Høyttalere Hawthorne Solo på vei!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    Egentlig ikke, fysiske lover og den klassiske evige menneskelige trangen til å omgås de.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja når høyttalere skal se ut som møbler så blir det fort slik.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Må virkelig si jeg liker OB-konseptet, var det noe jeg irriterte meg over ved heresy var denne boksette lyden ved lavt volum og delvis moderat volum, OB har selvfølgelig ikke et fnugg av boksete lyd, lyden kommer fra hele rommet.

    Og til dem som påstår at OB mangler trykk, de har rett og slett ikke hørt OB gjort riktigt, hawthornene har mye mer trykk enn heresy som burde si sitt.
    Godt å høre at du er nøyd :)

    /jan
     
    T

    Torget

    Gjest
    Må virkelig si jeg liker OB-konseptet, var det noe jeg irriterte meg over ved heresy var denne boksette lyden ved lavt volum og delvis moderat volum, OB har selvfølgelig ikke et fnugg av boksete lyd, lyden kommer fra hele rommet.
    Sant det.
    Må si de våknet til livet(/"lyden ble mer frigjort"), så fort naboen også kunne høre litt av musikken.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel på tide med en oppdatering på min vurdering av disse høyttalerne. De har roet seg ganske mye ned nå, og virker som de er ganske kommet til rette.
    Disse høyttalerne er "erkeamerikansk moro" disse er noen morsomme bøller hifi-parametere blir brutalt revet til side for å gjøre rom for utrolig dynamikk til å ikke være horn etter min mening.
    Samt utrolig mye moro med imponerende finurlig(riktig ord å bruke?) musikalitet; den rytmiske timingen er helt fantastisk, og alltid like konsistent over hele lydbilde som gjør at vokalen(e) har en strålende rytme som følger instrumentene ekstremt bra etter min mening.
    Dette er vel merke i mine øyne musikalsk finesse, og ikke en soleklar forskjell i forhold til Klipsch Heresy III, objektivt sett, men subjektivt sett, stor forskjell her i gården.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Sitat fra venner og familie: "jævlig bra lyd", "jævlig fin lyd" og "jævlig kul lyd".:cool:
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    photo (9).jpg


    Nå har de hvert sitt hjørne og nesten 2 meters klaring fra bakvegg.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Åååå aldri et kjedelig øyeblikk med disse!

    bale2.gif
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Er det bare meg eller er disse høyttalerne veldig sensitive for skurring i diskanten om lyden er masteret for hardt? (Er usikker på hvordan jeg skal forklare dette, så håper dere skjønner hva jeg mener.)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Sett på samme låta i en hodetelefon og sammenlign :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel eneste headset jeg har er billig plastheadset til pcen som er ment for spilling, på låtene hvor jeg opplever det, er det der, men langt fra like tydeligt som på HT.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Har det vært slik hele tiden?
    Er det kun på enkelte låter / spesiell type musikk?

    Og hvis det er slik at "Keith Dont Go" låter kjempebra så har du ganske enkelt en analytisk hifi høyttaler.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Spørs på hva du mener med kjempebra, analytisk låt ja, høres ut som den er spillt inn for anleggsutprøving. Jeg hører for det meste på gammel heavy metal og hardrock fra 70- og 80-tållet, hvor skaffer de orginale cd-masterene i 99,5 % av tilfellene og det er med dem problemet ligget, versting eksemplet er nok Heart med Magic Man.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Mulig at den musikksmaken krever en annen klangbalanse. Nå har jeg aldri hørt Hawthorne men har etterhvert fått en del erfaring med OB, 15" PA elementer, kompresjonsdrivere og fulltoner. Tror jeg vet i hvilken genre Hawthorne er. Hvis ting lugger kan du jo prøve med et ørlite notchfilter. Det er sikkert noen i området du bor i som frekventerer HFS og har mikrofon og måle-software. Resten kan vi prøve å få til i tråden her :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Notchfilter/sugefilter demper innefor et bestemt frekvensområde. Hos deg trenger du det helt sikkert et sted mellom 1000 og 3000 hz.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel, dette problemet er bare tilstedeværende på noen få mastere, er bare rainbow og heart hvor jeg har opplevd dette.

    Overview.gif


    To eksempler, på den øverste oppstår det bare når dynamikken blir ekstrem i låten og på den nederste er det slik gjennom hele låten.


    Hør nøye på det øverste spektrumet på låten.

    Notchfilter/sugefilter demper innefor et bestemt frekvensområde. Hos deg trenger du det helt sikkert et sted mellom 1000 og 3000 hz.
    Er det noe passivt eller?

    EDIT: Prince & The Revolution med When Doves Cry kan også føres inn på listen.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Passivt ja.

    Jeg spiller på Lowther. Skal bare la Sissel Kyrkjebø fade ut så skal jeg dra i gang Heart og Rainbow på Spotify Premium :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Haha, det skal bli litt av en kontrast hehe...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    De to låtene er litt tynne 70-80 talls innspillinger. Rainbow var kul :) Skal du kunne spille sånn musikk grisehøyt må du ha en litt dempet mellomtone i systemet.

    Tror ikke de dynamikk grafene har så mye å si i denne sammenhengen.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Så det jeg trenger er et notchfilter?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er ingen ekspert men det er en veldig billig ting å prøve før du bytter høyttaler.

    Noe som kanskje er enda enklere er å teste EQ. Send meg adressen din på PM så skal du få "arve" en Hiface USB->Coax converter som Lørdagspresang. Så kan du spille musikk fra laptopen mens du drar litt i EQ spakene. Dersom det gjør susen så kan du lage en liten passiv korrigering kanskje? :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hehe, takk, men har lydkort på maskinen med coax ut, har stasjonær skjønner du;) Hvilken EQ, skal jeg prøve med?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Glimrende. Jeg har ikke erfaring med annet enn iTunes. De aller fleste "avspillere" har EQ. Prøv å trekke forsiktig ned ved 1000, 2000 eller 3000.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    eq.jpg


    Bruker den rainbowlåten som referanse, med disse, ble det noe bedre.

    eq2.jpg


    Med dette enda bedre, men fortsatt betydelig "skurrete".

    EQen er trinnvis og der jeg har begynt med eqen er den bare et hakk ned.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    fikk ikke testet med mine silver iris da de er pakket ned, men prøvde youtube linken din på cornscala (spotify er nede i kveld). merker at den er litt komprimert men syns ikke det låter hardt.
    litt EQ 2-3khz kan hjelpe, men lurer rett og slett på om det er oppbrytning fra wooferen som er den egentlige årsaken, og ikke SPL nivå. fikk aldri helt dreisen på de oppover :/ låt glimrende på noen opptak men værre på andre, veldig frekvens-avhengig.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    eq3.jpg


    Fortsatt for mye skurring...

    Gikk enda et hakk og begynte på 440 khz, fortsatt skurring som bare det.

    Konklusjonen er vel at det bare hjelper delvis og langt fra tilfresstillende...
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    fikk ikke testet med mine silver iris da de er pakket ned, men prøvde youtube linken din på cornscala (spotify er nede i kveld). merker at den er litt komprimert men syns ikke det låter hardt.
    litt EQ 2-3khz kan hjelpe, men lurer rett og slett på om det er oppbrytning fra wooferen som er den egentlige årsaken, og ikke SPL nivå. fikk aldri helt dreisen på de oppover :/ låt glimrende på noen opptak men værre på andre, veldig frekvens-avhengig.
    Trist å høre, hvilken elektronikk ble brukt?

    Kom på at jeg hadde et brukt telefunken ecc82-rør liggende, satt det i dacen i stedet for tungsram ecc82, gikk opp for meg at tungsram er ganske harde i toppen og bunnen, toppen med telefunken ble mye snillere og bunnen ble mye snillere, dette hjalp mye bedre enn eq, men har fortsatt tungsram ecc83 i ampen, kan det hjelpe enda mer ved å få noen rør der som er telefunken eller lignende?

    EDIT: Hadde noen RFT, men de var enda mer agressiv i toppen enn tungsram i ampen.
     
    Sist redigert:
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    glemte vist å svare her.
    lite erfaring med rørtyper desverre..

    har ikke minidsp liggende vel?
    en løsning kan vær å investere i de her:
    Selenium D220Ti 1" Titanium Horn Driver 8 Ohm 1-3/8"-18 264-270
    Pyle PH612 1" Screw-On Constant Radiation Horn 292-2572

    med de kan du få delefrekvensen ned til 1200hz 12db uten større grep. spredningen oppover vil eksplodere som en bonus.
    såvitt jeg husker er coaxen montert ganske langt oppe på baffelen slik at hornet kan hvilke oppå, eller du kan bruke den ekstra slotten under og snu de evt.

    blir jo litt justering og slikt, men en mer behersket respons.. uten at det går utover salgsverdien senere :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn