Hegel H 200

Laukologen

Medlem
Ble medlem
26.04.2005
Antall liker
0
Sted
Bergen (Åsane)
Tja.. Mye bra sysnsing her og forbausende få som faktisk selv har testet ut de forsterkerne de synser om eller mener er bedre/verre enn andre - som så ofte ellers her på Forum'et - desverre!

Er selv i "kjømda" i forhold til å kjøpe meg ny forsterker, sannsynligvis integrert, og Hegel 200 er på listen over interessante kandidater. Det samme er Lyngdorf 2200 og Primare I30.
Alle disse p.g.a. pris (hadde helst sett at jeg kunne doble eller triple beløpet, men det må vente til senere) og tilgjenglighet (bor i Bergen, utvalget en del mer begrenset enn f.eks. i Oslo).

Har planer om å få lånt med meg to av produktene neste helg (andre etterpå), eventuelt en av de førstkommende helgene, for å gjøre en skikkelig sammenligning på eget anlegg i egen stue. Anmeldelser i blader og demo i butikker er vel og bra, men hjelper meg fint lite i forhold til hvordan det vil låte hjemme i egen stue.
(Anlegg forøvrig er beskrevet under).
Har hørt Hegel 200 på Center'et. Hørtes bra ut, men, som sagt, hjemme-test er det eneste saliggjørende.

Kommer gjerne tilbake med en rapport i etterkant av dette dersom det skulle være interessant.

Har forøvrig hatt BAT VK 300 og Tact 2200 hjemme på besøk tidligere, vel og merke ikke samtidig.

BAT'en var knall! Verken hard eller bløt, mørk eller lys, bare deilig, detaljert og troverdig, uten imponatorfaktor (noen som har en slik til salgs???).

Tact'en var verken "klinisk og kjønnsløs med mangel på kropp og varme" eller med "mangel på kropp på tonen" (hva nå i all verden det betyr??). Den var kanskje ikke direkte spennende eller spenstig eller med ekstra pondus eller imponatorfaktor "øverst" eller "nederst"slik jeg har hørt på andre anlegg, men ble opplevd tvers igjennom nøytral - usminket, detaljert og med bra dynamisk kontrast. Mest påfallende var kanskje en mer utpreget kanalseparasjon (mer lyd fra hver høttaler og mindre utpreget lydbilde fra senter) enn det jeg eller har vært vant med. Forsøkte ikke EQ muligheten.

"Kjedelig" og/eller umusikalsk grunnet manglende støy? Kanskje det er støy som gjør at noen liker andre ting? Vet ikke, jeg...

M.v.h.
Thomas

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.427
Torget vurderinger
10
Flott, ser fram til å høre hvilke erfaringer du gjør deg hjemme i egen stue. Du har jo dessuten også Dynaudio høyttalere, som jeg.

Har du kanskje også vurdert å teste ut Bryston?

Mvh.
Ketil Hansen

Laukologen

Medlem
Ble medlem
26.04.2005
Antall liker
0
Sted
Bergen (Åsane)
Flott, ser fram til å høre hvilke erfaringer du gjør deg hjemme i egen stue. Du har jo dessuten også Dynaudio høyttalere, som jeg.

Har du kanskje også vurdert å teste ut Bryston?

Mvh.
Ketil Hansen
Hørte såvidt på Bryston i Oslo (Lyric) for litt siden, men vet ikke helt med testing. Ingen som fører dem i Bergen, så da blir det sending og greier... Vet ikke om det er aktuelt med et slikt budsjett.

Skulle gjerne testet Pathos Logos, evt hørt andres erfaringer med denne - fått svært gode kritikker og ser fantastisk ut!

Dynaudio RULER! Mellomtone og diskant som er meget bra. Spent på bass med bedre forsterker.

T.

B

brand-x

Gjest
Vil bare si til Bamsemann att hvis han velger å prøve sda 2175 kommer du garantert ikke til å bli misfornøyd. Kappa serien den siste er ikke kjent for å gi ved dørene og krever kvaliteter i toppen for ikke å bli tynn og spiss. men prøv den gjerne mot Ec250 som besitter litt "rør"-klang så skal du få høre hva denne TACT\en greier for det er nesten ikke til å tro.
Den har en mellombass i tillegg som du normalt ikke forventer i denne prisklassen . Jeg mener att sda2175 er ett mye bedre kjøp enn tda2200. Ta med att den er fri for støy...

mvh
brand-x

B

bamsemann

Gjest
Vil bare si til Bamsemann att hvis han velger å prøve sda 2175 kommer du garantert ikke til å bli misfornøyd. Kappa serien den siste er ikke kjent for å gi ved dørene og krever kvaliteter i toppen for ikke å bli tynn og spiss. men prøv den gjerne mot Ec250 som besitter litt "rør"-klang så skal du få høre hva denne TACT\en greier for det er nesten ikke til å tro.
Den har en mellombass i tillegg som du normalt ikke forventer i denne prisklassen . Jeg mener att sda2175 er ett mye bedre kjøp enn tda2200. Ta med att den er fri for støy...

mvh
brand-x
Det høres veldig bra ut brand-x.... Da skal jeg ta en tur på hi fi klubben i fredrikstad over helga å høre på den.

De har en demo til 12 000kr, jeg har faktisk veldig tro på den selv også, men ville prøve å "provosere" fram litt meninger. Og meningene er jo stort sett veldig positive om lyngdorfs produkter.... :)

Laukologen

Medlem
Ble medlem
26.04.2005
Antall liker
0
Sted
Bergen (Åsane)
Jeg mener att sda2175 er ett mye bedre kjøp enn tda2200
Fikk den helt motsatte vurderingen/anbefalingen av ansatt/kyndig på Klubben i Bergen. Bare som et apropos...

Fra Klubbens sider:
"Selve forsterkningsteknologien i SDAI 2175 kalles PWM – eller "Pulse Width Modulation" – og er identisk til den du finner i Lyngdorfs langt dyrere forsterkere, som Millenium MK3 og M/S2150."
"TDA2200 er en oppgradering i forhold til forgjengeren TacT M2150, og den er til og med utstyrt med den sentrale prosessoren fra legenden selv, TacT Millennium!"

T.

B

bamsemann

Gjest
Hva med den integrerte AVI forsterkern da? Noen som har hørt den? Hørte den på demon til Halvar på Horten messa i fjor, og det virket bra der.

Bamsemann.... :)

B

brand-x

Gjest
Laukologen !

Du fikk nok den anbefalingen, men hvis du ser bort fra "leketøyavdelingen" så får du mye mere for pengene . Og skal du ha tda`n med analog mulighet blir det enda mere kostbart. Selvfølgelig er prosessoren "billig" integrert i denne mot separat enheten men den krever til gjengjeld kunnskap og tid for utbytte. Og hvis du har ett normalt lytterom kommer du fryktelig langt med 2175. Og til prisen er den ett Kupp. Jeg leste en test i hifi-world om effektforsterkeren sda2175 som er intet mindre en oppsiktsvekende. Den er jo referert til å være ett av få produkter der egenreklamen til produsenten blir verifisert + litt til, og da skal man ta i betraktning att den er sammenlignet med tre ganger dyrere produkter uten att det er noen sammenligning forøvrig. Den er rett å slett fryktelig bra og etter min erfaring med annet vesentlig dyrere utstyr er den noe av det bedre i prisklassen opp til 30 tusen. Og hvis man ikke er foruttinntatt skal det godt gjøres å omgå denne på ren skjær lydgjengivelse. Den har en del fortrinn mange andre sliter med......

mvh
brand-x

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Hva med den integrerte AVI forsterkern da? Noen som har hørt den? Hørte den på demon til Halvar på Horten messa i fjor, og det virket bra der.

Bamsemann.... :)
Den har også vært innom her hjemme. Forsterkeren var god den, men AVI spilleren ødela alt. Lydbildet var smalt og udefinert. Slet voldsomt med dårlige/vanlige innspillinger.
Forsterkeren i seg selv var bedre, men kanskje ikke fullt så imponerende som jeg hadde trodd. Også denne var litt "smal" og kresen på innspillingen, men ikke på langt nær så ille som spilleren.
Det beste med AVIen var kontrollen i bunn. Det var helt rått.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Har aldri prøvd en tact/lyngdorf hjemme. Har kun hørt den en rekke ganger på hfk, men må desverre si jeg kjenner igjen litt av det bamsemann nevner over. Jeg opplevde ikke tacten som klinisk eller analytisk i negativ forstand, men veldig/ganske kjedelig. Fikk ikke fra foten på samme måte som f.eks thule har gjort på samme høyttalere. (B&W)
Men at den kan være en suveren problemløser og kompromiss skjønner jeg veldig godt.

B

brand-x

Gjest
thomand !

Jeg har hatt thule også og har cd150b igjen, men sammenlignet direkte er tactèn mye mere kontrollert og er sinnsykt mere detaljert dynamisk og mye glattere i fremføringen. men hva som er best er jo selvfølgelig en smaksak. Men det jeg vet er att jo lavere impedans høyttalerne har jo "mørkere" oppleves tactèn i klangen. Jeg har ikke hørt thule på B&W men på DALI helicon er i allefall TACTèn mere kontrollert over hele registret ingen hull/mangler i gjengivelsen.

mvh
brand-x

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Ok. Jeg har bare hørt tact på B&W. Og er forsåvidt litt enig i det du sier. Tacten hadde egentlig alt, men for meg manglet den litt magi eller hva man skal kalle det. Opplevde thulen som mye mer klangfull og engasjerende.
Men det, som du sier, bunner nok ut i smak og behag. Begge er jo uten tvil gode forsterkere, men må som alt annet matches med både øvrig utstyr og bruker :)

B

brand-x

Gjest
thomand !

Det med magien har du helt rett i...
Min erfaring er att det er lettere å overlate fargingen til øvrige komponenter . F.eks med ec synes jeg det rett å slett er håpløst å rette på parametre hvis du da ikke kjører EC hele veien og da må du liksom leve med EC sin måte å gjøre tingene på. TACTèn reagerer på alle forskjellige farger som eks.v. en cd-spiller besitter eller ett linjetrinn f.eks. Den er i allefall lett å forholde seg til. Jeg tror ankepunktet noen har til TACT er stillheten som gjør att alt slipper igjennom, den er jo totalt fri for støy og er rimelig oppriktig hele frekvensområdet med ett særdeles lite avik.

mvh
brand-x

O

om.s

Gjest
Har forøvrig hatt BAT VK 300 og Tact 2200 hjemme på besøk tidligere, vel og merke ikke samtidig.

BAT'en var knall! Verken hard eller bløt, mørk eller lys, bare deilig, detaljert og troverdig, uten imponatorfaktor (noen som har en slik til salgs???).
Hvilken BAT var det du hadde hjemme?, det finnes tre varianter av den integrerte.
Hadde selv VK 300X SE en tid, men ville pr dags dato byttet den mot Audionet SAM V2 til halve prisen, om jeg skulle valgt integrert igjen...
Solgte min for 35K for 1,5 år siden og det var vel en god pris på den tiden....

mvh

O

om.s

Gjest
Det er ikke meninga å være negativ, men har vel hørt noen negative rykter i den retningen.

Bamsemann........  :)
Ærlighet er aldri, nesten iallefall, negativt  ;D

mvh

B

bamsemann

Gjest
Jeg syns det du sier om Lyngdorfen høres veldig bra ut brand-x. Jeg liker at det er rent og ufarga, bare jeg får med meg den levende-organiske-pustende lyden, og at du hører kjøtt og blod.

Det må ikke bli for mye hjerne og for lite hjerte! skjønner?

Og leketøyavdelingen bryr jeg meg lite om, mest/best mulig lyd for penga!!!

Bamsemann... :)

B

brand-x

Gjest
Bamsemann !

For å sitere en annen om denne forsterkeren :
DET ER BARE LUKTEN FRA SVETTEN SOM MANGLER, men resten det får du....

Gi lyd fra deg når du får hørt på den.....

mvh
brand-x

B

bamsemann

Gjest
Bamsemann !

For å sitere en annen om denne forsterkeren :
DET ER BARE LUKTEN FRA SVETTEN SOM MANGLER, men resten det får du....

Gi lyd fra deg når du får hørt på den.....

mvh
brand-x
Det skal jeg gjøre........ :)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
thomand !

Det med magien har du helt rett i...
Min erfaring er att det er lettere å overlate fargingen til øvrige komponenter . F.eks med ec synes jeg det rett å slett er håpløst å rette på parametre hvis du da ikke kjører EC hele veien og da må du liksom leve med EC sin måte å gjøre tingene på. TACTèn reagerer på alle forskjellige farger som eks.v. en cd-spiller besitter eller ett linjetrinn f.eks. Den er i allefall lett å forholde seg til. Jeg tror ankepunktet noen har til TACT er stillheten som gjør att alt slipper igjennom, den er jo totalt fri for støy og er rimelig oppriktig hele frekvensområdet med ett særdeles lite avik.

mvh
brand-x
Høres bra ut dette. Kan kanskje være verdt en titt til.
Bra forklart :)

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Jeg vet ikke hvorfor så mye skryter Fidelity om H200. Ikke noe spesielt, høres ut som en helt vanlig NAD forsterker. Lukter ingenting og veldig kjedelig.

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
350
Torget vurderinger
2
Gjør lite galt. For en som ønsker en boks med god lyd gir nettop H200 dette. Jo klangen er litt varmere uten å miste detaljer. Kan skyldes at det brukes J fet transistorer i den? Testet den hjemme, ga stort rom og fin dybde i lyden. Det eneste jeg merket meg som ett lite minus, var att lyden var en smule mer kornet i forhold til det beste jeg har testet. Har selv H4amk2, Cdp4amk2 og P4amk2. Disse er også nå tunet med litt mer varme i lyden i forhold til tidligere modeller. Det som jeg liker med små bedrifter slik som Hegel er at de tar kritikken på alvor og gjør ting for å forbedre. Jeg kan bare annbefale folk og sjekke ut de oppgraderte produktene fra Hegel.

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Hæ er det virkelig tilfelle, bra at jeg ikke har bytta inn Krellen ennå da.

Jeg vet ikke hvorfor så mye skryter Fidelity om H200. Ikke noe spesielt, høres ut som en helt vanlig NAD forsterker. Lukter ingenting og veldig kjedelig.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.427
Torget vurderinger
10
Hvilke integrerte transistor-forsterkere i samme prisklasse har du så hørt på som du mener er vesentlig bedre enn H200? Eller mener du kanskje at alle i denne prisklassen er "luktfri og kjedelig"?

Mvh.
Ketil Hansen

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Lyden av H200 forsterkeren miner meg veldig mye om NAD 218 og egentlig synes også at en gammel kombinasjon NAD S100 og NAD 218 er enda bedre lydmessig og kraftigere selv om mann kan få det billigere. H200 er ikke noe spesielt. En OK integrert forsterkeren, men ikke noe mer.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.427
Torget vurderinger
10
Lyden av H200 forsterkeren miner meg veldig mye om NAD 218 og  egentlig synes også at en gammel kombinasjon NAD S100 og NAD 218 er enda bedre lydmessig og kraftigere selv om mann kan få det billigere. H200 er ikke noe spesielt. En OK integrert forsterkeren, men ikke noe mer.  
OK, da forstår jeg det slik at du ikke har hørt noen forsterkere, bortsett fra NAD-kombinasjonen, som du opplever bedre enn H200.

Mvh.
Ketil

Geir_ove

Medlem
Ble medlem
06.10.2005
Antall liker
0
Var å hørte på H 200 , men valgte Bladelius Thor p.g.a bedre dynamikk,ellers vil jeg si at di var ganske like,hadde før det Primare I 30 , men den blei for liten til mine Dynaudio Countur 3,4s.
Registrerte at en som mente at Bladelius var "klinisk" i lyden ! trur vedkommende må ha bommet totalt med kablingen.......

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
OK, da forstår jeg det slik at du ikke har hørt noen forsterkere, bortsett fra NAD-kombinasjonen, som du opplever bedre enn H200.

Mvh.
Ketil
Se på mitt anlegg og det var mye mer i siste ca 25 år.

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
350
Torget vurderinger
2
H200 er faktisk så bra som testen hevder. Bruk tid til å lytte på den, bli kjent med den, og en får mange gode musikkopplevelser. At H200 skulle være kjedelig i lyden klarer jeg ikke å forstå. Har testet denne med en hel del høytalere som feks Aurum Godes, tror jeg, Jbl Arrey, Audiovector Mi3 signatur, Bw 604 og Sa Explorer. Den har god kontroll på alt av høytalere, rett og slett en god musikkformiddler. For alle som skal kjøpe forsterker i dette prisleiet, gjør man seg selv en bjørnetjeneste hvis en ikke prøver en slik en før en bestemmer seg.

B

bamsemann

Gjest
Jeg tror at Hegel h200 er en veldig god forsterker, men jeg tror også at det finns mange andre veldig gode forsterkere.

Skal dra opp på hi fi klubben å høre på Lyngdorf i morra, ellers så ble jeg veldig tent på arcam a32.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Ikke snakk om i måneskinn engang at Krell 400 XI blir bytta til Hegel H 200.

Har hørt på Hegel H 200 i butikken og en god forsterker er det, men å påstå at den slår Krell 400 XI på alle parametere er nok å gå altfor langt.

B

bamsemann

Gjest
Hadde jeg hatt krell 400xi så hadde jeg heller ikke bytta den ut med hegel.

Men ved en nyinnvestering så tror jeg at hegel er et mye bedre kjøp da den koster 16 000kr mindre.

Hvem som er best? bob bob... Jeg mener at det finns mange gode forsterkere i klassen pluss-minus 20k, og at det går nok både på smak og eierglede.

Jeg mener/tror at det forstsatt er en del status i å eie dyre produkter.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ikke snakk om i måneskinn engang at Krell 400 XI blir bytta til Hegel H 200.

Har hørt på Hegel H 200 i butikken og en god forsterker er det, men å påstå at den slår Krell 400 XI på alle parametere er nok å gå altfor langt.
Her er ikke folk feige, det skal de ha! De tar en tur i butikken, lytter på 3-4 produkter samtidig, produkter de ikke kjenner, ei heller kjenner innspillingsstatus på, i et rom de ikke er tilvent, og kanskje ikke en gang deres egen plate. Så dømmer de et av produktene (etter fritt valg, hadde det vært høyttalerne i dette anlegget som var omdiskutert, hadde de sikkert også vært dårlige) nord og ned eller der omkring.
Tøft.

Honkey

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Her er ikke folk feige, det skal de ha! De tar en tur i butikken, lytter på 3-4 produkter samtidig, produkter de ikke kjenner, ei heller kjenner innspillingsstatus på, i et rom de ikke er tilvent, og kanskje ikke en gang deres egen plate. Så dømmer de et av produktene (etter fritt valg, hadde det vært høyttalerne i dette anlegget som var omdiskutert, hadde de sikkert også vært dårlige) nord og ned eller der omkring.
Tøft.

Honkey

Tror nok det her dreier seg veldig mye om eierstolthet og å forsvare egne valg. Litt tungt å svelge at Hegel danker ut eller ihvertfall er nogenlunde jevnbyrdig med en (overpriset ?) dings fra U.S.A

Begge er meget gode , men prisforskjellen er altfor stor IMO.

A

Affa

Gjest
Krellen er overpriset. Strømsvak og ustabil. En skam til den prisen.

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
Jøss. Merkelig erfaring du har med krellen. Min erfaring er en helt annen: solid, strømsterk og veldig god til å gjengi musikk (men det er kanskje en smaksak, og matching)...

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Det er vel "Affa" som vet best.................

Hifi och musik
High fidelity
What hifi
Hifi Choice
Norske fidelity
Hifi+
Hifi News
Stereophile + flere, og også online tester og omtaler flere steder.

Her er det mange"profesjonelle" ører som har rost kav400xi for det den er; en fantastisk musikk formidler, med teknikk og byggekvalitet i topp klasse, lånt fra de dyre Krell effekttrinnene i 100Kkr klassen.

I April utgaven 2006 stereophile er den også ført opp på en eksklusiv liste rangert som class A produkt. Det beste blant de beste produktene, der forventningene til prestasjonen har lov til å være høy, meget høy.

Hifi Choice: editors chioce gold award 2005, best mellom 2000pund og 5000pund, "hard to beat at any price".

Ps! tråden handler om hegel200

A

Affa

Gjest
Den er ustabil og tar kvelden raskt når motstanden på lasten går ned under 3 ohm.

A

Affa

Gjest
Jøss. Merkelig erfaring du har med krellen. Min erfaring er en helt annen: solid, strømsterk og veldig god til å gjengi musikk (men det er kanskje en smaksak, og matching)...
Den maktet knapt å drive mine Dynaudio C5. Lite kjøleareal, lite batterikapasitet. Billig, billig.

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Ser man på innmaten i H200 versus KAV400 så er nok komponentkostnad relativt lik.
Krellen er laget i Østen og burde derfor være billigere .
I USA koster den ca 2000USD (ex VAT) så H200 gir nok mye for pengene her på berget..

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Krellen er overpriset. Strømsvak og ustabil. En skam til den prisen.
Prisen kan vi vel takke OHC for. Som med så mange av deres andre produkter kan det virke som de tar seg godt betalt for importen.

Topp Bunn