Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Corison

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Antall liker
    385
    Noe sier meg at Audia Flight FLS10 kan være en meget fin match til Harbeth uten at jeg har hørt denne komboen. Har hatt flere Harbeth modeller og er stor fan av merket. Testet Audia Flight FLS kilde og har falt for dens lydsignatur, såpass at jeg har bestilt komplett Audia Flight elektronikk. Mitt inntrykk er at Harbeth liker kraft og kanskje litt varme, spesielt de nyere modellene. På papiret skulle nok derfor Harbeth + Audia Flight matche fint. Kan vel også få dac kort til FLS9/10.

I fremtiden når rommet tillater det så kommer jeg selv sannsynligvis til å anskaffe meg Harbeth 40.5 XD2 hvor Audia Flight står øverst på listen pdd. Har med andre ord reflektert og vurdert denne komboen som du selv vurderer.

Gratulerer med Harbeth og lykke til med valg av forsterker. Fantastisk høyttalermerke i fornuftig prisklasse.

Bonus

Hi-Fi- entusiasmen ebber ut!
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    656
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer med flotte høyttalere.
    Tok et raskt og useriøst søk i AI, etterspurte brukererfaringer. Luxman L-505Z dukket opp. Hva med å google videre mot litt erfaringer fra brukere?

Sist redigert:

Corison

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Antall liker
    385
    Luxman er fine saker, men man skal være litt forsiktig med Z serien om høyttalere er nøytral med relativt høy oppløsning. Det går selvsagt også på preferanser. Har tidligere hatt 509Z som spilte meget godt, men den kunne tippe litt over i for mye energi oppover og det overrasket meg. Z serien bør etter min erfaring kombineres med en mer varmt klingende høyttaler enn Harbeth ellers risikerer man lyttetretthet før første låt er ferdig.🙂 Om man liker det så er det bare å få det testet, jeg ville ihvertfall ikke kjøpt Z serien nytt blindt. Luxman sine klasse A derimot burde være en fin match til Harbeth, men det ville ikke Einstein ha grunnet varme om jeg forstod det riktig.

Det beste er om du får testet før kjøp om du går for nytt. Mindre risiko med brukt.

Accuphase sine AB forsterkere som nevnt tidligere i tråden burde også fungere fint med denne modellen.

Sist redigert:

t-roten

Emigrant…
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    16.617
    Sted
    London
    Dessverre, ren klasse A, rør- og minimalistforsterkere, også ala Leben @BeetleBug , er ikke min greie. :)

Jeg er ute etter en god SS forsterker med normal brukervennlighet. Pris? Så lite som mulig og i alle fall ikke over 100K. Alternativene jeg foreløpig har drodlet rundt, kan jo gi en pekepinn:

- Norma IPA80, eller IPA140. Har hatt IPA140 på hjemlån og den satte spor. En lynrask, åpen, dynamisk og ellers glimrende forsterker, men er litt i gata minimalist.
    - Accuphase 3000/4000. Har hatt Acuphase E307 en gang i tida og den satte spor. Eierglede av en annen verden og absolutt ikke noe sidrumpet affære,
    - Denon PMA 3000NE. Har eid PMA110 og har prøvd den sammen med SHL5XD hjemme, noe som jeg synes var en meget god kombo, men har jo ikke prøvd annet. PMA110/PMA3000 er noe undervurderte forsterkere (etter min ringe mening) og er jo "rimelig" sammenlignet med mye annet.
    - Moon - flere aktuelle- men f.eks. 371. Har hatt mange Moon-forsterkere og de har alle vært av glimrende kvalitet. Synes imidlerttid "familielyden" er et noe distansert lydbilde (de trekker lydbildet litt bakover), men dette er jo inntrykket fra de høyttalerkombinasjoner jeg har spilt dem med. Kunne gjerne tenke meg noe mer upfront.
    - Audia Flight FLS 9. Hørt FLS10 på demo og var en meget fin opplevelse.
    - Heed Lagrange. Hatt den på hjemlån og tror den kan være en god kombo. Rimelig, særlig på bruktmarkedet.

Dette var nå løse tanker fra min side....
    Jeg har tenkt litt rundt forsterkere og «brukervennlighet».
    Har tenkt å teste NAD M33, Cyrus Amp 80, Moon 371, Quad Platina, Roksan Caspian 4G og Musical Fidelity M6Xi.

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    243
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke mase for mye, men i følge din definisjon er vel Luxman klasse A ikke noen minimalist forsterker? Du har selvsagt fjernkontroll. Det er ingen oppvarmingstid før den spiller optimalt. Den generer litt varme, men det merker du vel ikke noe til - med mindre du har et ekstremt lite og tett lytterom.

Harbeth og Luxman klasse A skal vel være en kjempematch? Har ikke prøvd selv.

X-Cell

King of the North!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.895
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har tenkt litt rundt forsterkere og «brukervennlighet».
    Har tenkt å teste NAD M33, Cyrus Amp 80, Moon 371, Quad Platina, Roksan Caspian 4G og Musical Fidelity M6Xi.
    I den prisklassen så tørr jeg slenge inn et forslag på Canor A3 også om ikke innebygget streamer er et must. :)

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.342
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    5
    Prøvde ganske mange forsterkere på mine SHL5+ de årene jeg hadde de. Også Hegel.
    Endte opp med en Luxman L-550AXII. Ingen minimalistforsterker, men klasse A. Helt fenomenal kombinasjon i mine ører.

My two cents.

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    680
    Torget vurderinger
    10
    Jeg hadde en lyngdorf 2170 på mine shl5 og det var helt strålende. I dag har jeg en vera p400/100 på mine m40.2 og det er en ekstremt bra kombinasjon, men det er da med en wiim ultra som kilde og en topping a70pro som pre, altså 3 bokser. Har også en Wiim ultra AMP, men den er ganske mye flatere i lyden.

Det som er verdt å tenke på, siden du skal koble til TV, er at det er en HDMI-ARC inngang på forsterkeren du velger, som lar TV og forsterker snakke sammen uten at du må fikle med innganger, slå av og på osv. Det samme med streaming.

Jeg er veldig nysgjerrig på den nye Lyngdorfen 2210 (har HDMI-inngang). Hadde 1120 på et par snell e3 en kort periode og den var fantastisk. Det er noe med viktigheten av brukervennlighet, og der er Lyngdorf helt fantastiske blitt. Streaming rett fra spotify-connect uten å måtte trykke på noen knapper, automatisk kommunikasjon med TV. Roomperfect som i seg selv er verdt prisen OG du får lov til å leke med DSP etterpå. Ratte litt. Og hvis du vil koble opp en sub er det også en enkel affære.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    4.355
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Hadde fulgt magefølelsen på det beste kjøpet som ligger tilgjengelig brukt akkurat i øyeblikket, og da hadde det blitt Leema forsterkeren anbefalt tidligere av Dharmabum. Men så er jeg en kjiping som ikke hadde øst ut over det dobbelte på en ny. Den mangler vel både dac og streamer, men litt uklart for meg om du er ute etter full pakke @Einstein ?

Eventuelt hadde jeg ventet på en brukt Michi X3 siden du vurderer Hegel. Da får du vel noe i retning av Hegel bare med høyere byggkvalitet og muligens noe mer for pengene. Har hatt 3x Hegel med irriterende trafobrum som kommer og går, mulig det er løst på de nyeste.
    Michi er jo også litt mer sexy over og under huden. Den toroidal transformer i eget hus vil jeg tippe er tyst. Dac delen i Hegel er muligens bedre en i Michi. Uansett må du ha lykke til med forsterkerjakt og grattis med nye Harbeth :)
    1780004285059.png

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    4
    Grattis med flotte Harbeth høyttalere! Og som du ser i tråden (og ellers på nettet) spiller de bra med det meste av forsterkere og du kan konsentrere deg om funksjonalitet og brukervennlighet og at den har kraft nok til å spille høyt nok i det rommet du har ;)
    Har hatt SHL5 i 15 år nå og prøvd endel forsterkere og alt har spilt bra men har endt opp med Naim Supernait pga litt frempå og rytmisk lyd som "vekker" Harbeth'ene til live.

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    5.231
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for alle tips og innspill. Alt er tatt med og ingen nevnt, ingen glemt. :11

De er satt opp og koblet opp i kveld, men uten den oppmerksomhet de fortjener, men jeg kommer nok i mål etterhvert.

(Tonträger var dessverre ikke til stede da bildet ble tatt).

IMG_9143.jpeg

Edit: Skal svare litt mer utfyllende etterhvert.😊

Sist redigert:

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    5.231
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan disse høyttalerne leverer på et høyt nivå - selv med en helt fjollete dårlig frontende - er nærmest latterlig. Dette kjøpet skulle jeg gjort for (veldig) mange år siden……

IMG_9158.jpeg

Sist redigert:

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.962
    Torget vurderinger
    4
    Tror nok at denne høytaleren er en keeper ja, gratulerer! Ikke hørt denne modellen men liker 40.2 veldig godt.
    Det optimale er vel å kjøpe brukt forsterker, først én, så én til, og deretter beholde den beste, selge den andre, så ny (brukt) inn, beholde den beste osv...til man føler at det er optimalt. Tror kanskje at den optimale forsterkeren, med forutsetning om klasse AB, kan finnes blant de som er nevnt, Audia Flight FLS10, Norma 70/140, Accuphase E-4000-5000, Naim Supernait...Happy hunting!

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    5.231
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Tror nok at denne høytaleren er en keeper ja, gratulerer! Ikke hørt denne modellen men liker 40.2 veldig godt.
    Det optimale er vel å kjøpe brukt forsterker, først én, så én til, og deretter beholde den beste, selge den andre, så ny (brukt) inn, beholde den beste osv...til man føler at det er optimalt. Tror kanskje at den optimale forsterkeren, med forutsetning om klasse AB, kan finnes blant de som er nevnt, Audia Flight FLS10, Norma 70/140, Accuphase E-4000-5000, Naim Supernait...Happy hunting!
    Takk for det, og tror opplistingen din er ganske så presis som jeg tenker. 😊

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn