Du skal kjøpe søndags-dagbladet 24/8, fordi der står skrevet en meget bra og opplysende artikkel om moderne lydkomprimering, og virkninga dette har på oss som musikklyttere. Representanter for både Rainbow studios og Stargate er sitert.
En veldig god og lettforståelig analogi!Refrenget har i alle år vært høydepunktet i en god poplåt. Som
eksplosjonen eller kyssescenen i en hollywoodfilm, eller
desserten etter maten. Tradisjonelt sett har derfor
platebransjen sørget for at refrenget på en låt har litt
høyere volum enn verset, for å få et «løft». Men i stadig mer
av musikken vi hører er ikke lenger refrenget høyere enn
verset. Ikke fordi refrenget er blitt lavere, men fordi verset
er skrudd like høyt. Fordi alt er skrudd like høyt. Med andre
ord litt som en film med bare kyssescener, eller som å spise
is hele tida.
Jeg vil heller kalle det en eufeisme.knutinh skrev:En veldig god og lettforståelig analogi!Refrenget har i alle år vært høydepunktet i en god poplåt. Som
eksplosjonen eller kyssescenen i en hollywoodfilm, eller
desserten etter maten. Tradisjonelt sett har derfor
platebransjen sørget for at refrenget på en låt har litt
høyere volum enn verset, for å få et «løft». Men i stadig mer
av musikken vi hører er ikke lenger refrenget høyere enn
verset. Ikke fordi refrenget er blitt lavere, men fordi verset
er skrudd like høyt. Fordi alt er skrudd like høyt. Med andre
ord litt som en film med bare kyssescener, eller som å spise
is hele tida.
-k
Du fikk meg til å tenke på slutten av Cinema Paradiso. Genialt, rett og slett. Men det er jo på grunn av at filmen har dynamikk.Bx skrev:Som en film med bare kyssescener ... hadde det enda vært så bra.
For elektronisk formidlet musikk er jeg enig -- men legg merke til hvordan det er blusset opp med konserter og festivaler! Etter å ha forsvunnet inn i stuene sine da radio og platespillere kom, er folk nå på vei ut til ekte lyd igjen. Noe musikerne også er tvunget til for å tjene penger, siden folk rundstjeler dem med piratkopiering -- men konsekvensen er altså at musikerne kommer på besøk igjen. Og det må da gjøre noe med folks oppfatning av overkomprimert musikk, siden man nå får en levende referanse?Greven skrev:Kjent stoff som blir fremstilt på en slik måte at jeg er usikker på om folk uten forhåndskunnskap forstår problemstillingen.
"DAVID BENDETH mener at vi ser en ny generasjon vokse opp som stiller helt andre krav til det de lytter til. Til Rolling Stone sier han at unge lyttere er blitt så vant til dynamikkfattig musikk og den tynne lyden av mp3-er at slaget i realiteten er tapt. «CD-ene høres bedre ut, men ingen kjøper dem,» sier han. «De audiofiles tidsalder er over.»"
Ser ut til at vi går en dyster fremtid i møte... Hva har musikkindustrien egentlig gjort feil? På bildesiden er det jo slik at kvaliteten stadig blir bedre...
Konsertsommeren i år i Oslo har jo vært spektakulær - det kan selvsagt være tilfeldig, men slik denne bransjen har blitt er definitivt liveopptredener blitt viktigere. Et gode for oss som liker og har muligheten til å gå på konserter selvsagt, og kanskje gjør det noe med folks oppfatning? Ellers om det blir vanligere med elektronisk distribusjon av musikk burde det være en mulighet å tilby ulike versjoner til ulike segmenter av markedet. Det er i alle fall lov å håpe. Jo mindre musikk folk gidder kjøpe, så skulle man tro at de prøver å finne på noe nytt, selv om platebransjens trackrecord i så måte ikke er oppløftende...KindOfBlue skrev:For elektronisk formidlet musikk er jeg enig -- men legg merke til hvordan det er blusset opp med konserter og festivaler! Etter å ha forsvunnet inn i stuene sine da radio og platespillere kom, er folk nå på vei ut til ekte lyd igjen. Noe musikerne også er tvunget til for å tjene penger, siden folk rundstjeler dem med piratkopiering -- men konsekvensen er altså at musikerne kommer på besøk igjen. Og det må da gjøre noe med folks oppfatning av overkomprimert musikk, siden man nå får en levende referanse?
Newsweek spurte sine lesere på nettet om de var fornøyde med kvaliteten på mp3 i fjor, i forbindelse med en artikkel om dette. 43% svarte nei - utvalget bestod av titusener av respondenter. Lovende.
Synes de siste årene har vært veldig bra. Mange artister innom og mye folk på konsertene. Aberet, er jo at man alltid må være tidlig ute med billettkjøp. Ikke så lett å bestemme seg for å gå samme dagen lenger. Det er jo eksempler på artister som selger 2500 plater og selger ut Rockefeller!nb skrev:Konsertsommeren i år i Oslo har jo vært spektakulær - det kan selvsagt være tilfeldig, men slik denne bransjen har blitt er definitivt liveopptredener blitt viktigere.KindOfBlue skrev:For elektronisk formidlet musikk er jeg enig -- men legg merke til hvordan det er blusset opp med konserter og festivaler! Etter å ha forsvunnet inn i stuene sine da radio og platespillere kom, er folk nå på vei ut til ekte lyd igjen. Noe musikerne også er tvunget til for å tjene penger, siden folk rundstjeler dem med piratkopiering -- men konsekvensen er altså at musikerne kommer på besøk igjen. Og det må da gjøre noe med folks oppfatning av overkomprimert musikk, siden man nå får en levende referanse?
Newsweek spurte sine lesere på nettet om de var fornøyde med kvaliteten på mp3 i fjor, i forbindelse med en artikkel om dette. 43% svarte nei - utvalget bestod av titusener av respondenter. Lovende.
Det er viktig å skille mellom dynamikk-komprimering som med hensikt endrer musikken på en hørbar måte, og lossy komprimering som endrer musikken så lite som mulig (innenfor et gitt bit-budsjett).KindOfBlue skrev:...Greven skrev:"DAVID BENDETH mener at vi ser en ny generasjon vokse opp som stiller helt andre krav til det de lytter til. Til Rolling Stone sier han at unge lyttere er blitt så vant til dynamikkfattig musikk og den tynne lyden av mp3-er at slaget i realiteten er tapt. «CD-ene høres bedre ut, men ingen kjøper dem,» sier han. «De audiofiles tidsalder er over.»"
Newsweek spurte sine lesere på nettet om de var fornøyde med kvaliteten på mp3 i fjor, i forbindelse med en artikkel om dette. 43% svarte nei - utvalget bestod av titusener av respondenter. Lovende.
Det har du sikkert rett i, men de aller fleste har low-rate mp3 i sine spillere av musikk som er uten dynamikk, og er i tillegg ikke hifi-interesserte.knutinh skrev:Det er viktig å skille mellom dynamikk-komprimering som med hensikt endrer musikken på en hørbar måte, og lossy komprimering som endrer musikken så lite som mulig (innenfor et gitt bit-budsjett).KindOfBlue skrev:...Greven skrev:"DAVID BENDETH mener at vi ser en ny generasjon vokse opp som stiller helt andre krav til det de lytter til. Til Rolling Stone sier han at unge lyttere er blitt så vant til dynamikkfattig musikk og den tynne lyden av mp3-er at slaget i realiteten er tapt. «CD-ene høres bedre ut, men ingen kjøper dem,» sier han. «De audiofiles tidsalder er over.»"
Newsweek spurte sine lesere på nettet om de var fornøyde med kvaliteten på mp3 i fjor, i forbindelse med en artikkel om dette. 43% svarte nei - utvalget bestod av titusener av respondenter. Lovende.
Jeg mener at hifi-interesserte har helt feil fokus når de bekymrer seg for høy-rate mp3 like mye som de bekymrer seg for dynamikk-kompresjon.
-k
Nå er jeg i utgangspunktet tilhenger av at folk skal få gjøre som de vil.KindOfBlue skrev:Det har du sikkert rett i, men de aller fleste har low-rate mp3 i sine spillere av musikk som er uten dynamikk, og er i tillegg ikke hifi-interesserte.
Men den statistikken viser at de savner noe.