HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Mye fransk utstyr som har skikkelig sjel.
    Jeg har blitt fryktelig glad i mellomtonen på min MicroMega MicroDac! I tillegg så separerer den instrumenter veldig godt, og lager en stor scene. Ikke verst av en 1990 modell.. (NB; min samboer er 1968-modell, og lager ofte fryktelige scener hun også.. :/ )

    I dag er det solbriller og liv på verandaen som gjelder:cool:

    M
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mye fransk utstyr som har skikkelig sjel.
    M
    Du sier noe der, sundkoien.

    Jeg har hatt noen franske produkter i årenes løp. De alle har utstrålt det samme, både i design og lyd: sjel, finesse og eleganse. Ikke svære beist med glorete lys og brautende som amerikansk haifai (show off!), ikke fjong og glatt som tysk (påtrengende!), ikke påtatt understated, pragmatisk og tradisjonsbundne som britiske (traust!), ikke pompøs og oppmerksomhetssøkende som italiensk (overdådig!) og ikke sykelig opptatt av mystikk og mikro-detaljer som japansk (overkomplisert!) - sånt generelt. Bare å se på de respektives mattradisjoner og kvinner, så får man et hint! ;)

    Jeg er iaf glad for det ene franske produktet jeg har i oppsettet pt.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du får sagt det Gunner.. :). Kan være enig med deg i beskrivelsene dine.. Må etterhvert få liv i de gamle Kora 100SB. Men det skorter på motivasjon, tror det blir dyrt. Og pre er ikke lett å få. Fransk forsterker med finesse, om enn litt spesielt utseende.. :)

    kora.jpg


    korafrontplate.jpg


    KORA 4.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Et godt - og billig tips til rengjøring av billakk er lampeolje. Løsner effektivt asfaltflekker og annen smuss og lort.
    Grundig vask og polering i etterkant - og du har "ny" bil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ^ Et godt - og billig tips til rengjøring av billakk er lampeolje. Løsner effektivt asfaltflekker og annen smuss og lort.
    Grundig vask og polering i etterkant - og du har "ny" bil.
    En ting er sikkert, engelskmennene kan ikke lakkere. Sig og overlapp.. Ikke imponert. Men får jobbe på.. Blir bra til slutt. Linolje skal testes ut, takk..
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Åååååååå neeeiiiiii
    Lampeolje mann - for all del IKKE linolje:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    ^ Et godt - og billig tips til rengjøring av billakk er lampeolje. Løsner effektivt asfaltflekker og annen smuss og lort.
    Grundig vask og polering i etterkant - og du har "ny" bil.
    En ting er sikkert, engelskmennene kan ikke lakkere. Sig og overlapp.. Ikke imponert. Men får jobbe på.. Blir bra til slutt. Linolje skal testes ut, takk..
    Kan trøste deg med at det klarte ikke italienerne heller. ;)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    ^ Et godt - og billig tips til rengjøring av billakk er lampeolje. Løsner effektivt asfaltflekker og annen smuss og lort.
    Grundig vask og polering i etterkant - og du har "ny" bil.
    Tiltredes! Like fullt avslører en runde med clay og dertilhørende "smøremiddel", at det fortsatt ligger litt igjen. Forsøkte meg på en clayomgang etter nettopp å ha brukt en runde med lampeolje, og ble virkelig overrasket. Vel verdt å prøve! (Jada, jeg er oppe og vaker innimellom ;))
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Claybar og lampeolje her også. Dessuten fungerer fremdeles tipset om flytende grønnsåpe aller best som bilshampoo, men ikke si det til noen - da går prisene i taket for 5-literskannene. Det siste tipset har jeg fått både av bilpleiere og taxi-eiere. Det bruker jeg konstant i «skumkanonen» og bilen blir skiny shit glorious :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dagens høydepunkt er konstateringen av at lukten av sauefett ikke lenger er tilstede. Har brukt fluidfilm/lanolin i alle de åpninger jeg fant samt hjulbuer. Kanskje ikke det som holder lengst, men helt klart å anbefale på en bil som ikke er ny.

     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Etter flere timer med hagearbeid med Dragen bevilget jeg meg denne plata. Både navn på artist, motiv og mulighet for plenklipp gjorde at det var ei skive jeg måtte ha. Release er vel midt sesongen for plenklipp og... Hmm, tror uansett musikken og er helt ok.. ;)

    nyet314-415_2020_153416.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    To skaller nesten samme tanke. Jeg så den fikk en sekser i VG. Har opplevd gode kritikker av mannen tidligere, uten at jeg har fått fot. Satser derfor litt mer defensivt med streaming :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Sexsmith lagde da bra plater før..
    Litt sær type, men har har fine tekster og noen av låtene er produsert av Daniel Lanois. Da låter det som regel "hyfsat" som de sier i nabolandet :)

    M
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Der var jo engelskmannen i helfigur omsider! Spiller øynene meg et puss? Den er racing green, som seg hør og bør for en stolt brite?

    Gratiss med vel gjennomført og god tur!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Der var jo engelskmannen i helfigur omsider! Spiller øynene meg et puss? Den er racing green, som seg hør og bør for en stolt brite?

    Gratiss med vel gjennomført og god tur!
    Racing Green it is :). Og som du sier kompis, rett farge. Neste på programmet er bytte av vannpumpe på intercooler.. Nei, får slutte å bable bil.. Tenker at jeg skal ta #Håkon_Rognlien på ordet å låne en forsterker av Moiz. Litt nysgjerrig.. :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Eneste rette fargen det der!
    Flott bil :D

    Der var jo engelskmannen i helfigur omsider! Spiller øynene meg et puss? Den er racing green, som seg hør og bør for en stolt brite?

    Gratiss med vel gjennomført og god tur!
    Racing Green it is :). Og som du sier kompis, rett farge. Neste på programmet er bytte av vannpumpe på intercooler.. Nei, får slutte å bable bil.. Tenker at jeg skal ta #Håkon_Rognlien på ordet å låne en forsterker av Moiz. Litt nysgjerrig.. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.463
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dæven den så fin ut nypolert i dagslys! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, ble slett ikke værst. Endelig helg, selvom det flyter sammen når en jobber hjemmefra. Bestilt nye plata til Bjella på Dipper. Liker folkligheten og underfundig tekst som får meg til å smile. Og så uendelig lite pretensiøst, deilig.

    72381610.jpg


    Dipper er kjappe å handle med og PostNord en drøm ifht det tradisjonelle treghetsvesenet som kalles Posten..


    Nå har jeg satt meg selv til å vaske hus. En har da et omdømme å ta vare på :rolleyes:

    FB_IMG_1585429181967.jpg


    Og holder været, blir det en liten tur med Dragen.. Fly avsted.. Nyt dagen, om morgendagen vet vi lite..

    FB_IMG_1587580632262.jpg
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    6.640
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    BIlen ser jo strøken ut. Har gledet meg til å se den i virkeligheten. Blir nok vrient å kappkjøre i de svenske skoger i år, men her er alt klart også om muligheten plutselig skulle dukke opp.
    BBB1824E-285D-49CA-BF8C-92F8E55A06BE.jpg

    Vil ikke ødelegge trådens biltrend med bilde av nypolert Caddy, men clay bar virket på tjære flekker og andre uhumskheter på hifi flyttebilen også. Ha en riktig god helg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Vil bare påpeke at clay er en behandling som gjøres tidlig i prosessen. Det krever omfattende etterbehandling. Antar at de fleste forstår dette, men likevel.

    Ser du har fått Kora effekt med C33? Det er spennende! Lånte jo Kora med C33 fra deg for mange år siden, og det låt virkelig overraskende godt. Sitter fortsatt i minnet. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vil bare påpeke at clay er en behandling som gjøres tidlig i prosessen. Det krever omfattende etterbehandling. Antar at de fleste forstår dette, men likevel.

    Ser du har fått Kora effekt med C33? Det er spennende! Lånte jo Kora med C33 fra deg for mange år siden, og det låt virkelig overraskende godt. Sitter fortsatt i minnet. :)
    Ja, husker vi testet ut på Reinsvoll. Kora SB100 hadde virkelig noen kvaliteter. Etter behandling med to polerings-runder før avsluttende coating burde holde :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Endelig snart 1 mai. Bensin til plenklipp er innkjøpt, været holder og gresset blir kortere. Eller kanskje ikke.. Innrømmer helt greit at respekt for den datoen har økt med årene. Ikke at jeg kommer til å gå i tog, men solidaritet med de svakeste er viktige verdier.

    20200430_130211.jpg


    Gode liv, det er hva en tross alt har. Så kan en irritere seg, eller la være, av folk og fe her inne. Sannheten er at det er en fin gjeng.

    Fant et bilde av min farfar fra 1929. Slapp holdning og rar lue, den sorte, men rart å se et bilde inn i fortiden..

    SS-KOM-0593.jpg


    I helga skal det leses bøker. Utrolig mye broket historie en kan finne. Også med folk en kjrnner familien til i dag..

    1588243641039.jpg


    Inspirert av Gunner skiftet jeg de kjipe Electro Harmonix rørene ut med noen jeg hadde liggende. EH er og blir dritrør, slik jeg har hørt de i ulike amps. Godt det er alterativ.. :)

    1588246878735.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Veldig godt å kommer seg ned på hytta igjen. Vekk fra byens støy og kjas. Ikke minst for å registrere at hyttenaboene i løpet av uka har gjort alvor av å legge 3 store trær i bakken:)
    Kan nok ikke love at det ikke blir litt arbeidsaktiviter her i morgen :cool:
    God helg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Veldig godt å kommer seg ned på hytta igjen. Vekk fra byens støy og kjas. Ikke minst for å registrere at hyttenaboene i løpet av uka har gjort alvor av å legge 3 store trær i bakken:)
    Kan nok ikke love at det ikke blir litt arbeidsaktiviter her i morgen :cool:
    God helg
    Du har vel ikke vedsjuken? :).. Kommer fort med alderen.:cool:.

    received_1131482007214068.jpg
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Artig lesning om mikro mega , har minner om en dac fra 90 tallet jeg også, husker ikke betegnelsen men var vel den andre dac jeg kjøpte , 1 var en parasound .
    Husker den var delikat og musikalsk
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Royal Oak med hjul. Livet lever i innlandet. Den kjerra er deilig vakker. Long tall Sally .
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er lørdag med alle de plikter og muligheter det gir. Etter to timers felles husvask har Dragen og jegcslått oss ned på sofaen. En stygg uvane med levd liv for min del er at det nye, rene lukter stadig bedre..;). Så nå mytes en stor kaffekopp, bok og litt sløy god jazz mens en fordøyer litt litterær visdom..


    Tygger litt på om jeg skal investere i diskant til mine høyttalere. Tror ikke lenger på disse himmelstormende forskjeller på rør, kabler, underlag, fnidder og skvalder. Er vel et sunnhetstegn, tross alt.

    1588412573160.jpg


    Med diskant blir det en deling. Ikke noe galt i det når en leser tech spech på EMS elementene. Erfane ører mener jeg ikke trenger ekstra diskant. Så dette blir isåfall et kjøp "fordi jeg kan", ikke fordi jeg forventer " endringer som vi gi mer av alt". Sikkert pragmatisk, men det får stå sin pris :).
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tror noe av det greieste du kan teste, er tannoy st-200.
    da har du innebygd filter for tuning av nivå og frekvens.
    ser at høyeste innstilling for følsomhet på st-200 er 95db, altså bare et par db lavere enn oppgitt følsomhet på vigo, men kommer ikke til å få sjokk dersom det skulle funke helt fint likevel.
    og du har mulighet til å teste ulike frekvenser og følsomhetsnivå bare ved å flytte på noen stakkars plugger.
    lavterskel, mao.
    hvis du er happy med vigoene, så er det jo bare å la de fortsette å spille som før, og skjøte på helt øverst for å se om det gir deg noe mer.
    tannoyene koster sikkert mer enn de smaker (bruktpriser på 10-15k), men det er jo ikke et ukjent fenomen innen hifi.


    0F133447-E16B-4F6B-8057-3676118DE319.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    tror noe av det greieste du kan teste, er tannoy st-200.
    da har du innebygd filter for tuning av nivå og frekvens.
    ser at høyeste innstilling for følsomhet på st-200 er 95db, altså bare et par db lavere enn oppgitt følsomhet på vigo, men kommer ikke til å få sjokk dersom det skulle funke helt fint likevel.
    og du har mulighet til å teste ulike frekvenser og følsomhetsnivå bare ved å flytte på noen stakkars plugger.
    lavterskel, mao.
    hvis du er happy med vigoene, så er det jo bare å la de fortsette å spille som før, og skjøte på helt øverst for å se om det gir deg noe mer.
    tannoyene koster sikkert mer enn de smaker (bruktpriser på 10-15k), men det er jo ikke et ukjent fenomen innen hifi.


    Vis vedlegget 582789
    Tror det kan bli ekstra dyrt med de der på toppen av høyttalerne til HC. Ble jaffal det på mine lett skrånende Miles 3 ;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    tror noe av det greieste du kan teste, er tannoy st-200.
    da har du innebygd filter for tuning av nivå og frekvens.
    ser at høyeste innstilling for følsomhet på st-200 er 95db, altså bare et par db lavere enn oppgitt følsomhet på vigo, men kommer ikke til å få sjokk dersom det skulle funke helt fint likevel.
    og du har mulighet til å teste ulike frekvenser og følsomhetsnivå bare ved å flytte på noen stakkars plugger.
    lavterskel, mao.
    hvis du er happy med vigoene, så er det jo bare å la de fortsette å spille som før, og skjøte på helt øverst for å se om det gir deg noe mer.
    tannoyene koster sikkert mer enn de smaker (bruktpriser på 10-15k), men det er jo ikke et ukjent fenomen innen hifi.


    Vis vedlegget 582789
    Tror det kan bli ekstra dyrt med de der på toppen av høyttalerne til HC. Ble jaffal det på mine lett skrånende Miles 3 ;)
    Hadde et slikt sett tidligere :) synes de funket gull men dyre er dem.

    mvh
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn