Heads up - Hypex UcD MP32 og 34 forsterkermoduler går ut av produksjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du må evnt skaffe deg en buffer med den nødvendige mengden med gain.

    For øyeblikket kjører jeg en UcD32 i hovdeanlegget, uten buffer, drevet med differensialoutput fra Dynamic Precision CA-1. Dette låter utrolig bra til å være en forsterkermodul til €50.

    CA-1 har lav nok impedans, strømstyrke nok og nok gain i massevis til disse.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Går det an å øke gain i ebay bufferen jeg har? (Linket til på side en i denne tråden)
    Kan ikke det gjøres med å bytte noen komponenter?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det går nok an å øke gain i den, uten at jeg har laget opp skjema på akkurat disse bufrene.

    Nå slører denne bufferen en del, sammenligna med å kjøre input rett fra Dynamic Precision, så jeg ville kanskje vurdert noe sånt som et sett Twisted Pear Ivy bufre. Disse kan bruke både med balansert og ubalansert input, og en kan sette gain selv.

    The IVY Balanced Line Stage

    Johan-Kr
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Skulle teste min Ucd34 sammen med en kina rørbuffer som jeg har hatt liggende i noen år.
    Jeg får brum / ulyd mens bufferen starter og rør varmer opp, deretter er allt ok og fint hul igjennom. Når jeg trækker stikket ut slukker allt uten bilyde. Har forbundet j2 1 og 4 ( 5v standby - enable input), 7 og 8 (AMP_EN - GND amplifier). 9,11 til GND på buffer (R- og L-) samt 10 og 11 til henholdsvis R+ og L+ på buffer.
    Spørsmål:
    -skal jeg også forbinde 7 og 9 også til GND på buffer?
    -skal jeg evt sætte swich mellem 1 og 4 og vente med at enable inntil buffer har stabilert seg?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville ikke koblet ekstra jordforbindelser til bufferet, men en standbybryter, evnt en forsinka start til bufferet har stabilisert seg er lurt. En del rør-greier kan gi DC ut før de har stabilisert seg, og UcD3x er DC-koblet...

    Johan-Kr
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ok, prøvede at kople den til uten buffer, lød faktisk meget godt nesten røragtig 3D på mine VOTT men for lidt gain idet jeg bruker autoformer pre. Er nok nød til at finne et godt diy linjetrin med noe gain i stedet for kinebufferen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det blir litt vel tøft å drive uten buffer, hvis ikke du har en heftig preamp i systemet. UcD3x har en inngangsimpedans på kun 1.8kOhm, og med passiv pre blir det enda lavere.

    Jeg kjører en UcD32 uten buffer, men jeg har en Dynamic Precision CA1, og den leverer strøm nesten som en integrert forsterker...

    Johan-Kr
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Prøvede hypex modulene med se-balanced kinabufferen fra eBay. Lyder helt ok på mine Altec A5. Musikalsk og ikke lige så kontrollert som ncore400, mere i retningen av ucd400 ( en fordel ifm A5 bass), lidt mindre "stort" :) i forhold til 300b monoblokker. Det var nok mere transparen uten buffer, men lyder ellers godt i mit super enkle oppsett. Har kun en smule gain i stepup trafo og i simpel men vellydende riaa, unity gain i Dac buffer og kun autoformer volume samt autoformer nivåregulering mellom enheter i A5. Forstærkeren demonstrerte meget tydeligt forskjellene mellom Ortofon 2m black i 9" tonearm og Spu A i 12+ tonearm. Begge lød iøvrigt godt på gode gamle LPer.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjører som sagt UcD32 uten buffer, og da låter den knallgodt. Med disse Kina-bufrene fra eBay, så slører den mere. Til €50, så skal du slite hardt for å finne noe som låter bedre.

    Johan-Kr
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører som sagt UcD32 uten buffer, og da låter den knallgodt. Med disse Kina-bufrene fra eBay, så slører den mere. Til €50, så skal du slite hardt for å finne noe som låter bedre.

    Johan-Kr
    Ja Hypex lager fine forsterkere. Bygger muligvis bedre buffer på et tidspunkt ( til eks Twisted Pear som du nævnte tidligere ). Men UCD34 (evt brokoplet) kommer, når jeg har bygget den inn i passende kasse, til at brukes til TV og film, hvor den skal avløse og spare rørene. Jeg har også et par Ncore400 monoblokker men bruker dem i stuen til anlegg nr 2 til mine Carlsson OA-51LE2. De krever en del flere watt end Vott :)
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Kan jeg drive disse modulene direkte med DLCP? den har 100 Ohm utgangsimpedanse etter hva jeg kan lese fra databladet.
    Men jeg finner ikke noen inngangsimpedanse i databladet til UcD3XMP.

    Jeg vil ha et par kanaler til og lurer på om jeg skal gå for UcD3XMP, heller enn 180HG som jeg har fra før.
    Er de 'like gode' som 180HG, det er jo diskant som er aktuelt å koble til her, kanskje mellomtone.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sjekket dataarket. De skal ha 1.8kohm inngangsimpedans, og da holder det antakeligvis med DLCPens 100 ohm.

    Du kan muligens få litt mere følsomhet ift signalkablenes egenskaper, når det er liten forskjell. Jeg tror ikke jeg ville prøvd med de 560 ohm på utgangen på MiniDSPen min.

    Johan-Kr
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg bruker Contrik skjermet mikrofonkabel og lengden blir vel neppe over meteren med utvendig og innvendig kabel, håper det går greit.
    Jeg prøver meg på en slik modul, det blir jo ikke akkurat noen økonomisk krise om det ikke skulle fungere.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Prøvede at koble opp noen Sowter 3575 isoleringstrafoer som rca-xlr konverter i stedet for ebay-kina konverterene. Lyder meget godt og viser hvor gode hypex modulene i grunnen er. Hvis jeg ikke manglede lidt mer gain, idet jeg bruker en autoformer preamp, kunne de godt erstatte 300b ampene mine til TV og sommer bruk.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Nå har jeg nettopp koblet opp en UcD34, men får ikke noe liv i den .
    Jeg har koblet J2:1 til J2:4 og J2:7 til J2:8 men det er helt dødt, måler ikke noe strøm på J2:5/J2:6 (-/+ AMP).
    Er det noe mer som må kobles til foruten det overnevnte og input/output?

    Nå har jeg jo koblet om både forsterkerboksen og høyttalerne siden det skulle komme nye kanaler til, det blir mye som må omgjøres hvis det ikke blir liv i denne rakkeren.
    DSC_0032.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Nå husker jeg ikke pinnene siden det er en stund siden jeg koblet mine, men må du ikke koble sammen to ledere på den kontakten du ikke bruker (med mindre du har bryter, da skal de inn på den)

    Ellers så har to av mine tatt kveld, den ene DOA...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    J2.2 til J2.7 og J2.1 til J2.4 er slik jeg har koblet den.
    Du kan koble J9.6 til J9.4 istedenfor J2.2 til J2.7.

    Koble fra spenning, og J6,7 og 8. Koble bort J2.1 til 2.4 og mål spenninger på nytt. Den går i protect om det er noe grufs på koblingene.

    Jeg har greid å ta kål på en UcD34 selv...

    Johan-Kr
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Nå har den fått en natt å tenke seg om, men det hjalp visst ikke.
    har prøvd å koble av alt og sette på strøm, men får ikke liv.
    Jeg måler noen få millivolt på både 5V og +-V amp.
    Om jeg kobler 2:1 til 2:4 skjer ingenting, 2:7 til 2:8 eller 2:2 likeså

    Når jeg lagde ledningene trodde jeg at GND AMP skulle kobles til skjermen på signalledningene :)
    Og slik var det koblet første gang jeg satte på strøm, kilde var koblet til og det tror jeg også høyttalerne var.
    Kan det ha noe med problemene å gjøre?
    Er det noe slags reset jeg kan sette en jumper over eller noe?
    Kan det
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    GND AMP høres ut for meg som chassis jord, uten at jeg har peiling på ditt oppsett.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Måler du ikke 5V mellom J2.1 og J2.2 er den antakeligvis død, med mindre den ikke får spenning inn av en eller annen grunn. Du kan prøve og se om du har 5V mellom J9.2 og J9.4. I såfall kan du koble J9.2 til J2.4.

    Johan-Kr
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Ingen spenning noe sted dessverre, det blir nok en epost til Hypex.

    Kjedelig hvis jeg har fått en blindgjenger.
    hvis det er såpass bingo er det nesten slik at man må ha en modul i bakhånd, så får man i alle fall hørt ferdig plata før man må sende epost til Hypex igjen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I mitt tilfelle vet jeg nøyaktig hva årsaken var - det var en kortslutning (selvforskyldt pga en del som løsna inni kabinettet).

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    For min del var den ene død når jeg fikk den, og den andre drepte jeg med å spille latterlig høyt. Etter nr. to røyk spurte jeg Hypex om de visste hva feilen var, og kunne sende meg nye komponenter istedet for å returnere hele greia.

    Jeg fikk svar med bilde og forklaring på eksakt hvilken komponent jeg skulle sjekke (1ohm motstand) og den var gåen, de spurte da om jeg var i stand til å bytte den siden den er latterlig liten. Det er jeg ikke, så de sendte nytt print til den forsterkeren, så byttet jeg bare den.

    De ville ikke ha den defekte i retur heller :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kunne du ha sendt meg den beskrivelsen på den motstanden som skulle sjekkes?

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg finner ikke mailen nå, men jeg skal sjekke når jeg sitter med pcen.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Sorry to hear that. Was the amp perhaps shorted or overloaded? They are not really short circuit proof.



    We replaced a FET IRF7343 and a resistor 0.1 Ohm. If the resistor is open, the FET is shorted.

    bbdcefbmcljfhjje.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Da er det bare å ta tilbake alt jeg har skrevet.
    I dag fungerer modulen, jeg vet ikke hva jeg gjorde galt før eller hva jeg har gjort rett nå.
    Satte på spenning i dag og da fikk jeg 5,1 V på stanby supply koblet til denne og fikk spenning på forsterkerne og alt er fint.
    Gjorde nøyaktig det samme i går med forskjellig resultat, merkelige greier, men det er ikke første gang jeg klør meg i hodet over elektronikk greier.

    Nå er i alle fall alt vel og freden senker seg over stua.
    Takk til alle som prøver å hjelpe en villfaren stakkar.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dårlig kontakt en eller anne plass i tilførselsspennig, kanskje?

    Jeg synes disse småmodulene spiller steike bra - spesielt hvis du har en spenstig pre med balansert ut, så du kan droppe buffer...

    Johan-Kr
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg bruker den uten buffer nå, fores med balansert signal fra Hypex DLCP.
    Hvordan vet jeg om jeg har et problem med impedanse forholdet disse imellom?
    Hvordan manifesterer slike problemer seg?
    Jeg bruker den på en liten AMT som deles ved 6000, så hvis det er brum eller manglende kontroll i bassen så går jeg nok klar.
    Det bli aldri aktuelt å bruke denne på noe annet enn diskanter som deles høyt eller bakdiskanter, det er jo 8 stk. UcD180 i samme kabinett.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har prøvd en slik på Kef Reference Three - til og med med en brukbar bit med EQ i bunn, uten at den hadde noen problemer med kontroll.

    De har selvfølgelig begrenset med itgangsspenning, og gjør du som roadrune og brokobler, så må man være litt mere forsiktig med hva en hekter på.

    Johan-Kr
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    har styrt litt med DSPen nå for å sy sammen dette her.
    Nå viser det seg at for å få noenlunde samme nivå som jeg hadde med UcD180 så må jeg fyre opp gain med cirka 13 dB.
    Kan dette være på grunn av manglende buffer eller har jeg gjort noe annet feil?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert en kombinasjon av manglende buffer og generell lav gain i disse.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du har ikke gjort noe feil. UcD32-modulene har 12,5dB spenningsforsterking, mens UcD180 har 26dB. For meg funker det veldig bra, siden jeg da har gain å bruke til Linkwitz transform i bassen.

    Hvis du trenger mere gain, må du til med en buffer med forsterking. F.eks. Twisted Pear sitt Ivy linjetrinn kan konfigureres med forsterking.

    Johan-Kr
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Akkurat ja, jeg hadde overbevist meg selv om at alle UcD moduler hadde samme gain, men det er jo godt å høre at det er slik det skal være da.
    Begynte å miste helt troen på meg selv her, jeg hadde klart å koble input speilvendt også, byttet om høyre/venstre og pluss/minus :(
    Skjønte lite av de første målingene, og måtte frem med loddebolten igjen sent i går kveld.

    Nå tror jeg boksen får være i fred litt, fikser gain forskjellen i DLCP foreløpig i alle fall.
    Kanskje et linjetrinn med forsterking inne i boksen kan være en løsning senere, men det begynner å bli lite plass der.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har funnet ut at det er greit å ha godt med gain å gå på i bassen, når man bruker Linkwitz Transform på lukket kasse. Med LT og EQ kan det bli ganske mange dB...

    Johan-Kr
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har dere prøvet at brokoble modulene. Har MP34 og prøvede brokobling, lod ikke imponerende. Er ikke helt sikker på at jeg har koblet korrekt. Noen forslag til hvordan man kobler opp ved brokopling? (dvs både inn og ut).
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    ^svaret står i denne tråden ett sted.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Brokobling av UcD3x: bruk buffer med balansert ut.

    Koble fra buffer + ut til kanal 1 + in og kanal 2 - in. Koble fra buffer - ut til kanal 1 - in og kanal2 + in.

    Koble høyttalerens + in til kanal 1 + ut og høyttalerens - in til kalal 2 + ut.

    Merk at om du brokobler, ser hver kanal den halve impedansen, så ikke bruk høyttalere med lavere (effektiv) impedans enn 4 ohm. Helst 8 ohm, om du greier det.

    Johan-Kr
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Takk Johan-Kr, mener jeg koplede på samme måte, syntes at den fine lyd forsvant, ble for hårdt spesielt diskanten. Prøver igjen, nu, via input trafo med balansert ut.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Problemstillingen blir som følger:
    - En billig buffersak, som den som Rune lenker til, forringer lydkvaliteten en god del i forhold til å drive modulen direkte fra en tilstrekkelig kraftig preamp med balanser utgang.
    - Er det for lite gain, eller er det for lavt maks spenningssving som er problemet?

    Er det for lite gain, så løses det best med en buffer med gain.
    Er det for lite spenningssving, så må en

    Max spenningssving går på om du har nok headroom eller ikke.

    Har du egenlig nok headroom, og det er gainstrukturen du sliter med, ville jeg tatt det piano med brokoblinga, og heller sett på en bedre buffer.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn