Heads up - Hypex UcD MP32 og 34 forsterkermoduler går ut av produksjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Problemstillingen blir som følger:
    - En billig buffersak, som den som Rune lenker til, forringer lydkvaliteten en god del i forhold til å drive modulen direkte fra en tilstrekkelig kraftig preamp med balanser utgang.
    - Er det for lite gain, eller er det for lavt maks spenningssving som er problemet?

    Er det for lite gain, så løses det best med en buffer med gain.
    Er det for lite spenningssving, så må en

    Max spenningssving går på om du har nok headroom eller ikke.

    Har du egenlig nok headroom, og det er gainstrukturen du sliter med, ville jeg tatt det piano med brokoblinga, og heller sett på en bedre buffer.

    Johan-Kr
    Jeg bruker nu en Sowter input trafo (ikke balanc. til balanceret 1:1) i stedet for kinabuffer. Lydkvalitet er meget god med trafo. Jeg har en passiv autoformer preamp og source er henholdsvis, TV, Phono og DAC. Har c.a. 40db gain i Phono/RIAA. Foran RIAA har jeg hver sin Sowter SUT til henholdsvis Ortofon SPU-A og Denon DL103. Det er tilstrekkelig til senaftens lytte-seanse på mine ellers meget effektive Altec A5 VOTT (8 Ohm), men ikke til festbruk :).
    DACen som jeg bruker i dette system er en moddet AD1852 sak, hvor signal tas direkte fra DAC chip (V out). Her har jeg sannsynligvis for lavt output. Har prøvet simpel diskret buffer (mistede lydkvalitet) samt prøvet med en trafo på 1 : 6.4+6.4 Den leker jeg lidt med, både mht R verdi over primary og ved at paralellisere eller ikke på secundær siden. Nu skal der siges at lydkvalitet og oppløsning er på rimelig høyt nivå så opplevd lydtrykk er nok lidt lavere end faktisk lydtrykk.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du lever litt på stupet mhp impedanstilpasninger, og du mister antakeligvis også en del trøkk.

    Disse modulene har bare 1.8kohm inngangsimpedans uten buffer, og du kjører autoformer på pre og trafo på inngangene. Kildene dine må da være svært lavimpedante på utgangen (i området 50 ohm eller så) for å ha et høvelig bra impedansforhold.

    Jeg tror at om du setter f.eks. en Pass B1 inn før overgangstrafoen, så vil det hjelpe.

    Johan-Kr
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg har tenkt på Pass bufferen. Den er i hvertfald nautral.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg har en 'Pass' B1(selvbygget av kinakopibyggesett) samt et offisielt kort som jeg hadde et problem med.
    Disse brukes ikke til noe for tiden, jeg kan sende til deg hvis du vil prøve.

    Og sånn ellers har jeg et spørsmål til de kyndige her.
    Min UcD34 lager et knepp i diskanten når jeg skrur på forsterkeren mens Ucd180ene venter litt med å starte, og starter så helt stille.
    Er det mulig å koble AMP enable fra 34en til SMPS400 strømforsyningene, og da starte de samtidig med 180ene?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det burde fungere. Både UcD180 og UcD32har samme virkemåten på amp enable.

    Johan-Kr
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en 'Pass' B1(selvbygget av kinakopibyggesett) samt et offisielt kort som jeg hadde et problem med.
    Disse brukes ikke til noe for tiden, jeg kan sende til deg hvis du vil prøve.
    Takk for godt tilbud E.H. Men tror jeg avventer lidt. Har for mange prosjekter på vent ( ikke hifi) nu når solen skinner :). Digital lyder nu glimrende hos meg med 1:6.4+6.4 trafoen parallelisert på utgangen. Noe gain og gunstigere utgangsimpedance.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Helt sikkert, men den er bare en kanal og prisen på AU$25 er som pcb, mens ferdigbygget, koster den AU$45. Da tror jeg Twisted Pear Ivy IIIer et bedre valg i samme prisområde.

    The IVY Balanced Line Stage

    Jeg har planer om å benytte Ivy III.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tolker det som om det er ett komplett kit for en kanal til den prisen, altså pcb med alle delene umontert?
    Da kommer 8 stk på ca 1300,- pluss frakt, mens 4 Ivy kommer på ca 3000,-... litt forskjell da :)

    Jeg trenger til 8-kanaler som du vet :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Godt mulig. Jeg tror nok de uansett pokker er bedre enn den Kina-bufferen.

    Johan-Kr
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Kan jeg drive den oppgulperen med strømforsyningen til UcD34, eller må den ha en regulert strømforsyning?
    Hvis den bare kan kobles rett på UcD modulen er det jo veldig greit å bruke disse, kjekt med xlr kontakt loddet på printet også.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Oppgulperen ser ut til å være spesifisert med +-18V, og det bør være regulert. UcD3x leverer ca 17,25V uregulert ut, så jeg tror du skal beregne deg egen strømforsyning. Jeg tror det er nok med en strømforyning på deling.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke strømforsyningen i Hypexen god nok altså? Det var ikke med i beregningen når jeg bestilte 8 stk tidligere idag :D
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du kan bruke mer eller mindre spenning. Hvis spenninga er høyere, så må du ha 18V zenerdioder. Hvis det er litt mindre, bør spenningen være regulert.

    Jeg bruker en regulator på UcD34 til å drive de kina-bufrene.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jo også 12v regulatorer på kinabufferene, men hadde håpt å få de vekk og drive rett fra Hypex eller Anaview.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Er det ams1000 du har?

    Den har en uregulert aux ut på +-17v, som kan ramle til 9V ved tung belastning. Da tror jeg det er bedre å hente ut hovedspenninga på +-62V.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ams1000 ja. Nei, er nok bedre å bruke hypexene da, så blir iallefall ett evt dropp i takt med belastningen på rett kanal. Kan teste å se.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hva med å maile kisen og spørre om +-16V vil funke, og så gir du den to 16V zenerdioder?

    Om du ikke splitter fra hverandre kortene, så mater du strøm inn på bare en av de, men usikker på om du må ha zener på samtlige av kortene.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrev til JLM:

    Hi. I just ordered 8 regurgitator kits to use as input buffers for 4 Hypex ucd34mp bridged, will it be ok to run them from the unregulated 17v aux power from Hypex?

    Svar:

    The Regurgitator kit need +/-V or one floating output rail. So if the 2 x 17vdc rails are configured as +/-17vdc with GND / 0v centre then yes. But as usual with Hypex datasheets there is not enough info to be sure.
    Test the 17vdc outputs from the hypex is +and - 17vdc measured from amp GND / 0v. If so then it will work fine.

    Mitt svar:

    It is configured as +-gnd 17v nominal but it also say min 13,64v and max 20,29v.

    Is that within the spec of the Regurgitator?

    Og endelig svar fra Joe:

    The regurg wants roughly +/-12v to +/-18v with NE5532A. Should be able to handle +/-20.3v max ok.

    Så fasit blir at dette skal gå fint, blir det ett problem så får jeg finne en annen PSU.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Mao sette på to zenerdioder på f.eks 15V for å få fast spenningsnivå.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Men den kan jo fortsatt droppe under, er ikke det ett større problem?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det ser ut som zenerdiodene hovedsakelig blir brukt ved høyere forsyningsspenninger.

    Johan-Kr
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Nå har jeg også bestilt oppgulpere, men hvilke zenerdioder skal jeg ha?
    Jeg ser på sidene til Elfa at det er forskjellige 'effekttap' og 'zenermotstand' for de forskjellige spenningsnivåene, Hva passer til dette bruket?
    Spenningen fra forsyningen til UcD34 gir hos meg 19Volt sånn cirka etter hva jeg husker, tenkte å kjøpe 16 eller 18Volt zenerdioder, men ble usikker på hvilke.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg leste i byggetråden om 1Watt zenerdioder, så da kjøpte jeg det og så bort fra motstand.
    Kjøpte noen extra, 16Volt og 18Volt så hvis det er andre som trenger kan jeg sende med posten.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tenker jeg venter på dere prøvekaniner om hvordan de funker :)

    Johan-Kr
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Vekker til liv denne tråden, fikk tak i et par UCD MP 34 for slikk og ingenting hos Hypex. Vær oppmerksom på at det er forskjell på Ver2 og Ver3, førstnevnte har ikke 5v på J9.2 Tok litt tid før jeg fant ut av det. Men nå er vi oppe - fin lyd må jeg si.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Bare for å være på den sikre siden, vil en flex eight funke med UCD34 uten inngangsbuffer? (Kan ingenting om dette...)

    1678284443173.png
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det står ikke spesifisert utgangsimpedans på flex 8, men flex har 200 ohm utgangsimpedans, og det tror jeg bør gå bra. Det kan kanskje være en ide å spørre på forumet til minidsp om hva inngangsimpedansen er.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn