HDMI

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Skal kjøpe HDMI-kabel og lurer litt på hva jeg skal velge. Den må takle 1280p over 10m. Fungerer selv det billigste for oss som ikke er kabellyrikere eller sees reelle ytelsesforskjeller?
 
N

nb

Gjest
1080P er nok det du tenker på. Enten får du signal eller så får du det ikke. Burde ikke være noe problem å finne rimelige saker som takler 1080P over 10 meter. Alle mine HDMI er fra Clas Ohlson, men lengste jeg har i daglig drift derfra er 5 meter.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Eneste poenget med en litt dyrere hdmi kabel er skjerming. Men det skulle og de aller fleste såkallte billige kabler også inneha potensial for så ser ikke ponget med å kaste masse penger utav vinduet på dette.
 
O

Oblivion

Gjest
HCS skrev:
Eneste poenget med en litt dyrere hdmi kabel er skjerming. Men det skulle og de aller fleste såkallte billige kabler også inneha potensial for så ser ikke ponget med å kaste masse penger utav vinduet på dette.
Så lenge en kabel er en kabel og det ikke er forskjell er det best å kjøpe den billigeste..
Men hvis en prøver selv vil en nok finne ut at det er forskjell i praksis også mellom ulike kabler..
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det kan by på litt utfordringer når kabelen er ti meter. Om clas-kabel fungerer så er det bra, om ikke så sørg for at du kan få pengene igjen om ikke annet.

Personlig ville jeg kjøpt en "mellomklasse-kabel", men ikke kastet bort masse penger på hdmi-kabel. De skal bare fungere.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Oblivion skrev:
HCS skrev:
Eneste poenget med en litt dyrere hdmi kabel er skjerming. Men det skulle og de aller fleste såkallte billige kabler også inneha potensial for så ser ikke ponget med å kaste masse penger utav vinduet på dette.
Så lenge en kabel er en kabel og det ikke er forskjell er det best å kjøpe den billigeste..
Men hvis en prøver selv vil en nok finne ut at det er forskjell i praksis også mellom ulike kabler..
Så hvilke forsøk har du gjort med HDMI kabler og hvilke forskjeller vil du fremholde som signifikans for bildeoverføring på 1080p ?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
Men hvis en prøver selv vil en nok finne ut at det er forskjell i praksis også mellom ulike kabler..
Det er det flere som har gjort:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-vs-hdmi
http://www.pcworld.com/article/121777/the_cable_game.html
http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/ikke-verdt-pengene-2323104.html

Når ClasOhlson begynte å selge HDMI kabler, støttet ikke de på over 8 m 1080p. Jeg ville tro de gjør det i dag, men det må du prøve. Eller kan du f.eks kjøpe noe herfra:
http://www.monoprice.com/products/subdepartment.asp?c_id=102&cp_id=10240
http://www.bluejeanscable.co.uk/store/hdmi-cables/index.htm
 
C

Cappuccino

Gjest
Som jeg sier det, det er to slags HDMI kabler: Nordost Silverscreen og "røkla".
Særlig når man kommer opp i litt lengder er denne forskjellen merkbar.
Jeg har en Silverscreen på 10 meter. Den leverer et vanvittig bra bilde.
Har sammenlignet Silverscreen med tilsvarende prisede kabler fra både Wireworld, van den Hul og Kimber. De andre klarer ikke å hamle opp med klarheten og fargegjengivelsen/-punchen til Silverscreen, enkelt og greit.
 
N

nb

Gjest
Cappuccino skrev:
Som jeg sier det, det er to slags HDMI kabler: Nordost Silverscreen og "røkla".
Særlig når man kommer opp i litt lengder er denne forskjellen merkbar.
Jeg har en Silverscreen på 10 meter. Den leverer et vanvittig bra bilde.
Har sammenlignet Silverscreen med både Wireworld Silver, van den Hul og en fra Kimber. De andre klarer ikke å hamle opp med klarheten og fargegjengivelsen/-punchen til Silverscreen, enkelt og greit.
Dette er svada.
 
C

Cappuccino

Gjest
Testen som TV2 hadde for noen år siden, som en del kabelskeptikere klamrer seg til, er særdeles misvisende da den hadde andre ledd i kjeden som var for svake. Det er synd når folk som ikke har nok kompetanse får spredd slik misvisende info. Det er klart forskjell på HDMI kabler, men ikke så stor forskjell på de fleste slik jeg ser det at man ser det på en 40-50 tommers flatskjerm, med unntak av Nordost Silverscreen hvor forskjellen er såpass påfallende. Jeg har 110" lerret, en Crystalio II videoprosessor fra PixelMagic og kan love at jeg ser forskjell !!

Da jeg installerte Silverscreen 10 meter (som erstattet Wireworld Silver Starlight 10 meter) måtte prosjektoren kalibreres på nytt!

ps. Det positive med Silverscreen er at den ikke er så dyr som man er vant med fra den kanten når det kommer til gode kabler.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
6000 Kr for 10m kabel til TV-en kvalifiserer til "ganske dyr likevel" i min verden. ...Men selvsagt ikke oppsiktsvekkende sammenliknet med andre produkter fra samme produsent.

Når Blue Jeans Cable's beste HDMI-kabel (med dagens dollarkurs) koster Kr. 1201,- inkl. frakt, mva. og fortollingsgebyr, skal det ganske mye til før jeg legger 4800 Kr til på bordet for noe de fleste mener vil gi meg nøyaktig samme resultat.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.242
Antall liker
2.472
Torget vurderinger
1
Nå er det faktisk litt mer avansert å fremstille en kabel som skal overføre1080p feilfritt.

Jeg har selv en 15m liggende i veggen som ikke fungerte og den var ikke den billigste, det er heller ikke slik at det virker, virker ikke(svart skjerm), du vil kunne se tydelige fargestriper som ikke skal være der, så sånn sett er der virker, virker ikke.

Av de kablene som ikke fikk disse feilene var det ingen forskjell å se på bildekvaliteten.

Så ta vare på kvitteringen om du ikke får deponere.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Roald skrev:
Nå er det faktisk litt mer avansert å fremstille en kabel som skal overføre1080p feilfritt.
Ja, og da tipper jeg det er få som er bedre skikket enn Belden og tilsvarende produsenter til å gjøre det. ;)

En annen måte å se det på:

Tv til n Kr og kabel til 6000 Kr eller TV til n+4800 Kr og kabel til 1200 Kr? Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville foretrekke.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Gitt at projektoren eller TVen din er av den moderne digitale varianten så vil ikke en HDMI kabel som får frem signalet uten helt synlige feil kunne avvike fra en en annen i hverken farge, kontrast, sortnivå, gamma, fargerom eller tilsvarende så lenge alle øvrige innstillinger holdes identiske.

Et 24 bit bildesignal er delt i 3x8bit, 8 bit for hver av den røde, grønne eller blå primærfargen. Hver av disse kan som en følge av dette varieres i 256 intervaller for intensitet. Med andre ord er bitverdiene som overføres direkte i "kontakt" med den endelige verdien primærfargen får i selve displayets pixel og det er ikke rom for "analoge" variasjoner utover eventuelle unøyaktigheter i nyanseforskjellene på intensitet i hver primærfarge.

Jeg kalibrerer også min egen projektor og avvikene har passert langt utover det måleproben klassifiserer som avvik før øynene reagerer, og om man ser store forskjeller så er det helt klart svært synlig på målingene. Et enkelt speilrefleksbilde før og etter med identiske lysforhold vil også enkelt kunne avsløre forskjeller i farge og kontast, muligens med unntak av skarphet og bildedybde som gjerne gjør seg tydelig først ved bevegelige bilder.
På en projektor vil man nærmest aldri kunne få to identiske målinger med noe tid i mellom målingene siden en pære varierer kraftig i sin levetid. Selv om det bare går et par hundre timer mellom to kalibreringer er det markante avvik, på mitt eksemplar særlig relatert til rødt, på tradisjonelle projektorpærer.

Skarphet styres av enten digital bildeprosessering som igjen medfører at selve bitverdiene for en pixel endres samt eventuell optikk i en projektor, som også vil variere noe med temperatur.

Med andre ord er min erfaring og mitt budskap at du kan kjøpe enhver HDMI-kabel som er godkjent for hastigheten og som ikke frembringer sync-problemer mellom apparatene dine.
Jeg ville f.eks gått for et eksemplar fra avshop.no, hvor et 10m eksemplar av en garantert velfungerende kabel vil koste deg rett over 1000-lappen. Ikke grisebillig på noen måte, men garantert fungerende på 10m.
 
Topp Bunn