Harmonisk forvrengning, hva er det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.539
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Kul tråd. 7 harmoniske ligger vel nesten 3 oktaver over grunntonen i forvrengning også? Hvilket frekvensområde den harmoniske havner på vil vel ha betydning på hvor hørbart det er. Den lave septimen går ofte greit musikalsk. Verre er det med 9eren😊
    Utfordringen med forvengning musikalsk sett er at dette henger seg på alle toner, så jo mer komplekst harmonisk musikken er jo mer ødleggende vil forvrengningen være for lydkvaliteten.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Jeg synes septim kan låte riktig så vakkert, men samtidig synes jeg det er stor forskjell på om den ligger på tonen under grunntonen, en snau oktav over, to snaue oktaver over, og 3 snaue oktaver over (som tilsvarer 7. harmonisk).

    En snau oktav opp låter det ganske fint. En tone ned låter det ganske grisete, eller "mothårs" som @Valentino skrev. To oktaver opp oppleves det litt sånn "nei, jeg gidder ikke spille det du spiller, jeg spiller noe annet jeg". Mens tre oktaver opp synes jeg koblingen mellom tonene svinner noe.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Du hører for lite samtidsmusikk😄 Bare tuller. Dissonanser kan låte veldig feil.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.627
    Torget vurderinger
    23
    Det er vel tynt med harmonisk på sekkepipe.... som egentlig ble tatt frem i sin tid for å skremme fienden på slagmarken!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel tynt med harmonisk på sekkepipe.... som egentlig ble tatt frem i sin tid for å skremme fienden på slagmarken!
    Etter å ha hørt sekkepipe en gang live på Mikrobryggeriet forstår jeg godt at fienden ble skremt :ROFLMAO:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Da har jeg laget et par praktiske tester som viser effekten av å legge på harmonisk forvrengning. Jeg tror det er viktig å forstå konteksten, altså hva de ulike tingene rent faktisk gjør med signalet, og hvorfor.

    Aller først er det snakk om klipping, men bare 3. harmonisk. Vi hører først grunntonen, så spilles det av på nytt med samme maksimale utgangsnivå. Legg merke til at slaglengden ikke øker. Den totale omsatte effekten vil øke noe, men man kan spille påfallende mye høyere uten å øke slaglengden. Det er selvsagt fullt mulig å lage en prosessor som gjør dette dynamisk der høyttaleren går tom for kapasitet uten hjelp.:


    Så har jeg testet med 30Hz og 2. harmonisk, og denne gangen er overtonen 100%. Dette er en ganske vanlig ting å gjøre når man skal gjengi noe som høres ut som bass i høyttalere under dens arbeidsområde. For å demonstrere forskjellen har jeg også her lagt grunntonen alene først, og dernest overtonen lagt oppå. Legg merke til at vi her også beholder slaglengden, og også denne prosessen bør være relativt overkommelig å lage dynamisk slik at den bare begynner å jobbe når høyttaleren ikke lenger klarer å holde følge uten hjelp.:


    I det siste eksempelet må forskjellen være på betydelig mer enn 6dB. Jeg skal forsøke å måle det.

    Begge disse prosessene virker å være meste effektive/ørevennlige når man ikke trekker dette altfor høyt i frekvens. I et flerveissystem kan man også se for seg at en subwoofer skal gjengi 35Hz, mens det genereres en overtone på 70Hz. Denne kan da gjengis både av subwooferen og av en midbassdriver. Ved å tenke smart på hvordan man overlapper ved de nedre oktavene kan man få en voldsom økning i kapasiteten fra en veldig liten høyttaler.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    jeg syns alt høres jævlig ut spesielt 2H er sjenerende og kan ikke ignoreres
    Edit: nå var ikke dette svaret spesielt til deg Balle, men mer til de som ikke kjenner teorien godt:
    -Husk at dette er en «pc-test» og ikke et musikkinstrument. For noen instrumenter er 2H høyere i nivå enn grunntonen og låter aldeles utmerket. Generelt regnes 2H som en «vennlig» forvrengning da den forekommer i vesentlig grad i instrumentet. Høyere oddetalls forvrengning oppleves i større grad som skjærende.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    All viten om og omkring utstyr som skal gjengi musikk, jeg respekterer det til månen og tilbake igjen, æresord!
    Allikevel, et par ting jeg ikke helt forstår, eksempelvis kan to personer lytte til én og samme høyttaler:
    - Den ene kan entusiastisk og med all mulig teknisk kompetanse og lært viten, oppleve at høyttaleren spiller sykt bra!
    - Den andre kan kan tusle bort, og lavmeldt berette om "kan jo ikke en gang gjengi en menneskestemme troverdig..."

    Selv er jeg glad jeg ikke har trebein, for det ville vært vanskelig å få "fot" med et tungt trebein, de gangen musikken svinger skikkelig.
    Har lest Haakon Rognlien sine beretninger om lyd over så mange år, at jeg mer og mer selv tror på han; får man fot låter det ofte bra!
    Og da er det ikke så farlig om (eksempelvis) høyttalerkablene vitenskapelig er fryst før de ble lagt med i esken - eller ikke fryst.

    - Skal jeg poste dette?
    - Ikke poste det?
    OK, gjør det, fordi opplevelsen av lyd er så himla forskjellig, at all mulig teori nesten faller utenfor det ørene hører/hjernen sanser.
    Til sist et smiletegn som symbol på at innlegget ikke er surmaget ment :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Etter å ha hørt sekkepipe en gang live på Mikrobryggeriet forstår jeg godt at fienden ble skremt :ROFLMAO:
    Det er vel tynt med harmonisk på sekkepipe.... som egentlig ble tatt frem i sin tid for å skremme fienden på slagmarken!
    her har du et vakkert plot av overtoner fra sekkepipe. Det kan få en hver hardbarket audiofil til å få en tåre i øyekroken.
    DE8A3D99-5BA9-4A4F-880B-21373F215DC9.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.241
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo en tydelig grunn til at svært få orker å høre sekkepipe !, forvrengte firkant pulser er ikke vakkert..
    Dette derimot.. det tåler jeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Sekkepipe produserer et spekter av toner som er konstante. Det er lite kompatibelt med hva vi vanligvis kaller musikk. Vi har litt av samme effekt i munnharpe og fele.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Sekkepipe produserer et spekter av toner som er konstante. Det er lite kompatibelt med hva vi vanligvis kaller musikk. Vi har litt av samme effekt i munnharpe og fele.
    Definisjonen på en ekte gentleman er en som kan spille trekkspill, men som ikke gjør det. Man kan nok si det samme om dem som kan traktere sekkepipen og heller velger å skjerme nærmiljøet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    På meg virker det som at de fleste her sliter med å forestille seg hvordan ulike forvrengningsformer fungerer når vi begynner å spille musikk på det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Det er jo ingen tvil om at i de to siste lydeksemplene er det hørbar forvrengning. Men SPL-gevinsten er ganske sinnssyk. Jeg undervurderte den faktisk litt selv, så etter å ha målt ble jeg ganske overrasket. I eksempelet med 3. harmonisk er gevinsten på hele 13dB, mens i eksempelet med 2. harmonisk er det på 14dB. For å sette det i perspektiv tilsvarer 14dB en 25 ganger økning i effekt, eller omkring 5 ganger så lang slaglengde.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo ingen tvil om at i de to siste lydeksemplene er det hørbar forvrengning. Men SPL-gevinsten er ganske sinnssyk. Jeg undervurderte den faktisk litt selv, så etter å ha målt ble jeg ganske overrasket. I eksempelet med 3. harmonisk er gevinsten på hele 13dB, mens i eksempelet med 2. harmonisk er det på 14dB. For å sette det i perspektiv tilsvarer 14dB en 25 ganger økning i effekt, eller omkring 5 ganger så lang slaglengde.
    Veldig interessant. Det har jeg ikke tenkt på før.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    I praksis betyr dette at man kan la høyttaleren spille opp til det nivået der tonene ikke er modifisert, også legge på et headroom på 13-14dB over der hvor prosessoren gradvis begynner å jobbe mer og mer. Spesielt for korte transienter (som det er mye av i musikk) er dette ekstremt effektiv teknologi som vil være svært lite hørbar.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.399
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her er bare 6. og 7. en gang til.

    100Hz:

    440Hz:

    Også kan vi jo gjøre samme øvelse for 8. og 9.:

    Og 12. og 13.:

    Og 16. og 17.:

    Jeg har muligens tatt litt for lett på hva jeg helt konkret er ute etter. Men det ligger en forventning i at 7. er langt værre enn 6., at 9. er langt værre enn 8. osv, altså med mindre man er så ekstremt tonedøv at man ikke har noe forhold til toner.

    Også har jeg til slutt lyst til å understreke at i praksis hører vi som regel harmonisk forvrengning på under 5%, det kommer sammen med overtoner som allerede finnes i musikken, og det kommer først og fremst på transienter, og i mindre grad på vedvarende toner som gjerne har betydelig lavere energiinnhold.
    Jeg tonedøv, mer eller mindre iaff. Etter et par tiår hvor jeg har prøvd å få til å stemme en gitar så er det prosjektet gitt opp. Men hvis noen synger falskt så låter det jo j***.
    Nå koblet jeg opp pcen på anlegget og da er det meste du påpeker her ganske greit å høre :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.333
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke mobb fela!!! :cool: Kan nok tenkes at det trengs noen flere enn 11. også - særlig på bl.a. en del treblås....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Fin online generator som lar deg velge harmoniske overtone og fasen og nivået på disse.
    Lagde meg en fele. Det var ikke lett, og det låter like jævlig som fele også :LOL:
    Vis vedlegget 811340
    Veldig fin generator @Armand! Anbefaler å teste følgende:

    H1: 1
    H3: 0.3
    H5: 0.15
    H7: 0.75
    H9: 0.04
    H11: 0.02

    Så lenge alle har positiv fase får man nesten perfekt klipping, Prøv så å fasevende hver av de overharmoniske og hør hva som skjer med persepsjonen av grunntonen. Legg også merke til hvor mye det påvirker peak amplitude (på grafen), spesielt når man fasevender den 3. harmoniske.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dette blir i alle fall litt uharmonisk for min del:

    1655707736794.png


    Man må kanskje ha et fat haggis og noen pint med lager innabords først.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.916
    Torget vurderinger
    12

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.539
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En skal lese mye rart, også fra folk som lager utmerket hifiutstyr.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg vet ikke hvor mange av dere som hører på orgelmusikk fra tid til annen, men de som gjør det er vant til at store deler av musikken er spilt inn med flere overharmoniske, rett og slett fordi man aktiverer flere piper. Jeg får egentlig et inntrykk av at ingen har noe som helst forhold til musikalske funksjoner, dette gitt tilbakemeldingene. Anbefaler å lese litt i denne korte artikkelen:


    Saken er jo den at alle 2-er potenser (2., 4., 8. osv) er tonika. Forøvrig er det ingen harmoniske som treffer direkte på en ren overtone, så man kan ikke for eksempel argumentere med at noen er dominante, mediante eller liknende, det er simpelthen ikke toner i tonesystemet.

    I tillegg kan det nevnes at 3. harmonisk er en ganske enkel modifikasjon av kurven som i liten grad høres som en selvstendig tone. Mens den 7. i mye større grad høres som en separat tone uten relasjon til tonikaen. Dermed kan man også argumentere for at for eksempel den 6. harmoniske er den tredje harmoniske av den andre harmoniske, mens den 7. ikke faller i noen slik kategori.

    Så, i tillegg til å lese den korte artikkelen anbefaler jeg å sammenlikne 6. og 7. og si hva dere synes om forskjellen på de to.

    For å gjøre dette
    Funksjoner i musikk, rene vitenskapen! Altså min begrensede viten om 3 tangenter mellom grunntonen opp til tersen og så 2 tangenter mellom denne opp til kvinten gir dur, altså 3+2. Også motsatt 2+3 for moll også alle de greiene med sekst og septim og det som verre er og blues og jazz progresjoner. Mental buffer overflow her, men grise gøy. Fuck dette var jo rene deja vu for en som ble tvangsutskrevet av velmenende foreldre på orgelkurs på 70-tallet. Skjønte faktisk først omfanget nå sånn litt, kudos til Snickers for å holde oss på tå hev.... Fantastisk gøy å lese om hvor fasettert enkle ting kan være, musikk...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Noen musikk konservatoriet utdannede eller der omkring eller en hvermannsen Hifi sentral bruker som kan anbefale en musikkteori for dummies, dette blir gøy å sette seg inni, 40år for sent....😂🎹🙄
    Jeg husker det enda Dm7 eller Dm9, det var ett slit, eg husket bare akkordene, skjønte ikke teorien bak, de forklarte det sikkert men når du hadde tatt bussen til byen til Flatøy musikk etter skoleslutt, og det eneste du hadde råd til var Pommes Feies på Capteins Cabin så var konsentrasjonen begrenset... Det var mye fokus på repetisjon og mindre på improvisasjon hvor man hadde forstått disse akkord progresjonen som klassisk, jazz, blues og rocke artister faktisk gjør spennende låter for oss...
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Jeg tror ikke improvisasjon er stedet å begynne om man ønsker å etablere en viss mestringsfølelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn