Nå er vel strengt tatt ikke verken vinyl, cd, dvd, dvd-a sacd, osv teknologi anno 2007? Så hva gjør vi da, knutinh?
For min egen del så fungerer faktisk CD svært bra på gode innspillinger og dårlig på dårlige.
I den grad det kommer forbedringer hvor jeg oppfordres til å punge ut for nye hardware og nye skiver så er jeg opptatt av (i noenlunde prioritert rekkefølge):
1. Standardisert perseptuelt lydnivå ( http://en.wikipedia.org/wiki/Replay_Gain )
2. Perseptuelt tapsfri og fleksibel kringlyd
3. Fleksibel bruk uten DRM
4. Utnytte dagens AD og DA-teknologi fullt ut (dvs at AD og DA er teknisk begrensende faktorer en stund fram)
1. Perseptuelt lydnivå
Replay-gain eller tilsvarende tror jeg ville kunne være den største revolusjonen innen populærmusikk siden... Ja hvem vet. Det beste er at alt det krever er en byte med metainformasjon for hvert spor, og en variabel gain-krets i alle avspillere.
For klassisk, akustisk jazz og andre audiofil-genre ville nok betydningen ha vært mindre, men hvem av oss lytter aldri til kommers musikk?
Kringlyd
Hvis man sammenligner lyden i en konsertsal med lyden i stua så er det min overbevisning at romlig informasjon er den største kilden til distorsjon (dvs avvik fra opptakssituasjonen). Det er fysisk umulig for to høyttalere av varierende beskaffenhet i et lite rom å gjengi de komplekse bølgefrontene som oppstår ute i alskens musikalske situasjoner. Dersom gjengivelses-kjeden kunne gjengi en vilkårlig konsertsal så kunne den også gjengi det meste enten det er referert til reelle fysiske lydbilder eller fantasier i lydteknikerens hode. Det som mangler i dag er romlig presisjon, fleksibilitet i avspillingsutstyr, og det at formatene bytter like ofte som jeg bytter sokker.
3. DRM
Hva skal jeg si? Folk flest har vist at de ikke godtar musikkbransjens tilnærming til brukervennlighet (dvs ingen). For at et format skal lykkes så må det oppfattes som brukervennlig av majoriteten, ikke bare hifisentralens lesere. Dvs Sony må sannsynligvis ikke ha noen fingre med i spillet...
4. Nøyaktighet i kurveform
Dette er det audiofile setter høyest og det jeg setter lavest. Jeg mener at ingenting tyder på at det har noensomhelst betydning. Men siden jeg er teknolog har jeg ingenting imot at formatet tillater presisjon på høyde med det de aller beste AD og DA konverterne folk som Ivar koker sammen kan by på - og gjerne det man tror de kan by på noen år fram i tid. Lagrigsplass er billig i audiosammenheng, og 32bit koster bare dobbelt så mye plass som 16 bit.
-k