Headroom for subwooferutgang fra AVR/prosessor - dette står neppe i manualen..

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Ikke lenge siden jeg gjorde noen justeringer.

Gikk fra ca 20/25% gain opp til 50% gain på alle 4 subene mine.

Og gikk fra ca -5 dB på LFE/sub utgangen til -10 dB som er så laft en kommer på min surround yamaha.

Syns det virker som subene våknet litt mere til liv, og som det ble litt mere og gå på. Og bassen ble litt tightere.

Ble gjort etter en brif meldings samtale med noen hos SVS tekniske, da de ble ment at rundt 25% sansynligvis var for lite pulver.

Så over til : Har jo altid blitt fortalt at man skal måle seg frem til faktisk avstand front / center / surround og bruke den avstanden eller millisekunder. Og sjekke at den stemmer.
Og at sub/lfe så blir variabel etter som hva auto korrigerein / kalibrering kommer frem til. Da korrigering / kalibrering vil sette avstand etter hva den syns matcher best med fronthøytalerne.

Så leser her at en kan *2 altså doble avstanden ? Mulig jeg spørr dumt nå, men hvordan påvirker det frekvensresponsen og timing ?

Sist redigert:

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8

Og gikk fra ca -5 dB på LFE/sub utgangen til -10 dB som er så laft en kommer på min surround yamaha.

Syns det virker som subene våknet litt mere til liv, og som det ble litt mere og gå på. Og bassen ble litt tightere.

Ble gjort etter en brif meldings samtale med noen hos SVS tekniske, da de ble ment at rundt 25% sansynligvis var for lite pulver.

Så over til : Har jo altid blitt fortalt at man skal måle seg frem til faktisk avstand front / center / surround og bruke den avstanden eller millisekunder. Og sjekke at den stemmer.
Og at sub/lfe så blir variabel etter som hva auto korrigerein / kalibrering kommer frem til. Da korrigering / kalibrering vil sette avstand etter hva den syns matcher best med fronthøytalerne.

Så leser her at en kan *2 altså doble avstanden ? Mulig jeg spørr dumt nå, men hvordan påvirker det frekvensresponsen og timing ?
Ved auto calibrering ville jeg tro att prosessor ordnet opp i deley problemet selv. Går ut fra att denne dobling gjelder kun på såkalte manuelle prosessorer som en bare stiller avstand til høytalere og Db på høytalerne. Ved og doble avstanden til sub i prosessor vil prosessor sende signalet til sub tidligere enn normalt og derved kompansere for det deleyet som ligger i subben.

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag

Ved auto calibrering ville jeg tro att prosessor ordnet opp i deley problemet selv. Går ut fra att denne dobling gjelder kun på såkalte manuelle prosessorer som en bare stiller avstand til høytalere og Db på høytalerne. Ved og doble avstanden til sub i prosessor vil prosessor sende signalet til sub tidligere enn normalt og derved kompansere for det deleyet som ligger i subben.
Er en del forskjell på disse Kalibrering som Audessey, og Korrigering som YPAO virker det som.
Audessey XT32 tar veldig mye prossesor plass eller Minne eller hva en skal kalle det. Mens YPAO tar liten plass, og en kan gjerne gjøre flere korrigeringer auto eller manuelt.

Kringlyd.no gjorde noen sammenligninger for noen år tilbake, og frekvensresponsen ble forskjellig fra de forskjellige aktørene.

Ahh, så det er derfor jeg ofte ser at Sub / LFE ofte får ca doblet avstand i forhold til det som den faktiske avstanden er

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er spent på svar her jeg også. Skal uansett teste dette ut og kjøre igang REW får å se og jeg hører det samme som REW viser... MCACC setter subbene ca 1.4m lenger unna enn fronter, og subben står plassert 40cm lenger unna fysisk.

Testa medmer guffe på sub og mindre i RK. men klarte ikke å høre noen fordeler den ene eller andre veien. Spillte musikk i 2.1 kanaler med 75db i sweetspot. MV sto da på rundt -20/-18. Peakene var oppe i 83-84db og det var høyt nok for meg det.
Med REW så har du jo full kontroll, og kan se hva som egentlig skjer.
Du kan sjekke frekvensrespons - er det noenlunde jevnt over hele bassområdet, er nivået passende i forhold til resten.
Det kan også være lurt å sjekke hva som skjer om sub settes +3dB, +6dB over det som er ment som flatt, for å se hvordan det blir hvis du av og til ønsker å dra på mere bass.

Spesielt for filmer så er det greit at det som er flat respons faktisk er flatt, og ikke 5-10dB over.
Så kan en eventuelt dra opp sub nivået litt hvis en film er litt tynn i bunnen.

Med flatt så mener jeg flatt i forhold til valgt tilt, som typisk er 0 til 10dB/20-20K.
Er det satt opp med 10dB tilt, så er 20hz +5dB i forhold til 1K.
(Mener dette er diskutert mange ganger tidligere.)

Delay blir lenger enn målt avstand, som regel.
Det er ofte noe prosessering, fx i dsp, på subwoofersystemet, og så spørs det hvordan du velger å sette opp delingen (mellom subwoofere og l/r) og impulsresponsen din.
Her er vi inne på ting som faktisk har stor betydning for hvordan lyden blir.

Når du endrer avstanden (det er egentlig forsinkelse på alle andre ht som endres) så vil du se at frekvensresponsen i området rundt delefrekvensen endrer seg.
Typisk så prøver en å justere slik at det blir en jevn respons uten utfasing.
Justering i 10cm-steg er kurant.
Problemet er at det er mange delay settinger som virker tilsynelatende bra.
Fx kan det virke med 3.40m, men så virker det sannelig like bra med 5.2m også..

En måte er å velge den korteste avstanden som går opp, med minst delay.
En annen måte er å optimalisere slik at GD og steprespons blir best mulig.
Hva noen definerer som riktig eller galt er ikke så forferdelig nøye, det som teller er hva som gir best lyd.
Hvis du prøver forskjellig delay (størrelsesorden x meter forskjell), men finjustert (+-10cm) slik at fr er noenlunde lik, så vil du oppleve at lyden faktisk er forskjellig.

For å justere til flat GD måler du fr med REW og ser på GD.
Juster delay slik at GD-kurven kommer ut omtrent (gjennomsnittlig) flatt for hele systemet samlet.
I bassområdet kan en se på stepresponsen, se hvordan denne endrer seg med forskjellig delay.
Med flatest mulig GD blir (som oftest..) stepresponsen finest med størst amplitude i starten.

Prøv, hør hvordan det blir.
Og jeg og ganske sikkert mange andre vil gjerne lese inntrykkene dine.

De som fremdeles leser har nok forlengst kommet fram til at tips som går ut på å sette delay til 2x avstand og lignende ikke er spesielt nyttige.
Takker for supert svar, igjen Kvålsvoll.

Skal se litt på dette neste gang jeg har noen timer til overs. Kan jo legge ut noen målinger om det er intr for andre. Rommet mitt en veldig bratt S kurve på GD plottet helt der nede ved 25hz. som er en topp. Så stuper det ned til rundt0 ved 20hz og rett oppigjen ved 18hz ellers så ser det ok ut, men noen spiker opp og ned, spes mellom 150hz og 1khz.

Skal se om jeg får sett og jobbet litt med GD og Step. Føler egentlig at det meste sitter her nå, helt til at jeg skrur volumet opp relativt høyt, spes på kompleks musikk der det skjer mye. Da virker det som om at lyden flyter ut og blir litt sånn all over the place... Tror det er rommet som går i metning. Men da er vi nok over 100db, og så høyt lytter jeg ikke til musikk. Ligger på rundt 75-80db vanligvis. På vanlig volum så er "rommet" uandelig stort, høyttalerene blit helt borte, og det kommer musikk/stemmer/instrumenter fra utenfor sideveggen, selv om det ikke er Qsound på innspillingene. Jeg hører også at lyder som tidligere har kommet fra HT nå kommer fra fremsiden av HT, men ikke selve høyttaleren altså. Vanskelig å forklare. Men jeg har opplevd ved tidligere oppsett at gitar har kommet feks, har kommet fra HT, jeg kan "se" lyden fra elementene. Nå kommer den gitaren fra 50.60cm fremfor høyttaleren og jeg kan ikke "se" lyden fra elementet lenger.

Uansett, om det er intr for det så kan jeg jo legge ut noen målinger for å vise hva som skjer når jeg justerer Delay, og Xover. Kjører faktisk nå med fronter på Large og med subb på PLUSS ( som gjør at jeg får både bass fra både sub og fronter ) og med deling av subb på 200hz... Har noen få suckouts som jeg har tenkt å anngripe. Og det ser ut for meg at det er en som kommer igjen og igjen, som har grunnfrekvens på 35hz. Har fått den bort tidligere, så jeg vet at den er plasserings avhengig i forhold til sweetspot. Har også erfart at lyd er et kompromi, så man kan ikke få det helt perfekt.. Man må gi og ta litt.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
til TS: Hvor har du hentet -12db i fra? Er dette med summering fra 7 kanaler, 5 eller ingen? 12db er så langt ifra et realistisk tall, selv ved et worst case scenario, at jeg syns du bør kunne dokumentere hvordan du kom fram til det.

10db-boosten for LFE ved playback justeres i det analoge domenet ETTER D/A, og det er derfor revnende likegyldig om man skrur ned/opp i receiveren eller trimpoten på suben. I teorien kan man bare sette +10db på lavnivå-signalet ut fra prosessor, men dette stemmer nok ikke helt i praksis.

Et worst case scenario er ca som følgende: Om spenningen er 2Vrms ut fra de vanlige utgangene med 0db trim med max lydtrykk, da skal blir LFE 2Vrms+10db=6,3Vrms ved 0db trim og max lydtrykk. Alle skjønner jo at 6.3V er helt galskap all den tid vanlige forsterkere når max pupp ved +-1V, summerer man bassen til 7 kanaler blir max spenning fra LFE-utgangen 10,5V. Iogmed det ikke spiller noen rolle hvor/når 10db-boosten blir lagt til, så er det vanlige at at LFE-utgangen har lavere spenning enn de andre kanalene, og da har man også ekstra headroom i tilfelle man setter alle høyttalerne til small. Et mer realistisk case scenario er at vanlige kanaler har 2Vrms ved 0dbfs, LFE(inkl 10db boost) har 1Vrms ved 0dbfs. Ved summering av bassen i 7 kanaler til LFE blir da spenning ved 0dbfs 3,1Vrms. Noe som er høyt i absolutt forstand men godt innafor hva som er rimelig å håndtere (det er det man har trimpoten til subwoofer til). Er AVR/Pro sitt LFE-headroom på 4V så jo også dette godt innafor. Er man inne i oppsettet og skrur +10db trim på alle høyttalerene og subwoofere så kan man sikkert tvinge både vanlige utganger og LFE til å klippe. (Jeg har jo tatt utgangspunkt i en prosessor, men det samme gjelder for AVR)

For den jevne bruker som skal kalibrere, så er det et greit utgangspunkt å dempe kanalene relativt i forhold til hverandre istedet for å trimme "oppover", og at det ikke er så jævla viktig at -20dbfs i displayet skal tilsvare akkurat 85db i rommet. Det er ingen standard for utgangsnivåer når det gjelder lavnivå signaler, så det er dødfødt å ignorere all annen fornuft og bare se på tallet i display og tallet i decibelmåler.

Summa summarum forteller ikke hvor mange Vrms LFE-utgangen så mye veldig mye om man ser isolert på det. Man må se det i relasjon i forhold til andre kanalene og hva Vrms ved 0dbs ut på LFE er. I utgangspunktet skal det være nok headrom i LFE til å håndtere alle kanaler satt til small ved 0dbfs i alle kabanler inkl LFE. hvis ikke er jeg tilbøyelig til å kalle produktet defekt. Takler ikke LFE LFE-kanalen ved 0dbfs med høyttalere satt til Large, så ER produktet defekt. (Jeg har ikke vært borti et slikt produkt, og jeg tviler litt på at dette er tilfelle med Marantz/Denon selv om du påstår det).

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
til TS: Hvor har du hentet -12db i fra? Er dette med summering fra 7 kanaler, 5 eller ingen? 12db er så langt ifra et realistisk tall, selv ved et worst case scenario, at jeg syns du bør kunne dokumentere hvordan du kom fram til det.
....
I utgangspunktet skal det være nok headrom i LFE til å håndtere alle kanaler satt til small ved 0dbfs i alle kabanler inkl LFE. hvis ikke er jeg tilbøyelig til å kalle produktet defekt. Takler ikke LFE LFE-kanalen ved 0dbfs med høyttalere satt til Large, så ER produktet defekt. (Jeg har ikke vært borti et slikt produkt, og jeg tviler litt på at dette er tilfelle med Marantz/Denon selv om du påstår det).
Det er ikke noe i veien med spørsmålet, i tilfelle du lurer på hvorfor det ikke kom noe svar, jeg brukte opptil mange minutter akkurat klokka 22:00 på dette, og som vi nå vet så ble nettsidene tatt ned 22:00, og dermed forsvant innlegget når jeg postet det.
Men nå viser det seg at det var lett å finne alt sammen, så da går jeg glipp av muligheten til å lage et bedre og kortere svar:

Jeg startet tråden fordi kombinasjoner av trim level og master volum som faktisk er veldig sannsynlig at folk kjører med, uten grunn til å anta at det er nødvendig med noen videre analyse, faktisk vil begrense signalet allerede før det forlater prosessoren.

Det er veldig lett å verifisere dette.
Spill av en fil med 0dB nivå, se hva som skjer på utgangen med et scop.
Nivået ut bestemmes av trim level og master volum.
For sub utgangen kan det jo godt være at nivået er forskjellig fra l/r/andre kanaler.

Da ser en at for et (hittill.. venter bare på at noen faktisk lager et lydspor med 0dB i alle kanaler..) usannsynlig signal med 0dB i alle 8 kanaler så klipper det hvis sum trim+mv >-12dB.
Kun lfe klipper med trim+mv >-2dB.
Det er ingen annen mulighet enn å justere ned trim eller master volum for å unngå dette.

Jeg anser ikke dette som noen mangel på avr/prosessor i det hele tatt, så lenge en bare er klar over problematikken så er det kun et spørsmål om å sette opp systemet rett.

Om dette i det hele tatt har noen praktisk betydning kommer an på hvordan man lytter og hva slags system man har.

Hvis det er satt opp helt flatt til 115dB for lfe alene, så er det ikke sikkert at subwoofersystemet greier dette.
Nivået er gjerne noen få dB høyere også nede i bassområdet, så rundt 120dB når lfe makser er ikke usannsynlig.
Det vil si, hvis systemet greier dette uten kompresjon og limiting, så vil en få 120dB.
Et system som greier 120dB rms ned til under 20hz er ganske heftige greier i forhold til det som er vanlig å bli tilbudt på en lokal butikk.
Men det er veldig sannsynlig at dette høres helt greit ut selv om subwoofersystemet gir seg rundt 110-115dB.
Et godt oppsett har limiter i forsterker/dsp, slik at det ikke blir noen ekstrem hørbar klipping, det er bare den siste punchen som mangler, og det er ikke lett å oppfatte at noe mangler her uten å kunne sammenligne fram og tilbake mot et system som ikke komprimerer.

Et max 7.1 0dB signal, som da tilsvarer 125.1dB flatt, blir til 128.1dB i lp, eller 131dB peak.
For eksempel så er det oppsettet jeg har satt opp her nå, langt over limiten hvis et slikt signal kjøres ut fra filmsporet, og mv er satt til 0dB.
De som har hørt dette kan da selv vurdere om dette er noe som trengs.

Spiller en lavere, fx -20dB, så er problemet borte.
Det er headroom nok ut fra prosessor/avr, og subwooferen henger med.
Det er ganske stor forskjell på 100dB og 120dB.

Kalibrering der en definerer sitt eget 0-dB punkt, fx -10dB, er en måte å løse kalibreringen der en har enda mere headroom og høyere effektivitet på høyttalersystemet.

pers1

Bransjeaktør
Ble medlem
15.09.2013
Antall liker
2
Sted
Asker
Torolan,

Ett av poengene mine over var at om gainet til sub'en er satt for lavt, så spiller det ingen rolle hva headroomet til prosessor/receiver er. Sub'ens ytelse vil da uansett kunne være begrenset. Pass derfor på at gainet på selve sub'en ikke er satt for lavt! Noen sub'er er mere kresne på dette punktet enn andre.
Har en Meridian 861 prosessor som sender signal til en Jl Audio Gotham. Måtte sette inn ett dempeledd på 10db for og få nogenlunde samme db ut fra hoved høytalere og sub ved kalibrering. Er dere foresten klar over att dere må ca doble avstand i oppsett på subbens reelle avstand. Fikk dette tips av Jl Audio. Dette på grunn av forsinkelse av lyden ut fra sub.
Det var vel jeg som gav det tipse ikke JL Audio, dobble avstand kontra reeel avstand gjør at lyd bølgens topp treffer kroppen kontra bunnen

PerS
Kan ikke helt skjønne at dette skal være fasit i alle situasjoner/oppsett , men forklar gjerne hvorfor .
Enig i at avstanden stort sett må være noe lengre enn den fysiske , men hvorfor akkurat dobbel ?
Etter mye testing, har jeg sett at active subber har delay fra signalet ankommer til subben gir lyd, dvs at man må flytte subben i oppsettet lengre ifra for at surround processoren kan delay messige flytte høytaleren for å ta hensyn til dette. Jeg har teste alt fra JL F212, utopia, svs,monitor audio subber m.fl, i 99% av tilfellene falt alt på plass ved å ta 2x reel avstand.
Dette er bedre enn å begynne å dreie på fasen på subben, noen subber er helt oppe i 40ms delay = 2.4m.
Enklelt ikke sant. ; )
Samme som å flytte subben i rommets null punkt gir best resultat. Hmmm å det betyr?
Første null punkt er i midten av rommet, er rommet 5m langt er null punktet 2.5m.
Prøv selv å ta en måling.. Om du ikke tror det.

Noen greie tips fra en Audiophile til en annen.

PerS

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8
180 grader fasejustering, hva blir dette omgjort til Meter og sentimeter?

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8
Holde deg unna fasejustering ; )
Ja jeg fryktet att dette var ett idiot spørsmål. Men mitt utgangspungt for spørmålet er att ved og bruke fasekontrollen mener jeg att du virituelt flytter subben forrover eller bakover. Siden jeg har doblet avstanden i oppsett på subb for og få utlignet DSP forsinkelsen, vil da de som følger bruksanvisning og setter opp avstand i prosessor likt med målt avstand til subb greie og utligne dobbel avstand med fasekontrollen? Og hva med dem som bruker subb i ett stereo oppsett, som ikke har mulighet til og kompansere for DSP forsinkelse. bruke subben som fotskammel?

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Ja jeg fryktet att dette var ett idiot spørsmål. Men mitt utgangspungt for spørmålet er att ved og bruke fasekontrollen mener jeg att du virituelt flytter subben forrover eller bakover. Siden jeg har doblet avstanden i oppsett på subb for og få utlignet DSP forsinkelsen, vil da de som følger bruksanvisning og setter opp avstand i prosessor likt med målt avstand til subb greie og utligne dobbel avstand med fasekontrollen? Og hva med dem som bruker subb i ett stereo oppsett, som ikke har mulighet til og kompansere for DSP forsinkelse. bruke subben som fotskammel?
Fasedreining omregnet til meter er frekvensavhengig, spørsmålet er selvsagt ikke dumt.

Justering av fase blir ikke helt det samme som justering av delay.
Har du mulighet for å justere delay, så anbefaler jeg å bruke delay/avstands-justering, og la fase stå i fred.
Har du kun fasejustering, slik som en ofte har med gammeldags oppsett uten digital prosessering, så bruker en det en har, og kan få greit resultat likevel.

Med delay så er det mulig å få justert til rett summering for noenlunde frekvensrespons samtidig som en får ønsket impulsrespons.

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8
Fasedreining omregnet til meter er frekvensavhengig, spørsmålet er selvsagt ikke dumt.

Justering av fase blir ikke helt det samme som justering av delay.
Har du mulighet for å justere delay, så anbefaler jeg å bruke delay/avstands-justering, og la fase stå i fred.
Har du kun fasejustering, slik som en ofte har med gammeldags oppsett uten digital prosessering, så bruker en det en har, og kan få greit resultat likevel.

Med delay så er det mulig å få justert til rett summering for noenlunde frekvensrespons samtidig som en får ønsket impulsrespons.
Takk. Var redd jeg hadde rota meg helt bort nå. Er klar over att forsinkelsen er forsjellig på forsjellige frekvenser, men regner med att det problemet er det samme om en treffer 100% med avstand i prosessor eller treffer 95% og henter inn resten med fasekontrollen. Temaet er uansett veldig relevant for de som bruker sub i ett stereo oppsett uten andre hjelpemidler enn en fasekontroll.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Med kun fasejustering så er det ikke mulig å få justert impulsresponsen, selv om frekvensresponsen blir noenlunde.
Det er derfor det er bedre med delay/avstands-justering.

Forskjellen merkes på transienter i bassområdet, slik som anslaget på trommer.

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8
Med kun fasejustering så er det ikke mulig å få justert impulsresponsen, selv om frekvensresponsen blir noenlunde.
Det er derfor det er bedre med delay/avstands-justering.

Forskjellen merkes på transienter i bassområdet, slik som anslaget på trommer.
Det er akkurat det anslaget som er hele greia. Etter og ha forandret avstand til subb i oppset prosessor til det dobbelte av reell avstand (tips fra PerS) og en siste calibrering med fase ved og kjøre ett 80Hz signal på subb og den ene hovedhøytaler nærmest subb har jeg nå ett annslag i bassområdet jeg bare har drømt om. Brukte til fasejustering en DB måler og fant de punktet hvor DB måleren gav det høyeste utslaget. Da jeg ikke prøvde annlegget før fasejustering, vet jeg ikke hva som gjorde den store forskjellen. Mener og huske att jeg hadde runt 4 DB forskjell i uttslag under fasejustering.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Dette (gain til subbene) er vel ikkenoe problem for oss som ikke bruker +5.1 prosessor, men en to kanalsforforsterker? Etter forforsterkeren deler jeg lyden med et elektriskdelefilter (Dynamic Presisjon EC 502) til fornthøyttalerene og tosubber. Effektforsterkeren til subbene er mye kraftigere ennmonoblokkene til fronthøyttalerne. Crown xti 2002 til sub og RogueAudio M180 til forntene.
XTi 2 Series
Products: M-150 Monoblocks

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8
Dette (gain til subbene) er vel ikkenoe problem for oss som ikke bruker +5.1 prosessor, men en to kanalsforforsterker? Etter forforsterkeren deler jeg lyden med et elektriskdelefilter (Dynamic Presisjon EC 502) til fornthøyttalerene og tosubber. Effektforsterkeren til subbene er mye kraftigere ennmonoblokkene til fronthøyttalerne. Crown xti 2002 til sub og RogueAudio M180 til forntene.
XTi 2 Series
Snakker ikke om gain i det hele tatt. Poenget er att på grunn av forsinkelse i DSP subber vil ett spark på stortromma komme lit for sent fram til lyttepossisjon fra subb. Når du får subb og hovedhøytalere til og være helt i takt vil du merke det. Derfor lurer jeg på hvordan dette løses i ett stereo oppsett. Er derfor redd mange sitter med en subb som ikke har fått vist sitt sanne jeg.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
XTi 2 Series
Snakker ikke om gain i det hele tatt. Poenget er att på grunn av forsinkelse i DSP subber vil ett spark på stortromma komme lit for sent fram til lyttepossisjon fra subb. Når du får subb og hovedhøytalere til og være helt i takt vil du merke det. Derfor lurer jeg på hvordan dette løses i ett stereo oppsett.
Bruker ørene og veldig mange timer for å finne riktig plassering. Til musikk står fronthøyttaleren i nærfelt, ca to meter unna lyttefosisjon og bassene delt på 85hz ni meter unna. Bruker ikke DSP, men kan legge det inn i den vifteløse mediapcen med f.eks Audiolense XO og via bassforsterkeren. Opplever ikke at bassen er i utakt. Til film må jeg midlertidig snu lytteposisjon, da er bassene ca fem meter unna og frontene ca to meter fra lytteposisjon.

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8
XTi 2 Series
Snakker ikke om gain i det hele tatt. Poenget er att på grunn av forsinkelse i DSP subber vil ett spark på stortromma komme lit for sent fram til lyttepossisjon fra subb. Når du får subb og hovedhøytalere til og være helt i takt vil du merke det. Derfor lurer jeg på hvordan dette løses i ett stereo oppsett.
Bruker ørene og veldig mange timer for å finne riktig plassering. Til musikk står fronthøyttaleren i nærfelt, ca to meter unna lyttefosisjon og bassene delt på 85hz ni meter unna. Bruker ikke DSP, men kan legge det inn i den vifteløse mediapcen med f.eks Audiolense XO og via bassforsterkeren. Opplever ikke at bassen er i utakt. Til film må jeg midlertidig snu lytteposisjon, da er bassene ca fem meter unna og frontene ca to meter fra lytteposisjon.
Mange subber har DSP som du ikke kommer utenom. Har ikke greie på hvem som eventuelt ikke har det. Har jeg forstått PerS riktig så har nesten alt av subber han har prøvd en forsinkelse som tilsvarer en dobling av avstand i innstillinger på prosessor. Skal du kompansere for dette i ett stereo oppsett må du flytte subben nærmere lyttepossisjon.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
XTi 2 Series
Mange subber har DSP som du ikke kommer utenom. Har ikke greie på hvem som eventuelt ikke har det. Har jeg forstått PerS riktig så har nesten alt av subber han har prøvd en forsinkelse som tilsvarer en dobling av avstand i innstillinger på prosessor. Skal du kompansere for dette i ett stereo oppsett må du flytte subben nærmere lyttepossisjon.
Skjønner hva du mener. Subbene mine er to 18" JBL Kinosubber som tidligere sto i Oslo Kino. De er passive, dvs uten effektforsterker, delefilter og DSP.

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8
Det var vel jeg som gav det tipse ikke JL Audio, dobble avstand kontra reeel avstand gjør at lyd bølgens topp treffer kroppen kontra bunnen

PerS
Kan ikke helt skjønne at dette skal være fasit i alle situasjoner/oppsett , men forklar gjerne hvorfor .
Enig i at avstanden stort sett må være noe lengre enn den fysiske , men hvorfor akkurat dobbel ?
Etter mye testing, har jeg sett at active subber har delay fra signalet ankommer til subben gir lyd, dvs at man må flytte subben i oppsettet lengre ifra for at surround processoren kan delay messige flytte høytaleren for å ta hensyn til dette. Jeg har teste alt fra JL F212, utopia, svs,monitor audio subber m.fl, i 99% av tilfellene falt alt på plass ved å ta 2x reel avstand.
Dette er bedre enn å begynne å dreie på fasen på subben, noen subber er helt oppe i 40ms delay = 2.4m.
Enklelt ikke sant. ; )
Samme som å flytte subben i rommets null punkt gir best resultat. Hmmm å det betyr?
Første null punkt er i midten av rommet, er rommet 5m langt er null punktet 2.5m.
Prøv selv å ta en måling.. Om du ikke tror det.

Noen greie tips fra en Audiophile til en annen.

PerS
Fant en video på nettet fra Martin Logan om instalering av sub i stereo og multikanal. Martin Logan annbefaler 14 fot større avstand i prosessor enn reel avstand til sub. Lurer på hvor mye en taper i lydkvalitet på en sub i en stereo konfigurasjon der en ikke får kompansert for dette.

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.153
Torget vurderinger
2
Jeg mener at det er umulig å komme med en fasit når det gjelder avstand til sub i receiver .
Er helt enig i at den må settes lengre enn reell avstand pga. forsinkelse , men å komme med en fast regel for dette som skal være riktig for alle oppsett og rom blir helt feil etter mitt syn.

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8
Jeg mener at det er umulig å komme med en fasit når det gjelder avstand til sub i receiver .
Er helt enig i at den må settes lengre enn reell avstand pga. forsinkelse , men å komme med en fast regel for dette som skal være riktig for alle oppsett og rom blir helt feil etter mitt syn.
Syns det viktigste her er att vi er klar over problemstillingen. Att Martin Logan sier 14 fot kan vel forklares med deres egne subber.

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.153
Torget vurderinger
2
Det kan vi nok enes om ja :)

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Kommer litt sent inn i tråden ser jeg men drister meg til et spørsmål likevel. Klarer ikke helt å få tak på dette så jeg beskriver mitt eksempel:

Prosessor - manuelt stilt inn, har 85db ved -24 MV i prosessor, ca 0db trim pr kanal også sub. Maximum output 16 Vrms via xlr som jeg bruker.

Subene stilt ganske lavt i gain på selve suben, men i følge produsenten kan de spille like høyt uansett gainnivå på baksiden.

Vil jeg få problemer med klipping? Ser stort sett film på referansevolum -24=85db. Hvor mye har jeg å gå på?

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
...
Prosessor - manuelt stilt inn, har 85db ved -24 MV i prosessor, ca 0db trim pr kanal også sub. Maximum output 16 Vrms via xlr som jeg bruker.

Subene stilt ganske lavt i gain på selve suben, men i følge produsenten kan de spille like høyt uansett gainnivå på baksiden.

Vil jeg få problemer med klipping? Ser stort sett film på referansevolum -24=85db. Hvor mye har jeg å gå på?
Litt usikker på nivåene dine her, for hvis du har kalibrert til 85dB med -20dB støysignal for -24dB mv, så blir jo -24dB "0dB".
Hvis prosessoren leverer 16Vrms, så har du ganske mye å gå på, de fleste avr/prosessorer gir nok mindre.

For å være sikker på at en har headroom nok gjennom hele kjeden er det enkleste å måle dette ved å spille av et signal med full utstyring 0dBFS og så sjekke hvordan dette ser ut på inngangen til subwoofersystemet, men de fleste har ikke mulighet for å gjøre dette.
Problemet nå er at det tydeligvis er stor forskjell på avr/prosessorer, noen klipper signalet digitalt før dac.
En på data-bass har nå målt forskjellige prosessorer, og resultatene er mildt sagt overraskende.
At de fleste ikke registrerer dette som noe praktisk problem skyldes nok at det enda ikke er så vanlig med subwoofersystemer med tilstrekkelig dynamikkområde.

Seaton (i følge signatur) er skikkelig vare, så det ville jo være synd om du ikke fikk ut det beste av disse.
Hvis du har mistanke om at det er mere å hente fra subwooferene, så kan du jo alltids justere ned trim i prosessoren og justere opp tilsvarende på subwooferene, dette vil gi mere headroom.
Eneste minus med en slik justering er potensielt mere støy, men så lenge støy ikke er hørbart i lytteposisjonen så er ikke det noe problem.

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Brukte støysignalet generert fra prosessoren til å sette 85 db nivået som da havnet på -24 mastervolum. Anser derfor -24 som referansevolum.

For å være på den sikre siden gjør jeg som du foreslår og justerer ned 6db på sub trimmen i prosessor og tilsvarende opp på subene.

Takk for svar Kvålsvoll.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Det høres ganske riktig ut.

Om det er noe gevinst i å justere gain og trim på subwooferene er ikke sikkert hvis det er tilfelle at prosessoren har så høyt max utnivå, men så lenge det ikke fører til støyproblemer så skader ikke heller.

Topp Bunn