Harde eller myke føtter på gulvstående høyttalere?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Her kommer et spørsmål som jeg vet har vært diskutert maaange ganger tidligere, men dog....
I bulen står der et par Gradient Revolution.
Høyttalerne er plassert på et par rimelig solide slakteblokker fra IKEA; opplever dette som "bedre" enn de spesialproduserte komposittplatene man kan kjøpe til Gradient.
Pr i dag bruker jeg følgende avkobling mellom gulv og basseksjonen: Sonic Design vekttilpassede dempeputer
Pr i dag bruker jeg følgende avkobling mellom bass- og toppseksjonen: vibrapods + kone

En god hifibekjent mener bestemt at jeg BØR gå for spikes under basseksjonen, da dette gir best avkobling fra gulv og slakteblokker. Da jeg kjøpte høyttalerne, fikk jeg tips om at Sonic Design dempeputer var å foretrekke fremfor spikes - i alle fall mht de originale, medfølgende "simple" spikesene.

Så blir spørsmålene:
* hva anbefales å bruke mellom slakteblokker og basseksjon? Myk avkobling, evt hvilken type hard avkobling/spikes?
* hva kan være et gunstig alternativ til vibrapods + kone mellom bass- og toppseksjon?
* hvordan vil jeg kunne høre forskjell mellom hhv myk og hard avkobling mellom basseksjon og slakteblokker?
* hvordan vil jeg kunne høre forskjell ved å gå for et annet alternativ enn vibrapods + kone mellom bass- og toppseksjonen?

Skal etterhvert linke til noen produkter jeg går og vurderer til bruk mellom slakteblokker og basseksjonen; det er her jeg er mest interessert i innspill - men tar seff imot innspill på avkoblingsremedier mellom bass- og toppseksjonen og.

mvh
Proffen
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Spikes på "hardt" underlag (betong etc.) Myk avkobling på "flytende" underlag (parkett mm). Det har ihvertfall vært en tommelfinger regel i mange år :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.536
Antall liker
35.441
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, jeg mener bestemt at spikes bare skal brukes hvis du har bruk for å stikke gjennom et fluffy vegg-til-vegg-teppe for at høyttaleren skal stå stødig på betonggulvet under. Spikes vil gi en resonansfrekvens et eller annet sted i nedre mellomtone. Alt under den frekvensen slipper gjennom udempet, frekvenser rundt resonansfrekvensen fremheves, og det er først over 1,4 ganger resonansfrekvensen det blir noen avkobling.

Myke gummiklosser kan derimot gi avkobling gjennom hele audiobåndet og godt nedenfor. Den enkle tommelfingerregelen er at en 20 mm tykk gummidings som presses sammen 1,5 mm av tyngden av det som står oppå har tilstrekkelig lav resonansfrekvens til å gi avkobling gjennom hele audiobåndet. Med tunge slakteblokker i tillegg har du muligheten til å skape et andreordens vibrasjonsfilter. Da legger du først passe myke gummiting under basseksjonen, f eks 2,5 mm sammenpressing under tyngden. Deretter legger du litt hardere gummi under slakteblokkene, f eks slik at de gummidingsene presses sammen 1,5 mm under tyngden av høyttalere og slakteblokker. Du får en avkobling med 6 dB/oktav fra den nederste resonansfrekvensen, og som øker til 12 dB/oktav over den øvre resonansfrekvensen.

Jeg har forøvrig satt mine egne høyttalere på Clas Ohlsons utmerkede 40x40 mm dørstoppere. Passe mykt for mine. Med Gradient ville jeg formodentlig satt toppseksjonen på sorbothan-domer tilpasset vekten (f eks https://www.kabusa.com/sdomes.htm) og deretter satt hele høyttaleren på SD-føtter fra Sonic Design. Jeg tipper de dørstopperne mine blir litt for harde, og jeg tror ikke jeg ville tatt meg bryderiet med å lage et andreordens filter med slakterblokker eller steinplater og enda mer gummi under (med mindre det var behov for å løfte hele høyttaleren av andre grunner).
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.168
Antall liker
4.338
Torget vurderinger
1
Bare for å pirke på det åpenbare - spikes avkobler ikke i noen vesentlig grad - spikes kobler til underlaget, gjerne med en (evt flere) relativt kraftig resonans(-er) et sted i mellomtonen.

Hva står slakteblokkene på ? Hvilket gulv har du?

Gamle tråder er god som nye :
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/24804-dempefa-tter.html
http://www.hifisentralen.no/forumet...-bevis-spikes-ikke-er-egnet-som-underlag.html
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/66768-hva-funker-best-under-ha-ytalerne.html

Som med mye annet, så er smak og behag ikke uvesentlig. Selv om vektavstemte skumputer ala SD foten kanskje er «best» på mange måter, så kan det hende du liker andre løsninger bedre. Hva med de originale føttene? Dersom du ønsker å utforske alternativene (spikes m.v.) så vil jeg foreslå at du først begynner med noen billige typer og sjekker av om du liker «retningen» det evt trekker lydkvaliteten. Det er ingen vits å lange ut shillinger for spikes i unobtanium, smidd av tusen år gamle alkymister, påført et anstrøk englestøv og velsignet av alle hifi-guruer, dersom du ikke liker retninger det trekker.

mvh
KJ
 

gujo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2014
Innlegg
117
Antall liker
35
Lite vid sidan av men ändå :
Har ett par stativhögtalare, som står på / i bokhylla ( jo usch & fy men möbleringskrav osv )
Basen lite entonig / dominant vid viss frekvens
Köpte vikt-anpassade cellgummiunderlägg
(som ,sett till vad de är egentligen är, är ruskigt dyra, även om de i sammanhanget hi-fi inte är så dyra, ca 250 kr för 8 underlägg, 4 under varje HT).
Och basen blev faktiskt lite bättre. Inte så entonig, bättre luft och klangfärg
Inte dramatiskt men märkbart och tillräckligt för tycka ung OK nu
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hva står slakteblokkene på ? Hvilket gulv har du?
Under slakteblokkene har jeg limt på noen relativt harde gummiknotter.
Gulvet er vel betong, med vanlig lagt laminat ovenpå, dvs med den sedvanlige "skumgummiduken"
Takker for gode tips. Får bruke regnværsdagene til å teste ut div alternativer, bl a de originale spikesene og komposittbasene....
Ellers ser jo de ebay-sakene kurante nok ut, men jeg kommer nok til å bruke et eller annet dobbeltsidig festeremedie for at høyttalerne ikke skal stå og "gli" på føttene.

mvh
Proffen
 
Topp Bunn