Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det må nok være en stue som ligner, @FJELL. Denne leiligheten er i Haugesund. Men det er uansett alltid kjekt med lyttekvelder i godt selskap med god musikk og god lyd :)
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte at jeg skulle gi Harbeth tråden en tilbakemelding. Omsider har jeg somlet meg til å gjøre som slik som Hr. Rognlien foreslo for mange måneder siden, koble min Naim Unitiqute2 til Harbeth C7. Du verden for en forandring. Nå kom det livlig musikk fra høyttalere og ikke flat lyd som med Jeff Rowland cont.2. Den lille boksen må være betydelig undervurdert, jeg trakk umiddelbart salgsannonsen tilbake. Nå skjønner jeg virkelig dette med matching og også PRAT. Det gjenstår å finne ut hvor godt C7 kan låte med den riktige forsterkeren til mitt rom på 30 kvm og etter min smak. Jeg har alltid likt litt laidback lyd uten at det må bli kjedelig og jeg tåler ikke skarpe s'er. C7 låt hverken høflig eller for skarp. Jeg orker dog ikke tanken på å prøve ut ørten Naim bokser, det må være en integrert som låter godt med en god strømkabel: engelsk, Heed eller andre som er foreslått. Musikksmak er akustisk, rolig pop, litt jazz og klassisk. Kilde er CD og Tidal hifi. Jeg er usikker på om Harbeth blir min siste høyttaler, savner dypbass men min Muse sub med 15" tar seg av det og integrerer seg sømløst.
    Takk for alle tilbakemeldinger, kom gjerne med flere.
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tenk hvor bra det vil spille med Naim komponenter oppover på stigen.
    Duet i Bergen har en Supernait2 de vil ha 30.000 for. Er det riktig komponent å satse på? Kunden byttet til 3'eren noen måneder senere. Jeg kan få låne den hjem. Med da er vi nesten oppe vel 38.000 for en Heed Lagrage som flere anbefaler (demoutgave). Noen som har synspunkter?
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Duet i Bergen har en Supernait2 de vil ha 30.000 for. Er det riktig komponent å satse på? Kunden byttet til 3'eren noen måneder senere. Jeg kan få låne den hjem. Med da er vi nesten oppe vel 38.000 for en Heed Lagrage som flere anbefaler (demoutgave). Noen som har synspunkter?
    I går hørte jeg på Rega Aethos på store Klipsch, underholdende men ikke helt min høyttaler på kvinnevokal. Det er vel også en forsterker som bør passe godt til Harbeth. Soundgarden hadde ny (liten) butikk, hyggelig betjening, ikke noe problem å låne hjem. Akkurat samme pris som Heed. Noen som har sammenlignet de to forsterkerne?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Veldig fint konsept, of virker solid. Fortsatt fornøyd? Fraktfritt i EU, men også til Norge, ikke sant?
    Strålende fornøyd! Nå har jeg begynt å modde det også :) Fraktfritt i EU, og fraktfri retur innen 100 dager om du ikke er fornøyd. Jeg er på møbel nr 2 nå :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    OT:
    Så bra! Du har kryssfinervarianten, ikke sant? Det er vel den varianten som er aktuell mtp tung vinyl og tung hi-fi?
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt en Creed integrert 4350 SE sammen med C7es en måneds tid og de
    spiller flott i hele registerer, også bass. Riktig underholdende, bra trøkk. Her er jeg på rett spor etter min smak. Mala Audio anbefalte Unison Research integrert med rør i pre til mine høyttalere. 2x100W. Noen som har prøvd denne kombinasjonen? Mvh
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Compact 7 låter briliant med ganske små (watt) forsterkere av god kvalitet.Jeg har hatt flere Harbeth modeller deriblant C7.Marantz Pearl Lite og Rega Elex spilte like fint eller bedre med disse enn Hegel 360 og E.Comp pre./250 som hadde krefter i massevis.De er designet som en enkel last.Filosofien er vel att kunden skal betale det en god høytaler koster og få god lyd med en godt designet forsterker som ikke trenger vere stor og kostbar.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ja, selvfølgelig. Jeg har kryssfinér varianten, ja. I grått og trefarget.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    https://flic.kr/p/2k4b8KB
    Er i gang med en tidkrevende men givende oppgave. Evaluering av SHL5+ og C7ES3 med outsideren Klipsch Forte III som den korpulente, brautende fetteren.
    Prøver å gjøre dette «vitenskaplig» med utvalgte låter fra TIDAL og vinyl, og grundige notater. Det blir selvsagt lite vitenskaplig og høyst subjektivt, som det meste annet med denne hobbyen.

    Jeg er priviligert som har luksusproblemet med for mange gode høyttalere. Ett eller to par skal i hvertfall ut av huset. En vrien øvelse dette, da de responderer veldig forskjellig på forsterkervalg. (Sorry, Alan Shaw, jeg tror ikke på at alle forsterkere lyder likt, selv om man tar høyde for wattstyrke og nivå.) I tillegg så er jeg bevisst faktorer som sinnsstemning, dagsform og lyttetretthet. Jeg tror disse faktorene spiller en mye større rolle enn f.eks. en stump høyttalerkabel.

    Hvis det er interesse for det, legger jeg gjerne ut notater med mine inntrykk på dommens dag.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Alan Shaw har greie på mye. Og det fine er at han ikke overdriver alle mulige faktorer. Men jeg er enig med deg, jeg forstår heller ikke denne underdrivelsen av forsterkerens bidrag til lyden. Har testet en haug med ulike forsterkere på flere Harbeth-modeller og at det er forskjell er helt soleklart.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Dette vet du bedre enn de fleste, og jeg skal si jeg fikk noen aha-opplevelser når det gjelder forsterkermatching. Kommer tilbake til det. Ha en fin lørdag i sola!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    https://flic.kr/p/2k4b8KB
    Er i gang med en tidkrevende men givende oppgave. Evaluering av SHL5+ og C7ES3 med outsideren Klipsch Forte III som den korpulente, brautende fetteren.
    Prøver å gjøre dette «vitenskaplig» med utvalgte låter fra TIDAL og vinyl, og grundige notater. Det blir selvsagt lite vitenskaplig og høyst subjektivt, som det meste annet med denne hobbyen.

    Jeg er priviligert som har luksusproblemet med for mange gode høyttalere. Ett eller to par skal i hvertfall ut av huset. En vrien øvelse dette, da de responderer veldig forskjellig på forsterkervalg. (Sorry, Alan Shaw, jeg tror ikke på at alle forsterkere lyder likt, selv om man tar høyde for wattstyrke og nivå.) I tillegg så er jeg bevisst faktorer som sinnsstemning, dagsform og lyttetretthet. Jeg tror disse faktorene spiller en mye større rolle enn f.eks. en stump høyttalerkabel.

    Hvis det er interesse for det, legger jeg gjerne ut notater med mine inntrykk på dommens dag.
    Melder herved min interesse for notater :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ser helt topp ut synes jeg. Ikke selg noe før korona er over, du kommer til å få mye tid hjemme foran anlegget i vinter.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Fikk meg en tid tilbake et par M30.1 som står på et sett Target R2-stativer på Soundcare spikes. Dette er meget gode høyttalere. Lynraske og ikke noe som stikker seg ut, utrolig mellomtone og stemmegjengivelse...Eneste aberet er bassen som er bob-bob og noe fraværende til såpass store kasser å være. Jeg må vel opp til M40.2 for å pose og sekk.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det var hyggelig å høre @_RoDa_ Oppsettet mitt er bare rot om dagen. Ser ut som et overlessset HiFi-asyl;)
    Så lenge det er tid, så er sånn testing kjempearti. (y)
    Venter bare på ny spilleliste og gleder meg til kommende inntrykk :cool:

    Fra forrige runde @hammershaug og Harbeth (venstresiden)

    Skjermbilde.JPG
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Fikk meg en tid tilbake et par M30.1 som står på et sett Target R2-stativer på Soundcare spikes. Dette er meget gode høyttalere. Lynraske og ikke noe som stikker seg ut, utrolig mellomtone og stemmegjengivelse...Eneste aberet er bassen som er bob-bob og noe fraværende til såpass store kasser å være. Jeg må vel opp til M40.2 for å pose og sekk.
    Det var du som kjøpte dem i blank sort som nylig lå ute? Du får mer av alt for hvert steg du går oppover i Harbeth stigen mener jeg. C7ES3 har mer fylde og noe mer bass samt mer "magi" i mellomtonen. M30.1 er mer hifi korrekte og presise mener jeg. Kanskje du kan kombinere dem med en rask og god subwoofer?

    -BB-
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Det var du som kjøpte dem i blank sort som nylig lå ute? Du får mer av alt for hvert steg du går oppover i Harbeth stigen mener jeg. C7ES3 har mer fylde og noe mer bass samt mer "magi" i mellomtonen. M30.1 er mer hifi korrekte og presise mener jeg. Kanskje du kan kombinere dem med en rask og god subwoofer?

    -BB-
    For meg er hele poenget med stativhøyttalere er å få et anlegg som er noe mer håndterbart, selv om fotavtrykket vs gulvstående ikke er så forskjellig,

    Så sånn sett blir det nok uaktuelt med en subwoofer. Fotavtrykket blir for stort, man må ha 2 stk, og det blir ganske dyrt med 2 gode subwoofere.

    M30.1 er såpass store at noe større enn disse vil jeg ikke lengre karakterisere som «stativhøyttalere». Liker ikke helt utseendet på Super HL5+ men det er mulig disse ville vært innafor mht. bassen. Men da kan man like godt gå for m40.2. Har heller ikke sans for driverbestykningen på HL5+, den superdiskanten må jo være helt unødvendig.

    Konklusjonen er å beholde m30.1 inntil videre.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.467
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    "smaller competitor" = Spendor?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Er jo morsomt at de ikke nevner denne «smaller competitor» med navn i det hele tatt. Må jo være lov å komme med et aldri så lite spark til konkurrenten i en ellers formell pressemelding 😁
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    688
    Antall liker
    624
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Rask tur innom Wikipedia viser at mr Miles jobbet seg opp i Spendorfirmaet fra assistent for Spencer Hughes siden -75 til head of engineering, så - ja.

    mvh. Ole G
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Nå skrev jeg jo det i første innlegget mitt, da.... 😉
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    At det er så stille i denne tråden skyldes vel trolig at samtlige Harbeth eiere sitter inne i disse tider å lytter til musikk. Jeg fraktet mine SHL5 Anniversary ned fra fjellet for å prøve dem hjemme i vår nye stue og mot mine C7ES3. En interessant øvelse! Man hører umiddelbart at dem slekter men allikevel er dem veldig forskjellige på mange områder. C7ES3 er morsomme og trekker frem små trumfkort. SHL5 er mer voksen og har en helt annen fylde og pondus.

    IMG_5911.jpeg


    IMG_5909.jpeg


    IMG_5908.jpeg
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    At det er så stille i denne tråden skyldes vel trolig at samtlige Harbeth eiere sitter inne i disse tider å lytter til musikk. Jeg fraktet mine SHL5 Anniversary ned fra fjellet for å prøve dem hjemme i vår nye stue og mot mine C7ES3. En interessant øvelse! Man hører umiddelbart at dem slekter men allikevel er dem veldig forskjellige på mange områder. C7ES3 er morsomme og trekker frem små trumfkort. SHL5 er mer voksen og har en helt annen fylde og pondus.

    Vis vedlegget 691041

    Vis vedlegget 691042

    Vis vedlegget 691043
    Og hva blir stående?
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Ny Harbeth venn! Har hatt disse i noen dager nå og begynner å få litt følelse med plassering osv. Det er mye eksperimentering om dagen, og mer blir det vel også i ukene som kommer, men det lover bra!

    SHL5+ 40th Anniversary på TonTräger.

    C3B61315-BCD4-42A3-850D-5C289B50DE3F.jpeg
     

    Skip Ohio

    Medlem
    Ble medlem
    15.08.2020
    Innlegg
    28
    Antall liker
    79
    Sted
    Oslo
    Kabler! Endelig Harbeth-eier, med et par HL5+ på plass i stua. Men med en superlang Ikea-hack av en stereobenk har jeg ikke lange nok kabler til å få de ut på gulvet og litt unna bakvegg og hjørner, hvor jeg forstår at de trives bedre. Har 2m nå, men regner jeg trenger 3m for å få det til. Er det noen som har noen spesielt gode anbefalinger å komme med på kabler som funker bra og ikke koster en månedslønn? Har et par Wireworld Atlantis 5 nå som låter fint. Tips tas imot med takk.
    63406093840__6A9B52FE-1CA0-4727-A674-8F6E0B9BAE0E.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn