Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    760
    Antall liker
    449
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Nydelig lytterom og oppsett Martin, er liksom noe veldig riktig med tradisjonelle HT i et sånt miljø (y)
    Ser av signaturen din at du har/har hatt elektrostater også...... hvordan vil du sammenligne mellomtonen ?
    Høytalerne står normalt helt inntil veggen på yttersida av vinduene, men løftes raskt fram når det er mulig.
    Også ved plassering ved vinduene med enorm avstand merker man at det er noe eget, merket at lyden "sitter" på en måte.

    Elektrostater har jeg hjemme ja. Harbeth'ene står (litt råflott) på hytta.
    Har prøvd elektrostatene på samme forsterker som Harbeth'ene bruker, men har aldri prøvd Harbeth'ene i stua hjemme.
    Inntrykket/opplevelsen er at elektrostatene er enda mer åpne. De tegner opp et enda bredere og dypere "bilde". Gir litt mer av alt. Elektrostater gir en lyd det er vanskelig å "kvitte seg med"!

    Men Harbeth'ene kommer til å bli stående lenge!
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Hei Harbethvenner

    Jeg har fått det for meg at jeg har lyst på ett sett Harbeth høyttalere.
    Kjenner ikke merket godt annet enn at de får gode skussmål.
    Rommet er ca 18m2, godt dempet.
    Forsterker er 15W A fra Music Innovation, blir i løpet av året byttet med kraftigere balansert klasse A fra samme produsent.
    Kilder er platespiller og cdspiller.
    Jeg er ikke en kritisk lytter, men liker engasjerende høyttalere som gir meg foten.
    Spiller alt fra Oscar Peterson til Darkthrone, særdeles variert.
    Harbeth skal erstatte Klipsch Forte III som ble byttet bort i Cornwall, men de overtok fruen..

    Ser det ligger flere modeller til salg, men vet ingenting om modellene.
    Skal holde meg under 30k brukt.

    Takk for tilbakemelding

    Stein
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.242
    Antall liker
    3.461
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Spilte tidligere med M30.1 mot Devialet A200 i et rom på 27m2. Syntes det fungerte meget godt. Hadde omtrent 60cm på baksiden. De er kanskje ikke de grommeste på metal (om du skal dra på litt), men det meste annet spiller de med bravur.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.411
    Antall liker
    12.485
    Sted
    Sørlandet
    P3ESR og M30 er perfekte for små rom. Temmelig "hifikorrekte" med kabinett som er greit dempet. Neste steg opp er C7 som er første modell med "tynnkabinett". Låter fyldigere sammenliknet med M30 med en noe tammere øvre mellomtone/diskant i mine ører. SHL5 er neste steg og jeg mener den er den Harbeth høyttaleren som er mest utfordrende å få til. Den er kresen på plassering og hvilke utstyr du matcher den med. Men får du den til å spille så låter dem fantastisk. Min favoritt. M40 er toppmodellen og den får du nok ikke tak i med budsjettet du har tilgjengelig.

    Har du plass rundt og bak så er mitt tips SHL5+



    Mvh
    -BB-
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg ikke hadde bruk for at spille live rock for full utblåsning inn i mellom (derfor har jeg horn) og var nød til at ha anlegget i en pen stue ville mitt valg være C7 den kan stort sett alt men er lidt for snill på det mest brutale live rock. Har dog ikke prøvet C7 med transistor-forsterkere, kun med rør (kt88 og el34).
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har lyst til å prøve C7, gitt ... Ligger et par og ruger på OLX.pl til ca. 15k kr. Pris kan diskuteres, står det. Dessverre står ikke HT-kjøp høyt på prioriteringslisten til fruen nå :ROFLMAO:

    1654857492169.png
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.411
    Antall liker
    12.485
    Sted
    Sørlandet
    Jeg mener at C7 og Rega Elex er en veldig bra match. Bare til info. Jeg har prøvd mine på en rekke forsterkere men faller alltid tilbake på Cyrus, Rega eller Naim.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg mener at C7 og Rega Elex er en veldig bra match. Bare til info. Jeg har prøvd mine på en rekke forsterkere men faller alltid tilbake på Cyrus, Rega eller Naim.
    Elex-en er jo litt frisk i stilen, så høyttalerne bør kanskje være litt snille i toppen, noe du påpekte over her at C7 er. Han som selger settet nevnt over, bor bare en halv time unna. Kanskje jeg skulle spørre om jeg kunne tatt med meg elektronikken min og fått en prøvelytt ...
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    760
    Antall liker
    449
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Har H30.2 på en 60w A/B forsterker i ett rom med lignende størrelse.
    Spiller mer enn høyt nok.
    Men merker jeg skulle hatt en sub for å fylle på litt nedover.
    30.1 + sub bør være mulig innenfor budsjettet ditt.

    Hvordan de forskjellige harbeth modellene vil passe med forsterkeren du har / skal anskaffe kan jeg ikke si noe om.

    Harbeth er ofte såpass omsettelige brukt (om prisen er fornuftig) at det bør være mulig å kjøpe å prøve for så å selge igjen om det ikke svarer til forventningene.
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Mange takk for tilbakemeldinger. Skal lese meg til mer kunnskap.
    Har vurdert sub i tillegg, har hatt noe REL typer tidligere bl.a.
    Budsjett er ikke spikret, bare jeg som er kjip ;) så kommer det et kupp..

    Stein
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    @SteinLarsen Mitt valg i din situasjon ville vært C7ES3. Alternativt P3ESR eller M30.1 (eller .2) avhengig av din personlige smak. Jeg synes C7 gjengir musikk mest naturlig, med tyngde i nedre mellomtone og øvre bass. Hør piano eller noe av Johnny Cash. P3 låter fantastisk for sin lille størrelse. M30.1 låter veldig spennende, og mer frempå i mellomtonen enn de andre. Jeg ville nok kombinert med sub og brukt litt EQ/DSP for å komme helt i mål med 30.1. SHL5 har supertweeter, og det liker noen veldig godt og andre ikke så godt. Lykke til!
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Mange takk for tilbakemeldinger. Skal lese meg til mer kunnskap.
    Har vurdert sub i tillegg, har hatt noe REL typer tidligere bl.a.
    Budsjett er ikke spikret, bare jeg som er kjip ;) så kommer det et kupp..

    Stein
    Min erfaring er at REL fungerer meget bra med Harbeth. Spiller på SHL5 sammen med 2 stk REL Storm V i ei stue på ca 30kvm og etter litt jobb med plassering med både HT og subber syns jeg det nå integrerer godt. Benytter Naim forsterkeri noe som jeg også synes kler Harbeth veldig bra, særlig på litt mer energisk og rytmisk musikk.
    Lykke til Stein :) (y)
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Etter å ha bodd seks måneder i en leilighet uten plass til høyttalerne har jeg endelig i det minste fått plass til de igjen. Men denne leiligheten er også midlertidig. Det blir ingen akustiske tiltak. De blir vel mest brukt som "lydplanke" til TVen som etter hvert skal henges på veggen. I slike tilfeller er det veldig greit å ha gode hodetelefoner! For de som er interessert i slikt ramlet jeg over et opptak av How Many More Times (Danmarks Radio 1969) på Youtube. Jeg tror ikke publikum forstod hva de var vitne til!
    Harbeth_40_2_2022.jpg
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen Harbeth eiere der ute som har lånt øre til Graham Audio og gjort noen sammenligninger?
    De baserer seg jo på gammel BBC teori de også og ser at de forhandles av Stereofil så det er vel mulig at noen her har sammenlignet de? Er forøvrig fortsatt meget fornøyd med mine SHL5 men vurderer å låne hjem et par SHL5+ og eventuelt GA LS8/1 for en shootout ;)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har altid hatt sansen for Leben ( og Harbeth) testede cs300 hjemme i den, hadde rs-28cx pre i mange år. Veldig god pre og phono. Byttede den mod horn høyttalere, manglede cash. Burde ha beholdt den og lånt penge for hornene.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke andre forsterkere har du prøvd med dine SHL5's @BeetleBug ? Du har sikkert skrevet om det tidligere men orker ikke å bla tilbake i tråden ;)
     
    Sist redigert:

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker Naim Supernait på mine SHL5 og syns det fungerer strålende med snert og rytme og hærlig trampetakten faktor, men jeg har også en Audio Innovation S500 rørforsterker som jeg kobler på avogtil. Da merker jeg at det romatiserer litt mer og rolige låter med mellomtonefokus får en egen nerve, men stort sett så foretrekker jeg Naim'ens rytme og fokus :p
    Hvordan oppsummerer du dine forsterker forsøk?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.411
    Antall liker
    12.485
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har valgt å beholde Cyrus, Kinki, Manley, Anthem og Leben. Dem er veldig ulike men samtlige har kvaliteter jeg liker godt.

    På de mindre Harbeth modellene liker jeg godt Cyrus med noe av P.R.A.T effekten som Naim også har. Dem trenger også effekt for å “våkne“ syntes jeg. SHL 5 har mindre behov for det samme og dem kan tippe over hvis man matcher dem feil iflg mine ører. Den nye XD serien er mer tilgivende mener jeg.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Har også hørt at LFD og Harbeth er bra match men leste litt på Harbeth's eget forum og dette med forsterkere er ikke rett frem der har jeg skjønt.
    Hovedsaken for dem er at normalt godt konstruerte forsterkere er mer enn bra nok, men at man bør sørge for at de er kraftige nok ift ønsket desibelnivå, romstørrelse og musikktyper etc.......... ta en kikk der du...... ;)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Oi.. det har blitt en del igjennom årene… Naim, Kinki, McIntosh, Cyrus, Dared, Spec, NAD, Anthem, Manley og garantert noen jeg har glemt.
    Du har et mye bredere erfaringsgrunnlag enn meg, men de to beste forsterkerne jeg har hørt på SHL5+ er Luxman 550 AXII og Sugden A21. Begge klasse A.
    Luxman ble stående.
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    148
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    12
    Du har et mye bredere erfaringsgrunnlag enn meg, men de to beste forsterkerne jeg har hørt på SHL5+ er Luxman 550 AXII og Sugden A21. Begge klasse A.
    Luxman ble stående.
    Hei, jeg har lang erfaring med en rekke høytalere inklusive Harbeth (flere varianter- dog ikke SHL5+) og Spendor (flere varianter) med div forsterkerer(Hegel (flere varianter), Sugden, Naim (flere varianter), Gato, Nad (flere varianter), Burmester og Luxman (flere varianter), og jeg holder en knapp på Luxman.

    Har nå Luxman 590A2 med Spendor SP 1/2r2 da jeg liker litt eldre utgaver. Selv om det er noen forskjeller på Harbeth og Spendor generelt og mellom de ulike utgavene, så er det mange likheter i lydsignaturen. Men "in the end" er det jo ens egne lydpreferanser (og samlet oppsett/rom) som er avgjørende.
    Men Luxman er sjelden feil....
     

    jallajalla

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2011
    Innlegg
    42
    Antall liker
    63
    Hei
    Lurte på om noen har testet med en Cayin cs-100 eller 150, eller Soul 170
    Har eid et par M30.1 i noen år og ampet opp med Lyngdorf tdai2170 og sda-2400. Frister litt og røre ting litt opp;)

    //Thomas
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Synes Harbeth C7.. lød glimrende via Quicksilver mid mono med el34. Min pensjonist løsning ( eller en god LS3/5a) hvis jeg blir nød til at flytte i en bitte leilighet og avskaffe horn.
    Har ikke hørt dem med Diy First Watt creasjoner, ville nok fungere godt med mine First Watt F6.
    Tror ikke helt på Harbeth og klasse D, blir muligvis lidt for grått for min smak.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig søskenpar det der @BeetleBug (y) :love:

    Og C7 låter sikkert fortreffelig med Kinki og Cyrus (og sikkert SHL5 også)

    Litt artig å lese på Harbeth moderforumet hvordan Alan og hans team var på jakt etter en Yamaha A-S801 for å demonstrere sine PS3 på det nært forestående Bristol HiFi Show. En integrert forsterker på 2x100W med loudness og tonekontrollere etc til ca.9000,-.
    Han gjør et poeng av at hans Harbeth høyttalere fint kan brukes med "komersielle" og rimelige produkter fra low/mid-fi hylla.
    Syns det er ganske kult gjort av han jeg, for det er nok av hypere i denne bransjen som gjerne bruker forsterke til mange ganger prisen av komponenten de demonstrerer ;)
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    862
    Antall liker
    2.141
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et par P3ESR SE som for tiden står på stativer fra B&W, fungerer fint, men ble ganske overrasket da jeg prøvde dem på mine åpne stativer fra Epos (med provisorisk løsning for å få dem til å stå). Open frame er en løsning jeg ofte ser anbefalt på Harbeth, etter det lille forsøket her har jeg lyst til å få tak i et par slike stativer til P3ESR, da jeg tror det er mer å hente ut av dem, spesielt nedover i den begrensede frekvensgangen.

    Jeg vet at temaet har vært oppe i denne tråden tidligere, dog drister jeg meg å repetere spørsmålet her igjen fremfor å bla gjennom alle 77 sider i tråden; hvilke stativer/produsenter anbefales det av dere som har prøvd ut slike stativer?
     

    Skip Ohio

    Medlem
    Ble medlem
    15.08.2020
    Innlegg
    29
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Jeg har kun erfaring med Tonträger og de fungerer veldig bra på SHL5+. Regner med at de er like bra på de andre modellene. Nydelig håndverk i de som kler Harbeth perfekt.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    862
    Antall liker
    2.141
    Torget vurderinger
    1
    Tonträger er vel de som benyttes av de fleste ja, enig i at det er strøkent utførelse og funksjon på dem. Gikk glipp av et par på finn.no for en tid siden, så jeg får vurdere å legge ut en annonse.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    CustomDesigns lager openframe stativer til en rimeligere pris enn Tontrager som har blitt ganske dyrt.....
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    862
    Antall liker
    2.141
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips, ser ut som et godt alternativ både i utførsel og ikke minst pris.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Mens mine Tonträger var til sprøytelakkering ble SHL5+ plassert på Target HR40, opprinnelig kjøpt til Klipsch Heresy. Kan ikke huske at det gjorde særlig forskjell, men der har du meg. Var heller ikke i modus for å finne endringer. Alan Shaw setter vel kreasjonene sine på hva som helst, men han liker jo som kjent å provosere menigheten.

    Selv synes jeg Foundation lager pene, minimalistiske open frame stativer i stål, men dette er jo smak og behag. Hvis noen er interessert i å bytte til seg Tonträger i sort mot Foundation, kan jeg vurdere det.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    760
    Antall liker
    449
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Ble lettere overrasket i går.
    Har endelig fått montert sub som skal hjelpe M30.2'ene på hytta.
    Satte meg derfor ned for å juster inn denne både med høytalerne i daglig plassering mot bakvegg samt ut på gulvet for musikkspilling (nådde kun mot bakvegg).
    Etter godt over ett år var dette første gangen jeg lytta skikkelig til de når de stod inntil bakvegg (mye radio i den posisjonen som "bakgrunnsstøy" men har vært lite musikkspilling). Gjorde seg virkelig ikke bort!
    Mister litt dybde i bildet som tegnes opp selvsagt, men bassen falt plutselig veldig mye mer på plass. Nesten så subben ikke trengtes mere?

    Nå er det bare å finne en ny dag hvor jeg får "stua for meg selv", så jeg kan justere inn pos 2 også (blåtann styring av delefrekvens/fase/volum med lagringsbare presets).
    20230521_162433.jpg

    Sub et godt skjult i normal posisjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn