"Hedmarkskurven" (og andre avvik fra den rette linje)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Barbaresco skrev:
    Takk til Bx for belæringen.

    Jeg kan ikke noe for det, men får 100 ganger mer ut av slikt enn alt synsebasert jeg skummer gjennom i løpet av året.

    Kanskje noe å tenke på for glansede blader også!
    Spørs om de fleste annonsører er enige i at økt kunnskapsnivå er av det gode.

    Men jeg slenger meg på takken, utbytterik tråd dette.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    Her kommer en liten on-topic julerebus:

    1/3 oktavs kurven nedenfor er korrekt i den forstand at det er akkurat den kurven man får når man gjør 1/3 oktavs glatting av den opprinnelige responsen. Men det kurven forteller oss inneholder minst en feil. Sannsynligvis to. Men de henger sammen. Finn feilen. Eller feilene.



    Takk nok en gang for god grafikk, Valentino
    Jeg går ut fra at man lineariserer dB-verdiene først når man gjør glattingen, eller? (Jeg håper forklaringen, som jeg er spent på, er mindre banal.)
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Bx skrev:
    Her kommer en liten on-topic julerebus:
    Er det maskeringen av dipen på 63 og peaken på 72 Hz du er ute etter muligens?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig uten å ha hørt det spille, men jeg tror 1/3s kurven overdriver nivået man opplever i øvre bass 60-85hz siden hele området mellom 60-130hz mangler energi. Den dype kløften mellom 200-300hz blir også delvis kamuflert og det vil låte tynnere enn 1/3 tilsier.

    Jeg tror slik det spiller nå vil det oppleves litt slankt og at det er sammenhengen på feilene……

    Jeg gir meg selv under 50% sjanse på at det var dette du tenke på ;)

    Mvh Roald
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Totte. Luringen. Nei det er nok ikke så ille som at de har glattet dB verdiene her. Men det er en bra innfallsvinkel til poenget mitt.

    Roald,
    Jeg tenker på noe annet, men jeg tror det du sier stemmer.

    Veggen,
    Dippen ja. Peaken nei.

    Valentino,

    Ett poeng av 1,5 mulige. Gratulerer med seieren.

    Hvis vi ser litt grovt på det så faller den glattede kurven systematisk mer enn den uglattede. I hvert fall fra mitt ståsted 8)

    Ved 20 Hz er det ganske nøyaktig 10 dB mellom de to kurvene. Går man ned 10 dB ved 20 kHz så er man ganske langt nedi kamfilteret. Lest som et forsøk på å vise hvordan det låter så blir dette feil. Dette kan vi kalle den psykoakustiske feilen.

    Men det er en annen side også. Som er ren fysikk og matematikk. Impulseresponsen viser hva som skjer med lyden over tid. Og ettersom impuls og frekvens bare er to ulike måter å presentere samme informasjon på, så kan det samme sies om frekvensresponsen (amplitude + fase). Det er bare en catch her. Og det er at frekvensresponsen viser ikke alltid det vi tror den viser. På overflaten viser den kun hvor kraftig en tone på en bestemt frekvens blir gjengitt. Det vi ikke umiddelbart ser er hvor lenge tonen må vare før den låter slik, hva slags nivåforløp den har fram til dette tidspunktet og hva som skjer i det vi slår av høyttaleren og rommet spiller videre. Når fasegangen også er med så har man hele det tidsmessige forløpet godt maskert i to frekvensplott, men det er vel ingen som har Fourier transformasjonen så godt under huden at de kan se dette forløpet.

    For å sette det på spissen kan man gjerne Fouriertransformere hele Beethovens 9. symfoni til frekvens og fase. Litt tungt regnemessig er det, men man mister ikke noe av musikken. Hvis noen som studerer dette plottet får tårer i øynene så er de sannsynligvis svært musikalse og nerdete og smarte av en helt annen verden. Eller kanskje de bare har pollenallergi. ;D

    Punkt for punkt i den velkjente frekvensresponsen viser en steady-state respons. Den viser lydtrykket på toner med en uendelig lang varighet. Vi tenker oss gjerne at når vi spiller av en tone over husalteret så fungerer omtrent på dette viset:



    Altså at en tone med en bestemt varighet som har et rimelig konstant lydtrykk som er i tråd med det frekvensresponsen viser. Og da er jo steady state helt OK. Men noen ganger kan det ta ganske lang tid før lydtrykket bygger seg opp:



    I disse figurene varer tonen 200 millisekunder. Det hadde nok fortsatt å stige en stund til på denne frekvensen hvis tonen hadde vart lengre. At lydtrykket også er en funksjon av tid er kanskje ikke noe man tenker over hele tiden. Bortsett fra waterfall plots, da. Men de forteller jo bare om etterklangen, når høyttaleren har sluttet å spille. Etterklangen har jo betydning for taletydeligheten. Og den generelle maskeringen som etterklangen kan utsette musikken for. Men jeg tror det har mer å si for lydkvaliteten i de fleste rom hvordan lydnivået varierer mens lyd spilles enn hvordan den dør ut etter at lyden er slått av.

    Noen vil kanskje tenke på dette som non-lineariteter og egenskaper som varierer over tid. Men dette er effekter av lineære og tidsinvariate systemer. Alt ligger i impulsresponsen og kan hentes ut derfra med de rette analysemetoder. Det er bare effekten som kan virke tidsavhengig og nonlineær. Effekten av at direktelyden blander seg med sine egne refleksjoner.

    Det som kanskje er aller mest interessant er hva som skjer når det er en kansellering:



    Da får man først en direktelyd med et ganske anstendig lydnivå. Kanselleringer kommer jo med en liten forsinkelse. Så kommer den kansellerte tilstanden med kraftig dempet nivå. I det tonen stilner i høyttaleren får vi en ny peak fordi romrefleksjonene nå får råde grunnen alene en stakket stund. Vi får en ny og kraftig peak. Den siste peaken vil selvfølgelig være ca 180* fasedreid i forhold til den første.

    Alle disse figurene er fra måling i bil.

    Jeg har gjort en del liknende simuleringer i vanlige rom. De fleste frekvenser oppfører seg rimelig ryddig og pent. Men på vanskelige frekvenser kan det nesten se ut som en etappe i Tour de France. Det er mye rart som kan skje på vei mot den steady state tilstanden som frekvensplottet viser. Og oppholdsrom er mye større enn biler så det tar ofte lengre tid før alle refleksjoner har satt inn støtet sitt. Når det er mye berg- og dalbane i frekvensresponsen så kan dere trygt gå ut fra at det skjer rare ting i tidsdomenet også.

    Disse illustrasjonene er hentet fra en artikkel av Angelo Farina. Og her driver han med bil-hifi. Mao en akustisk worst case. Vanlig 1/3 oktavs glatting og liknende samsvarer ikke optimalt med den subjektive lydkvaliteten i bil, for å si det forsiktig. Det fungerer nok atskillig bedre i vanlige oppholdsrom - som regel. Men også her vil det ofte være vesentlige avvik her og der som kan forkludre eventuelle forsøk på å fikse problemet med digital signalbehandling. Om man legger feil kurve til grunn.

    Det er mye i Farinas forskning som tyder på at dett er den kraftigste delen av gjengivelsen som påvirker lydoppfattelsen mest. Spikene på vei inn i og ut av en kansellering påvirker hvordan vi oppfatter lyden mer enn den lyden som spilles mens kanselleringen pågår. Farina m.fl. gjorde lyttetester i bil der de sammenliknet hvordan det låter når de korrigerer basert på stasjonære verdier (tilsvarende 1/3 oktavs kurven ovenfor) og "overshoot" (maksverdiene ved hver frekvens. Konklusjonen kan ikke sies å være bunnsolid ut fra vitenskapelige kriterier, men det er troverdighet i at overshoot plottet samsvarer bedre med hvordan lydkvaliteten oppleves enn det 1/3 oktav eller 1/6 oktav osv. gjør. Det er også mye psykoakustisk forskning som kan forklare hvorfor det er slik. Maskeringseffekter står veldig sentralt i denne forskningen. Mer fokus på hva som maskeres enn hva som høres, for å si det på den måten.

    De som driver og roter med MP3 og andre former for informasjonsreduksjon snur jo hver sten for å finne maskert lyd som de kan fjerne uten at lydkvaliten reduseres "nevneverdig" :p. Men vi som vil høre alt kan bruke kunnskapen om de samme maskeringseffekter til å minimalisere den maskering som skjer i lytteposisjonen.

    Det er mye som tyder på at en kort spike i innledningen til en kansellering gjøre "voksen manns jobb" på maskeringsfronten. Den er jo selvsagt også hørbar i seg selv også

    Her er nok en kurve fra samme paper, der man viser frekvensrespons, overshoot respons. Og respons etter 30 millisekunder. Den siste har tilknytning til artikulasjon og er mer relevant for bil enn større rom der det er mer vanlig å operere med 60 millisekunder.



    Som dere ser, ligger overshoot-responsen og cruiser helt i toppen på kamfilteret hele veien. Og mange av kanselleringene er redusert til et moderat søkk. Hvis man så tar og 1/3 glatter denne så får man et helt annet resultat enn den som Linkwitz produserte ovenfor. Dersom Farina har rett (og det har han ofte hatt), så gir denne overshoot responsen en mye mer korrekt grafisk fremstilling av hva vi hører fra godstolen enn den vanlige responsen. Dette er en av hovedgrunnene til at jeg foretrekker å se på ufiltrerte responser for å vurdere lydkvalitet. Glattede kurver vises jo i hytt og pine, men er de filtrert så vet man strengt tatt ikke hva man ser på.

    Det er en ganske godt etablert myte, både blant DSP skeptikere og en del DSP tilhengere at (det er OK å dempe resonnanstopper, men at )det ikke er OK å korrigere for dipper i responsen. "Det går ikke an". Ja særlig! Det går utmerket an å heve en dipp 10-20 dB. Og de fleste anlegg tåler det også. Men forskningen til Farina forklarer hvorfor det kan gå galt når man forsøker å korrigere dipper basert på vanlig frekvensrespons: Man korrigerer en stasjonær dipp og introduserer boosts som rager skyhøyt over resten av lydbildet. Ikke rart enkelte har opplevd at lyden får en resonant karakter når man forsøker å kansellere kanselleringer.... Legg forøvrig merke til at 1/3 plottet holder godt følge i bølgedalene ved enkelte lave frekvenser. Ikke bra det heller.

    I god, hifi-nerdete ånd så tror jeg at vi i noen grad hører alt det som Farina sine plott viser til det motsatte er bevist og akseptert blant kresne hifi entusiaster. Jeg tror vi hører hele det variable forløpet i all sin skrekk og gru. Med fasedreininger og greier. Overshoots, kanselleringer og det som er. Det man ønsker er jo at alle toner gjengis med rett nivå og rett fase så lenge de varer. Men alt dette er ikke "in your face" problemer. Men snarere smårusk som vil prege sortnivået og perspektivistisk skarphet i et ellers velfungerende anlegg. Hvis man har klart å frekvensjustere anlegget på en fornuftig måte, vel å merke.

    For å oppsummere: Vi hører alle toppene i kamfilteret. Og de aller fleste hører vi med uforminsket styrke. De fleste kanselleringer gir mye kraftigere lyd enn det frekvensresponsen skulle tyde på. Når man så glatter med 1/3 oktav så får kanselleringene uforlholdsmessig stor innflytelse på hvor den glatte kurven havner i forhold til kamfilteret. Derfor faller 1/3 oktavs kurven for mye. Dette allerede før vi tenker psykoakustikk.

    Diverse maskeringseffekter gjør at vi rent psykoakustisk legger mye bedre merke til de kraftige enn de svake frekvensene. Og at vi legger bedre merke til de kraftige partier av svake frekvenser enn de svake partier av svake frekvenser. Alt dette gjør at det vår oppfattelse av lyden ligger mye tettere på toppen av kamfilteret enn det slike kurver pleier å vise.
     

    Vedlegg

    O

    Oblivion

    Gjest
    Supert innlegg Bx.

    Det du skriver bekrefter mine erfaringer.

    Også fenomenet med at mange godt hørbare forvrengningsformer ikke kan måles med det som er tilgjengelig av måleutstyr.

    Angelo Farinas måling av "stillhet" er som du tidliger har nevnt kanskje en måte som kan forteller mer....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.424
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Glitrende innlegg igjen, Bx!

    Dette forklarer nok hvorfor jeg får best resultater ved å korrigere bare delvis for kanselleringer i bassområdet. Den transiente responsen er høyere enn hva den glattede steady-state kurven skulle tilsi, sånn at en "korreksjon" for hele avviket faktisk tilfører en hørbar peak i stedet, noe som vil gi den resonante karakteren du beskriver.

    Ellers er det mye informasjon som er innkodet i den grafen i form av forskjellige kanselleringer og resonanstopper. Avstanden fra høyttaleren til frontvegg, høyden av elementene over gulvet (som er sammensauset med avstanden til måleposisjon i "floor bounce"), dimensjonene i rommet, osv. Det er ganske opplagt at rom og høyttaler må ses som ett system for å forstå hva som overføres til øregangen når et signal presenteres på høyttalerterminalene.
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Veldig bra BX :)

    Forslag: Kunne du bruke disse postene dine som grunnlag for en generell innføring av muligheter/begrensninger med DSP?
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Utrolig gjennomgående og godt forklarte innlegg,Bx!

    Tror mange kan lære mye av det du skriver her,inkludert meg selv.

    Takk!
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Interessante innlegg BX. I min bok har du tatt steget fra bransjeaktør og pusher av eget til produkt til lektor i responskurver og DRC ;D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Full sirkel, m.a.o. ;D

    Særdeles mye hjerneføde her nå. Tusen takk!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Greven skrev:
    Veldig bra BX :)

    Forslag: Kunne du bruke disse postene dine som grunnlag for en generell innføring av muligheter/begrensninger med DSP?
    Kunne vært supert med en artikkel om dette. Med ordforklaringer for oss som ikke er helt inne i problemet.
    Les amatører. ;D

    Håvard
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Hej Bx,

    Tack för dina upplysande och tankeväckande inlägg här.

    Jag hoppas få se mer av denna typ nyanserade och lärorika reflektioner här på forumet.


    /Suomela
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Superbra innlegg i denne tråden BX :D
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det var da voldsomt med lovprisninger ;D

    Mange takk - and right back at you.

    Etter noen labre måneder så synes jeg det har vært spennende på HFS den siste tiden.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    nb skrev:
    Verity Sarastro according to Stereophile:

    Basspeak, dump i mellomtonen og englestøv her også. Samt litt berg- og dalbane.
    Uten sammenligning for øvrig, så bygget jeg en prototype stativhøyttaler for noen år tilbake i en litt for liten lukket kasse. Det gir som kjent en liten pukkel i bassen før det begynner å rulle av (se vedlagte simulering).

    Dette skulle man tro låter pinglete i bassen, men faktisk låt det totale resultatet ganske balansert og fint, og jeg tror at på høyttalere som ruller av litt prematurt i bassen, så kan man oppnå en ørevennlig illusjon av fylde ved å ha en liten heving i bassen før avrullingen på denne måten. Det er vel kanskje også grunnen til at mange høyttalerbyggere ser på kabinettstørrelsen som relativt ukritisk for lukkede konstruksjoner.
     

    Vedlegg

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Helt enig i at det etter en lengre dødperiode på HFS endelig begynner å ta seg opp igjen. :) Meget interessante betraktninger ifra Bx her.

    Jeg har et lite spørsmål til den kurven fra Linkwitz. Er dette måling tatt i lytteposisjon, og at de voldsomme peakene/dipsene i den uglattede kurven viser kamfiltereffekt mellom kanalene? Denne effekten øker på oppover i frekvens på en slik måte at det kunne se ut som at det er relatert til de enkelte elementene? Eller er det bare at det er valgt en gating som er litt høy?

    Jeg er helt i startgropa på dette med responsmålinger, og jobber med å forstå resultene mine og å få fornuftige reproduserbare målinger.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kurven viser frekvensresponsen i et 200ms tidsvindu etter påtrykket impuls på høyre høyttaler hjemme hos Linkwitz. Målingen er tatt i lytteposisjonen (2,4m fra høyttaleren).

    Her er en Linkwitz-presentasjon
    http://www.linkwitzlab.com/AES-Munich'09/Reproduction as live-SL.pdf
    og her er opptaket av hva han sa under presentasjonen
    http://www.linkwitzlab.com/AES-Munich'09/AES-Munich09-SL.mp3

    En annen presentasjon som går dypere og ikke reklamerer fullt så mye for høyttaleren hans:
    http://www.linkwitzlab.com/AES-Chile'09/Chile-stereo challenge-final.pdf

    Anbefales!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    200 millisekunder tilsvarer vel ca 70 meter lydvandring. Mao så fanger nok disse målingene opp alt det vesentlige.
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Man lærer sålenge man har elever.. Takker for konkrete eksempler Bx!
    Verden vil bedras, leve bruspulver-guttene !
    Diskanter med rufsekurve er ofte omtalt som luftige, analytiske etc og engelske høyttalere med tynne gitarkabinetter selger stadig bra....
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Bx skrev:
    200 millisekunder tilsvarer vel ca 70 meter lydvandring. Mao så fanger nok disse målingene opp alt det vesentlige.
    Ok, så vi kan anta at diskantresponsen ikke ville sett like rufsete ut med et lavere tidsvindu?

    Jeg ser noe av den samme tendensen her hjemme, men ikke i like stor grad og hovedsakelig i området rundt delefrekvensen. Jeg har ikke tatt hensyn til fase i det foreløpige delefilteret mitt, og forskyvningen mellom diskant og mellomtone i horisontalplanet er nærmere en meter. :-X Ha kjørt målinger med gating på rundt 20 ms.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jada,

    Når tidsvinduet blir kort nok så er det bare direktelyden igjen av diskanten og eventuelle diffraksjoner fra kabinettet.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Utmerket tråd.

    I Og med det synes som om maksverdiene ser ut til å stemme bedre med opplevelsen enn det hellige gjennomsnittet må det vel være en ide å forsøke å kjøre med lang gating og så eq'e maksverdiene mot targetkurven? Evenuelt kan man bruke en mer komplisert algoritme. Dette må tas opp i Audiolensetråden.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Totte,

    Dette fenomenet hadde jeg kontroll på da Audiolense 3.0 kom ;)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    Totte,

    Dette fenomenet hadde jeg kontroll på da Audiolense 3.0 kom ;)
    Utmerket, utmerket. Fortell, fortell.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Den glattede responsen i Audiolense som brukes som grunnlag for å generere korreksjonsfiltre ligger der jeg per i dag mener den bør ligge. Dette er et område der det kan dukke opp forbedringer senere, men jeg tror det er ganske tett på som det er.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BTS skrev:
    Valentino skrev:
    Nåværende targetkurve hos Tangen. Legg merke til BBC-dip og englestøv:

    Prøver en slik til jul jeg. 8)
    :eek: :eek:, det var kraftigt...
    Sorry, men i den uken jeg har vært borte har denne tråden blitt for lang til at jeg gidder å lese hele. Men det er da heller ikke nødvendig siden Valentino i sitt innlegg som BTS kommenterer her forklarer hvorfor jeg ikke helt skjønner dette. PCP er altfor kraftig kost når lyd skal vurderes ut fra noenlunde objektive kriterier. Skummel kjemi bør ikke brukes i samband med seriøs musikklytting. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn