Hard lydkomprimering, en gang til!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Du skal kjøpe søndags-dagbladet 24/8, fordi der står skrevet en meget bra og opplysende artikkel om moderne lydkomprimering, og virkninga dette har på oss som musikklyttere. Representanter for både Rainbow studios og Stargate er sitert.
 
N

nb

Gjest
Takk for tipset, fin artikkel - det var jo ikke noe nytt for oss, men fint om de som kan gjøre noe med det etter hvert begynner å bry seg, man kan i det minste håpe.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fins denne artikkelen på nettet, eller noen som har en kopi ?

Jørgen
 
K

knutinh

Gjest
Refrenget har i alle år vært høydepunktet i en god poplåt. Som
eksplosjonen eller kyssescenen i en hollywoodfilm, eller
desserten etter maten. Tradisjonelt sett har derfor
platebransjen sørget for at refrenget på en låt har litt
høyere volum enn verset, for å få et «løft». Men i stadig mer
av musikken vi hører er ikke lenger refrenget høyere enn
verset. Ikke fordi refrenget er blitt lavere, men fordi verset
er skrudd like høyt. Fordi alt er skrudd like høyt. Med andre
ord litt som en film med bare kyssescener, eller som å spise
is hele tida.
En veldig god og lettforståelig analogi!

-k
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Kjent stoff som blir fremstilt på en slik måte at jeg er usikker på om folk uten forhåndskunnskap forstår problemstillingen.

"DAVID BENDETH mener at vi ser en ny generasjon vokse opp som stiller helt andre krav til det de lytter til. Til Rolling Stone sier han at unge lyttere er blitt så vant til dynamikkfattig musikk og den tynne lyden av mp3-er at slaget i realiteten er tapt. «CD-ene høres bedre ut, men ingen kjøper dem,» sier han. «De audiofiles tidsalder er over.»"

Ser ut til at vi går en dyster fremtid i møte... Hva har musikkindustrien egentlig gjort feil? På bildesiden er det jo slik at kvaliteten stadig blir bedre...
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
knutinh skrev:
Refrenget har i alle år vært høydepunktet i en god poplåt. Som
eksplosjonen eller kyssescenen i en hollywoodfilm, eller
desserten etter maten. Tradisjonelt sett har derfor
platebransjen sørget for at refrenget på en låt har litt
høyere volum enn verset, for å få et «løft». Men i stadig mer
av musikken vi hører er ikke lenger refrenget høyere enn
verset. Ikke fordi refrenget er blitt lavere, men fordi verset
er skrudd like høyt. Fordi alt er skrudd like høyt. Med andre
ord litt som en film med bare kyssescener, eller som å spise
is hele tida.
En veldig god og lettforståelig analogi!

-k
Jeg vil heller kalle det en eufeisme.

Som en film med bare kyssescener ... hadde det enda vært så bra.

Saken er jo at selv det første kyssen er slapt, uinspirert, likegyldig, og helt uten finesse, temperament og lidenskap.

Red Hot Chili Pepper sine utgivelser blir omtalt. Jeg har sans for musikken, og jeg hadde nok hatt en bra samling derfra om det ikke var for komprimeringen. Men entusiasmen fikk seg en på kjeften etter et par minutters gjennomlytting av den første og siste CD-en jeg kjøpte for mange år siden. Jeg visste vel knapt hva komprimering var. Men det låt bare så ufattelig tamt at jeg mistet lysten til å lytte midtveis i den første låten. Jeg tok fram den plata et par ganger til, men nådde aldri fram til siste låta.

Det er positivt at de skriver om denne utingen, men komprimering låter mye verre i virkeligheten enn det de har greid å få fram i artikkelen synes jeg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.380
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
Som en film med bare kyssescener ... hadde det enda vært så bra.
Du fikk meg til å tenke på slutten av Cinema Paradiso. Genialt, rett og slett. Men det er jo på grunn av at filmen har dynamikk.

God artikkel.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Greven skrev:
Kjent stoff som blir fremstilt på en slik måte at jeg er usikker på om folk uten forhåndskunnskap forstår problemstillingen.

"DAVID BENDETH mener at vi ser en ny generasjon vokse opp som stiller helt andre krav til det de lytter til. Til Rolling Stone sier han at unge lyttere er blitt så vant til dynamikkfattig musikk og den tynne lyden av mp3-er at slaget i realiteten er tapt. «CD-ene høres bedre ut, men ingen kjøper dem,» sier han. «De audiofiles tidsalder er over.»"

Ser ut til at vi går en dyster fremtid i møte... Hva har musikkindustrien egentlig gjort feil? På bildesiden er det jo slik at kvaliteten stadig blir bedre...
For elektronisk formidlet musikk er jeg enig -- men legg merke til hvordan det er blusset opp med konserter og festivaler! Etter å ha forsvunnet inn i stuene sine da radio og platespillere kom, er folk nå på vei ut til ekte lyd igjen. Noe musikerne også er tvunget til for å tjene penger, siden folk rundstjeler dem med piratkopiering -- men konsekvensen er altså at musikerne kommer på besøk igjen. Og det må da gjøre noe med folks oppfatning av overkomprimert musikk, siden man nå får en levende referanse?

Newsweek spurte sine lesere på nettet om de var fornøyde med kvaliteten på mp3 i fjor, i forbindelse med en artikkel om dette. 43% svarte nei - utvalget bestod av titusener av respondenter. Lovende.
 
N

nb

Gjest
KindOfBlue skrev:
For elektronisk formidlet musikk er jeg enig -- men legg merke til hvordan det er blusset opp med konserter og festivaler! Etter å ha forsvunnet inn i stuene sine da radio og platespillere kom, er folk nå på vei ut til ekte lyd igjen. Noe musikerne også er tvunget til for å tjene penger, siden folk rundstjeler dem med piratkopiering -- men konsekvensen er altså at musikerne kommer på besøk igjen. Og det må da gjøre noe med folks oppfatning av overkomprimert musikk, siden man nå får en levende referanse?

Newsweek spurte sine lesere på nettet om de var fornøyde med kvaliteten på mp3 i fjor, i forbindelse med en artikkel om dette. 43% svarte nei - utvalget bestod av titusener av respondenter. Lovende.
Konsertsommeren i år i Oslo har jo vært spektakulær - det kan selvsagt være tilfeldig, men slik denne bransjen har blitt er definitivt liveopptredener blitt viktigere. Et gode for oss som liker og har muligheten til å gå på konserter selvsagt, og kanskje gjør det noe med folks oppfatning? Ellers om det blir vanligere med elektronisk distribusjon av musikk burde det være en mulighet å tilby ulike versjoner til ulike segmenter av markedet. Det er i alle fall lov å håpe. Jo mindre musikk folk gidder kjøpe, så skulle man tro at de prøver å finne på noe nytt, selv om platebransjens trackrecord i så måte ikke er oppløftende...
 
I

ijustpop

Gjest
nb skrev:
KindOfBlue skrev:
For elektronisk formidlet musikk er jeg enig -- men legg merke til hvordan det er blusset opp med konserter og festivaler! Etter å ha forsvunnet inn i stuene sine da radio og platespillere kom, er folk nå på vei ut til ekte lyd igjen. Noe musikerne også er tvunget til for å tjene penger, siden folk rundstjeler dem med piratkopiering -- men konsekvensen er altså at musikerne kommer på besøk igjen. Og det må da gjøre noe med folks oppfatning av overkomprimert musikk, siden man nå får en levende referanse?

Newsweek spurte sine lesere på nettet om de var fornøyde med kvaliteten på mp3 i fjor, i forbindelse med en artikkel om dette. 43% svarte nei - utvalget bestod av titusener av respondenter. Lovende.
Konsertsommeren i år i Oslo har jo vært spektakulær - det kan selvsagt være tilfeldig, men slik denne bransjen har blitt er definitivt liveopptredener blitt viktigere.
Synes de siste årene har vært veldig bra. Mange artister innom og mye folk på konsertene. Aberet, er jo at man alltid må være tidlig ute med billettkjøp. Ikke så lett å bestemme seg for å gå samme dagen lenger. Det er jo eksempler på artister som selger 2500 plater og selger ut Rockefeller!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Komprimering har det vært til nær sagt alle tider.
Jeg kjøpte meg Kirsti Sparboes "40 beste" på CD. Masteringa er gjort relativt "flatt" uten ytterligere komprimering. Men du verden for dynamikkfattig og temmelig dårlig lyd det er på mesteparten av Kirstis innspillinger. Og nettopp Kirsti var jo 60-tallets norske popdronning og radioyndling, så det var vel en grunn... MEN, og her er det store MEN, selv om musikken er svært dynamikkfattig, er selve komprimeringa gjort på en annerledes måte enn i dag. Det ene er at det er et helt normalt lydvolum på CD plata (sånn som CD'ene hadde på 80 og første halvdeln av 90-tallet), det andre er at du kan lytte lenge uten å bli sliten i øra. Det tredje og mest viktige er at måten komprimeringa er gjort på gjør at hjernen din kan forstå hvor dynamikken skulle ha vært i innspillinga. Du hører på en måte dynamikken i "ditt indre øre", hvis du forstår. Det er mulig å "forstå" musikken.

I dag låter det bare som en konstant høy forvrengt lyd som man blir stresset og sliten av å lytte til. Og jeg er helt enig med Bx, det fremkommer ikke av artikkelen hvor ille det engentlig er. Den er litt for snill.
 
K

knutinh

Gjest
KindOfBlue skrev:
Greven skrev:
"DAVID BENDETH mener at vi ser en ny generasjon vokse opp som stiller helt andre krav til det de lytter til. Til Rolling Stone sier han at unge lyttere er blitt så vant til dynamikkfattig musikk og den tynne lyden av mp3-er at slaget i realiteten er tapt. «CD-ene høres bedre ut, men ingen kjøper dem,» sier han. «De audiofiles tidsalder er over.»"
...
Newsweek spurte sine lesere på nettet om de var fornøyde med kvaliteten på mp3 i fjor, i forbindelse med en artikkel om dette. 43% svarte nei - utvalget bestod av titusener av respondenter. Lovende.
Det er viktig å skille mellom dynamikk-komprimering som med hensikt endrer musikken på en hørbar måte, og lossy komprimering som endrer musikken så lite som mulig (innenfor et gitt bit-budsjett).

Jeg mener at hifi-interesserte har helt feil fokus når de bekymrer seg for høy-rate mp3 like mye som de bekymrer seg for dynamikk-kompresjon.

-k
 
K

KindOfBlue

Gjest
knutinh skrev:
KindOfBlue skrev:
Greven skrev:
"DAVID BENDETH mener at vi ser en ny generasjon vokse opp som stiller helt andre krav til det de lytter til. Til Rolling Stone sier han at unge lyttere er blitt så vant til dynamikkfattig musikk og den tynne lyden av mp3-er at slaget i realiteten er tapt. «CD-ene høres bedre ut, men ingen kjøper dem,» sier han. «De audiofiles tidsalder er over.»"
...
Newsweek spurte sine lesere på nettet om de var fornøyde med kvaliteten på mp3 i fjor, i forbindelse med en artikkel om dette. 43% svarte nei - utvalget bestod av titusener av respondenter. Lovende.
Det er viktig å skille mellom dynamikk-komprimering som med hensikt endrer musikken på en hørbar måte, og lossy komprimering som endrer musikken så lite som mulig (innenfor et gitt bit-budsjett).

Jeg mener at hifi-interesserte har helt feil fokus når de bekymrer seg for høy-rate mp3 like mye som de bekymrer seg for dynamikk-kompresjon.

-k
Det har du sikkert rett i, men de aller fleste har low-rate mp3 i sine spillere av musikk som er uten dynamikk, og er i tillegg ikke hifi-interesserte.

Men den statistikken viser at de savner noe. Godt gjengitt musikk engasjerer, og det er dette engasjementet jeg velger å tro på - det vil redde både musikken og bransjen, nå som folk i økende grad blir klar over hva de har gått glipp av.

MUSIKKHUSET har merkelig nok tatt feil konsekvens av hva som har skjedd. Nå skal de slutte å selge Jazz og Pop/Rock, avdelingen i første etasje er i ferd med å rense ut -- det de skulle gjort var å selge akustisk musikk, minst mulig komprimert. At det fortsatt er liv laga i klassisk avdeling er en god indikasjon, men de gjør en feil når de slår Jazz og Pop/Rock i samme kategori.
 
K

knutinh

Gjest
KindOfBlue skrev:
Det har du sikkert rett i, men de aller fleste har low-rate mp3 i sine spillere av musikk som er uten dynamikk, og er i tillegg ikke hifi-interesserte.

Men den statistikken viser at de savner noe.
Nå er jeg i utgangspunktet tilhenger av at folk skal få gjøre som de vil.

Ikke alle har samme interesse for musikk som meg og deg. For de som bare skal stå og hoppe på treningssenteret for å få faste lår så forstår jeg godt at de velger konsisten lydnivå og utvalg framfor engasjerende dynamikk.

-k
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Refrenget har i alle år vært høydepunktet i en god poplåt. Som
eksplosjonen eller kyssescenen i en hollywoodfilm, eller
desserten etter maten. Tradisjonelt sett har derfor
platebransjen sørget for at refrenget på en låt har litt
høyere volum enn verset, for å få et «løft». Men i stadig mer
av musikken vi hører er ikke lenger refrenget høyere enn
verset. Ikke fordi refrenget er blitt lavere, men fordi verset
er skrudd like høyt. Fordi alt er skrudd like høyt. Med andre
ord litt som en film med bare kyssescener, eller som å spise
is hele tida.


Men maximering ser vi over alt i dag. Jeg gikk på en klesbutikk i byporten på lørdag, og jeg tenkte at hvis musikken nå blir noe høyere på denne klesbutikken, ja da er det ikke lengre noen forskjell på å gå på klesbutikk og diskoteq.

Jeg bare konstaterer at "støynivået" i de seriøse avisene øker. Her er en av overskriftene i dagens dn.no:
NYTT TELEKAOS
Kunder i en rekke teleselskaper er uten nett – dagen etter at både Telenor og Netcom falt ned

Ordene KAOS og KRISE brukes hele tiden. Dvs at ordene etterhvert vil miste sin betydning.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.380
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
ULV! ULV! ULV! ULV! ULV! ULV! ULV! ULV! ULV! ULV! ULV! ULV! ULV! ULV! ULV! ULV! ULV!
 
K

KindOfBlue

Gjest
Jeg gikk nettopp fra Good Vibrations på Brian Wilsons SMILE til låta Smile på Lily Allens ALRIGHT. STILL.

Riktignok varmet jeg opp med enda noen kutt i Smile for å virkelig oppleve dynamikk, bruk av komplekse harmonier, lyd og musikklek, perspektiv, dybde, høyde og bredde i et utrolig oppfinnsomt verk.

Men straks Good Vibrations var over, smalt Lily Allens Smile inn i anlegget. Gud inn i helsike fy faen for en jævlig overgang.

Og Lily Allen var nylig pop døgnflue med sitt album, og er langt fra representativ for det verste man kan oppleve. Fordi ørene mine var blitt stemt av Wilson, ble kontrasten så grell som mulig - det lød som grus og skrangel, simpelthen.

Slik beskrives musikken av en anmelder på Amazon:
Alright Still is a most appealing collection of quality pop songs infused with wit and humour. There are lots of catchy hooks and lilting reggae rhythms and the music is interspersed with appropriate samples that give it extra depth.

Og om den var blitt gitt en sjanse, med en audiofil produksjon, ville den virkelig stått som noe spennende. Nå er den laget for å høres på bar, t-bane og kafé.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Et viktig ord er "døgnflue". Slike innspillinger hører man på en gang, gjesper litt, og så blir de stående og støve ned i hylla. Og deretter gidder man ikke kjøpe mer av den artisten, siden det hele passerte som et jevnt brus uten at man la merke til noe som helst. "Hooks", "rhythm" og "depth" er det definitivt ikke, men noen ganger lurer man litt på hvorfor en tidligere favorittartist nå fremstår som bare flat og kjedelig.

Jeg har ikke vært så bevisst på sammenhengen tidligere, men ser at det er en klar sammenheng mellom hvilke plater jeg har latt støve ned fordi de var kjedelige og hvilke som har steinhard komprimering. Displayet på laptopen, plugget inn i DEQX'en, gir klar beskjed om hvor det digitale signalnivået ligger. Enkelte plater fungerer som rene lysbrytere: Alle segmenter opp til 0 dBFS tennes så snart sangen starter og forblir tent til den slutter. To sekunder senere tennes alle segmenter igjen med starten på den neste sangen. Sånt gis bort til husets tenåringer med beskjed om å rippe den så mye de vil, for den er allerede ødelagt fra produsenten. Eller loppemarkedet hvis fjortisene heller ikke vil ha styggedommen.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Og når ikke kompressorene holder lenger så kjører de hele smørja inn i klipping :eek:. Har alltid lært at digital klipping er det verste man kan gjøre med opptak, miks eller master, men nå blir det gjort med fullt overlegg for å klemme enda en halv db ut av iPoden til slutt.

Tror dette snart blir så overdrevet at både musikere, lydteknikere og til slutt konsumenten blir lei av at alt låter likt.
Da tror jeg at den første stjerneprodusenten som tør å lage en dynamisk skive igjen vil få legendestatus.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig med trex. Dessverre har dette blitt "sounden" av 00-tallet. Folk går forhåpentligvis lei av lydeffekten "digital klipping" etter hvert, akkurat som vi fort ble lei digitalitis tidlig på 80-tallet. Omtrent alt som ble gitt ut på tidlig 80-tall ble gjenutgitt 10-15 år senere i remastret versjon med utmerket lydkvalitet. Deretter gikk det utforbakke igjen. Vi kan alltids håpe at det som er verdt å høre av 00-tallets utgivelser vil bli gjenutgitt i remastret versjon ca 2015, men kanskje da som 24/96 FLAC downloads uten kompresjon.

Kompresjonen hører hjemme i avspillingsenheten, ikke i opptaket, for det er først da man kan ta stilling til lyttesituasjonen. MP3 i trafikkstøy eller høykvalitetsutstyr i hjemmestudio. Jeg håper at MP3-spillere, kjøkkenradioer etc etterhvert blir utstyrt med en knapp merket "Squash" eller noe sånt, så kan de som føler trang til det selv ødelegge lyden med kompresjon på samme måte som vi kunne gjøre med "Loudness"-knappen eller -vrideren fra en generasjon tilbake.
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
391
Antall liker
140
Et lite innspill fra det Amerikanske fusionbandet Whoopgnash. På coveret på deres siste CD:
"Please don`t copy this disc. OK so you did anyway. The least you can do is play it on a real fucking stereo
and turn it up LOUD! Your iPod sucks." ;D ;D
 
K

KindOfBlue

Gjest
Metallica dreit på draget i komprimeringen av sin seneste single - den trekkes nå fra iTunes og skal legges ut i ny versjon:

(Dagbladet.no): Metallicas nye singel «The Day That Never Comes» trekkes fra iTunes, melder FaroJournalen.
annonse

Årsaken er trolig problemer med lydkvaliteten.

- Det kommer en ny versjon på iTunes i løpet av kort tid, sier senior product manager i Universal, Eivind Slotsvik, til bransjebladet.

Dagbladet skrev nylig om «the loudness war» - fenomenet med at artister vil at musikken deres skal høres høyere ut på radioen, og dermed komprimerer lyden knallhardt.

Det innebærer at nivået også på de stille partiene pumpes opp slik at det skal høres høyt ut hele tida.

Ifølge FaroJournalen kan Metallica-låta ha vært så hardt komprimert at lyden ble overstyrt i digital versjon. Universal Music bekrefter at de har mottatt klager på kvaliteten.

Lasse Svendsen i Lyd & Bilde mener lydkvaliteten på «The Day That Never Comes» er under enhver kritikk, ut fra en versjon som er lastet ned fra Universals promoserver:

- Jeg ser at filen er en 313 kbps AAC-lydfil, som egentlig ikke behøver å være så verst, men her har noen valgt å jekke opp volumet på sporet med kompressor, så mye at hele lydfilen låter som grøt. Symbalene lyder som knust glass, trommene som trær som sprekker og gitarene - som er like høyt mikset - høres ut som noen har dyttet en baufil i øregangene mine, sier han til bladet.

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/08/27/544945.html
 
K

KindOfBlue

Gjest
Du har rett - første innlegg "doesn't get the point." Men bevisstheten omkring problemet er økende - og jeg tror et marked er i ferd med å melde seg for kvalitetsoppløsninger.
 

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Benytter anledningen til å minne dere på at CDplatene fra 80-tallet låter aldeles glimrende, i motsetning hva folk mener og tror. Nyutgivelsene av f.eks LZ i 1994 låter grøt iforhold til de originale utgivelsene fra 80-tallet.
Med dagena A/D-teknologi burde det være mulig å overgå utgivelsene fra 80-tallet med kjempemargin, men det kommer dessverre mest sannsynlig aldri til å skje.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.380
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe.

Redbook har et stort og uforløst potensiale i mainstreammusikk. 8)
 
O

oldmanriver

Gjest
Hei

Det meste av musikk er helt åpenbart produsert for FM radio.

Radiolyden i digitale medier som DAB og Rikstv er ganske så dårlig, kanskje med unntak av NRK.
(tv lyd fra Rikstv er derimot upåklagelig).Spesielt dårlig lyd har Radio Norge på Rikstv.
På FM lyder derimot blir en forledet til å tro at lyden er ganske så bra. Men lyttetrettheten ligger på lur og etter et kvarters lytting er det fingeren på av knappen.

Jeg trekker den slutning at det er mulig å mikse seg ut av mange lydproblemer ved å ta hensyn til mediets styrke og svakhet.
Alle gode hifi produksjoner viser jo at det er mulig å lage gode produksjoner som får selv middels anlegg til å glitre.

Jeg forstår godt at lydingeniørene er frusterte :mad:


hilsen
oldmanriver
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Det som er positivt i det hele er jo at vanlige media som vg og dagbladet begynner å skrive om det slik at den jevne forbruker blir dette bevisst. Det vil antagelig også være noen artister som vil legge merke til debatten og forbrukernes meninger rundt dette.

Forhåpentligvis er bunnen nådd, uansett er det et helt hav av plater med god kvalitet på som jeg ikke har i samlinga enda....

Det jeg føler er kjip med dette er at "loudness-war" rammer meg som kjøper alle mine plater over disk eller via internett på ærlig vis.

Dette pga. at jeg faktisk liker å fysisk reise meg fra stolen for å skifte plate, jeg liker å bla i det lille heftet som følger med og evt. lese hva artisten skriver om plata, hvem som er produsent osv. er det med tekster føler jeg at plata raskere kommer inn under huden osv.

Planen for fremtiden er å anskaffe en platespiller, har aldri eid en og heller aldri eid en LP, men det gjør det hele enda mer fysisk så....
 
K

KindOfBlue

Gjest
Interessant sitat fra den Wiki-artikkelen -- om man bytter ut ordet "recordings" med "components" -- så sier den noe om hvorfor man bør nivåmatche når man vurderer hi-fi, og også noe om hvorfor produsenter øker utgangsnivå på sine komponenter:

When comparing two recordings with different levels, it is likely that the louder one will be regarded as sounding better.[2] This can be attributed to the way the human ear responds to different sound pressure levels: our ability to respond to sound frequencies changes according to differences in sound pressure level (SPL), the more the SPL increases,[3] the greater the amount of low and high frequency content we perceive.[4]

Fant forresten denne linken i referansene - stedet er gull verdt for den som ønsker å forstå hva øret og hørsel faktisk er/gjør. Mistet noen timer nattesøvn her!

Equal Loudness kurvene er velkjente, men også verdt å virkelig sette seg inn i.


http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/soucon.html



http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/eqloud.html#c1
 

Vedlegg

Topp Bunn