Har vi en rettferdig valgordning?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Den uteøvende makt er jo kongen. Men det spørs om han har tid til å skifte ut stort av statsrådene nå som han er så opptatt av å spionere på sentralafrikanske stater. Enda godt det ikke ble rare endringene siden forrige valg.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
bjornh skrev:
For noen år siden så statsvitere mindretallsregjeringene som et problem... -men har man flertall så har man gjennomslagskraft. Det frarøver ikke ansvarlighet, opplysningsplikten som nå er lovfestet. Blir vi misfornøyde, kan vi alltids stemme inn noen andre....

Man kan kort og godt definere diktatur som et styresett der en person eller en gruppe av personer urettmessig overtar kontrollen over makten og utøver den uten noen form for begrensning. Et diktatur nøyer seg vanligvis med å oppheve skillet mellom den lovgivende og utøvende makt. Diktatur er det motsatte av demokrati, og beskriver en tilstand der de 3 statsmaktene er samlet i et personlig diktatur eller et oligarki. Som de tre statsmakter regnes:

* den lovgivende makt (parlamentet / nasjonalforsamlingen, i Norge: Stortinget)
* den utøvende makt (regjeringen)
* den dømmende makt (domstolene)
Du glemte fortsettelsen som ligger på wikipedia ( http://no.wikipedia.org/wiki/Diktatur ):

"Et diktatur nøyer seg vanligvis med å oppheve skillet mellom den lovgivende og utøvende makt. En viktig grunn er at det kan ha liten hensikt å kontrollere domstolene, når diktatoren (eller oligarkiet) selv kan bestemme lovene som domstolene må følge."

Ser at wikipedia-artikkelen for øvrig nevner en definisjon om at makten er urettmessig tilrøvet, men det er ikke noe allment krav i alle definisjoner. Wikipedia-artikkelen konkluderer presiseringen slik:

"Som det framgår av dette, er et diktatur ofte kjennetegnet ved at de rette eller akseptable meninger, avgjørelser og holdninger i et samfunn, blir bestemt av et maktapparat, hvor den lovgivende og utøvende makt (og i noen tilfeller - den dømmende makt) ikke er tilstrekkelig adskilt. Opposisjon til makten er som regel ikke tillatt."

Det er spesielt skillet mellom lovgivende og utøvende makt som viskes ut når man har en flertallregjering. Og når den regjeringen utgår fra et stemmemindretall kan man diskutere "rettmessigheten" av at den utøvende makten faktisk løper direkte ut fra et mandatflertall i nasjonalforsamlingen. Jeg mener ihvertfall at "stabiliteten" ved en flertallsregjering blir et mindre viktig argument i forhold til at nasjonalforsamlingen skal representere folket, når folkets stemmefordeling tilsidesettes av en sperregrense som bare tjener de store partiene, og man i tillegg vekter stemmer ulikt i forhold til hvor man bor.

Til syvende og sist kan man diskutere semantikken rundt begrepet "diktatur", men når utøvende makt dikterer hva lovgivende makt skal gjøre, så er det langt på vei et diktatur man har.
Kunne tatt det med også.

Men som sagt, så ligger det slik til at grunnloven gir en viss konservativt preg i forhold til hva og hvordan parlamentet kan handle. Pøbelvelde der man tar beslutninger på tvers av sedvane, lovmessighet og uten støtte hos et flertall i parlamentet, det være simpelt flertall eller kvalifisert flertall i de sakene som kreveer dette. Opplysningsplikten er i dag f.eks. grunnlovsfestet. I tillegg har vi ikke tradisjon for fullstendig overkjøring av opposisjonen i landet. Særlig i utenrikssaker er det stort sett tverrpolitisk enighet, noe det helst har vært i landets historie etter 1905. Og enhver regjering og politisk parti vet at det kommer nye valg. Og at ved særlige forsømmelser og kritikkverdige handlinger kan regjeringens medlemmer måtte stå til ansvar for riksretten...

Jeg tror du skal roe litt ned her nå, sett i forhold til påstandene om diktatoriske forhold. Det er så grove overforenklinger som ikke holder mål i forhold til den politiske praksis som ligger til grunn i dette landet. Så kan du kalle det semantikk om du vil, men det er altså temmelig fjernt fra den politiske virkeligheten. Om regjeringen og Stortingets flertall kunne diktere domstolene, hvorfor er ikke Mullah Krekar for lengst jaget ut av landet..?

Vekting av stemmer har man i alle demokratier, enten det er flertallsvalg i enmannskretser eller forholdstallsvalg. Det er regelen snarere enn unntaket at det ligger et ulikt antall stemmer bak representantene i en eller annen grad. Sperregrense har man i mange demokratier, i Tyskland (der man etter 1. Verdenskrig hadde liknende tilstander slik som dagens Italia -noe man ønsket sterkt å unngå i Forbundsrepublikken Tyskland), Sverige, Danmark, Finland osv. Forresten har hatt mange mindretallsregjeringer her i landet, som ofte har blitt beskyldt for "kamelsvelging".

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Trane skrev:
Jeg forstår resonnementet ditt, men tror du drar feil slutninger: Sofavelgeren er ikke den samme som søker innflytelse ved andre metoder. De som er oppegående og pågående nok til å søke innflytelse gjennom andre fora tar seg nok også bryet med å stemme....om så blankt. Bermen som uteblir fra valglokalene trives best ved å ringe inn sin eder og galle til tabloiddebattene på TV..trygt og godt plassert i sofaen.
Godt sagt Trane.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
bjornh skrev:
Jeg tror du skal roe litt ned her nå, sett i forhold til påstandene om diktatoriske forhold. Det er så grove overforenklinger som ikke holder mål i forhold til den politiske praksis som ligger til grunn i dette landet. Så kan du kalle det semantikk om du vil, men det er altså temmelig fjernt fra den politiske virkeligheten. Om regjeringen og Stortingets flertall kunne diktere domstolene, hvorfor er ikke Mullah Krekar for lengst jaget ut av landet..?
Når noen ber meg roe ned meningene mine, så får jeg ihvertfall smaken av sensur. Det jeg sier er trygt innenfor rammene av ytringsfriheten, og når du ber meg roe meg ned, hva slags holdninger representerer du da? Grove overforenklinger? Hvor forenkler jeg? Jeg setter på spissen, det kalles å spissformulere seg, men forenkling? Nei, tror ikke det.

Er du sikker på at regjeringen faktisk vil jage Krekar ut av landet?

Den politiske virkeligheten, der skillet mellom lovgivende og utøvende makt i praksis er visket mye ut er beskrevet her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=594596

bjornh skrev:
Vekting av stemmer har man i alle demokratier, enten det er flertallsvalg i enmannskretser eller forholdstallsvalg. Det er regelen snarere enn unntaket at det ligger et ulikt antall stemmer bak representantene i en eller annen grad. Sperregrense har man i mange demokratier, i Tyskland (der man etter 1. Verdenskrig hadde liknende tilstander slik som dagens Italia -noe man ønsket sterkt å unngå i Forbundsrepublikken Tyskland), Sverige, Danmark, Finland osv. Forresten har hatt mange mindretallsregjeringer her i landet, som ofte har blitt beskyldt for "kamelsvelging".
Jeg er klar over det. Men det må være lov å stille spørsmålstegn ved om det faktisk er i tråd med den grunnleggende grunntanken for demokratiet.

R

Roysen

Gjest
Det største problemet jeg ser ved dagens situasjon er at det er såvidt mange og forholdsvis like partier. Av den grunn oppnår ingen flertall. Det medfører at partiene må forhandle seg i mellom om hva de kan samarbeide om etter valget. Det er altså etter at velgerne har avgitt sine stemmer på de partiprogramene som partiene går på kompromiss med for å oppnå regjeringsposisjon. I realiteten forhandler da partiene bort deler av grunnlaget de er valgt på. Ikke særlig demokratisk spør du meg.

Mvh
Roysen

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Roysen skrev:
Det største problemet jeg ser ved dagens situasjon er at det er såvidt mange og forholdsvis like partier. Av den grunn oppnår ingen flertall. Det medfører at partiene må forhandle seg i mellom om hva de kan samarbeide om etter valget. Det er altså etter at velgerne har avgitt sine stemmer på de partiprogramene som partiene går på kompromiss med for å oppnå regjeringsposisjon. I realiteten forhandler da partiene bort deler av grunnlaget de er valgt på. Ikke særlig demokratisk spør du meg.

Mvh
Roysen
Dette er nettopp problemet med en flertallsregjering basert på ett stort og flere små partier. Her får det store partiet, som i utgangspunktet ikke har flertall, gjennom mange saker i regjeringen, som i sin tur instruerer sine nasjonalforsamlingsrepresentanter om hva de skal stemme. Det gir handlekraft, men reduserer nasjonalforsamlingens representanter til nikkedukker eller tilskuere uten reell påvirkningskraft.

R

Roysen

Gjest
roffe skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Dette er nettopp problemet med en flertallsregjering basert på ett stort og flere små partier. Her får det store partiet, som i utgangspunktet ikke har flertall, gjennom mange saker i regjeringen, som i sin tur instruerer sine nasjonalforsamlingsrepresentanter om hva de skal stemme. Det gir handlekraft, men reduserer nasjonalforsamlingens representanter til nikkedukker eller tilskuere uten reell påvirkningskraft.
Jeg tror nok mye hadde vært bedre om vi f.eks hadde hatt et rødt parti i stedet for AP og SV, et blått parti i stedet for H og Frp og et sentrumsparti i stedet for V, Krf og SP.

Mvh
Roysen

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Roysen skrev:
Jeg tror nok mye hadde vært bedre om vi f.eks hadde hatt et rødt parti i stedet for AP og SV, et blått parti i stedet for H og Frp og et sentrumsparti i stedet for V, Krf og SP.
Mvh
Roysen
Så det du sier er at du ønsker at sperregrensen heves...

R

Roysen

Gjest
wotg skrev:
Roysen skrev:
Mvh
Roysen
Så det du sier er at du ønsker at sperregrensen heves...
Tror nok ikke det hjelper. Ingen partier blir store nok til at de får flertall selv om sperregrensen heves.

Mvh
Roysen

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
bjornh skrev:
Når noen ber meg roe ned meningene mine, så får jeg ihvertfall smaken av sensur. Det jeg sier er trygt innenfor rammene av ytringsfriheten, og når du ber meg roe meg ned, hva slags holdninger representerer du da? Grove overforenklinger? Hvor forenkler jeg? Jeg setter på spissen, det kalles å spissformulere seg, men forenkling? Nei, tror ikke det.

Er du sikker på at regjeringen faktisk vil jage Krekar ut av landet?

Den politiske virkeligheten, der skillet mellom lovgivende og utøvende makt i praksis er visket mye ut er beskrevet her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=594596

bjornh skrev:
Jeg er klar over det. Men det må være lov å stille spørsmålstegn ved om det faktisk er i tråd med den grunnleggende grunntanken for demokratiet.
Jeg sier bare at å kalle flertallsregjeringen bestående av en partipolitisk koalisjon for diktatorisk jamførende den parlamentariske systemet vårt og grunnlovens reguleringer er helt ute av proporsjoner. Tross at antallet odelstingsproposisjoner som er endret er blitt mindre med regjeringene de senere år, er det nok snarere et uttrykk for at flertallet på tinget har større makt enn at vi snakker om "diktatur".

Men jeg er enig med deg at man skal være kritisk.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
bjornh skrev:
Jeg sier bare at å kalle flertallsregjeringen bestående av en partipolitisk koalisjon for diktatorisk jamførende den parlamentariske systemet vårt og grunnlovens reguleringer er helt ute av proporsjoner. Tross at antallet odelstingsproposisjoner som er endret er blitt mindre med regjeringene de senere år, er det nok snarere et uttrykk for at flertallet på tinget har større makt enn at vi snakker om "diktatur".

Men jeg er enig med deg at man skal være kritisk.
Sett i lys av trådens emne er egentlig betydningen av ordet "flertallsregjering" verdt å debattere. For selv om den regjeringen vi har og den vi får nå springer ut fra en partipolitisk koalisjon som har flertall i Stortinget, så springer dette flertallet i Stortinget ut fra et mindretall av avgitte stemmer om man sammenligner blokkene som kan gi regjeringsgrunnlag. Det er på bakgrunn av det at det er så ille, for det flertallet som sitter i Stortinget og gir det handlekraftige maktgrunnlaget som bare en flertallsregjering har representerer mindretallet av den delen av folket som valgte å stemme. På denne måten får mindretallet en utrolig makt over flertallet. For meg smaker det udemokratisk, selv om tanken sikkert var god. Men siden flertallet nå også har makten i lovgivende forsamling, så vil heller ikke valgordningen endres. Litt bukken og havresekken, og ikke helt demokratisk, det heller.

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.246
Sted
Porsgrunn
Ved neste stortingsvalg vil mandatfordelingen mellom fylkene bli forandret. Siden det i følge den nye valgordningen skal gjøre forandringer basert på folketallet andre stortingsvalg. Basert på befolkningen 1/1 2009 kommer Hedemark, Nord-Trøndelag, Sogn og Fjordane og Troms til å miste ett mandat hver. Akershus, Oslo, Hordaland og Rogaland får ett mandat.

§ 11-3. Fordeling av mandatene på valgdistriktene ved stortingsvalg

(1) Samtlige stortingsmandater skal fordeles på valgdistriktene. Fordelingen foretas av departementet hvert åttende år.

(2) Hvert valgdistrikts fordelingstall fastsettes ved at antallet innbyggere i valgdistriktet ved nest siste årsskifte før det aktuelle stortingsvalget adderes med antall kvadratkilometer i valgdistriktet multiplisert med 1,8.

(3) Hvert valgdistrikts fordelingstall divideres med 1 - 3 - 5 - 7 osv. De kvotienter som fremkommer, nummereres fortløpende. Representantplassene fordeles på valgdistriktene på grunnlag av de fremkomne kvotientene. Representantplass nr. 1 tilfaller det valgdistriktet som har den største kvotienten. Representantplass nr. 2 tilfaller det valgdistriktet som har den nest største kvotienten, osv. Dersom to eller flere valgdistrikter har samme kvotient, tilfaller representantplassen det valgdistriktet som har det høyeste fordelingstallet. Har de samme fordelingstall, avgjøres det ved loddtrekning hvilket valgdistrikt representantplassen skal tilfalle.

(4) Departementet underretter Stortinget om utfallet av mandatfordelingen.

Endret ved lover 20 juni 2003 nr. 46 (i kraft 1 juli 2003 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 715), 15 april 2005 nr. 18.

Det betyr at det er folketallet 1/1 2012 som bestemmer antallet mandater.

V

vredensgnag

Gjest
De med makt vil tradisjonelt forsøke å skape hindre for dem som utfordrer makten; sperregrensen er et slikt hinder idag.

Partiene er strålende fornøyde med den fylkesvise ordningen, og at man ikke har direkte representasjon. Aller helst kunne de vel tenke seg at man gjorde en sentral fordeling til kandidater som var godkjent sentralt, i henhold til det totale stemmetallet - men avveiningen er gjort at man ved å ha fylkesvise kretser får en lokalmobilisering man ikke ville fått ved sentralt diktat. Husk at næringsminister Rosengren i Sverige for noen år siden kalte Norge den siste staliniststaten i Europa, og at mange er helt avslappet i forhold til det korporative veldet som råder her hjemme.

Direkte representasjon vil partiene helst slippe, siden makten over politikken glipper ut av hendene på dem - nå er det forholdvis greit å sikre at et partis representanter følger partilinjen i ulike voteringer. I England må man ty til temmelig skarpe metoder for å få kustus over et partis representanter ved votering - party whips vet å svinge den, men her hjemme har vi ikke kultur for det samme.

Ordningen med utjevningsmandater er blitt justert - de åtte riksmandatene falt bort i 2005, og ble erstattet av ett utjevningsmandat for hvert fylke, dvs 19 i alt. Og hensikten er nettopp å forsøke å sikre at den endelige sammensetningen av Stortinget bedre reflekterer stemmefordelingen på riksbasis, for å ordne opp skjevheter etter fylkesvise voteringer.

Derfor satt Giske pal ved datamaskinen i går kveld, til godt over midnatt, og finregnet på Venstres oppslutning. Om partiet var kommet over sperregrensen ville det fått nok utjevningsmandat til å kunne flytte valgseieren over på borgerlig side. Litt over 3000 stemmer til V manglet for at det skulle skje.

Ordningen her hjemme er god, sammenlignet med de fleste steder. Selvsagt har folk flest minimal innflytelse på sammensetningen av partilistene i de ulike fylkene, og de færreste setter seg inn i mulighetene for å flytte kandidater opp og ned - uansett er det sjelden dette skjer så samordnet at det får effekt.

Direkte representasjon ville vært et mareritt, mest fordi landet med verdensrekord i bygdehøl definert som tettsteder og byer ville fått store konflikter innad i fylkene når det gjelder hvordan man skulle trekke opp mandatkretsene som kandidater skulle stille i.

1. Det er minimal forskjell på de to fløyene.
2. Vi får nå en grei binær løsning i Norge - midten raderes ut, noe Martin Kolstad ivret sterkt for og som Jensen applauderer.
3. Kanskje vi skal ta valgene til neste stadium, og ha folkeavstemning om vi ikke like gjerne skal sette landet under permanent administrasjon, fremfor å ha politiske valg. Masse ståk og støy for nada. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
roffe skrev:
Sett i lys av trådens emne er egentlig betydningen av ordet "flertallsregjering" verdt å debattere. For selv om den regjeringen vi har og den vi får nå springer ut fra en partipolitisk koalisjon som har flertall i Stortinget, så springer dette flertallet i Stortinget ut fra et mindretall av avgitte stemmer om man sammenligner blokkene som kan gi regjeringsgrunnlag.
Blokkene er en illusjon skapt av politikere i tider der de sliter med å profilere sine partier. Det finnes ingen blokker i politikken selv om media liker å fremstille det slikt. Blokker en i det minste dynamiske og endrer karakter alt eller som hvem man definerer inn og ut av dem.

Det finnes i de minste tre hovedideologier i politikken. Sosialister, Konservative og Liberale.... og man kan ikke dele dem i to. Og uansett er ingen av de norske partiene helt og holdent noen av delene.

Den eneste blokken som teller er dem som til enhver tid regjerer.

Men å blande inn alt dette sammen med valgordninger blir bare helt meningsløst. Det er vel bare å peke på Senterpartiet som er et borgerlig parti som samarbeider med sosialdemokratene og sosialistene, eller Venstre som har mer til felles med sosialdemokratene enn høyrepopulistene, eller høyrepopulistene som til tider er like statsmaktsfiksert og sentralistisk som de mest mørkerøde kommunistene.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
wotg skrev:
Trane skrev:
Jeg forstår resonnementet ditt, men tror du drar feil slutninger: Sofavelgeren er ikke den samme som søker innflytelse ved andre metoder. De som er oppegående og pågående nok til å søke innflytelse gjennom andre fora tar seg nok også bryet med å stemme....om så blankt. Bermen som uteblir fra valglokalene trives best ved å ringe inn sin eder og galle til tabloiddebattene på TV..trygt og godt plassert i sofaen.
Godt sagt Trane.
Greit sagt, men du burde stilt spørsmålet om hvorfor det er slik eller reflektert over det.

Ser man på mennesket som et rasjonelt menneske som tilstreber større nytte enn kostnad i sine handlinger får man en rekke hypoteser:

- Nytten ved å stemme er lavere enn kostnaden ved å delta. En stemme avgjør ikke valget og hvorfor skulle en da ta kostnaden med å stemme?
- Erfaring med demokratiet viser at det ikke nytter å engasjere seg. Man blir ikke hørt og politikerne tar først hensyn til pressgrupper.
- En potensiell velger har ingen innflytelse på regjeringserklæringene (eks. på Soria-Moria erklæringen).
-Stein Erik Hagen gir penger til partiene som lover skattelette. Forventet skattelette vil være høyere enn selve pengebidraget.

I alle land som har oppnådd velstandsøkning, oppleves det synkende valgdeltakelse. Hvorfor skal man stemme når man har det bra?
-Høy valgdeltakelse kan være et tegn på misnøye eller ideologi.

Så har man de som stemmer primært av ideologiske grunner:
- De ser på valget som en "borgerplikt".
- De ser at en stemme i valget ikke betyr noe på politikken som skal føres de neste fire årene, men man stemmer for å ha et demokrati i fire år framover - innholdet har man ikke innflytelse på.
- De stemmer samme parti som de alltid har gjort.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.860
Roysen skrev:
roffe skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Mvh
Roysen
Ett fem-partisystem hadde ikke vært så ille, med en kamelpukkeldistribusjon...

V

vredensgnag

Gjest
Italienerne har et gigantprosjekt gående, der de ønsker å vise at valgfusk, nepotisme, korrupsjon, politisk suppekoking og proto-keisere som statssjefer fungerer helt fint i et valgdemokrati. At man har hatt bortimot en regjering i året siden 1945 ser de på som helt naturlig - det er da vanlig at man bytter ut plakaten foran teateret hyppig, så hvorfor ikke i nasjonalforsamlingen?

Er det så farlig, da?

===

Det slår meg: Hvor er Torbjørn Jagland? ;D

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Gjestemedlem skrev:
Men å blande inn alt dette sammen med valgordninger blir bare helt meningsløst. Det er vel bare å peke på Senterpartiet som er et borgerlig parti som samarbeider med sosialdemokratene og sosialistene, eller Venstre som har mer til felles med sosialdemokratene enn høyrepopulistene, eller høyrepopulistene som til tider er like statsmaktsfiksert og sentralistisk som de mest mørkerøde kommunistene.
Blokkene i seg selv har lite med saken å gjøre, men når de tynt befolkede områdene får mer vekt på sin stemme enn de i sentrale strøk, så er det uansett ikke rettferdig. Og når sperregrensa gjør at man marginaliserer drøyt 103000 avgitte stemmer, altså nesten 4% av de avgitte stemmene, til Venstre og ytterligere rundt 35000 stemmer til Rødt, så er det faktisk over 5% av stemmene som har liten eller ingen vekt, til tross for at de er avgitt til partier som har fått mer enn dobbelt så mange stemmer som andre partier har fått per representant.

For øvrig er det visstnok også noe som kalles "styringstillegget", hva nå det måtte være: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3270684.ece

Slik har det sikkert vært lenge, men det er når flertallet av stemmene ikke står bak en flertallsregjering, slik det var ved forrige valg og ved dette valget, at feilene ved valgordningen blir tydelige. For folk flest bryr seg mye, mye mer om hvem som sitter i regjeringskontorene, enn hvem som representerer deres fylke i den lovgivende forsamlingen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Og så har vi Italia...
...som har et system uten sperregrense, og som fungerer nokså likt med Weimarrepublikken (1919–1933). Her hadde man ingen sperregrense og politisk system med manglende styringsevne.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
bjornh skrev:
Valentino skrev:
Og så har vi Italia...
...som har et system uten sperregrense, og som fungerer nokså likt med Weimarrepublikken (1919–1933). Her hadde man ingen sperregrense og politisk system med manglende styringsevne.
I motsetning til norsk og skandinavisk mindretallsparlamentarisme som har fungert meget bra stort sett hele tiden på grunn av politisk vilje til å finne praktiske løsninger for landets beste:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/nouer/2001/nou-2001-03/7/12.html?id=363256

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Hadde "alle" partier blitt representert slik som i Italia, ville man fått svært svake regjeringer. La meg påminne om at i Italia har man hatt godt over 50 regjeringer siden 1945. Ved sperregrense, blir parlamentet styringsdyktig under den parlamentariske modellen.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
BT skrev:
Det som gjorde utslag nå var jo først og fremst sperregrensa. Kommer man under den må man ha mange ganger så mange stemmer per mandat som om man kommer over. Det rammet venstre veldig hardt i dette valget, og dermed borgerlig side.

De manglet 3.301 stemmer for å komme over den magiske grensa, og da ville resultatet blitt et helt annet.

Antall stemmer per mandat:
AP 14.758
SV 14.996
SP 14.948
KrF 14.800
V 51.672
H 15.318
FrP 14.883

Rødt er også under sperregrensa, og fikk ingen mandater til tross for sine 35.829 stemmer.

Høyre får alltid svi fordi de får flest stemmer i byene, hvor stemmene er litt mindre verdt enn i distriktene.
Betyr dette at det hadde blir borgerlig mandatflertall om venster hadde kommet over 4%.?
Med V ute så er man garantert evig rødgrønnt formynderi,da H+Frp aldri vil nå nok stemmer til å danne regering alene......

Legg penga i bankboks

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Iflg. Siv Jensen på Kveldsnytt for en stund siden, så påpekte hun at 59 000 flere stemme berrittige hadde stemt borgelig? Hvis dette stemmer, så har vi ikke en rettferdig valgordning! Selv om undertegnede er fornøyd med valget...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
f skrev:
Iflg. Siv Jensen på Kveldsnytt for en stund siden, så påpekte hun at 59 000 flere stemme berrittige hadde stemt borgelig? Hvis dette stemmer, så har vi ikke en rettferdig valgordning! Selv om undertegnede er fornøyd med valget...
Jeg har ihvertfall sett påstand om 45000, jf. artikkelen jeg lenket til lenger opp (gjentar her for referansens skyld):
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3270684.ece

Dette skjedde ved forrige valg (da var det 22000 flere stemmer for borgerlig side) og ved dette valget, med 45000 (eller kanskje flere, om vi skal tro Sure-Siv) stemmers overvekt for borgerlig side. Det er jo dette som er hele grunnlaget for denne tråden, nettopp at en avgitt stemme ikke nødvendigvis teller like mye som en annen stemme, avhengig både av hvilket parti man stemmer og hvor i landet man bor.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jaja. Nå ser det ut til at det ikke var så enkelt likevel. Det er klart at når man teller med rødt sine 36.100 stemmer så ser det annerledes ut. Da er overvekten bare 13.010 stemmer.
Så skal man ta inn over seg at det er ca 36000 stemmer på 'Andre' partier i tillegg som også må fordeles på blokkene. Skal det finregnes så skal det finregnes.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3271183.ece

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.760
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Se det ja. Skal man sammenlikne må man ta med det hele.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Rhesus skrev:
Jaja. Nå ser det ut til at det ikke var så enkelt likevel. Det er klart at når man teller med rødt sine 36.100 stemmer så ser det annerledes ut. Da er overvekten bare 13.010 stemmer.
Så skal man ta inn over seg at det er ca 36000 stemmer på 'Andre' partier i tillegg som også må fordeles på blokkene. Skal det finregnes så skal det finregnes.

Joda, men uansett er det slik at rødgrønn blokk har færrest stemmer og 86 stortingsmandater, mens borgerlig blokk har flest stemmer og 83 stortingsmandater. Selv om det var identisk like mange stemmer, mener jeg en skjevdeling på 3 mandater er for mye.

V

vredensgnag

Gjest
roffe skrev:
Rhesus skrev:

Joda, men uansett er det slik at rødgrønn blokk har færrest stemmer og 86 stortingsmandater, mens borgerlig blokk har flest stemmer og 83 stortingsmandater. Selv om det var identisk like mange stemmer, mener jeg en skjevdeling på 3 mandater er for mye.
Yes - og om de verste venstre-basherne hadde nødet en slektning til å stemme V, ville denne diskusjonen foregått i de rødgrønnes leir, for det skulle ikke mer til enn at Venstre hadde fått 3.200 stemmer til, på landsbasis, så ville de vært over sperregrensen, og sannsynligvis fått fire og helt sikkert tre ekstra mandater.

Er det rettferdig? ;D

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
vredensgnag skrev:
roffe skrev:
Rhesus skrev:

Yes - og om de verste venstre-basherne hadde nødet en slektning til å stemme V, ville denne diskusjonen foregått i de rødgrønnes leir, for det skulle ikke mer til enn at Venstre hadde fått 3.200 stemmer til, på landsbasis, så ville de vært over sperregrensen, og sannsynligvis fått fire og helt sikkert tre ekstra mandater.

Er det rettferdig? ;D
Ordningen med sperregrense gir urettferdige utslag. Men om Venstre hadde fått flere stemmer, så hadde det i det minste vært slik at borgerlig blokk hadde et flertall av velgerne i ryggen sammenlignet med opposisjonen. Da hadde representasjonen i Stortinget bedre reflektert stemmetallene på landsbasis.

Slik resultatet er nå, så har vi altså en flertallsregjering med støtte i et mindretall av de avgitte stemmene. Det synes jeg er ganske alvorlig.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4
Om jeg minnes rett så slo det andre veien for Venstre for 4 år siden da de var over sperregrensen og fikk utjevningsmandater. Slik ordninger vil alltid føles urettferdige for noen, men likevel virker det da ganske klart at en sperregrense er nødvendig for å sikre styringsevne og unngå italienske tilstander. Om 4% er rett nivå er en annen sak.

Imidlertid virker det drøyt urimelig når effekten av arealfaktoren slår samme vei og et parti blir dobbelt rammet. Eksempelvis fikk SP totalt 164.967 stemmer og Venstre 104.096, altså 58% flere SP-velgere. Dette ga SP hele 11 mandater, mens Venstre fikk 2 (1 i Oslo og 1 i Akershus). SV fikk 166.245 stemmer og 11 mandater, herav hele 5(!) utjevningsmandater! Når det gjelder utjevningsmandater er KrP "værstingen" med hele 5 ujevningmandater av totalt 10, (148.683 stemmer).

I forhold til oppslutning i antall stemmer må det være lov å si at valgordningen har marginalisert Venstre sammenlignet med andre mindre partier.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg kan godt gjenta denne, som svarer på en del av de siste spørsmålene:

BT skrev:
Det som gjorde utslag nå var jo først og fremst sperregrensa. Kommer man under den må man ha mange ganger så mange stemmer per mandat som om man kommer over. Det rammet venstre veldig hardt i dette valget, og dermed borgerlig side.

De manglet 3.301 stemmer for å komme over den magiske grensa, og da ville resultatet blitt et helt annet.

Antall stemmer per mandat:
AP 14.758
SV 14.996
SP 14.948
KrF 14.800
V 51.672
H 15.318
FrP 14.883

Rødt er også under sperregrensa, og fikk ingen mandater til tross for sine 35.829 stemmer.

Høyre får alltid svi fordi de får flest stemmer i byene, hvor stemmene er litt mindre verdt enn i distriktene.
Det er faktisk Arbeiderpartiet som har flest mandater i forhold til stemmetallet.

V

vredensgnag

Gjest
Og hvordan skal man sikre en rettferdig fordeling av mandater ved et riksvalg? Da blir det partiene sentralt som setter inn sine, uten at fylkene får den innflytelsen de har nå.

At det skilte 13000 pluss stemmer mellom fløyene, som nevnt i Red1 i går kveld, er lite å opprøres over.

Her er noen virkelige urettferdigheter:

1. Skjevvektingen fylkesvis. Stemmer bør ha lik vekt - areal deltar ikke i valg, det er det mennesker som gjør. Lik vekt til alle stemmer.
2. Ulik støtte til partiene, som følge av denne skjevvektingen.

Ellers begikk vel de borgerlige den feil å krangle om bordplasseringen før de fikk et bord å sette seg ved. Først vinne valget - en grei regel. Jeg syns de oppførte seg som fjols.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
vredensgnag skrev:
Ellers begikk vel de borgerlige den feil å krangle om bordplasseringen før de fikk et bord å sette seg ved. Først vinne valget - en grei regel. Jeg syns de oppførte seg som fjols.
Det virker som Sponheim har innsett dette og tatt konsekvensen inn over seg.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4
BT skrev:
vredensgnag skrev:
Det virker som Sponheim har innsett dette og tatt konsekvensen inn over seg.
Det er en helt annen diskusjon som har lite med selve valgordningen å gjøre.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Og hvordan skal man sikre en rettferdig fordeling av mandater ved et riksvalg? Da blir det partiene sentralt som setter inn sine, uten at fylkene får den innflytelsen de har nå.

At det skilte 13000 pluss stemmer mellom fløyene, som nevnt i Red1 i går kveld, er lite å opprøres over.

Her er noen virkelige urettferdigheter:

1. Skjevvektingen fylkesvis. Stemmer bør ha lik vekt - areal deltar ikke i valg, det er det mennesker som gjør. Lik vekt til alle stemmer.
2. Ulik støtte til partiene, som følge av denne skjevvektingen.

Det er ofte slik i mange liberale demokratier, at distrikter, minoriteter og utkanter sikres "større" innflytelse" enn de ellers ville hatt. Det i seg selv er helt normalt. Men i den norske grunnloven, så er antallet distriktsrepresentanter nå spesifisert til 150, de øvrige 19 er utjevningsmandater. Ved neste Stortingsvalg i 2013, mister bl.a. Troms fylke ett mandat, som vil bli tilført et annet mer folkerikt fylke. Vi må forvente at det vil fortsette å være en viss skjevdeling fremover også. Det er legitimt å kritisere valgordningen, og den er under stadig vurdering og revisjon. Og, selvsagt, det har alltid vært rivalisering og endringer/krav om endringer som ville ha favorisert eller undertrykket ulike parter i denne sammenhengen.

Jeg tror ikke at valgordningen bør endres stort i forhold til dagens modell, for hvis den begynner å bære preg av sentralisme vil fort problemer med elitisme og sentrale kretser og maktgrupper kunne gjøre større utslag enn de gjør i dag.

En annen mulighet for å motvirke sentralmakt (Storting og regjering) vil kunne bli sterkere regionalisering, noe man kan se sterke tendenser i hos bl.a. Sametinget, som har fått stor innflytelse på "Finnmarks-eiendommen". Motivasjonen er stor hos Sametinget for å få utvidet denne til også å gjelde Troms, Nordland, Nord- og Sør-Trøndelag. Det vil i så fall kunne føre til at norske statsborgere som ikke ser på seg som samer, melder seg inn for å kunne ta del i den makt Sametinget har. Eller, enda verre, et lite mindretall får disproporsjonal og sterk innflytelse på en rekke forhold.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Dette er den geografiske spredningen på mandatene, holdt sammen med antall beboere i hver fylke:

Beboere Mandater Bebore/Mandat
Østfold 265458 9 29.495
Akershus 518567 16 32.410
Oslo 560484 17 32.970
Hedmark 189289 8 23.661
Oppland 183637 7 26.234
Buskerud 251220 9 27.913
Vestfold 226433 7 32.348
Telemark 166731 6 27.789
Aust-Agder 106130 4 26.533
Vest-Agder 165944 6 27.657
Rogaland 412687 13 31.745