Headshell i Rosewood vs aluminium?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.124
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    @Gunnar_Brekke Har du et godt forlag på en 12" som er lettere og kunne passe til en edruelig pris? Andre kan komme med forslag også, men det er kanskje litt OT.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Da jeg kjøpte min technics 1200 g var det fremst for at det ble opplyst om at magnesiumsarmen, og spiller for øvrig passet for " dyrere pickuper".
    Anskaffet cadenza black og ortofon LH 9000, uten å sjekke compliance, arm, masse, osv. Kanskje et lettere headshell hadde gitt bedre lyd? Vel, det er vel bare å prøve, lytte, og så vurdere.🤔
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Hei.
    Den matchingen kan ved første blikk se ut som en noe uheldig kombinasjon.

    ZYX 4D Ultimate X har oppgitt en (diagonal) compliance på rundt 14 µm/mN.
    Gitt at dette er en japansk pickup, er dette oppgitt ved 100 Hz. Det vil si at vi må gange
    compliancen med en faktor på 1,5-2,0 - for å finne den dynamiske compliansen ved 10 Hz.
    Da ender vi opp med en dynamisk compliance - ved 10 Hz - på mellom 21 og 28 µm/mN .
    La oss gå for en mellomverdi på 25 µm/mN. DET - er en ganske myk (MC-) pickup!

    Jelco SA-750L har etter mine beregninger en effektiv masse på rundt 27 gram. Med
    HS-30 headshellet blir den effektive massen lik (27 - 12 + 17 = ) 32 gram. DET - er en
    tung tonearm!

    Legger vi til pickup (4,1 - 6,8 - 8,0 gram - Unngå alle "lodd") og skruer (0,5 gram) ender
    vi opp på en total effektiv masse på kombinasjonen lik 36,6 gram!

    Gitt disse verdiene, ender vi opp med en resonansfrekvens på kombinasjonen, helt nede
    på lave 5,3 Hz. Ikke spesielt gunstig, da målet er 10 Hz.

    Jeg ville i stedet benyttet Tecknics "discoshellet" på 7,5 gram - og dermed redusert den
    effektive massen på armen (fra 32 gram) til 22,5 gram - og den effektive massen på
    kombinasjonen (fra 36,6 gram) til 27,1 gram. Det hever resonansfrekvensen (fra 5,3 Hz)
    til en noe bedre verdi på 6,1 Hz. Ikke ideelt, men en noe bedre kombinasjon rent teoretisk...
    Om dette er hørbart, vet jeg ikke.


    Bruker du den originale (røde) kablen? Den kan meget vel være årsaken til det du beskriver.
    Prøv en bedre kabel - som Kimber TAK - i stedet... DET - vil være hørbart!
    Er det ikke denne pickupen vi snakker om?


    Her opplyser de i tilfelle at compliancen de lister er dynamisk.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.802
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring med forskjellige headshell er at det kan
    være overraskende store lydmessige forskjeller.
    Enda mer overraskende er at forskjellen på de få centimeter
    kabler på headshellet kan være enda større?🙄
    En veldig viktig ting med headshellet er at det må være mulig
    å justere vta.😀
    Orsonic headshell har jeg god erfaring med.
    Tyskerne som bl.a bygger «verdens største ,tyngste og dyreste»platesnurre,
    lager også armer og headshell. Tipper dette er noe av det råeste som
    finnes pt. Importeres av Analog Sentret i Asker.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Den matchingen kan ved første blikk se ut som en noe uheldig kombinasjon.

    ZYX 4D Ultimate X har oppgitt en (diagonal) compliance på rundt 14 µm/mN.
    Gitt at dette er en japansk pickup, er dette oppgitt ved 100 Hz. Det vil si at vi må gange
    compliancen med en faktor på 1,5-2,0 - for å finne den dynamiske compliansen ved 10 Hz.
    Da ender vi opp med en dynamisk compliance - ved 10 Hz - på mellom 21 og 28 µm/mN .
    La oss gå for en mellomverdi på 25 µm/mN. DET - er en ganske myk (MC-) pickup!

    Jelco SA-750L har etter mine beregninger en effektiv masse på rundt 27 gram. Med
    HS-30 headshellet blir den effektive massen lik (27 - 12 + 17 = ) 32 gram. DET - er en
    tung tonearm!

    Legger vi til pickup (4,1 - 6,8 - 8,0 gram - Unngå alle "lodd") og skruer (0,5 gram) ender
    vi opp på en total effektiv masse på kombinasjonen lik 36,6 gram!

    Gitt disse verdiene, ender vi opp med en resonansfrekvens på kombinasjonen, helt nede
    på lave 5,3 Hz. Ikke spesielt gunstig, da målet er 10 Hz.

    Jeg ville i stedet benyttet Tecknics "discoshellet" på 7,5 gram - og dermed redusert den
    effektive massen på armen (fra 32 gram) til 22,5 gram - og den effektive massen på
    kombinasjonen (fra 36,6 gram) til 27,1 gram. Det hever resonansfrekvensen (fra 5,3 Hz)
    til en noe bedre verdi på 6,1 Hz. Ikke ideelt, men en noe bedre kombinasjon rent teoretisk...
    Om dette er hørbart, vet jeg ikke.


    Bruker du den originale (røde) kablen? Den kan meget vel være årsaken til det du beskriver.
    Prøv en bedre kabel - som Kimber TAK - i stedet... DET - vil være hørbart!
    Det er vel ikke alle japanske produsenter som fremdeles oppgir ettergivenheten ved 100Hz? At dette er en LOMC tyder vel heller på at 14µm/mN ved 10Hz er riktig?

    Hva er problemet med den røde Jelco-kabelen? Kapasitans? Det spiller vel i så fall minde rolle for en MC?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.537
    Antall liker
    8.103
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hr. Brekke har vel sagt ved flere anledninger at den dreper dynamikk og/eller detaljer, eller noe i den retning. Jeg har imidlertid sett andre, presumptivt erfarne, vinylentusiaster si at Jelco-kabelen er veldig god. Ikke vet jeg, da jeg lot være å ta med en slik da jeg kjøpte en Jelco fordi den var både for lang og for schtøgg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hr. Brekke har vel sagt ved flere anledninger at den dreper dynamikk og/eller detaljer, eller noe i den retning. Jeg har imidlertid sett andre, presumptivt erfarne, vinylentusiaster si at Jelco-kabelen er veldig god. Ikke vet jeg, da jeg lot være å ta med en slik da jeg kjøpte en Jelco fordi den var både for lang og for schtøgg.

    Ja, og jeg lurer på hvorfor. Hva ved kabelen skulle forårsake det? Er det med spesielle typer utstyr, i spesifikke situasjoner eller hva?

    ...Fordi jeg synes det høres svært usannsynlig ut, og derfor håpet jeg på en videre forklaring.

    Ikke minst siden jeg bruker denne tonearmkabelen selv.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.537
    Antall liker
    8.103
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan synes du selv at den fungerer?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.537
    Antall liker
    8.103
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mye som forventet da. Jeg synes det var litt rart at Jelco, som lager glimrende armer, ikke skulle vite hvordan man lager en ok kabel. Mener å huske at Rudi også ga den et godt betyg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Den er riktig pu ja. Hva menes med at compliancen er dynamisk?
    Poenget er at om det er den aktuelle pickupen jeg linket til og compliancen er dynamisk så skal man ikke foreta en omregning med faktor 1,5-2,0 som Gunnar Brekke har gjort. Han svarer godt og generelt, men faren er at de mindre erfarne kun leser konklusjonen på regnestykket og ikke gjør KS av faktorene som er puttet inn i regnestykket.

    Hva gjelder kabler til arm så er det store forskjeller sammenlignet med kabler annet sted i anlegget. Og jeg opplever til dels store forskjeller også med MC-pickuper. Men, forskjellene er ikke nødvendigvis mellom dyre og billige kabler. Dette avhenger av kabelens egenskaper, og de vil påvirke lyden ulikt for ulike pickuper. Kabel skal derfor matches mot pickup, stepup og riaa og sees i sammenheng med resten av den kjeden.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Pickupers compliance kan oppgis:

    - Statisk (vanlig i USA). Sannsynligvis den eneste verdien man kan måle direkte - ved å se hvor mange micrometer
    ..nålespissen beveger seg - når man påfører en kraft på 1 milliNewton. Mikroskop påkrevet!

    - Dynamisk ved 10 Hz (vanlig i Europa). Jeg regner med at denne verdien beregnes matematisk ved at man måler
    ..resonansfrekvensen - for deretter å snu formelen. Forutsetter at man vet den effektive massen på arm, PU og skruer.

    - Dynamisk ved 100 Hz (vanlig i Japan). Jeg regner med at denne verdien beregnes matematisk ved at man måler
    ..resonansfrekvensen - for deretter å snu formelen. Forutsetter at man vet den effektive massen på arm, PU og skruer.

    Forholdet mellom verdiene er beskrevet her:

    Warning!

    Assumes that the quoted cartridge compliance references 10Hz. [Often (sadly) not published by manufacturers]

    "There is one snag about it. The manufacturers of cartridges do not always state a useful value for C(ompliance).
    (It should be started at 10 Hz). Figures of C coming from Japan usually are measured at 100 Hz, so they should
    be multiplied by 1.5-2.
    Figures of C coming from USA often are static values, so they should be halved. Most
    figures of C coming from Europe are OK (stated at 10 Hz)"


     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Mye som forventet da. Jeg synes det var litt rart at Jelco, som lager glimrende armer, ikke skulle vite hvordan man lager en ok kabel.
    Mener å huske at Rudi også ga den et godt betyg.
    Enig med deg om at Jelco lager utmerkede armer. Men, tror du virkelig Jelco selv lager disse kablene?

    En kabel som skal overføre det minimale signalet fra en pickup - særlig en LO MC-pickup må oppfylle visse krav. Den røde Jelco-kablen
    oppfyller ikke disse kravene etter min mening.

    Jeg har det samme problemet med Argon Classic (interconnect) kablene vi selger gjennom HiFi Klubben. Koblet mellom en RIAA, en
    CD-spiller eller en strømmeboks - til forsterkeren - gjør den en helt OK jobb. Koblet mellom en pickup (platespiller) og RIAAen faller den
    fullstendig igjennom. Liksom Jelcokablen slører den topp og øvre mellomtone og dermed reduserer den den opplevde dynamikken.
    Derfor velger jeg i stedet å benytte (to av) de enklere Argon Basic SUB kablene når jeg erstatter kabler på en platespiller. En enkel
    coaxkabel, men den gjør jobben utmerket. Originale "lakris-lisser" fungerer også overraskende bra. Ofte bedre en mer "fancy" kabler.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.537
    Antall liker
    8.103
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dumt formulert av meg. De lager selvsagt ikke kablene selv, men gjør som alle andre som selger boutique-kabler: handler inn industrielt produserte kabler, enten 100% fiks ferdig, eller som halvfabrikata som de så kler på selv.

    Det jeg skulle sagt var at det er rart om de ikke skulle vite hva slags karakteristika kablene de handler inn bør ha.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    @Gunnar_Brekke Har du et godt forlag på en 12" som er lettere og kunne passe til en edruelig pris?
    Andre kan komme med forslag også, men det er kanskje litt OT.
    Sliter litt der. Dessverre. Lange armer blir automatisk tunge. Selvfølgelig lar det seg gjøre å lage lette 12" armer, men
    disse vil i de fleste tilfellene bli for "veike". Liksom kongens bue. En Wilson Benech konisk karbonfiberarm på 12" hadde
    sikkert vært kult, men billig hadde den helt sikkert ikke blitt. Det er veldig synd at Jelco (og SME) legger inn årene...

    For deg hadde det helt sikkert lønt seg å benytte seg av en stivere pickup i Jelcoarmen, og heller benyttet seg av
    ZYXen i en kortere (og lettere) tonearm...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sliter litt der. Dessverre. Lange armer blir automatisk tunge. Selvfølgelig lar det seg gjøre å lage lette 12" armer, men
    disse vil i de fleste tilfellene bli for "veike". Liksom kongens bue. En Wilson Benech konisk karbonfiberarm på 12" hadde
    sikkert vært kult, men billig hadde den helt sikkert ikke blitt. Det er veldig synd at Jelco (og SME) legger inn årene...

    For deg hadde det helt sikkert lønt seg å benytte seg av en stivere pickup i Jelcoarmen, og heller benyttet seg av
    ZYXen i en kortere (og lettere) tonearm...
    Er du sikker på at ikke ZYX' ettergivenhet er oppgitt ved 10Hz (det virker mer logisk at en LOMC skal ha dynamisk ettergivenhet på 14 enn 25 um/mN) og at den passer ganske utmerket?
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Da jeg kjøpte min technics 1200 g var det fremst for at det ble opplyst om at magnesiumsarmen, og spiller for øvrig passet for " dyrere pickuper".
    Anskaffet cadenza black og ortofon LH 9000, uten å sjekke compliance, arm, masse, osv. Kanskje et lettere headshell hadde gitt bedre lyd?
    Vel, det er vel bare å prøve, lytte, og så vurdere.🤔
    Din kombo er noe mer "innafor" enn Sevalds.

    Cadenza Black har en compliance på 16 mikrometer/milliNewton - oppgitt dynamisk - ved 10 Hz.
    Denne verdien kan du sette rett in i kalkulatoren: http://www.resfreq.com/resonancecalculator.html

    Technicsarmen har en effektiv masse på 12 gram. Legger vi til pickupen (10,7 gram) og et par skruer
    (0,5 gram) ender vi opp på 23,2 gram. Resonansfrekvensen - med originalshellet fra Technics - bli 8,26 Hz.

    Bytter du originalshellet med LH-9000 shellet, økes armens effektive masse til 21,3 gram (12,0-7,5+16,8 =).
    Legger vi igjen til pickupen (10,7 gram) og et par skruer (0,5 gram) ender vi opp på 32,5 gram. Det gir en
    resonansfrekvens på 6,98 Hz. Med andre ord et dårligere resultat rent teoretisk.

    Det greieste er antagelig å bruke originalshellet og heller spare LH-9000 shellet til bruk sammen med
    skikkelig stive pickuper - som Denon DL-103/R osv...
     
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Er du sikker på at ikke ZYX' ettergivenhet er oppgitt ved 10Hz (det virker mer logisk at en LOMC skal ha dynamisk ettergivenhet på 14 enn 25 um/mN)
    og at den passer ganske utmerket?
    Det vet jeg selvfølgelig ikke, all den tid ZYX ikke oppgir ved hvilke frekvens compliancen er oppgitt.
    Men gitt at ZYX er en japansk produsent, virker det ikke usannsynlig.

    Når det gjelder logikken, så finnes det faktisk LO MC-pickuper med høy compliance, som Denon
    DL-301, det meste av pickupene fra van den Hul og ikke minst den supermyke Denon DL-1000A...
     
    Sist redigert:

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Din kombo er noe mer "innafor" enn Sevalds.

    Cadenza Black har en compliance på 16 mikrometer/milliNewton - oppgitt dynamisk - ved 10 Hz.
    Denne verdien kan du sette rett in i kalkulatoren: http://www.resfreq.com/resonancecalculator.html

    Technicsarmen har en effektiv masse på 12 gram. Legger vi til pickupen (10,7 gram) og et par skruer
    (0,5 gram) ender vi opp på 23,2 gram. Resonansfrekvensen - med originalshellet fra Technics - bli 8,26 Hz.

    Bytter du originalshellet med LH-9000 shellet, økes armens effektive masse til 21,3 gram (12,0-7,5+16,8 =).
    Legger vi igjen til pickupen (10,7 gram) og et par skruer (0,5 gram) ender vi opp på 32,5 gram. Det gir en
    resonansfrekvens på 6,98 Hz. Med andre ord et dårligere resultat rent teoretisk.

    Det greieste er antagelig å bruke originalshellet og heller spare LH-9000 shellet til bruk sammen med
    skikkelig stive pickuper - som Denon DL-103/R osv...
    Resonansfrekvensen totalt vil vel være et mindre problem, da LH900 shellet, i følge ortofon skal være resonansfritt.
    Kanskje.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.537
    Antall liker
    8.103
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En evt. ekstra resonnans fra headshellet er noe annet enn egenresonnansen til cantileveren. Den kommer i tilfelle i tillegg og ved en annen, eller andre, frekvenser.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    En evt. ekstra resonnans fra headshellet er noe annet enn egenresonnansen til cantileveren. Den kommer i tilfelle i tillegg og ved en annen, eller andre, frekvenser.
    Jaha. Da blir det å velge mellom standardshellet, og det sannsynligvis meget bedre resonansfrie LH 900 shellet. Kanskje best å prøve, og la øra avgjøre.
    Takk for innspill.👍
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.537
    Antall liker
    8.103
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Meget bedre er nok en tvilsom antagelse. Kanskje er det bedre, kanskje er det ikke.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jaha. Da blir det å velge mellom standardshellet, og det sannsynligvis meget bedre resonansfrie LH 900 shellet. Kanskje best å prøve, og la øra avgjøre.
    Takk for innspill.👍
    Jeg stiller meg svært tvilende til at den hørbare forskjellen mellom to fornuftig designede headshell som skyldes noe annet enn masse/ettergivenhet i det hele tatt er eksisterende.

    ...Men, jeg har tatt feil før. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det vet jeg selvfølgelig ikke, all den tid ZYX ikke oppgir ved hvilke frekvens compliancen er oppgitt.
    Men gitt at ZYX er en japansk produsent, virker det ikke usannsynlig.

    Når det gjelder logikken, så finnes det faktisk LO MC-pickuper med høy compliance, som Denon
    DL-301, det meste av pickupene fra van den Hul og ikke minst den supermyke Denon DL-1000A...
    Nei, det er dumt at det ikke er noen omforent standard måte å spesifisere dette på. ...Eller rettere sagt at den ikke brukes.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Om effektiv masse; tonearm, pickup og headshell, i forhold til pickupens ettergivenhet havner i en ugunstig konstellasjon, er det mulig å kompensere for dette med å justere nåletrykket mot det minste eller eventuelt høyeste anbefalte stifttrykk?
    I mitt tilfelle oppgis magnesiumsarmen tiil å ha bedre egenskaper med å motvirke resonser i forhold til f.eks aluminiumsarmen på 1210 modellen. Tenker også på et "worst case senario", at man kommer så galt avsted at nålefanen svekkes og pickupens levetid påvirkes.
    Cadenza Black angir et stifttrykk på 2,0 til 2,5 g, og anbefalt 2,3 gram. Har satt trykket til 2,3 g.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Om effektiv masse; tonearm, pickup og headshell, i forhold til pickupens ettergivenhet havner i en ugunstig konstellasjon, er det mulig å kompensere for dette med å justere nåletrykket mot det minste eller eventuelt høyeste anbefalte stifttrykk?
    I mitt tilfelle oppgis magnesiumsarmen tiil å ha bedre egenskaper med å motvirke resonser i forhold til f.eks aluminiumsarmen på 1210 modellen. Tenker også på et "worst case senario", at man kommer så galt avsted at nålefanen svekkes og pickupens levetid påvirkes.
    Cadenza Black angir et stifttrykk på 2,0 til 2,5 g, og anbefalt 2,3 gram. Har satt trykket til 2,3 g.
    Vel, jo mer armen demper resonanser jo mindre vil vel en uheldig match ha å si. Tror ikke det er noe å bekymre seg for at nålefanen svekkes. Den er designet for å vibrere/svinge. Til syvende og sist så er det bra hvis det lyder bra. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn