Harry at Carnegie

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.409
Torget vurderinger
28
Uten at jeg vet så innbiller jeg meg at det er original LPen det snakkes om. Jeg kjøpte Classic Records utgivelsen for en tid siden (Hortenmessa - Audiofreaks).

Nå blir dette selvsagt smak og behag, men både lydmessig, og i hvert fall musikalsk, igjen subjektivt, så er Bellafonte Sings the Blues bedre.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
Mener jeg har fått med meg at denne er vanskelig å få fatt i, er den det? Snakkes det om en annen versjon? Er jeg helt tett?
http://www.amazon.com/Belafonte-at-Carnegie-Hall-Harry/dp/B000002W95
Tror platekompaniet har den på cd (linken din var til cd...). Fikk min til jul, på vinyl, kremt...selvsagt! Bestilles fra f.eks elusive.com, ny pressing. Du skal vel ha den på vinyl...?
Fantastisk innspilling, fantastisk musikk!
Noterer at Fosse mener at "HB sings the blues" er bedre. Vel, vi vet jo hvordan det forholder seg med Fosse og blues.. ;)
Men jeg har uansett vurdert å skaffe denne, og dette var dråpen...! :)

Det er jo mange måter å karakterisere en "audiofil innspilling" på. Den er ikke "teknisk perfekt", men den får meg virkelig til å føle meg som en deltager. Man føler at Belafonte lever og puster rett foran deg, og når Harry fleiper fra scenen, og det gjør han hele tiden, ja da ler du sammen med publikum. Det gjør i hvert fall jeg, men det kan jo hende at jeg er enda mer nørdete enn dere ;D
Kom gjerne med innspill dere som har hørt denne. Er det ikke en fantastisk innspilling?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Tror platekompaniet har den på cd (linken din var til cd...). Fikk min til jul, på vinyl, kremt...selvsagt! Bestilles fra f.eks elusive.com, ny pressing. Du skal vel ha den på vinyl...?
Fantastisk innspilling, fantastisk musikk!
Noterer at Fosse mener at "HB sings the blues" er bedre. Vel, vi vet jo hvordan det forholder seg med Fosse og blues.. ;)
Men jeg har uansett vurdert å skaffe denne, og dette var dråpen...! :)
Jasså Elusive?:) Vinyl helt selvsagt!

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
Hehe, redigerte litt mens du svarte.
Mente du hadde en oppegående LP12 ja, så da var jo vinyl ganske åpenbart det valgte format :)

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Jeg har denne på SACD. Et fantastisk album som gjør noe med humøret. En kan høre at Harry stortrives på scenen. En av mine "øde øy" kandidater.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.409
Torget vurderinger
28
Ja, flott plate. Ikke minst synes jeg det er morsomt å ha noen av disse legende-utgivelsene for lettere å kunne forstå hva hifianmeldere prater om når det refereres til dem.

Hvis du kun skal ha denne utgivelsen så tenk litt på porto, det kan hende det er billigere å handle den hos Audiofreaks eller Big Dipper. Men, skal du ha flere utgivelser er det nok lønnsomt med utlandet. Nyt.

O

om.s

Gjest
Mener jeg har fått med meg at denne er vanskelig å få fatt i, er den det? Snakkes det om en annen versjon? Er jeg helt tett?
Her har du vinyl utgaven for 599,- Sek ... www.vinylbutiken.se

Introduction, Darlin' Cora, Sylvie, Cotton Fields, John Henry, Take My Mother Home, The Marching Saints, Day O, Jamaica Farewell, Man Piaba, All My Trials, Mama Look A Boo Boo, Come Back Liza, Man Smart (Woman Smarter), Hava Nageela, Danny Boy, Merci Bon Dieu, Cu Cu Ru Cu Cu Paloma, Shenandoah, Matilda.

Recorded 1959 At Carnegie Hall.
2 LP. RCA Limited Edition Audiofile 200 Gram Quiex super vinyl profile. Reissue by Classic Records USA.

Classic Records is proud to announce the reintroduction of the long out of print best selling Classic - Belafonte at Carnegie Hall. This two LP gatefold edition features authentic original artwork and labels and was transferred from the original three track session master tapes. Using the original Classic metal parts Classic has now re-released this legendary title on our proprietary 200 gram QUIEX Super Vinyl Profile. What are the differences between our original 180g conventional profile pressings and the new QUIEX SV-P pressings? For one, the clarity is greatly enhanced. Belafonte feels more "in the room" because of the added low level spatial information that now comes through. The new QUIEX SV-P pressing is flat across the record profile which provides better coupling to the platter surface thereby reducing resonant feedback. Also, the flat profile greatly reduces "groove distortion" that is present in conventional concave profiles - this makes the playback level seem louder due to the reduced groove distortion. All things considered this 200 gram QUIEX SV-P pressing is the closet to the sound on the master tape as we have ever been able to achieve! Alas, it is too bad that it is not at 45 rpm.....maybe next year!

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.314
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det coveret virker veldig kjent. Har begge konsertene på vinyl, anbefales på det sterkeste! mvh

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Kjøpte mitt ex av 200 grams Classic Records utgivelsen av denne på Big Dipper i Oslo for NOK 499, mens Tor på Lyric samtidig kjøpte denne samt Ella Fitzgerald/Sings Gershwin 180g 5 LP SET & BONUS 10" LP fra Speakers Corner

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Original-LP'en er vanskelig å finne, og finner du den så blir det vanligvis dyrt. Billigere med reprint da. Men Classic's utgave av denne og "Returns" etterlater intet egentlig behov for originalen.

CD'en har aldri vært utilgjengelig såvidt jeg vet.

LP'ene kjøpes greit på elusivedisc.com

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
Jeg bestilte min gjennom Apollon musikk i Bergen. Betalte 400.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
361
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Kjøpte min utgave, orginal presning i near mint condition fra 1958 for 80 kroner på en platemesse. Først da jeg hadde betalt, opplyste jeg selger hva det var han hadde solgt meg. Det ble liv i karen som nærmest stanget hodet i veggen av ergrelse.

For øvrig en fin plate, også musikalsk

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Var det en US original?
De fleste RCA Belafontene i Europa var vel Teldec-pressinger (enkelte UK fra Decca, de hadde ofte logoen nederst), så denne på US vinyl er jo virkelig verdifull, iallefall i tidlig utgave.

Mvh Vidar P

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
361
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Var det en US original?
De fleste RCA Belafontene i Europa var vel Teldec-pressinger (enkelte UK fra Decca, de hadde ofte logoen nederst), så denne på US vinyl er jo virkelig verdifull, iallefall i tidlig utgave.

Mvh Vidar P
Det er nok en Telefunken-Decca presning. Det står så i ytterkanten av labelen, som for øvrig er svart. Lyden er likevel i orden så vidt jeg kan bedømme.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.250
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Er cd-versjonen av så god lydmessig kvalitet at den er verdt å legge ut dineros for?

K

kbwh

Gjest
De transfers jeg har hørt av RCA Living Stereo har alle vært veldig bra (lyden på tape er formidabel, og remasterfolka gjør sitt for å bevare den best mulig). Tror nok denne også beholder magien på CD eller kanskje ennå bedre CD-sporet på SACDen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er cd-versjonen av så god lydmessig kvalitet at den er verdt å legge ut dineros for?
Det er bare tull å kjøpe en slik skive om det ikke er fordi man er interessert i musikken. Lyden er og bør være helt sekundært da. Dessuten; et godt system får de fleste skiver til å spille bra. Imo.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Jeg spiller mest Mathilda. "Women over 40" er like morsomt hver gang.
Men Belafonte har noen uslitelige sanger og bandet er kanon.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.250
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Men Belafonte har noen uslitelige sanger og bandet er kanon.
Det kan jeg være enig i, selv om jeg er for ung til å ha vært ung da Harryen var ung................ ;D
Ville selvsagt ikke lagt ut peng på noe jeg ikke likte, bare fordi innspillingen er bra. Har tross alt hørt litt av skiva på vinyl hos tkr, så vet godt hva det går i.................!

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Kjøpte min utgave, orginal presning  i near mint condition fra 1958 for 80 kroner på en platemesse. Først da jeg hadde betalt, opplyste jeg selger hva det var han hadde solgt meg. Det ble liv i karen som nærmest stanget hodet i veggen av ergrelse.

For øvrig en fin plate, også musikalsk
...akkurat der,.....mener jeg,...at du var litt,....... :-/

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
361
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
...akkurat der,.....mener jeg,...at du var litt,.......  :-/
Akkurat der har jeg ingen skrupler. Det var en profesjonell platehandler fra hovedstaden som hadde tatt turen til Trondheim. Jeg regner med at slike i utgangspunktet har god nok peiling og at en handel er handel. jeg er amatøren og selger er den profesjonelle.

De gutta der synes jeg ikke synd på, de er ellers veldig flinke til å snakke deg rundt!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.409
Torget vurderinger
28
Det er forskjell på å gjøre god handel og det å lure noen. Denne handelen synes jeg du skal glede deg stort over cox, og det med god samvittighet!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ein relativt grei standard CD som er spelbar. Du høyrer også godlyd av eit slag som sjeldan opplevast elles. Men om du samanliknar med original amerkansk pressing og ein brutal vinylrigg, er sjølv ikkje ein Esoteric-spelar i stand til å trylle ut tilsvarande godlyd.
Plata skal også vere på sølvplater av spesialkvalitet i ymse versjonar, som skal vere langt betre enn standard CD. Desse har eg altså ikkje høyrt.
Og når det gjeld vinyl, er originalen faktisk for ein gong skuld ganske klart betre enn nye superpressingar....(ofte er det motsett, iallfall med RCA)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.409
Torget vurderinger
28
Eg har ein relativt grei standard CD som er spelbar. Du høyrer også godlyd av eit slag som sjeldan opplevast elles. Men om du samanliknar med original amerkansk pressing og ein brutal vinylrigg, er sjølv ikkje ein Esoteric-spelar i stand til å trylle ut tilsvarande godlyd.
Plata skal også vere på sølvplater av spesialkvalitet i ymse versjonar, som skal vere langt betre enn standard CD. Desse har eg altså ikkje høyrt.
Og når det gjeld vinyl, er originalen faktisk for ein gong skuld ganske klart betre enn nye superpressingar....(ofte er det motsett, iallfall med RCA)
Har du testet originalpressingen mot CR sin? Kan du si noe om forskjellen? Klanglig forskjell eller detaljrikdom, eller annen forskjell? Forresten flott gjennomgang du hadde av plata i Fidelity for en tid tilbake.

Topp Bunn