Ser tråden har våknet litt til live igjen etter noe taushet. Lovet for vel en uke siden å komme tilbake med lytteinntrykk etter hjemmetest med Hegel H200.
Ser at Hegel'en har fått litt juling av Espen R. Tror ikke jeg er helt enig i hans inntrykk, men jeg skal ikke krangle om hvem som har rett, men vil forsøke å beskrive noe av det
jeg hørte på mitt oppsett... og da IKKE fra en ekspeerts synsvinkel, men fra en lytters......
Testutstyr er beskrevet under. Jeg legger da for ordens skyld til at jeg også har hatt besøk av Tact 2200 og B.A.T. Vk300ix hjemme og har sammenligninger med dem i bakhodet underveis, som jeg hadde det under testen.
Ut i fra det jeg er vant med (Nakamichi - ikke mye å skryte av, vet jeg) var det stor forskjell på alle parametre - og da særlig i bassområdet!
Jeg har tidligere lurt på om Dynaudio'ene mine manglet mellom- og dypbass av kvalitet. All tvil er nå feid til side. Jeg tviler ikke på at det finnes utstyr som både kan yte bedre og dypere bass enn det jeg opplevde med Hegel'en (trolig koster det også tilsvarende mer!?), men la det være sagt: Hegel H200 spiller dyyypt, kjapt og kontrollert! Fronten på høyttalerene mine er vanligvis ca 1m ut fra bakvegg, hovedsakelig av praktiske hensyn da anlegget er plassert i stuen, men dette også (med Nakamichi) uten å rote til eller spille buldrende bass. Nå måtte jeg imidlertid trekke høyttalerene frem til ca en favn (i mitt tilfelle ca 177cm) for å rydde opp da det simpelthen ble for mye bass (resonans, stående bølger?)! Med høyttalerene lenger ute i rommet spilte Hegel'en med stor ro og kontroll, med mer dypbass enn på noen av forsterkene jeg har prøvd hjemme før, men også med mer og bedre kvalitet i mellombassen. Mer definisjon, bedre artikulasjon, mer informasjon, etc...
For å hoppe til mellomtonen, så opplevde jeg denne som noe varm, tilstede og musikalsk. Verken for fremhevet eller tilbakelent, men behagelig og kanskje med mindre transistorpreg enn annet utstyr jeg har hørt. Jeg skal ikke påstå at den låter rør - det har jeg ikke kompetanse til å uttale meg om, men jeg tror jeg skjønner de som har trukket frem sammeligningen.
Mellomtonen - og lydbildet totalt - mener jeg ikke er like klart, gjennomsiktig og ryddig som særlig Tact/Lyngdorf, men jeg er av en helt annen oppfatning enn Espen R som mente at "den misser på det viktigste punktet; den slipper ikke lytteren tilstrekkelig inn i musikken og forståelsen av det musikalske budskap". Jeg opplevde definitivt at Hegel H200 spiller musikk og klarer å formidle det musikalske budskapet. Jeg våger en påstand om at dersom Espen R, eller andre, ikke opplever dette bør de forsøke seg med andre høyttalere, cd spiller eller kabler.
Kabler har jeg selv erfart spiller svært stort rolle, og personlig mener jeg Renaissance Audio Blue Standard kablene mine spilte fletta av Nordost sine Red Dawn under A/B test hjemme hos bekjent. Kan anbefale disse på det varmeste!
Musikken var definitivt levende, og anlegget spilte med høy moro-faktor!
Diskanten var oppløst og behangelig, uten å være skarp eller å fremheve seg markant. Tact'en husker jeg som klart mer preget av en oppløst karakter og med mer "ekstrem" definisjon av de høyeste frekvensene - den også uten å prege lydbildet negativt på noen måte.
Hegel'en opplevde jeg som en forsterker med klart styrke fra mellombass og ned, men med et helhetlig og musikalsk uttrykk. I det legger jeg at musikken låt som ekte vare: levende og engasjerende, gøy og med full kontroll så langt opp i dB som jeg tok den, i alle fall - ikke som formidler av en platt reproduksjon av hermetisert musikk. Den er langt fra steril eller tannløs, men for noen kanskje ikke nøytral og ryddig nok!?
Lydbildet samlet kan gjøres mer oppløst og differensiert, med større evne til å skille hvert enkelt instrument/stemmer fra hverandre og med mer ro og "sort bakgrunn" enn det Hegel'en var i stand til. Likevel mener jeg forsterkeren abolutt kan forsvare sin pris dersom den matches riktig eller lydidealet passer smaken din.
Jeg opplever og mener ikke den er Guds gave til Hi-fi/Hi-end, men et godt alternativ innen prisgruppen og definitivt et godt alternativ dersom du sliter med spinkel, steril og/eller bassfattig lyd.
Jeg likte Hegel'en og kunne godt levd med den over lengre tid (noe jeg kanskje kommer til å gjøre dersom ikke noe annet og bedre innefor rimelighetens grenser økonomisk kommer drivende min vei), men kom ikke ettertid og siter meg på at jeg sier den er best eller bedre enn navngitte andre forsterkere!
Jeg synes den er bra i forhold til pris, med god kraft og kontroll på høyttalere jeg har opplevd som vanskelige å temme, men med et klart lydbilde som sikkert ikke vil passe alle.
Anbefales å forsøke, ihvertfall - HJEMME på eget anlegg!
Lykke til