541
Antall liker
3.728
Torget vurderinger
96
Det er ikke så enkelt som at du spiller for høyt i for lang tid med for liten forsterker? Så ganske puslete ut den der. Har den i tillegg litt dårlig kjøling så...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
L

Larkus

Gjest
Så ganske puslete ut den der. Har den i tillegg litt dårlig kjøling så...
Kjølearealet på H300 er forresten akkurat det samme som på H200. Den er på 250 watt/8ohm.
Kjølearealet på H4SE som er på 300W/8ohm er omtrent det dobbelte av H200 og H300.
H200 er forresten oppgitt til 350W i 4 ohm, og ifølge impedanskurven på Pioneer S-3EX så ligger de rundt den verdien.

H4SE
H4ASEi.jpg

H300
 
Sist redigert:
L

Larkus

Gjest
Testet med 2x4mm zip wire fra Clas Ohlsson. Forsterkeren blir akkurat like varm.
Jeg tror at varmeutviklingen skyldes en kombinasjon av at det spilles høyt, ht-impedansen som ligger rundt 4 ohm, og relativt lite kjøleareal på forsterkeren.

Tok like godt og sendte e-post til Hegel om saken.
 
Sist redigert:

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Oppdater oss når du får svar fra Hegel da. Regner med at du uansett får et mye bedre svar derfra enn svarene fra enkelte i denne tråden her. Uten at akkurat det skal så mye til.....
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.534
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Du er en mester når det gjelder konstruktive og saklige innlegg, Hemisperes!
DET er jeg heller IKKE enig i;););)


"Finnes det i det hele tatt noen kabelfabrikant de siste 30 år som ikke har fylt folk med BS?"
Ikke veldig saklig det heller?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvis det er noe trøst så hadde jeg en Burmester 991 som var på samme måten..
Solgte du skiten eller brukte du slegge på den?
Solgte den.. lure på om det var noe gale eller..ved å spille litt høyt over litt tid på Burmester 995 (tror jeg de hette) så koblet den ut..
Mulig de høyttalerne er tungdrevet..tror det, men forsterkeren var ikke varm, bare en liten lunk.
Synd for det låt bra.
Ikkje det.. det låter mye bedre med det jeg har i dag :)

Hatt Hegel flere ganger, men ikke opplevd at de har koblet ut nei..
 
Sist redigert:
L

Larkus

Gjest
4-leder ht kabel er oppgitt til 120 nf/km kapasitans melom hver leder. Er det mye for en ht-kabel?
Hva blir kapasitansen i en slik kabel på 2,5 meter der det brukes to ledere til pluss og to til minus?
 

minefields

Medlem
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Spilt på akkurat denne kombinasjonen i lengre tid. (dog med Nordost-kabler) uten at det har vært antydning til varmegang selv på timer med avspilling.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Har trådstarter fått noen avklaring fra Hegel på dette her?
 
L

Larkus

Gjest
Ifølge Hegel er det ikke noe feil med forsterkeren, og den oppfører seg helt normalt.
 
Topp Bunn