Høyttalere Hawthorne Solo på vei!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer.
    Kan bli bra dette.

    Håvard
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Alt må vel ikke testes ut på en kveld ?
    Ett jævla mas :p

    /jan
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Hawthorne er kult. Genialt konsept egentlig. Jeg må innrømme at jeg ble veldig skeptisk da jeg leste om Hawthorne for en del år tilbake. Og det til tross for at jeg da lyttet til Quad ESL63. Nå har jo OB fått vind i seglene, i alle fall i de engere kretser. Gratulerer med ervervelsen.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Noen her som har noen erfaring med innspilling av disse?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Ikke for å starte debatt men innspilling er oppskrytt.
    Hva er det du ikke er fornøyd med?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel jeg er bare nyskjerrig på hvor lang tid før de skal brekke inn og roe seg, spillstilen de har nå skaper lett noen resonanser med litt livevolum.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Både de 15" hadde og de 10" jeg har kjøpte jeg brukt,men selv om de var brukt en del så synest jeg de roet seg mer med endel bruk.
    Sånn i utgangspunktet ville jeg tippet at AN og Hawthorne kan bli litt for mellomtonefokusert i lengden.
    Hvordan opplever du ting så langt?
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    har hatt et par selv i flere år og skjønner hva du tenker på. de låter helt jævlig i øvre mllomtone/nedre diskant i starten pga. den høye delefrekvensen. de blir bedre, men har desverre et problem med oppbrytning oppover. har prøvd andre diskanter med horn og halvvert delefrekvensen på de, det ble noe annet.
    kompresjonsdiskanten kan overhode ikke spilles inn
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Prøv å vinkle høyttalerne slik at "lydstrålen" fra senter av elementet krysser en halv meter foran lytteposisjon.
    Lytt deretter i 5 minutter og avlegg rapport :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Jeg opplever dem som utrolig agressive, er som å høre klipsch på steroider mht dette. Ellers er de veldig morsomme, mye mer fokus på musikk i forhold til klipsch i mine ører. Kan vel gå mer inn i detaljer når de er mer innspillte.

    Ang. matchen opplever jeg at det er veldig mye fokus på mellomtone ja, får se over lengre tid hvordan det blir.

    Prøv å vinkle høyttalerne slik at "lydstrålen" fra senter av elementet krysser en halv meter foran lytteposisjon.
    Lytt deretter i 5 minutter og avlegg rapport :)
    Er slik de står nå, er en del avstand fra høyttalerne til lytteposisjon.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Og ikke la deg psyke ned av hva nysgjerrigper sier ;), det er mange veier til Rom. Nå som du har valgt Hawthorne så MÅ DU jammen meg være med på moroa også. Hvis det lugger litt så hjelper det ikke med kabler eller ny forsterker. Da må du jobbe med rom, plassering og evt tøffere tweaks. Vi stiller opp :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Og ikke la deg psyke ned av hva nysgjerrigper sier ;), det er mange veier til Rom. Nå som du har valgt Hawthorne så MÅ DU jammen meg være med på moroa også. Hvis det lugger litt så hjelper det ikke med kabler eller ny forsterker. Da må du jobbe med rom, plassering og evt tøffere tweaks. Vi stiller opp :)
    Nyskjerrigper skjønner ikke hva jeg mener. Jeg sier ikke at det er negativt, jeg bare hadde foretrekket litt nedtoning, var slik med klipsch heresy, de var litt vel agressive rett ut av eska, men når de var ferdig innspillte hadde de fått en fin ro over seg samtidig som de spillte opp til litt av et positivt baluba:)

    EDIT: ønsker å vente til de er helt spillt inn før jeg begynner å tweaker, synes det blir litt feil å skal begynne å tweake masse basert hvordan de låter rett ut av eska.
     
    Sist redigert:
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    jo jeg vet nøyaktig hva du mener, har tross alt brukt de i flere år. wooferen blir bedre oppover, men har uansett et problem IMHO som ikke fixes før man senker delefrekvensen betydelig. min ærlige mening no pun intended sorry :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Min personlige erfaring er at ALT dreier seg om matching,og å ta tiden til hjelp først og fremst.Jeg har til gode å høre noe som er perfekt.Og jeg vet vel nå også nok til å forstå at det perfekte innen hifi er utopi :D

    Dessuten,element og delefilter komponenter er helt nye,og selv om ingenting forandrer seg fra helvete til himmels,så mener jeg innspilling har noe å bety.
    Alt for tidlig å få panikk i tilfelle :D

    Viss dipoler står for nær bakvegg så får det også litt negative konsekvenser.Bassen blir rotet til,og mellomtonen kan reflektere litt for mye fra bakvegg. Du kan for eksempel prøve med en madrass eller noe lignende bak hver høytaler å høre hva som skjer.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Slik de er avbildet lengre bak i tråden, opplevde jeg det du beskriver, flyttet dem 20 cm lengre frem og det ble mye mye bedre.

    photo (7).jpg
     
    Sist redigert:

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hawthorne er en moro høytaler. Hadde mange gode stunder med disse. Jeg byttet etterhvert den originale eminence diskanten til en Radian Pb475 (den som sitter i Sterling versjonen). Det ble et annet ballgame, selv med uoptimalt delefilter. Når det er sagt, så bruk litt tid på plassering etc. som de andre er inne på her. Detta speller musikk!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Fin plassering nå. Ikke for å briljere men ref mitt innlegg #36 :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hawthorne er en moro høytaler. Hadde mange gode stunder med disse. Jeg byttet etterhvert den originale eminence diskanten til en Radian Pb475 (den som sitter i Sterling versjonen). Det ble et annet ballgame, selv med uoptimalt delefilter. Når det er sagt, så bruk litt tid på plassering etc. som de andre er inne på her. Detta speller musikk!
    Hei vet du hvilken woofer sterlingversjonen bruker?
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jo høyere en diskant deles, jo mindre ugang gjør den. Skjønner ikke helt problemet med høy deling? Da må det i såfall være bassen som skriker?
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Ta dette med en klype salt. Jeg mener jeg har lest et eller annet sted, i et forum, at Sterling Silver benytter et coaxelement fra Radian levert etter Hawthornes spec mhp. Qts etc.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Jo høyere en diskant deles, jo mindre ugang gjør den. Skjønner ikke helt problemet med høy deling? Da må det i såfall være bassen som skriker?
    Hæ?

    Blir nok etterhvert å oppgradere til sterling silver isis, så viddt jeg har skjønt går disse dypere i bassen?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hei vet du hvilken woofer sterlingversjonen bruker?
    Sterling versjonen bruker en coax versjon fra Radian. Silver Iris er fra Eminence. Det som i utgangspunktet gjør Sterling så dyr er at de har brukt dyre deler i filteret. Jeg hadde tegningene på filteret til Sterling, men finner det ikke i farten. Tror det ligger i Hawthorne forumet et sted også. Hvis du supplerer med en Augie etterhvert begynner det å bli moro. Da avlaster du litt i bunn, til tross for at SI alene duger fint ned til rundt 50hz. Tar du den helt ut bestiller du The Rainiers først som sist :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jo høyere en diskant deles, jo mindre ugang gjør den. Skjønner ikke helt problemet med høy deling? Da må det i såfall være bassen som skriker?
    Hæ?

    Blir nok etterhvert å oppgradere til sterling silver isis, så viddt jeg har skjønt går disse dypere i bassen?

    Jeg skrev dette ironisk. Er sikker på at du kan få svært god lyd ut av det du har investert i. Ikke bytt ut enda. Selv så sitter jeg akkurat nå og lytter til vakker musikk hvor bassdepartementet blir levert av et par billige Eminence 15B til kr 718,- pr stk. Cluet er at du har gått for OB og det er lett å få til i mindre og vanskelige rom ;)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Er enig med HEL; behold de en stund, bli kjent med de. Jobb med plassering. Kanskje du faktisk kunne supplert med et par Eminence 15B som Hel bruker etterhvert også hvis du vil oppnå enda mer bass.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Er enig med HEL; behold de en stund, bli kjent med de. Jobb med plassering. Kanskje du faktisk kunne supplert med et par Eminence 15B som Hel bruker etterhvert også hvis du vil oppnå enda mer bass.

    God idee, det er jo plass til en bass til i den baffelen. Men først må Robert skaffe seg: avisoleringstang, sukkerbiter, skrutrekker, noen stumper høyttalerkabler og en stor tube tålmodighet. Etter lengre tids lytting, deretter litt måling, så kan vi se om det går an å modifisere delefilteret litt etter smak og behag.

    Robert, vil du legge ut speccer på høyttalerne i tråden her?
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    Hei vet du hvilken woofer sterlingversjonen bruker?
    Sterling versjonen bruker en coax versjon fra Radian. Silver Iris er fra Eminence.
    alle woofere er fra eminence. diskanten er radian med litt lavere delefrekvens.. men siden de bruker trakten i wooferen som horn er det grenser for hvor lavt ned man kan komme..
    isteden er halve kjøpesummen brukt på kondensatorer og spoler.
    man må ha et horn til en så stor woofer etter min mening. spredningen eksploderer og oppbrytningen oppover fra woofer reduseres betraktelig med en delefrekvens på f.eks 1.2khz (sett i forhold til radian)
    har god erfaring med selenium 220 og dayton horn på minidsp. men da har man en ekstrakostnad på 2k eller så for å få det teknisk riktig. i tillegg må man justere selv og doble antall forstekere.. det er litt kjipt :/
    er ikke meningen å skape noe dårlig stemning altså.. bare min erfaring etter å ha testet de og diverse andre enheter de siste par årene :)
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel nå har jeg vært bortreist mens høyttalerne har stått og fått spille kontinuerlig døgnet rundt i en uke, og når virker det som de har begynte å falle sånn passelig på plass.
    Jeg må virkelig si at de disse er litt av noen kompromissløse supermorsomme musikkhøyttalere, var litt tilvenning med hensyn til at de har enda mindre fokus på hifi en klipsch heresy iii, enda mer brutal og ærlige.
    Disse høyttalerne er fantastiske til å spille rock med og har vekt tilbake mye av interessen min for slik musikk etter som hawthornene er snillere enn klipsch heresy iii men enda mer rocket ergo kan jeg sitte og lytte enda lengre til rock på høyt volum og det er mer morsomt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det høres bra ut. Det er veldig gøy å ha kreative prosesser på gang men det er bortkastet hvis du ikke kan kose deg med musikk underveis. Snakker av egen erfaring ;)

    Jeg må si enda en gang at ditt oppsett med kun 4 komponenter virker meget smart. Musikalsk, enkelt og med høy kvalitet. Tut og kjør.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Sannheten er nok mer at jeg ikke har plass til mer hehe, men ser definitivt det du ser, anlegget ditt ser ut jo mer ut som inventaret til en rakettforskerlab hehe...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Må virkelig si at dynamikken kom på etterskudd, var litt skuffet over dette i starten og syntes de manglet dynamikk, men bang så var den der, dynamikk som lynangrep i yello - the race, jeg ble helt blåst av stolen, greit den dynamiske rekkevidden slår ikke klipsch, men du verden, for en snerten dynamikk og dynamisk kontrast har jeg ikke hørt på lenge!
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Lekkert. Rakettforskerlab he he, men bare vent ;)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Flott oppsett du har Roberth, stilrent og pent. Meget flotte komponenter også, regner med det låter ubercoolt og knall tøft, som du sier Hawthorne er knall tøft på litt hardere musikk, der er det fokus på moro, moro, moro :)
    Hadde ikke hatt noe imot å blæste AC/DC på rommet ditt for å si det sånn :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Må virkelig si jeg liker OB-konseptet, var det noe jeg irriterte meg over ved heresy var denne boksette lyden ved lavt volum og delvis moderat volum, OB har selvfølgelig ikke et fnugg av boksete lyd, lyden kommer fra hele rommet.

    Og til dem som påstår at OB mangler trykk, de har rett og slett ikke hørt OB gjort riktigt, hawthornene har mye mer trykk enn heresy som burde si sitt.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Må virkelig si jeg liker OB-konseptet, var det noe jeg irriterte meg over ved heresy var denne boksette lyden ved lavt volum og delvis moderat volum, OB har selvfølgelig ikke et fnugg av boksete lyd, lyden kommer fra hele rommet.

    Og til dem som påstår at OB mangler trykk, de har rett og slett ikke hørt OB gjort riktigt, hawthornene har mye mer trykk enn heresy som burde si sitt.
    Interessant observasjon. (Hm, jeg må vel se å få restaurert mine Quads)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Quads, Magnepan etc. med OB bass er en glimrende kombinasjon. Done right that is.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hva er det mange OB-konstruksjoner gjør feil?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    1. Alt for liten baffel
    2. For liten baffel
    3. Feil baffel
    4. Kjipe elementer


    I tillegg kommer alle de andre feilene med EQ, plassering etc. Eksterne ting forsåvidt men det påvirker sluttresultatet voldsomt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn