HDMI Extractor til ekstern DAC?

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Har noen erfaring med bruk av HDMI extractor for å sende digitalt signal til ekstern DAC?

Lurer på hva som sendes i 2ch LPCM signalet ut fra en HDMI Extractor? Jeg frykter at dette er et embedded 2ch downmix track som ligger i streamen, og ikke signalet til LR i en multichannel stream? Hvordan er det med Lip-Sync?

Link for forslag på produkt:
https://www.kjell.com/no/produkter/...ere/hdmi/signalomformer/hdmi-extractor-p69116
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det store spørsmålet er helle hvorfor du ønsker å plukke ut 2 kanaler fra HDMI og sende til ekstern DAC? Er det ikke enklere å bare bruke en hvilken som helst receiver med HDMI in; og så sende ut via coaxial eller optisk til DAC fra surround receiver/processor ?
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Det store spørsmålet er helle hvorfor du ønsker å plukke ut 2 kanaler fra HDMI og sende til ekstern DAC? Er det ikke enklere å bare bruke en hvilken som helst receiver med HDMI in; og så sende ut via coaxial eller optisk til DAC fra surround receiver/processor ?
Hvis du har link til en receiver eller processor som kan sende PCM digitalt ut via coax/optisk blir jeg veldig glad. Har prøvd å lete litt men ikke funnet noe.. Trenger ikke være en Pre-out, men trenger Lip-Sync.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg kjøpte denne på eBay for ca. 20 usd. Fungerer kjempebra, jeg drar ut 2 kanals stereo fra en Apple TV 4K. (Ny Apple TV har jo ikke lenger optisk ut)
s-l400.jpg
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det store spørsmålet er helle hvorfor du ønsker å plukke ut 2 kanaler fra HDMI og sende til ekstern DAC? Er det ikke enklere å bare bruke en hvilken som helst receiver med HDMI in; og så sende ut via coaxial eller optisk til DAC fra surround receiver/processor ?
Hvis du har link til en receiver eller processor som kan sende PCM digitalt ut via coax/optisk blir jeg veldig glad. Har prøvd å lete litt men ikke funnet noe.. Trenger ikke være en Pre-out, men trenger Lip-Sync.
Jeg var helt overbevist om at min gamle Marantz AV8802a hadde dette, men den hadde bare optisk og coaxial digital inn, ikke ut. Uansett min Trinnov Altitude32 har en hel stabel av digital ut som også kan assignes til spesifikke kanaler.

Edit:
Det skal finnes enkelte Denon/Marantz modeller med digital ut også.
Denon 1909 og Marantz 5002 er to jeg vet om (men de er ikke akkurat helt nye).
 
Sist redigert:

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg var helt overbevist om at min gamle Marantz AV8802a hadde dette, men den hadde bare optisk og coaxial digital inn, ikke ut. Uansett min Trinnov Altitude32 har en hel stabel av digital ut som også kan assignes til spesifikke kanaler.

Edit:
Det skal finnes enkelte Denon/Marantz modeller med digital ut også.
Denon 1909 og Marantz 5002 er to jeg vet om (men de er ikke akkurat helt nye).
Trinnov ser ut som en våt drøm :) Høres sikkert like bra ut! Skal huske det hvis jeg noen gang begynner å spille Viking Lotto :-D

Denon/Marantz ser faktisk eldre ut enn det jeg har stående nå... Men takk for tips!
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Trinnov ser ut som en våt drøm :) Høres sikkert like bra ut!
Ikke helt min form for en våt drøm ;) Men det høres faktisk enda bedre ut enn du tror. Bare se etter Trinnov Altitude16, den er faktisk ikke så ille priset i forhold til hva man får.
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Da har jeg endelig fått testet ut en Stoltzen SHAD3 HDMI Repeater w/Audio Extraction.

Burde selvsagt sett for meg at kilden må sende PCM signal for at jeg skulle få PCM signal ut. En nedtur med tanke på fremtidig Atmos oppgradering. Det betød også at ev justeringer i surround prosessoren ikke kom med. Jeg har ikke senter/sub og manglet da stort sett all tale :-D +++

En siste utfordring er at jeg måtte sette HDMI lip-sync i surround prosessor til 0ms for å oppnå synk på audio. Og da ikke lengre lip sync som er på 114ms hos meg.

Denne legges derfor død. AD konverter er løsningen inntil det dukker opp noe som sender Pre-out digitalt innenfor budsjett...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte en 4-kanals HDMI-svitsj med fjernkontroll fra Clasern, da TVen min er et stykke fra racket, og det er greit å ha bare en HDMI-kabel til TVen som henger på veggen, samtidig som TVen ikke har digital ut.
.
Denne har coax og optisk ut, og det funker ihvertfall på PCM ut mot en Hypex DLCP.

https://www.clasohlson.com/no/HDMI-veksler-med-fjernkontroll/38-7631

Johan-Kr
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
143
Antall liker
87
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte denne på eBay for ca. 20 usd. Fungerer kjempebra, jeg drar ut 2 kanals stereo fra en Apple TV 4K. (Ny Apple TV har jo ikke lenger optisk ut)
Vis vedlegget 522965
Får du lyd med videosignalet på HDMI output? Slik at man også kan få lyd fra TVen når man ser på ting via AppleTV?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Får du lyd med videosignalet på HDMI output? Slik at man også kan få lyd fra TVen når man ser på ting via AppleTV?
Jeg bruker den ikke lenger da jeg henter ut lyd fra TVens optiske utgang. Og da får jeg lyd til stereoen enten jeg bruker Apple TV, DVD eller TVens innebygde apper. Men jeg er ganske sikker på at svaret på det du spør om er Ja.
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
143
Antall liker
87
Torget vurderinger
2
Jeg støtte på problemer med Philips-TVen optiske lydutgang, fikk ingen lyd, og har sett flere som har hatt problemer med dette. Skulle gjerne også hatt mulighet til å strømme musikk via Airplay uten å ha TVen på, men også bør det funke som før, at de som ønsker å bruke kun TV og lyden der, til å se innhold fra AppleTV kan gjøre dette uten å bruke flere fjernkontroller og av/på-knapper.
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
143
Antall liker
87
Torget vurderinger
2
Kaprer denne tråden og vekker den til liv: noen med erfaring med HDMI extractor?

Skulle gjerne også hatt mulighet til å strømme musikk via Airplay (AppleTV 4k) uten å ha TVen på, men også bør det funke som før, at de som ønsker å bruke kun TV og lyden der, til å se innhold fra AppleTV/Airplay kan gjøre dette uten å bruke flere fjernkontroller og av/på-knapper. Dvs. fra output på HDMI extractor så må det sendes lyd sammen med video-signalet. Noen som har prøvd HDMI extractor som gjør dette?
 
Topp Bunn