Hegel H 200

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ser man på innmaten i H200 versus KAV400 så er nok komponentkostnad relativt lik.
Krellen er laget i Østen og burde derfor være billigere .
I USA koster den ca 2000USD (ex VAT) så H200 gir nok mye for pengene her på berget..
Hegel H200 er også laget i østen. Og den tar ikke veien via USA. Om den blir solgt i USA blir nok prissammenligningen mer relevant.

Honkey

H

Homarhus

Gjest
Har hørt H200 på SA Explorer. Med flatline valhalla. Jeg syns dette låt kanonbra til denne prisen. Men man må se det hele i forhold til hele det oppsatte system og musikksmak. Jeg er redd for at H200 kan falle i sammen med feil høyttalere. Jeg skulle gjerne hørt den med Eben høyttalere.

A

Affa

Gjest
Hegel H200 er også laget i østen. Og den tar ikke veien via USA. Om den blir solgt i USA blir nok prissammenligningen mer relevant.

Honkey
Nei! Mange US produkter har USDx10 som pris i Norge. Den kunne mao kostet 25000.- Selv ikke Neby har noe særlig over 12xUSD som pris. (noe som ville gitt 30000nok)

B

bamsemann

Gjest
Jeg har vært og hørt på tact 2175 integrert på hi fi klubben i fredrikstad, inntrykket var bra, men ikke helt i boks.

Den var veldig delikat oppløst fnidderfri finkorna behagelig presis, masse detaljer også videre, men den var også litt kjønnsløs.

Mangla litt hjerte og smerte, ble litt klinisk! Den er nok veldig ufarga, og gjør lite/ingenting med signalet, og det er nok riktig som brand-x sier, at farginga bør man da gjøre med andre produkter.

Men i forhold til hva jeg ønsker må jeg nok ha en forsterker som komuniserer bedre med lytteren.

Vi skifta mellom tacten, den nye integrerte nad m3 til 25 000kr, og en denon til 14 000.

Vi brukte b&w 803 og en ny denon cd spiller dcd-1500ae/dcd-2000ae.

Denon forsterkern er bare å glemme(ubrukelig) men med naden så åpna lyden seg opp og ble bredere bakover i lydbildet, og den engasjerte mer, det rett og slett svinga bedre.

Tacten var vel så god på de fleste hi fi parametra, men engasjerte ikke like bra.

Dro innom lyric i sarp og hørte på et par oppsett med creek og epos, det svinga som fy, og det var krispt og deilig engasjerende lyd, svinga så over og hørte på creek med cabasse, til og med det var gromlyd.

Lånte derfor med meg en creek classic 5350 se, så jeg skal teste den et par dager, men heller nok nå veldig mot en arcam fmj a32.

Vi får se hvor dette ender, for både primare i30 og hegel h200 er med i bildet.

Bamsemann........  ???

B

brand-x

Gjest
bamsemann !

Spennende, du vet hva du er ute etter så du finner nok ut av det... creek er jo kjent for å være mye for pengene.. Håper du følger opp slik att vi vet hva du ender opp med og tilbakemeldinger på de produktene du tester... Veldig lykke til på jakten...

mvh
brand-x

B

bamsemann

Gjest
bamsemann !

Spennende, du vet hva du er ute etter så du finner nok ut av det... creek er jo kjent for å være mye for pengene.. Håper du følger opp slik att vi vet hva du ender opp med og tilbakemeldinger på de produktene du tester... Veldig lykke til på jakten...

mvh
brand-x
Takk for det brand-x! Tilbakemelding skal det bli....

Bamsemann.... :)

B

bamsemann

Gjest
Har nå fått lyttet litt på creek 5350se classic, og førsteinntrykket er veldig bra.

Den har veldig bra timing/rytme, bra med kropp på tonen
spiller stort, åpent med bra dybde-høyde-bredde, og skiller utøvere og instrumenter bra fra hverandre.

Har en litt glansfull mellomtone/diskant som kan minne litt om rør(og rørlyd er vel bra) er litt usikker på mellombassen og litt i øvre bass, kunne kanskje tenkt meg litt mer luft, at den pusta bedre.

Ellers går bassen brukbart dypt, men her må det lyttes litt mer....

Bamsemann..... :)

H

Homarhus

Gjest
Lånte derfor med meg en creek classic 5350 se, så jeg skal teste den et par dager.

Bamsemann........  ???
Hehe! Har gjort det samme sjæl. Har faktisk kjøpt Creek Classic 5350. Men mangler en og en halv million spenn for neste del av anlegget. Leilighet og høyttalere. :D

B

bamsemann

Gjest
Hehe! Har gjort det samme sjæl. Har faktisk kjøpt Creek Classic 5350. Men mangler en og en halv million spenn for neste del av anlegget. Leilighet og høyttalere. :D
Er du enig i min vurdering da?

Bamsemann... :)

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Hei

Var på jakt etter integrert i samme prisklasse som deg for en tid siden, og opererte i utgangspunktet med en liste over aktuelle kandidater.....
Bryston B-100 SST burde vel være en kandidat. Forsterkeren har fått vanvittig skryt bla. i HiFi+ nr 41. Med 20 års garanti på produktene fra Bryston så burde det være kvalitet. B-100 SST må vel være en bra utfordrer til både Krell KAV40XI og Hegel H200?

Er det noen som har erfaring med Bryston B-100 SST?

B

brand-x

Gjest
Ser diskusjonen har blitt litt varm om kapasiteten eller mangel på etter hvordan man definerer det på KAV 400. Fakta er enten man liker det eller ikke. Og har må jeg si du tar feil spurv og affa har rett. Stereophile har konkludert med att Krell`n ikke er egnet overhodet for laster under 4 ohm punktum finale. Det betyr att med den høyytalern affa bruker er hans beskrivelse helt rett. Det jeg ikke forstår og det gjør jeg ikke uansett innfallsvinkel er hvordan noen påstår att den er strømsterk/styringskraftig. Men jeg skal i grave mere denne gang i krell-materien og ødelgge tråden med kupping av tema.

mvh
brand-x

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Krell 400 XI koster 37.000.- i Sverige.
------------------------ 2698.- pund + frakt og moms i Storbritania.

Krellen er overpriset. Strømsvak og ustabil. En skam til den prisen.

A

Affa

Gjest
Hva så? Blir den bedre av det? Den er mindre strømsterk i 3 ohm enn min gamle Audiolab 8000A.

B

bamsemann

Gjest
Creek classic 5350se er en god forsterker, den virkelig engasjer, jeg får godfot.

Den har god kropp på tonen, bra dynamikk, stort lydbilde, bra med luft mellom utøvere og instrumenter, og du kan fint plukke ut musikere og instrumenter i både bredde og dybde.

Den har en litt behagelig glansfull mellomtone, den spiller musikk så jeg blir engasjert.

Skal jeg bare si at bra er bra, begynne å handle musikk igjen og slappe av, eller "må" jeg sjekke opp flere forsterkere.

Vil en primare i30 eller hegel h200, eller arcam fmj a32 være bedre.

Creeken er på 2x90w, og dobler seg i 4ohm, skal i følge Kim være stabil ned til 1ohm, og skal i følge stereophile s test av den forrige modellen drive nesten hva som helst.

Hva syns du Affa? skal jeg gå for den og finne roen igjen eller søke videre, skal jo ha dynaudio igjen vet du,
tenkte meg focus 110....

Bamsemann........ :)

B

bamsemann

Gjest
Hva med audionet sam v2? noen som kjenner til den?

A

Affa

Gjest
Creek classic 5350se er en god forsterker, den virkelig engasjer, jeg får godfot.

Den har god kropp på tonen, bra dynamikk, stort lydbilde, bra med luft mellom utøvere og instrumenter, og du kan fint plukke ut musikere og instrumenter i både bredde og dybde.

Den har en litt behagelig glansfull mellomtone, den spiller musikk så jeg blir engasjert.

Skal jeg bare si at bra er bra, begynne å handle musikk igjen og slappe av, eller "må" jeg sjekke opp flere forsterkere.

Vil en primare i30 eller hegel h200, eller arcam fmj a32 være bedre.

Creeken er på 2x90w, og dobler seg i 4ohm, skal i følge Kim være stabil ned til 1ohm, og skal i følge stereophile s test av den forrige modellen drive nesten hva som helst.

Hva syns du Affa? skal jeg gå for den og finne roen igjen eller søke videre, skal jo ha dynaudio igjen vet du,
tenkte meg focus 110....

Bamsemann........ :)
Til Focus 110 (som jeg ikke har hørt) kan jeg tenke meg at en Creek er tilstrekkelig. De nyeste Dynaudio høyttalerne er lettere last enn tidligere. En brukt Gryphon AT er også en mulighet. Styr unna EC.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Bamsemann...

Hvorfor ikke prøv en Bladelius Thor mkll.Den har mer enn nok strøm til å drive mine Dynaudio Contour S3.4 krystallklart til sinnsyke db-høyder.S3.4 må en en skikkelig strømbank for å få tatt ut sitt potensiale.(Thor mkll har en maks strømforbruk på 1800 VA og kondensatorbank på 80 000uF).
Kan ikke få rost den ampen nok.Ikke bare har den krefter nok,men har en oppløsning og dynamikk som er utrolig til prisen.Stålkontroll i bassen.At designen i tillegg er tidløs minimalistisk og med stoooor finish er heller ikke noen ulempe.Jeg var på nippet til å kjøpe KAV 400 xi etter å ha hørt en.Hver gang jeg spiller med Bladeliusen så smiler jeg pga valget jeg gjorde etter å ha prøvelyttet begge før innkjøpet...

T

timc

Gjest
Eldre Gryphon er veldig gode forsterkere! Men muligens litt i mørkeste laget til Dynaudio?

Mvh

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Er det bare meg som ikke likte thor? Øvre mellomtone var en katastrofe her hjemme.

A

Affa

Gjest
Eldre Gryphon er veldig gode forsterkere! Men muligens litt i mørkeste laget til Dynaudio?

Mvh
Gryphon AT synes jeg er nøytral. Den låter vel ikke typisk Gryphon (Feit klasse A!)? De nye Gryphon sakene har jeg ikke hørt.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
thomand....

Da har du nok blitt utsatt for en sjelden bedriten mis-match.
Hegel CDP4A via XLR ut til Bladelius Thor mkll og derfra ut til Dynaudio Contour S3.4 spiller bare nyyydelig her hos meg....
Stram fin bass med begripende luftig og oppløst mellomtone og oppover uten å bli spisst.....

B

bamsemann

Gjest
Jeg har hørt litt på thor, og inntrykket er at den spiller veldig bra. Har så vidt fått prøvd den her, men av praktiske årsaker er forsterkeren fysisk for dyp slik at den stikker ut av møbelet, kan ha max 40cm dybde.

B

bamsemann

Gjest
Valget er tatt! jeg syns creek classic 5350se spiller så bra at den blir stående i hylla, den engasjerer og spiller musikk med stor M!

Takk for alle gode innspill, nå er dynaudio neste prosjekt.

Bamsemann... ;D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Hvordan da? På Patosene?
Jo, øvre mellomtone tok alt fokus. Virket som om den spillte høyere enn resten av frekvensene. Forferdelig hardt og klinisk var det.
Men utenom øvre mellomtone så var det virkelig mye kvaliteter. Bassen var jo i en egen klasse. 3d følelsen enorm. Var nok en dum match med patos og primare spiller kanskje. Føler Thor er litt sånn som hegel. Noen har gode erfaringer, andre veldig dårlige.
:)
Vil heller ha Pass labsene dine ;D

O

om.s

Gjest
Hva med audionet sam v2? noen som kjenner til den?

Der kom spm jeg lengtet etter ;D, selv om jeg så du hadde handlet!
Denne forsterkeren fikk meg å forlate min daværende BAT VK 300X SE, til over doble prisen, det er rett slett HiFi for voksne, ikke noe imponator greier, men ren og skjær musikk formidling.
Jeg vet at Audioaktøren i Horten har en brukt som du sikkert får en hyggelig pris på......

Her er noen detaljer ;)

http://www.audionetusa.com/samv2_technical.html

Men lykke til med Creekén det lille jeg kjenner til dette merket er også positivt.....

mvh

A

Affa

Gjest
Jo, øvre mellomtone tok alt fokus. Virket som om den spillte høyere enn resten av frekvensene. Forferdelig hardt og klinisk var det.
Men utenom øvre mellomtone så var det virkelig mye kvaliteter. Bassen var jo i en egen klasse. 3d følelsen enorm. Var nok en dum match med patos og primare spiller kanskje. Føler Thor er litt sånn som hegel. Noen har gode erfaringer, andre veldig dårlige.
:)
Vil heller ha Pass labsene dine ;D
Pass labbene......

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Prisen kan vi vel takke OHC for. Som med så mange av deres andre produkter kan det virke som de tar seg godt betalt for importen.

For ordens skyld:

OHC importerer IKKE Krell... det er Audionor i Sverige som tar seg av det, OHC er eneforhandler

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7

Koster denna herligheten da?

O

om.s

Gjest

Koster denna herligheten da?
Denne herligheten koster ny ca 30K, men som sagt er det en hos AudioAktøren som er litt brukt, og skulle være mulig å få for en hyggelig pris....

mvh

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Lekker var den. Spiller vel ikke halv gærnt heller tipper jeg :)

B

bamsemann

Gjest
Jeg har finni roen jeg nå, og lar musikken ta over igjen. Todde i utgangspunktet ikke jeg skulle stoppe på creeken, men den er så god og musikalsk, så den skal få stå til neste gang det blir forsterker bytte.

Det er virkelig en ulv i fåreklær- du skal ikke skue hunden på hårene o.s.v.

Hyggelig å preke med dere guttær.......

Bamsemann....

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
I fare for å dra tråden for langt, så burde du lese nyeste nr. av Hifi Choice Affe.

Der står det følgende : and which it was not possible to even approach for this test, but with a sensitive of 89 db/W, the 400 watts into four ohms from a Krell 400 XI amp was enough for most domestic needs. We noticed variablity in sound quality with changes in amplification. KRELL 400XI worked well with Jamo Reference R 909 loadspeaker.

Her snakker vi om en meget vanskelig høytaler å drive, men Krelle,n drar den helt ut, alle har vi forskjellig smak, men den høytaleren ikke KRELL 400 XI driver er ikke lagd.

Her snakker vi om en high end høytaler til 7500 pund.

:p.

Hva så? Blir den bedre av det? Den er mindre strømsterk i 3 ohm enn min gamle Audiolab 8000A.  

A

Affa

Gjest
89 db /w, 4 ohm er ikke noen vanskelig last. Krellen yter bra i 4 ohm, det gjør også en Rotel eller Harman K til 7000 kroner. Det er for tøffe laster under dette den svikter skandaløst. Faselineære høyttalere med lav motstand burde ikke være noe problem for en velkonstruert moderne transistorforsterker til 35000 kroner.

Edit: Sitat fra Jamo sin hjemmeside:

The R 909 is the perfect match for the highest quality amplifiers on the market. However, with a high sensitivity of 89dB and offering a very stable load at 4ohms it doesn´t need a power plant to drive it

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
ble stille gitt.

Kan en forsterker være både stabil og ustabil i sære belastninger samtidig ? Neppe.

Topp Bunn